Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 07:34

Morello skrev:Skriv i klartext vad du menar istället eftersom de flesta som hängt med ett tag på forat vet vad och vem du syftar på.

Jag syftade självklart på ifall Peter själv lämnade oss, något annat känner jag inte till.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 07:41

Peter, vaddå "direktiv"? Jag gav ett tips i all vänlighet baserat enbart på hur du skrev det du skrev. (Jag är ju inte inblandad och jag har ingen som helst kunskap om hur du tagit fram dem och vem som tipsat eller inte.)

Tips kan man ta eller inte, mer än så är det ju inte. Inget som motiverar en halv roman till svar.

Dock varken första eller sista gången någon reagerar besynnerligt på att man visar omtanke...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-01-13 10:13

Nattlorden skrev:Peter, vaddå "direktiv"? Jag gav ett tips i all vänlighet baserat enbart på hur du skrev det du skrev. (Jag är ju inte inblandad och jag har ingen som helst kunskap om hur du tagit fram dem och vem som tipsat eller inte.)

Tips kan man ta eller inte, mer än så är det ju inte. Inget som motiverar en halv roman till svar.

Dock varken första eller sista gången någon reagerar besynnerligt på att man visar omtanke...

TIPS
Hade varit bättre att bara bett Peter om ursäkt DIREKT du förstod att det du skrivit kunde tas emot "fel", istället för att fortsätta som du nu gör.
Är ju exakt DET du skulle gjort - om du nu VERLIGEN hade&har för avsikt att visa omtanke dvs.

Eller tycker du att du visar Peter omtanke genom att ifrågasätta hans (och andra forummedlemmars) reaktion på dina inlägg?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 10:16

sportbilsentusiasten skrev:Hade varit bättre att bara bett Peter om ursäkt DIREKT du förstod att det du skrivit kunde tas emot "fel", istället för att fortsätta som du nu gör.

Är inte i avsändarändan det behöver korrigeras om något tas emot fel, det är mottagarändan som behöver omkalibreras.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-13 10:26

Nattlorden skrev:Är inte i avsändarändan det behöver korrigeras om något tas emot fel, det är mottagarändan som behöver omkalibreras.

Priceless!! :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-13 10:27

Nattlorden skrev:

Omtanke?? Och varför då den nedvärderande kommentaren om "roman"?

Det finns ju tydligen gott om acceptans gällande andra skribenter som har för vana att skriva romaner.

Pinsamt beteende från dig Nattlorden.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-13 10:32

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Hade varit bättre att bara bett Peter om ursäkt DIREKT du förstod att det du skrivit kunde tas emot "fel", istället för att fortsätta som du nu gör.

Är inte i avsändarändan det behöver korrigeras om något tas emot fel, det är mottagarändan som behöver omkalibreras.

Det är ju du som börjar prata om möjligt kommande bråk osv. Vet inte vad du har för kristallkula men varför anser du att det kommer bråkas?
När alla andra skriver glada tillrop skriver du ett inlägg med insinuationer.
Och hur i helvete skall mottagarsidan omkaliberas för att ditt inlägg skall uppfattas positivt för tråden, Peter och hans firma?
Jag tycker bara att du lägger dig i saker som är Peters egna beslut.
Vänta och se istället för att skapa dålig stämning.
I övrigt så ger ditt inlägg mig samma känsla som Morello tydligen fick.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-01-13 10:34

Om jag har förstått det hela rätt så är äggen konstruerade för att hängas på sidoväggarna (lite Beveridge-inspirerat?). Men på Bremens hemsida finns flera bilder där de hänger på frontväggen likt en traditionell högtalarplacering.

Vilka ljudmässiga skillnader/kompromisser innebär en sådan placering? Det är ju inte alltid möjligt att hänga dem på sidoväggarna och avståndet kanske dessutom blir för stort dem emellan.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-01-13 10:50

petersteindl skrev:Under tiden kommer även ett omfattande whitepaper att tas fram om hur Bremens högtalare fungerar och hur hörseln uppfattar ljud och hur Bremens d v s mitt ljudåtergivningskoncept fungerar.

