IngOehman skrev:Kostnaden för civilkurage är lätt att bära, i varje fall för riktiga människor.
Att civilkurage kan få konsekvenser som är lite jobbiga att bära spelar väl ingen roll, man kan ju bära besvären stolt. Att vara så usel att man inte står för det man vet är rätt är förskräckligt, men häpnadsväckande vanligt. Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att den sortens uselhet är skälet till pratiskt taget all ondska i världen.
Här vill jag nog anmäla en skild uppfattning !
Det är snarare människors ovilja att lämna andra människor i fred som är det stora problemet här i världen. Vare sig det motiveras av religion, politik, moral eller girighet. Skulle människorna ha "skött sig själv och skitit i andra" skulle vi ha varit några hundra miljoner fler levande människor.
Vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser.
Att sedan bristen på civilkurage förstärker eländet i världen kan jag hålla med om. Men även här är snarare likgiltigheten ett större problem. (Att männskor inte protesterar mot elände och orättvisor är snarare för att de inte bryr sig så länge de inte själv drabbas. Tyvärr.)
IngOehman skrev:Lite trubbel som följd av att man är ärlig är lätt att leva med, men att dö med oärligheter i bagaget borde vara otänkbart för alla.
Vh, iö
PS. Office Space är en av världens bästa filmer. Den är en sannare beskrivning av verkligheten än själva verkligheten.
Har inte sett den men du har säkert rätt. Själv har har Dilbert som favorit vad gäller jobbet...