! Fräsigt
Moderator: Redaktörer
Margaux skrev:Man skall inte köra RCL utan boxen. Det är en del av delningsfiltret som sitter där. Sätt boxen i neutralläge istället. Basen blir fel om man inte använder boxen.
Margaux skrev:Jo det finns de som tycker det låter bättre utan
box. Det tycker inte Canton och det tycker inte jag
i skrev:Inte för att jag minns att jag har hört Canton live, men är inte boxen i princip lika viktig som ett vanligt delnigngsfilter i högtalare, dvs det är lika vettigt att köra utan boxen som att slita ut filtret ur högtalaren och köra ?(Egentligen är det väl viktigare än ett vanligt delningsfilter m a p de frekvens- och ev nivåberoende skillnaderna i boxens behandling av signalen ??)
Hotspur skrev:i skrev:Inte för att jag minns att jag har hört Canton live, men är inte boxen i princip lika viktig som ett vanligt delnigngsfilter i högtalare, dvs det är lika vettigt att köra utan boxen som att slita ut filtret ur högtalaren och köra ?(Egentligen är det väl viktigare än ett vanligt delningsfilter m a p de frekvens- och ev nivåberoende skillnaderna i boxens behandling av signalen ??)
Helt riktigt! Det är otroligt vad många myter som cirkulerar kring
RC-L, man undrar ju om folk någon gång verkligen lyssnar och har
förmågan att alls höra om en förändring är positiv eller negativ?
i skrev:Jag tyckte väl att jag mindes att det var vitsen med RC-L, dvs att via linjesignalen fixa delning och anpassning till elementen.
Margaux skrev:norko,
om du jämför med och utan box. Tycker du inte att basen tappar alla konturer och blir svampig?
Nattlorden skrev:i skrev:Jag tyckte väl att jag mindes att det var vitsen med RC-L, dvs att via linjesignalen fixa delning och anpassning till elementen.
Japp, plus att deras djupbaskoncept är implementerat där istället för i högtalaren. Minns Cantons egna kurvor med och utan box... det var rätt stor skillnad.
Jag hade inte velat lyssna på dem utan den boxen...
norko skrev:Vet du om det finns någon internetsida med de där kurvorna? Det skulle vara intressant att se.
norko skrev:Margaux skrev:norko,
om du jämför med och utan box. Tycker du inte att basen tappar alla konturer och blir svampig?
Jag har aldrig jämfört så jag vet faktiskt inte, men jag ska pröva någon dag.
Hotspur skrev:Norko: Sådärja!
norko skrev:Hotspur skrev:Norko: Sådärja!
Finns det sådana att köpa tro eller måste man bygga själv?
NNord skrev:klubb, kanske besan kan köpa tillbaka dom från sin kompis så kan ni ha en klubb du o besan
Användare som besöker denna kategori: blekfet och 15 gäster