Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:30Hzbone skrev:subjektivisten skrev:Nja, det finns stycken med lågbasåtergivning med det är även så att man får bättre upplevelse av "rummet" där dom spelar med djupare basåtergivning.
Vilka stycken/inspelningar av klassisk musik med lågbasåtergivning tänker du på, kompletterar gärna min samling.
Jag går igång på låga toner, bastrombonist som jag är.
Om man studerar nedanstående länk (som jag hittat här på Faktiskt)
så ser man att det inte är så lätt att få till lågbas inom den så kallade klassiska musiken (undantaget orgel).
http://www.independentrecording.net/irn/resources/freqchart/main_display.htm
Nu är det dags för en gammal gube att törna in, i morgon äntligen måndag.
I diagrammet har de glömt den stora bastrumman.
Ett exempel där den framträder mycket är
I bergakungens sal ur Peer Gynt, spår 8 på min favoritinspelning
den här originalutgåvan http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=1471555&style=classical är utgången. En tid fanns bara en annan utgåva som jag osäker på om hade originaldynamiken intakt.
Glädjande nog har det kommit en (troligen) riktig återutgivning
http://www.arkivmusic.com/classical/album.jsp?album_id=59101
Hela verket är väl värt att höra.
nadifierad skrev:30Hzbone skrev:subjektivisten skrev:Även klassisk musik vinner stort på att ha en basåtergivning som går djupt.
Instrumenten i en symfoniorkester spelar sällan speciellt djupt.
Det är bara harpan, kontrafagott och kontrabasen
(om man stämmer om E-strängen till C) som kan spela under 40 Hz.
Men det är nog sällan som de lägsta tonerna förekommer i den musik som spelas.
Stor orgel däremot, kan spela djupare.
De där stora pukorna de använder ibland, går väl ganska djupt?
IngOehman skrev:...
Så nog kan symfonisk musik ställa stora krav på anläggningens djup-
basförmåga allt. Mycket mera än nästan all pop-musik faktiskt.
Vh, iö
Stereotypen skrev:Kronkan:
Högtalarna är Audio Artistry Beethoven och det är dipoler med konventionella högtalarelement. Består av 2 paneler och 2 baslådor (dipoler).
Finns mer info på:
www.audioartistry.com
Test från Stereophile:
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/328/index.html
Kronkan skrev:Stereotypen skrev:Kronkan:
Högtalarna är Audio Artistry Beethoven och det är dipoler med konventionella högtalarelement. Består av 2 paneler och 2 baslådor (dipoler).
Finns mer info på:
www.audioartistry.com
Test från Stereophile:
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/328/index.html
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Strmbrg skrev:Är det något man egentligen vinner på att ha kapacitet ner till 10 eller 20 Hz när man spisar symfonisk musik?
Strmbrg skrev:Kan det möjligen vara så att det snarare är området kring 40-60Hz som dämpas när man kopplar ur subben?
Men eftersom den ju går neråt 15Hz så tror man att det är där nere det försvann information?

RogerGustavsson skrev:Där ser man tydligt bastrummans "avtryck" strax över 30 Hz. Pukor spelar som allra lägst ungefär 60 Hz.
RogerGustavsson skrev:Så här mätte Stereophile MG-1.6 och det är rätt långt ifrån Magnepans uppgivna 40-24kHz ±3dB. Klart de har mätt i närfält men det ger en indikation på basmembranets resonansfrekvens. De stora Tympani har toppen vid 35-40 Hz.
subjektivisten skrev:RogerGustavsson skrev:Så här mätte Stereophile MG-1.6 och det är rätt långt ifrån Magnepans uppgivna 40-24kHz ±3dB. Klart de har mätt i närfält men det ger en indikation på basmembranets resonansfrekvens. De stora Tympani har toppen vid 35-40 Hz.
Vad jag förstår så blir det en liten baspuckel när Stereophile mäter, på grund av hur man mäter. Men, är den verkligen så stort som dessa mätningar visar eller har högtalaren en lite egen "discopuckel"?
lennartj skrev:För jämförelsens skull klistrar jag in MASVIS från ovannämnda "I bergakungens sal"
mapem skrev:...
Vad gör jag åt det? Ingenting. Jag har slutat med att flytta ut och in högtalarna mot väggen, knöla in strumpor i portarna, putta i papprör i dem, lägga kuddar i hörnen bakom högtalarna och annat trixande. Jag har accepterat mitt öde, att njuta av musik med ibland något överbetonad mellanbas eller vad man ska kalla det. Jag överlever. Oftast låter det väldigt bra ändå.
...
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:...
Så nog kan symfonisk musik ställa stora krav på anläggningens djup-
basförmåga allt. Mycket mera än nästan all pop-musik faktiskt.
Vh, iö
Är det något man egentligen vinner på att ha kapacitet ner till 10 eller 20 Hz när man spisar symfonisk musik?
(Nu bortser jag från "Bödvarsons konsert för jordbävning och stråktrio".)
Kan det möjligen vara så att det snarare är området kring 40-60Hz som dämpas när man kopplar ur subben?
Men eftersom den ju går neråt 15Hz så tror man att det är där nere det försvann information?
JB skrev:Tycker det viktigaste är att man kan känna stommen i musiken, dvs jag tar hellre bumlig bas med peakar lite här och var i frekvenskurvan som gör att musiken får lite punch än att sitta och lyssna med enbart ett par små stativare som är jättekorrekta men saknar djupbas.
IngOehman skrev:I själva verket menar jag att det nästan alltid är fel av helt andra typer
som gör att basåtergivningen i så många anläggningar är alldeles för dålig.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:JB skrev:Tycker det viktigaste är att man kan känna stommen i musiken, dvs jag tar hellre bumlig bas med peakar lite här och var i frekvenskurvan som gör att musiken får lite punch än att sitta och lyssna med enbart ett par små stativare som är jättekorrekta men saknar djupbas.
Men det sistnämnda stämmer verkligen inte för vare sig piP eller pK.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 107 gäster