DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-22 15:58

lazyworm skrev:paa, jag har kontakt med Seas på veckobasis och utan att sticka ut hakan allt för långt så ska den diskanten vara bättre än klassiska millenium F002 och jag sticker ut hakan ännu mindre om jag säger att Milleniumdiskanten piskar vettet ur H534 8)

Varför kan dom inte sätta en vettig dome på dom fina magnetmotorerna dom har? Skulle vara intressant med en kombination av H534dome och spridare och Milennium-motorn. Eller ännu hellre, med en välkonstruerad integrerad vågguide!
Och, vad är egentligen vitsen med en större dome än 25 mm om man inte tänker trixa med sk "första ordningens" filter?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-04-22 16:10

Spridningslinsen på H534 är väl relativt dålig och bör vara det första man klipper bort om man vill ha en bra spridning på diskanten.

Stirrar man sig blind på spridningen och inte tar hänsyn till andra faktorer som dist mm så är ju helt klart en H534 bättre, ser man till helheten så skulle jag ta Crescendo 10 gånger av 10 ifall den nu är bättre än Millenium som pålitliga källor säger.
Den kommer släppas om ca 1 vecka, den har blivit lite försenad pga strul med lackering.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-22 16:17

Köpa hifi olyssnat gör jag 0 gånger av 10. :lol:
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-04-22 16:22

jo det e förjäkligt att vara produktutvecklare, man får leva på spänningen istället :P

Men det var lite offtopic, jag håller själv på med en låda som har 2st CA18RLY och H534 utan mittplupp men inte fått elementen än %#/#%&/

Ska bli kul att se hur våra versioner kommer skilja sig vid uppmätning om ni nu väljer den diskanten.

:)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-22 16:23

Masken,

Ska du göra ett Stickanfilter till dem? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-22 16:26

lazyworm skrev:Spridningslinsen på H534 är väl relativt dålig och bör vara det första man klipper bort om man vill ha en bra spridning på diskanten.

Spridaren består ju av mer än den diskuterade mittpluppen.
Jämför tex spridningen från H398 som inte har den gjutna spridaren, utan bara ett nät (med en transparent "mittplupp"), med H534 så är ju den senare en klar förbättring.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-04-22 16:27

haha du ska nog få smaka på stickanfilter :)
När jag e klar med min mick så kommer det bara sticka ut en micksladd ur munnen på dig :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-22 16:28

lazyworm skrev:Spridningslinsen på H534 är väl relativt dålig och bör vara det första man klipper bort om man vill ha en bra spridning på diskanten.

Nja... Det man knipsar bort är inget som har med spridningslinsen att göra (delen som bidrar med ökad diffraktion d v s ringen ska man behålla) utan finns där bara för att dämpa membranresonansens akustiska output. Tyvärr så begränsar den spridningen och gör att resonansen distar mer...

Frågan är dock om vi vill köra med H534 av den enda anledningen att den används i andra konstruktioner av känt snitt....

Har kollat noggrannare på H561 (frontplattan) och den har en lite för stor avfasning för att funka optimalt med en vågguide.

Personligen så har jag inte låst mig vid någon diskant ännu. Finns det möjligen någon trevlig mjukdome som skulle passa?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-04-22 16:38

Naqref™ skrev:

Nja... Det man knipsar bort är inget som har med spridningslinsen att göra (delen som bidrar med ökad diffraktion d v s ringen ska man behålla) utan finns där bara för att dämpa membranresonansens akustiska output. Tyvärr så begränsar den spridningen och gör att resonansen distar mer...

Frågan är dock om vi vill köra med H534 av den enda anledningen att den används i andra konstruktioner av känt snitt....

Har kollat noggrannare på H561 (frontplattan) och den har en lite för stor avfasning för att funka optimalt med en vågguide.

Personligen så har jag inte låst mig vid någon diskant ännu. Finns det möjligen någon trevlig mjukdome som skulle passa?

mmm det e sant att det bara e mittpluppen man klipper bort.
Varför inte prova den diskanten som En viss herre rekomenderade i en annan tråd? Med ett vettigt filter kan man nog köra CA18RLY till 2600Hz iaf. och den diskanten bör klara en delning där om man bara sänker den ordenligt.

