hur ofta brakar 208:or ihop?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Claes7

hur ofta brakar 208:or ihop?

Inläggav Claes7 » 2005-04-22 23:16

Är på jakt efter nytt slutsteg. 208:an ligger lagom i pris och verkar mycket bra. Dock så har dom vad jag förstått rätt kass kvalite, dom går sönder ibland/ofta. Frågan är nu hur vanligt det är att detta slutsteg pajar? Är det bara en tidsfråga? Och i så fall vad kostar en lagning, om det överhuvudtaget finns nån som kan laga dom kommersiellt?

ps. har redan kollat igenom gammla trådar men hittade inte tillräckligt med info ds.

/claes

mike34

Re: hur ofta brakar 208:or ihop?

Inläggav mike34 » 2005-04-23 02:15

Claes7 skrev:Är på jakt efter nytt slutsteg. 208:an ligger lagom i pris och verkar mycket bra. Dock så har dom vad jag förstått rätt kass kvalite, dom går sönder ibland/ofta. Frågan är nu hur vanligt det är att detta slutsteg pajar? Är det bara en tidsfråga? Och i så fall vad kostar en lagning, om det överhuvudtaget finns nån som kan laga dom kommersiellt?

ps. har redan kollat igenom gammla trådar men hittade inte tillräckligt med info ds.

/claes

Tror det beror mest på vem som sitter vid spakarna, brukar vara så.
Men iofs, de enda slutsteg som jag lyckats ha sönder är NAD.
makes you wonder.....
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2005-04-24 22:49

Tror inte det finns någon som sitter inne med någon trovärdig statistik i den här frågan, men jag har 2 st. Det ena har jag haft sedan modellen var ny och det andra några år. Aldrig haft några problem med något av dem. Jag har 2 polare som har vars ett, och ingen av dem har heller haft några problem. Den enes brann visserligen upp direkt vid första påslaget, men han fick ett nytt utan något tjabb så det var tydligen inte helt ovanligt att de la av direkt.
Jag känner till att det finns ett antal till som har varit på mer eller mindre sedan de packades upp ur kartongen tidigt nittiotal. Med dessa anekdotiska bevis så vill jag antyda att de verkar fungera om de inte brinner upp under första året eller så.
Men numera finns det ju Rotels 1090/80/70 som också låter bra. Förvisso lite dyrare än en begagnad 208, men strunt samma om man ändå ska behålla grejorna i 15-20 år. Dessutom ser ju Rotel-stegen så där coola ut med de fullkomligt meningslösa kylflänsarna på framsidan 8-).
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-04-25 01:16

tack för svaren, nu är det lite klarare (men inte mycket). Jag har förövrigt inte heller några krav på hög statistisk signifikans, utan efterlyser bara lite personliga erfarenheter så det blir möjligt att få en bild av problemet. Grejen är den att går det sönder så kan inte jag personligen, nån jag känner, eller troligvis den lokale hifibutiken(?) laga steget (såg att morello i en tråd sa nåt i stil med att det var rätt lurigt att trixa med). Så går det sönder så blir det hela ett stort projekt av det mindre roliga slaget.

En 1090: a skulle ju sitta fint, men kostar ju också närapå dubbelt så mycket begagnat, och man kan hitta nåt vill säga.

jag får lura lite till...och förtsätt gärna att komma med fler erfarenheter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-25 10:16

Skulle tro att de flesta exemplar som har potentialen att explofantomedera redan gjort det... de som varit i drift i 10 år är nog ganska safe... *gissar elektronikamatören*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-04-25 12:49

Tills man börjar närma sig andra änden av badkarskurvan :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-25 13:56

Man skall inte ha dem i badkaret.... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-04-29 00:52

ingen som vet nån som kan reparera ett om man har otur?

/claes

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-04-29 19:21

Hifi Djungel Lag Den som är Stor och Stark bor inte i park-
(eringläge)
Intressant att veta hur många drifttimmar FET-ingen klarar

TACT / Lyngdorf Audio har tagit fram nån digital förstärkare
(notera inga citationstecken där inte) på typ 200W @8ohm
kontinuerligt men dynamiskt då @ 1 ohm= undrar D.I.Yaren

En 208: går sönder 1 (en) gång,
den är för avancerad att felsöka.

/fråga Bertil Hellsten om verkstad

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-05-01 12:24

Det är inget fel alls på kvalitén med Nad 208, tvärtom. Byggkvalitén är varierande, men komponenter och konstruktion ska vara väldigt bra.

Sök på Nad 208 och inlägg som Ingvar Öhman författat så hittar du säkert intressant lektyr. Frågan har varit upp förr.

För övrigt har jag haft tre olika Nad 208 i ägo. Aldrig haft det minsta trassel med något av dem.
Common sense is not that common.

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-05-02 00:21

Försenat 1:a Maj Tal

Samlare av Kallödda Apparater,
Förenen Eder; investera i en
Våglödningsstation!

/Taj mahal :o

Återgå till Köpråd