Det låter jättespännande! Ser fram emot det.

Harryup skrev:Kanske äggformat smågodis i skålarna i rummet?

Eller dammsugare? 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-13 10:58

JanBanan skrev:Om jag har förstått det hela rätt så är äggen konstruerade för att hängas på sidoväggarna (lite Beveridge-inspirerat?). Men på Bremens hemsida finns flera bilder där de hänger på frontväggen likt en traditionell högtalarplacering.

Vilka ljudmässiga skillnader/kompromisser innebär en sådan placering? Det är ju inte alltid möjligt att hänga dem på sidoväggarna och avståndet kanske dessutom blir för stort dem emellan.

Har för mig jag läst inlägg från Peter om att båda sätten är fungerande
konfigurationer.

Sådana här möjligheter till "justering" tycker jag känns mycket spännande.
Ser verkligen fram emot när de börjar hamna ute i stugorna så de går att
uppleva i flera olika rum och konfigurationer. Är riktigt riktigt nyfiken.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-13 10:59

Kommer äggen att finnas i butik snart efter mässan?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-01-13 11:01

JanBanan skrev:Om jag har förstått det hela rätt så är äggen konstruerade för att hängas på sidoväggarna (lite Beveridge-inspirerat?). Men på Bremens hemsida finns flera bilder där de hänger på frontväggen likt en traditionell högtalarplacering.

Bra fråga, har funderat på detta med.
Följdfråga, Peter - hur tycker du att akustiken ska fixas till i rummet, beroende på sido resp frontplacering?
Eller är de rent av konstruerade för att interaktera med kala väggar i rummet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 11:02

BB skrev:Ser fram emot att få möta dig på mässan Peter! :)

(Vi ställer också ut)

Mvh//BB

:D Ja, vad roligt. Vi syns på mässan.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-01-13 11:06

Att synas är en bra förutsättning om man vill ses. Annars blir det väl en
så kallad "blind date", nicht wahr? ;)

Mvh E*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 11:15

E skrev:
petersteindl skrev:Under tiden kommer även ett omfattande whitepaper att tas fram om hur Bremens högtalare fungerar och hur hörseln uppfattar ljud och hur Bremens d v s mitt ljudåtergivningskoncept fungerar.

Det låter jättespännande! Ser fram emot det.

Harryup skrev:Kanske äggformat smågodis i skålarna i rummet?

Eller dammsugare? 8)

Mvh E*

Tihi :lol: :D Nu blir jag glad. Ja, dammsugare får det bli + lite annat smått o gott :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-01-13 11:30

UltraSilencer är bra om det skall lyssnas på musik samtidigt. Den låter
bara 6–8 dB, eller var det 68? 8O

Mvh E*

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-13 11:30

jaså så du ska föröka muta dig till popularitet...? :wink:

dammsugare e bara så vansinnigt gott att inget annat än toppbetyg möjligtvis kan givas till den som bjuder. du har således klurat ut det perfekta sättet att kamma hem "best in show" :P

hur många kan man förvänta sig kunna lyssna samtidigt i rummet med bibehållen ljudupplevelse. syftar nu alltså på det rum som du ska ställa ut i på mässan :)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-01-13 11:51, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-01-13 11:38

DVD-ai skrev:damsugare e bara så vansinnigt gott att inget annat än toppbetyg möjligtvis kan givas till den som bjuder. du har således klurat ut det perfekta sättet att kamma hem "best in show" :P

Hur många damer skall han anlita tycker du?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-01-13 11:44

Är det tänkt någon visning/lyssning i Göteborg?
Vi är många som är nyfikna. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-13 11:52

JanBanan skrev:
DVD-ai skrev:damsugare e bara så vansinnigt gott att inget annat än toppbetyg möjligtvis kan givas till den som bjuder. du har således klurat ut det perfekta sättet att kamma hem "best in show" :P

Hur många damer skall han anlita tycker du?

tillräckligt.... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-13 11:55

(Vi ställer också ut)

Mvh//BB

BB, vad kommer ni spela på?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-01-13 12:12

subjektivisten skrev:

(Vi ställer också ut)

Mvh//BB

BB, vad kommer ni spela på?

