Trasigt delningsfilter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanneA

Trasigt delningsfilter?

Inläggav DanneA » 2011-01-10 09:39

Hej!
Köpte en gammal Jamo 200 center och upptäckte att bara den ena basen/mellanreg spelar. Har lagt en liten spänning på elementet och det verkar fungera. Återstår då delningsfiltret. Var bör jag då börja felsöka? Kondensatorerna, resistorerna eller drosslarna? Lödningarna ser helt ok ut. Det sitter två drosslar i den, en med ferritkärna och en luftlindad, är det vanligt att man blandar så? Borde vara en kärna i den andra med tycker jag?
Alla tips mottages tacksamt!

Mvh
Danne

Användarvisningsbild
DanneA

Inläggav DanneA » 2011-01-10 13:09

Har mätt på komponenterna och hittat en konding som är rökt i alla fall. Skall köpa en ny i veckan när jag är i sthlm och byta den så får vi se om det fungerar sedan.

Mvh
Danne

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2011-01-10 16:42

vanligt med luftlindat till små värden och högpassfilter och kärna till baselementet (lågpassfilter). Kärnan gör att man kan få mer induktans för en given spole eller få lägre resistans (kortare spole) för en viss induktans.

Spolar som sitter i serie med baselementet skall oftast ha så låg resistans som möjligt. Det är ofta mindre kritiskt för andra applikationer som delning av mellangregister och diskant. I bland kan en hög resistans vara en viktig del av delningsfiltrets funktion.

Användarvisningsbild
DanneA

Inläggav DanneA » 2011-01-10 20:10

Ok, så det är inget ovanligt med två olika spolar då i alla fall.
Får hoppas det fungerar efter bytet av kondingen.
En annan fråga, när den ena kondingen har gått sönder är det då kanske idé att byta alla tre när man ändå håller på? Merjobbet är ju inte så stort och inte kostnaden heller. Kan tänka mig att dom är i alla fall runt tio år gamla.

Mvh
Danne

Användarvisningsbild
DanneA

Inläggav DanneA » 2011-01-10 20:20

Förresten, kondingen som satt var en 15uF 50v, den enda jag hittar är en 15uF 100v. Det viktiga är väl effekten och inte spänningen den tål så den borde väl fungera bra?

Mvh
Danne

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-10 22:01

Ja, men spänning och effekt hänger ihop :)
Men det gör inget att nya kondingen har högre effekttålighet.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanneA

Inläggav DanneA » 2011-01-12 16:57

Håhåjaja, då var samtliga kondingar bytta och fortfarande samma sak! :evil:
Nu när jag mäter vidare sitter även ett motstånd i samma krets vilken är död. Beteckningen är 5w3R3J, torde väl vara ett 5w 3,3 ohms motstånd då antar jag men va f-n står J för? Har sökt på motstånd beteckning men inte hittat nå´t. Och jag sökte rätt och inte på betäckning... :wink:

Användarvisningsbild
DanneA

Inläggav DanneA » 2011-01-12 21:03

Det var inte fel på motståndet. Alla tre kondensatorer är bytta samt de två motstånden uppmätta. Då finns bara spolarna kvar eller den lilla omkopplaren som sitter på baksidan där man kan ställa in -3db 0db eller +3db. Men det känns osannolikt att det skulle vara felet.
Så, kan en trasig spole vara felet? Hur mäter man upp en spole så man vet värdet i så fall?

Mvh
Danne

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-12 22:10

Personligen så tror jag det är större sannolikhet att det är omkopplaren än
spolen, såvida inte spolen utsatts för mekaniskt våld.

För att mäta induktans behöver du en LC-mätare.

Summer Passing

Användarvisningsbild
DanneA

Inläggav DanneA » 2011-01-12 22:41

Hm, ok. En LC-mäterare ingår ju inte i vapenarsenalen tyvärr.
Men det verkar ju konstigt att omkopplaren bara påverkar det ena elementet?... Har kollat alla lödningar dom ser ok ut men man får väl kanske löda om alla för säkerhets skull. Kretskortsbanorna är av modell större så att nå´t skulle hänt där verkar långsökt. Får försöka lura ut om (hur) man kan löda förbi omkopplaren i 0db läget.
Tack för era försök ändå!

Mvh
Danne

Återgå till Teknikforum