XTZ a100 d3

Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Det borde väl gå bra, det har inte varit så mycket problem med nivåer som befarades på förhand tycker jag.
Nattlorden skrev:Revision A av minidsp:n.... den finns ju i mer än en variant.
Glebster skrev:Nattlorden skrev:Revision A av minidsp:n.... den finns ju i mer än en variant.
Närmare bestämt två varianter (eller revisioner) A och B. Så länge man har möjlighet att styra ingångsnivån (som i fallet när man loopar i en förstärkare) är revision A att föredra (alltså REVA).
whiskey_bent skrev:Glebster skrev:Nattlorden skrev:Revision A av minidsp:n.... den finns ju i mer än en variant.
Närmare bestämt två varianter (eller revisioner) A och B. Så länge man har möjlighet att styra ingångsnivån (som i fallet när man loopar i en förstärkare) är revision A att föredra (alltså REVA).
Det finns en ny version nu med valbar känslighet och lite andra förbättringar.
Schema finns ej men är likt referensdesignen från Analog Devices.
Läs gärna databladet för kretsen om ni har eller funderar på MiniDSP.
http://www.analog.com/en/embedded-proce ... oduct.html
Nattlorden skrev:Du hänvisade hit om fletcher-munson-typ...
är det bara i basområdet den kan göra det - eller generellt över hela registret?
Glebster skrev:Glebster skrev:Det verkar finnas ett allmänt intresse för en funktion i miniDSPn som innebär att baskurvan ändras beroende på volymstyrka/insignalsnivå och Sverige är, såklart, inte sena att hänga på i utvecklingssnacket;
http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/ ... ost2377520
http://www.minidsp.com/support/forum/3- ... ss-contour
I kort skulle detta innebära att man får en proportionellt högre basnivå vid lägre volymstyrkor (alltså en kompensation för problemet för det mänskliga örat att uppfatta bas vid lägre volymstyrkor). Jag tycker det är en suverän idé som går hand i hand med mina egna tester!
Ett alternativ är såklart att ha olika kurvar/program man bytar mellan beroende på lyssningsnivå.
Edit: stavfel.
Fletcher och Munson-kurvor för miniDSPn ser ut att kunna bli verklighet inom en överskådlig framtid, kul värre!
http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/ ... one-2.html
Nattlorden skrev:Det borde väl gå bra, det har inte varit så mycket problem med nivåer som befarades på förhand tycker jag.
lazpete skrev:Nattlorden skrev:Det borde väl gå bra, det har inte varit så mycket problem med nivåer som befarades på förhand tycker jag.
Vilka problem med nivåer syftar du på?
Är det något jag bör tänka på om jag skaffar en minidsp till min anläggning?
Lasse
Glebster skrev:lazpete skrev:Nattlorden skrev:Det borde väl gå bra, det har inte varit så mycket problem med nivåer som befarades på förhand tycker jag.
Vilka problem med nivåer syftar du på?
Är det något jag bör tänka på om jag skaffar en minidsp till min anläggning?
Lasse
Det har varit mycket diskussioner om när REVA respektive REVB är att föredra samt om 0,9V output är tillräckligt för att till fullo styra ut ett slutsteg kopplat efter miniDSP.
I kort verkar REVA vara att föredra så länge man har en variabel insignal (som från t.ex. ett försteg) och REVB endast vara att föredra vid experimentbruk eller vid inkoppling av ljudkort (med hög utspänning).
Om 0,9V räcker till för att till 100% kunna styra ditt steg eller inte beror (såklart) på slutstegets specifikationer.
Se gruppköpstråden av miniDSP för mer info.
nolfie skrev:Sitter och läser men blir inte så mycket klokare, är inte så insatt i ut och ingångimpedans osv så jag frågar i hopp om ett pedagogiskt svar
Jag funderar på att köpa en minidsp och använda i dagsläget mellan min cd och min integrerade för att kunna använda PEQ, men jag har planer att köra delat system i framtiden och vill ju såklart kunna använda den då igen. REVA ska ju om jag förstår det rätt vara bäst mellan försteg och slutsteg medans REVB mellan tex cde och försteg. Men går det att lösa ändå och hur mycket ingrepp skulle krävas sedan när jag byter till delat? Vilken version skulle passa bäst för ändamålet?
nolfie skrev:Sitter och läser men blir inte så mycket klokare, är inte så insatt i ut och ingångimpedans osv så jag frågar i hopp om ett pedagogiskt svar
Patrick,
Thanks for your interest in our products,
In answer to you question, the revA vs revB only applies to the miniDSP 2x4 since all miniDSP kit now support a toggle between revA to revB. (See user manual for more info)
The same applies to the miniDSP 2x4 which can be modified (i.e. toggled from revA to B) by an internal jumper by removing the front panel.
Hoping this information helps.
Best Regards
miniDSP Dev Team
RogerGustavsson skrev:Är utnivån fortfarande låg?
bomellberg,
Har du donat med något buffertsteg efter MiniDSPn?
bomellberg skrev:Observera också att de släppt nya versioner av plugins.
En ny grej är att ned till 10Hz ingreppsfrekvens nu stödjs, till skillnad från tidigare 20Hz.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 231 gäster