Av respekt för att det här är Peters tråd hoppas jag du ursäktar om jag fattar mig kort: Vi spelar på M1 och M3MkII.

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 12:28

Harryup skrev:Det är ju du som börjar prata om möjligt kommande bråk osv. Vet inte vad du har för kristallkula men varför anser du att det kommer bråkas?

Det gör jag inte, det är en av två möjligheter. "Möjligt" är markören för det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 12:44

Piotr skrev:Omtanke?? Och varför då den nedvärderande kommentaren om "roman"?

För att omtanken fick en sur respons, blir du glad när dina bästa intentioner nedgörs?

Det finns ju tydligen gott om acceptans gällande andra skribenter som har för vana att skriva romaner.

På retoriska tips?

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-01-13 12:51

Ibland är Faktiskt.se ungefär som Jerseylicious (rekommenderas varmt förresten). Intrigerna driver stället. Vi har alla(?) väntat i ett par år nu på hur och när Peter ska ta tag i sin historiebeskrivning.

;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-01-13 12:59

Nattlorden skrev:

8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-13 13:09

Nattlorden skrev:
Piotr skrev:Omtanke?? Och varför då den nedvärderande kommentaren om "roman"?

För att omtanken fick en sur respons, blir du glad när dina bästa intentioner nedgörs?

På retoriska tips?

Som du nu förstår finns det ett antal personer som såg ditt inlägg som mindre tjusigt.

Om du hade en äkta "omtanke" så borde du fortsatt att vara omtänksam och även lämna utrymme för möjligheten att DU uttryckte dig på ett sätt som lätt tolkas negativt.

Att sen totalt utan självinsikt peka på att mottagaren behöver omkalibreras om något tas emot fel är.. ja jag vet inte vad jag ska säga.

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 13:46

Piotr skrev:Att sen totalt utan självinsikt peka på att mottagaren behöver omkalibreras om något tas emot fel är.. ja jag vet inte vad jag ska säga.

Så om P3 brusar i din bil så måste Sveriges Radio ändra utsändningen?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-13 14:07

Nattlorden skrev:
Piotr skrev:Att sen totalt utan självinsikt peka på att mottagaren behöver omkalibreras om något tas emot fel är.. ja jag vet inte vad jag ska säga.

Så om P3 brusar i din bil så måste Sveriges Radio ändra utsändningen?

Hanterar du människor som apparater är det inte så konstigt att det kan bli fel ibland.

Ska vi gå vidare? Prata mässa och sånt där skoj istället?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 14:08

Det är väldigt bra frågor och det tarvar egentligen ett långt svar för en förståelse av Bremens ljudåtergivningskoncept. Jag sammanfattar kort. I vissa rum har det låtit bäst med högtalarna placerade på samma vägg, men om man har som målsättning att eliminera ens eget lyssningsrum ur ljudbilden så att man hamnar mitt i inspelningslokalen så krävs det extraordinära insatser och det är inte genom dämpning av reflexer som detta kan uppnås.

Målet är som sagt en verklighetstrogen och en fullskalig musikupplevelse i sitt eget lyssningsrum. Det är som att gå på konsert hemma hos sig själv. Ens eget lyssningsrum försvinner och man befinner sig i inspelningslokalen/kyrkan/konserthuset fast man är hemma.
Högtalarna hängs då på vägg och monteras enkelt med ett bifogat speciellt fäste.

Ljudspridningen blir då som en sfärisk ljudvåg från vägg vilket innebär en neutral utstrålning såsom från en halvsfär in i rummet.
Konceptet innebär bl. a. att högtalarna får en neutral riktningskarakteristik med avseende på ljudvågens utbredning i rummet vilket möjliggör en klar och distinkt återgivning av olika instruments klangkaraktärer samt möjliggör att den vägg som högtalaren monteras på försvinner ur själva ljudbilden om reflexen från den väggen ligger under 1 millisekund från direktljudet. 1 millisekund är 34 cm och eftersom ljudet skall gå mot vägg och studsa tillbaks, så blir avståndet max 17 cm.

Med Bremens koncept möjliggörs en tredimensionell autentisk ljudåtergivning av ”live” musik hemma och detta även med 2-kanalsskivor, fast det behövs ytterligare en detalj, nämligen en centerhögtalare som sätts mot frontväggen enligt samma princip. Då finns möjligheten att frontväggen och sidoväggarna försvinner ur ljudbilden om äggen är placerade på sidoväggarna. Det blir en speciell uppställning av tre högtalare med en betydligt större vinkel än vad man normalt har med två högtalare och på så sätt kan man återge 1a reflexen från inspelningslokalens sidoväggar med samma vinkel till öronen som man skulle haft om man satt på plats i inspelningslokalen. Det är ungefär +/- 45-60 graders vinkel.

Detta förfarande är egentligen inget konstigt utan är en följd av hur hörseln fungerar och hur man behandlar den inspelade signalen.

Det rör sig om 2-kanalsinspelningar återgivna med 3 högtalare varav den ena högtalaren är en centerkanal. Det finns goda möjligheter att jag kommer att demonstrera detta på mässan och spela så.

Jag har ett klart mål med vad jag vill uppnå med ljudåtergivning hemma i ens lyssningsrum och detta innebär steg 1 och steg 2 av 3 steg. Det 3e steget kommer så småningom :)

Ungefär så här har jag skrivit i tidigare inlägg.
Om man tänker sig en godtycklig ljudalstrare. Man tänker sig dessutom att det skall komma ljud från den från åtminstone en riktning.

Ok, då ritar vi en pil i en riktning från en plats i ljudalstraren som vi för enkelhets skull kallar högtalaren vars mittpunkt vi kan kalla origo. Nu har vi åstadkommit en ljudvåg i en riktning utgåendes från origo. Nu återstår det att rita in alla andra pilar i alla andra riktningar. Eftersom kravet är att riktningskarakteristiken skall vara neutral så ritar jag in nästa pil utgåendes från origo i en annan riktning på sådant sätt att den till storlek är likadan som den första pilen. Den tredje pilen är likadan i storlek som de andra två och den ritas in som den tredje riktningen. Sedan ritar jag in en massa pilar runt om i 4π. Och sedan då jag betraktar den med alla pilarna så får den skepnaden av en sfär. Jag kan alltså vrida högtalaren runt omkring sina axlar runt origo utan att karakteristiken på riktningen ändras.

Om man gör motsvarande analogi med en mikrofon, så har man modellerat upp en rundtagande mik d v s en rundkännande mikrofon.

Jag väljer att använda stereo, vilket innebär fler än en högtalare. Nu skall ju högtalarna placeras in i ett lyssningsrum.

Fast innan rummet finns på plats så placerar jag ut högtalarna i fri rymd inuti inspelningslokalen.

Jag bibehåller samma sittplats d v s lyssnarposition som jag skulle haft i inspelningslokalen som ju är tänkt att vara den ljudligt bästa positionen i inspelningslokalen. Först därefter väljer jag att modellera upp mitt lyssningsrum d v s inuti inspelningslokalen.

Jag har min givna lyssnarplats och högtalarna finns på sin position i rymden. Då skall alltså väggar golv och tak modelleras runt dessa högtalare som strålar i 4π d v s rundstrålande. Jag kallar väggarna för höger respektive vänster sidoväggar och främre vägg kallar jag för ljudfondvägg samt bakre vägg blir lyssnarens bakre vägg. Jag väljer att bibehålla inspelningslokalens golv d v s lyssningsrummet och inspelningslokalen får samma nivå på golvet. Takhöjden i mitt rum väljer jag att dimensionera beroende på väggarnas storlek. Först sätter jag sidoväggarna på plats och högtalarna bör helst stå inuti lyssningsrummet och inte utanför. Då blir frågan, skall det vara 1 meters sidoavstånd från högtalare till sidovägg eller 2m eller 3m?