Användarvisningsbild
PAL14

Varför vågguide?

Inläggav PAL14 » 2005-04-22 17:07

Jag har inte förstått riktigt. Behövs det en vågguide till detta projekt? Kan man inte använda en bra diskant som finns?

IÖ tyckte att talspolen till baselementet han rekommenderade borde vara av glasfiber (om jag minns rätt). Hur skulle elementet uppföra sig då undrar jag?´

Med vänlig hälsning

Per Anders Lindström

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-22 17:13

ljudet skulle nog vara fiberrikt :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Varför vågguide?

Inläggav Naqref » 2005-04-22 17:14

PAL14 skrev:Jag har inte förstått riktigt. Behövs det en vågguide till detta projekt? Kan man inte använda en bra diskant som finns?

Jo det kan ju vara möjligt men det kan vi inte vara säkra på förrän vi får lite mätningarpå CA18 :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-22 17:16

Naqref™ skrev:Frågan är dock om vi vill köra med H534 av den enda anledningen att den används i andra konstruktioner av känt snitt....

Jag köpte mina H534 innan dom där andra projekten fanns, så jag har inget att skämmas för... 8)
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-22 17:23

Kan man inte använda en bra diskant som finns?
Frågan är ju om det finns någon bra diskant, egentligen. Men det är klart att en vågguide är lite överkurs, men varför nöja sig när man kan göra något bättre? Det är ju så tråkigt bara att alla högtalarprojekt ska se likadana ut och ha precis samma kompromisser. Det är ett enda provande av olika 1"-diskanter tillsammans med olika 6.5"-basar i 22 cm breda lådor. :) Personligen så tror jag inte det finns så överdrivet mycket mer "performance" att hämta här* utan drastiska åtgärder för de problem som behöver lösas. Men det kan ju vara en kul grej att bygga högtalare ändå sas.

*Vare sig man använder en 10 år gammal diskant med bra prestanda eller en nyutvecklad diskant med lite bättre prestanda på vissa parametrar och lite sämre på andra så kvarstår vissa fundamentala problem med en tvåvägare av konventionellt snitt.
Senast redigerad av Martin 2005-04-22 17:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-22 17:27

Naqref vill du utveckla lite mer hur du tänker om 561:ornas avfasning? Är det att hornet inte börjar tillräckligt nära membranets kant?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-22 17:33

Några har frågat om filterfunderingar och egentligen så är det dumt att ta upp det nu (kommer snart till vad jag anser vara rimligare att fundera på i nästa inlägg...) men jag tänkte ta och visa ett realtivt bra generellt schema för ett hp-filter och tänkte försöka förklara varför oxå. Detta filter:

Bild

R1041 är det inbyggda motståndet i spolen L1041. Här får man en dämpning som i passbandet bestäms av motståndet R1011. Varför det sitter före spolen beror dels på att det ger en högre impedans sett från förstärkaren vid den resonans som bildas av C1031 och L1041 och dels så ger det en låg impedans vid den resonans som bildas av L1041 och C1051. Det är den impedans som driver elementet. Kollar man på en graf som visar drivimpedansen så ser den ut som följande:

Bild

Här får vi ett minimum (som motsvarar R1041) vid den resonans som nämndes ovan. Har man ett element med högt Qms så lägger man med fördel resonansen vid elementets för att begränsa rörelsen hos membranet maximalt där. Då kan man kräma på rätt mycket mer. :) Hade man satt dämpmotståndet vid den andra kondingen (C1051) så hade minimiimpedansen blivit som motståndet och membranet hade rört sig betydligt mycket mer.

Något att fundera på under tiden vi rör oss framåt med andra delar kanske? :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-22 17:34

Martin skrev:Är det att hornet inte börjar tillräckligt nära membranets kant?

Jepp.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-22 17:40

Naqref: Det som är okonventionellt i ditt filter är egentligen att kondensatorerna har bytt plats (den yttre brukar ju normalt vara större än den inre rent generellt) för att modifiera knäet på filtret. Har gjort precis så någon gång när knäet i diskantens respons har varit snävt. Man kan även gå andra vägen och dra ner responsen elektriskt (mha en extra spole i serie med de paralella komponenterna) precis nedanför knäet för att få en brantare avrullning akustiskt om man vill ha det.

En av fördelarna med detta är att filtrets knä blir väldigt opåverkat av eventuell uppvämning av talspolen eller en högre drivimpedans. Men även att grupplöpstiden bibehålls ungefär lika låg som för ett konventionellt filter med halva brantheten. :) Det är rätt schysst.
Senast redigerad av Martin 2005-04-22 17:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-22 17:50

Innan vi får mätningar som vi kan klura vidare på så kanske vi kan fundera lite på basreflexavstämningen? Finns ju en del att tänka på även där.

Förutom de vanliga sakerna som hur högt man kan spela vid olika frekvenser och vilken tonkurva man får i fritt fält så kan man försöka optimera för rum (vilken rumsfunktion ska man då använda?), drivimpedansen hos filter/förstärkare, variationer i Re (vid högre effekter), variationer i Cs (som ändrar Vas och fs och alla elementets Q-värden...) samt kanske lådavstämningens Q-värde (Ql). För de saker som varierar så kan det vara trevligt om man avstämmer lådan så att tonkurvan varierar så lite som möjligt trots att dessa inte är konstanta.

Variationen i Re är rätt ok att hantera. Det är bara variera värdet på detta vid olika avstämningar och se vilken avstämning som det märks minst på.

Men hur ska man göra för Ql och Cs? Dessa ändrar ju sig som en funktion av luftflödet genom porten resp. hur stor membranrörelsen är och dessa är inte konstanta vid olika frekvenser. Dels så bör man fundera hur stor förändringen är för dessa parametrar och dels så bör man nog komma fram till ett smidigt sätt att simulera det. Någon som har förslag på det senare?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-22 17:56

Martin skrev: Man kan även gå andra vägen och dra ner responsen elektriskt (mha en extra spole i serie med de paralella komponenterna) precis nedanför knäet för att få en brantare avrullning akustiskt om man vill ha det.

Bildexempel? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-22 18:02

Naqref™:
Ditt filter torde resultera i fasgång enligt ett 5:e ordningens akustiskt filter. Hur tänker du få ihop det på ett optimalt sätt med en lämplig fasgång från basen, med sitt filter?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-22 18:30

paa skrev:Naqref™:
Ditt filter torde resultera i fasgång enligt ett 5:e ordningens akustiskt filter. Hur tänker du få ihop det på ett optimalt sätt med en lämplig fasgång från basen, med sitt filter?

Brukar inte vara några egentliga problem. Man behöver inte bry sig om den totala fasvridningen oftast, bara den som ligger i det frekvensområde där man får någon egentlig interaktion med basen. Om fasvridningen drar iväg mot 450 grader vid nivåer på -30dB eller lägre brukar inte spela någon stor roll. :) Pillar man lite med komponentvärdena så brukar man få till det.

Användarvisningsbild
lilltroll

Lossy voice coil

Inläggav lilltroll » 2005-04-22 20:52

Naqref, tar du hän syn till "Lossy" factor på talspolen när du modellerar diskanten eller ser du den som en vanlig spole på den elektriska sidan?

Ref:

JAES Volume 50 Number 6 pp. 442-450; June 2002
When the series resistance is separated and treated as a separate element, it is shown that losses in an inductor require the ratio of the flux to MMF in the core to be frequency dependent. For small-signal operation, this dependence leads to a circuit model composed of a lossless inductor and a resistor in parallel, both of which are frequency dependent. Mathematical expressions for these elements are derived under the assumption that the ratio of core flux to MMF varies as wn - 21, where n is a constant. A linear regression technique is described for extracting the model parameters from measured data. Experimental data are presented to justify the model for the lossy inductance of a loudspeaker voice coil. A SPICE example is presented to illustrate the effects of voice-coil inductor losses on the frequency response of a typical driver.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-22 21:03

Nice Naqref (och Martin + Lilltroll + Paa)! Lite konkretiseringar är inte fel, sätter igång processerna! :D
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
lilltroll

Stor skillnad

Inläggav lilltroll » 2005-04-22 21:05

paa skrev:Naqref™:

Det är stor skillnad på att hitta delningsfilterstrukturer som matematiskt summerar till 1, som t ex udda ord. Butterworth eller jämna ordningens kvadratiska Butterworth (L-R), jämfört med att skapa bra delningsfilter.

Den elektriska lasten som elementet utgör påverkar filtrets funktion avsevärt, dessutom tillkommer elementets överföringsfunktion (monterat i baffeln) som måste kompenseras i filtret.

De klassiska filterstrukturerna kan vara en utgångspunkt att starta ifrån, men inget man ska stirra sig blind på.

Jag är nyfiken på om målbilden är någon av dessa
1. Butterworth eller L-R liknande
2. Något mer exotiskt, t ex "Loudspeaker Crossovers with Notched Responses" , JAES Volume 48 Number 9 pp. 786-799; September 2000
3. Eller någon variant med ett brett delningsområde, liknande en Bessel lösning eller lite som Öhman tänker i sina piX

Användarvisningsbild
lilltroll

Index

Inläggav lilltroll » 2005-04-22 21:13

Ok, nu börjar index träsket.

Finns det en en enad def. på Faktiskt för alla beteckningar.
(Vi har inte helt lyckats till ELAK kursen)

Ql kan betyda lådans Q-värde för någon men något annat för någon annan.

Om det inte finns def., skriv ut det första gången man använder det i tråden.

:oops: L-R == Linkwitz-Riley

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Stor skillnad

Inläggav paa » 2005-04-22 22:17

lilltroll skrev:Den elektriska lasten som elementet utgör påverkar filtrets funktion avsevärt, dessutom tillkommer elementets överföringsfunktion (monterat i baffeln) som måste kompenseras i filtret.

Ja, och det var just därför jag inte kallade hans tredje ordningens filter för tredje ordningens, utan för femte ordningens.
3. Eller någon variant med ett brett delningsområde, liknande en Bessel lösning eller lite som Öhman tänker i sina piX

Jag har provat att simulera högre ordningens besselfilter, och inte fått någon stil på dom, finns någon tutorial om detta?
Mitt simuleringsprogram kan optimera alla komponenter i ett högpassfilter för att möta ett visst lågpassfilter (tex bessel) med jämnast möjliga frekvensgång, men aldrig ser jag att fasvridningen skulle kunna trollas bort. :(
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-22 22:43

Bessel trollar inte bort fasförskjutningen, men fasens derivata är liten, dvs grupplöptiden är liten.

Lazyworm och jag gjorde ett filter med en notch till hans stativare. En seriedrolle och sedan en resonanstank på tvären. Notchen la vi så att den sammanfaller med membranets uppbrytning. Flankdämpninngen i området från resonans och en oktav nedåt blev ganska stor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-22 23:35

Morello skrev:Bessel trollar inte bort fasförskjutningen, men fasens derivata är liten, dvs grupplöptiden är liten.
Kan ett delningsfilter som har fasvridning, med några trix ge impulsriktig överföring?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-23 03:05

Hej alla!

Har ine läst denna tråds alla inlägg, men om det är så att inte diskanten är vald ännu har jag en idé på en som är fantastiskt trevlig. Fattar inte varför jag inte nämnde den från början.

Nämligen den lilla trevliga diskanten 22TAF/G. Det är ett kul element såtillvida att det är mindre än 1", men det har en ovanligt stor surround, som inte bara öka effektiva ytan och därmed känsligheten, utan som dessutom på ett imponerande sätt dämpar dess legerade metallmembran så väl att det knappt har något diskantresonans alls(!), men däremot en prima utsträckning i ultraljudsregistret.

Vh, iö

PS. Har ett tips på ett sätt att skapa 2,5-vägsfunktionen (för den som tänker i de banorna) filtermässigt också, som eliminerar fula lober nästan perfekt. Den som håller i projektet för gärna slå mig en pling (070 - 523 32 32).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum