steveo1234 skrev:En sluten lösning kommer inte att få det att låta starkare. Snarare tvärtom.
Om man simulerar det i Basta! stämmer det och kurvorna ser bra ut om man kör med 4 element i en låda på ca 1700 liter och 24 st 4"-basreflexrör (vilket är samma sak som 4 st lådor om 420 liter och 1 st . rör på ca 25 cm i diameter /80 cm långt. Med ca 400 W in på varje element ligger maxkurvan på ca 136-138 dB, inkl. rumsförstärkning. Med slutna på 200-300 liter liter max på ca 135 dB vid 35 Hz. Allt är TEORETISKT.
Jag har svårt att säga varken bu eller bä för detta. När man gör så stora lådor slutar de att bete sig som homogena volymer. Det gäller i synnerhet basreflexlådor. Det kan vara allt möjligt från mätfel till felfasningar som orsakar att förväntad spl uteblir. Utan bilder är det också svårt. Och jag vill absolut inte att bakerman22 lyssnar på råd från mig. Om man inte förstår felkällorna blir det bara i blindo och då blir det jobbigt, även om man som bakerman22 verkar var jäkligt händig.
/DQ-20