Jag väljer att modellera höger sidovägg rakt igenom origo i denna högra högtalare som då hamnar på höger sidovägg d v s halva högtalaren försvann ut ur lyssningsrummet. Nåväl, jag nöjer mig med halva högtalaren och får leva med väggen som ljudspegel. Då får jag en halvsfär d v s 2π från denna högtalare istället för helsfär. Detta är den högra högtalaren på den högra sidoväggen.

Jag väljer att använda två högtalare d v s en höger-högtalare för höger front och en vänster-högtalare för vänster front.
Den vänstra väggen väljer jag att modellera rakt igenom vänster högtalare d v s i analogi som den högra högtalaren. Då åstadkommes en symmetri mellan höger och vänster högtalare. Respektive högtalare sitter då på vänster respektive höger vägg. Varje respektive högtalares reflex från dess vägg bör som sagt vara inom 1 ms från direktljudet d v s mellanregister/baselementets mittpunkt på konen är då närmare vägg än ungefär 17 cm.

Ljudfondväggen väljer jag att sätta så att dess ortogonal från mittpunkten på denna vägg hamnar på samma avstånd som högtalarnas origo skulle haft om högtalarna strålar i 4π d v s avståndet till den punkt som ligger bakom halvsfärhögtalarna mot respektive sidovägg blir samma avstånd som det kortaste avståndet från lyssnaren till ljudfondväggen.

Då kan jag placera centerhögtalaren på den positionen mot ljudfondväggen.

Där har du mitt idealrum. Det är inte alltid man kan placera högtalarna där man vill, men man får göra det bästa vid varje given situation.

Den bakre väggen är där den är. Hamnar den nära lyssnaren, så är min erfarenhet att det är bra med bra diffusorer mot väggen bakom lyssnaren.

Det som återstår är att placera alla möbler och infoga allt i lyssningsrummet på ett akustiskt sätt så att det helt och hållet satisfierar psykoakustiska fenomen. T.ex. så kan den högra högtalaren ge en sidoväggsreflex i den vänstra väggen som eventuellt kan vara störande, men den kommer långt efter den vänstra högtalarens direktljud, så det är inte säkert att den blir störande eller ens hörs. I så fall kan man sätta en diffusor på den positionen och därigenom minska nivån på denna 1:a reflex med ungefär 15 dB. Än har jag inte ansett mig behöva göra detta men jag skall experimentera vidare.

Jag vill helst ha reflexer ovanifrån och inte underifrån. Jag har i det avseendet samma inställning som Stig Carlsson hade.

Det som återstår är att det lilla lyssningsrummet som jag modellerat upp inuti inspelningslokalen har sina egna rumsnoder med toppar och dalar. Detta ger en egen karakteristik från det lilla rummet som inte finns i stora rum. Kan jag akustiskt sett jämna ut dessa ”rumsresonanser” så försvinner den biten i överföringsfunktionen också. Jag återkommer så småningom till detta. Man kan inte göra allt på en gång, åtminstone klarar inte jag det.

Om man med denna konstellation kan få sina sidoväggar transparenta så hörs sidoväggarna i inspelningslokalen i stället för sina egna väggar, förutsatt att inspelningslokalens väggar finns med i inspelningen och gör man likadant med fondväggen framför sig så försvinner denna också och kvar blir de realistiska avstånden till instrumenten.

Ja, ungefär så har jag tänkt, fast jag har ju ännu mer roliga saker som också kommer att inkorporeras i den slutgiltiga lösningen för an autentisk ljudreproduktion. Därom tänkte jag så småningom återkomma till.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi