PAS3X - ett renoveringsobjekt

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-28 19:56

soundbrigade skrev:Jag lägger inget jobb och inga pengar på att trycka in komponenter "som låter bra eller bättre", bara plockar vad jag kan få tag i.

Men alltså ..., du ska väl inte plocka i komponenter som gör den sämre än originalet? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-12-28 20:08

Sämre????

Självklart åker det inte brusiga motstånd, keramiska kondingar eller dessa vedervärdiga papper-i-oljakondingar. Men strävan är inte direkt att göra den "bättre", bara att få den att fungera. Får den bättre S/N- och distvärden än originalet är det ju bra, men jag vill absolut inte trixa och joxa, byta kopplingar, rör, koppla ur filtren och annat.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-28 20:18

Skönt att höra.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-28 20:26

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-01-08 14:06

Jag fick hem ett par 12X4 och fyra snygga kerakiska rörhållare. När jag beställde var jag noga med att få rätt mått på rörhållaren, då stiften, beroende på typ, sitter på olika radier. Här var det fispassning. :D Enda lilla kruxet är den där skärmfjuppen i mitten, men den håller också ihop hela sockeln och kan inte tas bort. Nu är det bara resten kvar. :idea:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-01-08 19:33

Papper i olja, det blir inte bättre. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-01-08 20:14

Vet inte, men jag tror plåtchassit håller betydligt bättre. :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-08 22:45

soundbrigade skrev:Enda lilla kruxet är den där skärmfjuppen i mitten, men den håller också ihop hela sockeln och kan inte tas bort. Nu är det bara resten kvar. :idea:

Visa bild.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-01-09 11:34

Socklarna ser ut så här. De består av en underdel och en överdel och däremellan sitter själva "mekanismen".Hela paketet är hopnitat och på undersidan sitter ett lödöra. När jag försökte placera socklarna i kortet tog lödörat emot, och niten kunde jag precis inte borra loss utan jag fick klämma ihop lödörat.

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-09 23:51

Men, lödörat på undersidan (ej i bild), är väl bara att knipsa bort?

Användarvisningsbild
Micke23

Re: PAS3X - ett renoveringsobjekt

Inläggav Micke23 » 2011-01-10 01:50

soundbrigade skrev:Så värst pågående är inte det här och närvaro av dotter hemkommen från förskingring med boyfriend gör inget projekt mer "pågående", men wot da f*ck ... Vi kan ju slänga ut en läckerbit till publicum och så kan jag försöka hålla lite koll på den här tråden så jag inte glömmer den.
Jag försöker sälja ut massa rördetaljer jag samlat på mig genom åren. Ett överdrivet intresse för hobby har gjort att jag tappat kontrollen och kopplat ur alla säkerhetsskydd och spärrar som bara finns. Nu säljer jag ut allt som never-in-my-foot kommer att bli en aktiv del i ett seriöst projekt. Kvar blir ett få tal rörslutsteg och så detta fådda försteg.
PAS3X var en av Dynacos rörförsteg, säkert anpassat för företagets förstärkare SCA35, Stereo70 resp Mark2/3/4. Nu ska ju sägas med en gång att fast Dynaco har lite stjärnstatus idag var produkterna hyggligt mediokra. Slutstegen var konstruerade för att ge maximal effekt till minimal kostnad, och en analys av förstegen avslöjar måga brister jämfört med dagens standard. Dessa brister har jag beslutat mig för att acceptera och vraket/kadavret jag fått ska istället återställas så nära originalet som möjligt. Inga modifieringar ska göras utan, när jag är färdig, ska den se ut så som schematpåbjuder. Det finns firmorsom erbjuder uppgraderingar men jag tycker det är bortkastat och lite av ett helgerån.

Tillståndet på min PAS3 är ganska gott. Tror den behöver ett möte med lite milt tvättmedel och vatten för att blomma.
Bild

Fronten är lätt läcker. Skjutomkopplare (billigt) för nätströmbrytare och filter. Ingångsväljaren är lite trög men kräver kanske bara lite rengöring. Kanten längst ned har en haj eller bäver knaprat lite på - inget allvarligt.
Bild

Backstycket kräver en detaljerad inkopplingsanvisning. Med ett sådant här försteg blir det aldrig för trångt. Med mina integrerade förstärkare har det aldrig blivit mer än en ingång, det är för lite.
Bild

In åker en AC-kontakt och en säkringshållare MED säkring, något som var lyx när de här apparaterna kom ut. Fattar inte varför de inte körde AC direkt in utan nättrafo ...

Bild

Invändigt. Kortet längst till höger är ingångskortet med RIAA-kompensering och kortet till vänster linjeförstärkar- och utgångskort. Det senare är knappt bestyckat. Får också gå igenom komponenterna på RIAA-kortet och komplettera. Nättrafo fattas och nätdelens elektrolyt, längst t v, kan vara ett objekt för byte.
Bild

Korten sedda från undersidan. Korten går att köpa nya från USA. Två kort kostar $36, känns nästan som en god tanke att beställa ... Längst till höger sitter likriktarröret och kondingen i nätdelen.
Bild

Och så något som avgjorde mitt beslut att adoptera den här godingen; jag hade en nättrafo som var som klippt och skuren för jobbet.
Bild

Framemot januari tar renoveringen vid på allvar. Nu återstår att försöka ta fram layouter för korten och räkna ut var komponenterna ska sitta. Till min hjälp har jag Users Manual och schema (se ovan).

Kul tråd som jag gärna följer! SCA35 är dock en integrerad förstärkare, liknar PAS3X i designen (med lite färre rattar), men innehåller även slutstegsdel med EL84-slutrör. http://www.quadesl.com/refurb/refurb_dynaSCA35.html

Slutsteget som passar till PAS3X och som du tänker på är nog ST-35 (Stereo 35).
http://dynacotubeaudio.forumotion.com/t ... amp-photos

Jag har ett par PAS3X, ett ST35 och ett ST70 och har ägt ett par SCA35. Roliga grejer som kan låta riktigt bra, även om det var ett tag sedan jag dammade av dem jag har kvar. Ser fram emot fler inlägg i tråden!
Senast redigerad av Micke23 2011-01-10 21:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-10 18:55

Pas2, 3, 3X driver vad som helst.

Lite kul läsning med Pas i centrum. Läs både del1 och del2, medan vi väntar på Magnus. :wink:
http://www.normankoren.com/Audio/Spice_preamp.html

Föregående

Återgå till Vintage-hifi