Två basmoduler med CSS Trio8

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-17 23:11

frdrk skrev:Precis varit i kontakt med gänget på minidsp.com. Lagret har sålt slut och de håller som bäst på att producera nya enheter. Kommer få vänta några veckor till på min miniDSP. Suck.

Trist! :(

I efterhand skulle man köpte en 10st extra i vårt gruppköp, de hade gått som smör i solsken... Har du en receiver kan du kanske använda dess inbyggda delningsfilter i väntan på en miniDSP?

Fint baselement du hittat, jag tror att lösningen kan bli bra! Jag håller själv SEAS L26Roy 10" bas högt och en snabb jämförelse visar att Roy pumpar ganska exakt dubbelt så mycket luft linjärt... Men Roy innebär också större låda som tar mer plats.

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-17 23:18

Glebster skrev:
frdrk skrev:Precis varit i kontakt med gänget på minidsp.com. Lagret har sålt slut och de håller som bäst på att producera nya enheter. Kommer få vänta några veckor till på min miniDSP. Suck.

Trist! :(

I efterhand skulle man köpte en 10st extra i vårt gruppköp, de hade gått som smör i solsken... Har du en receiver kan du kanske använda dess inbyggda delningsfilter i väntan på en miniDSP?

Fint baselement du hittat, jag tror att lösningen kan bli bra! Jag håller själv SEAS L26Roy 10" bas högt och en snabb jämförelse visar att Roy pumpar ganska exakt dubbelt så mycket luft linjärt... Men Roy innebär också större låda som tar mer plats.

Skissade faktiskt med L26ROY först också :) Men det var, som du säger, svårt att få det bra i lådstorlekarna jag hade till förfogande.

Hur skulle jag göra för att koppla dem via en reciever? Jag har nämligen en gammal HK 5.1 reciever på vinden som jag inte använder.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-17 23:23

frdrk skrev:Hur skulle jag göra för att koppla dem via en reciever? Jag har nämligen en gammal HK 5.1 reciever på vinden som jag inte använder.

Du kopplar dina frontar som just frontar och subben på .1 utgången*. Sen ställer du i förstärkarens menysystem front som "SMALL" vilket gör att all lågbasinformation skickas till .1 utgången. I många receivrar kan du dessutom ställa vid vilken frekvens detta ska ske.

*Kräver alltså ett externt slutsteg för basen. Dock klarar vissa receivrar medels Zone funktionen av att loopa signalen och receiverns sutsteg kan i så fall nyttjas.

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-17 23:54

Glebster skrev:
frdrk skrev:Hur skulle jag göra för att koppla dem via en reciever? Jag har nämligen en gammal HK 5.1 reciever på vinden som jag inte använder.

Du kopplar dina frontar som just frontar och subben på .1 utgången*. Sen ställer du i förstärkarens menysystem front som "SMALL" vilket gör att all lågbasinformation skickas till .1 utgången. I många receivrar kan du dessutom ställa vid vilken frekvens detta ska ske.

*Kräver alltså ett externt slutsteg för basen. Dock klarar vissa receivrar medels Zone funktionen av att loopa signalen och receiverns sutsteg kan i så fall nyttjas.

Ahh, såklart. Funkade utmärkt. Subbarna låter hemskt rumlande och stökiga dock. Venne om det kan vara så att de får en del höga frekvenser också - låter så. Men jag ska labba vidare med inställningarna på recievern. Få bara ut en kanal ur recievern också - kanske måste hitta nån mono till stereo-splitter.

Tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-24 15:05

Hur kan jag se/räkna ut vad som är en lämplig förstärkareffekt att driva de två lådorna med? Jag är på jakt efter ett beg slutsteg i väntan på att MiniDSPn skall dyka upp - men känner mig lite osäker på om tex 2x100W räcker eller om jag bör kika på något kraftigare?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-24 16:31

frdrk skrev:Hur kan jag se/räkna ut vad som är en lämplig förstärkareffekt att driva de två lådorna med? Jag är på jakt efter ett beg slutsteg i väntan på att MiniDSPn skall dyka upp - men känner mig lite osäker på om tex 2x100W räcker eller om jag bör kika på något kraftigare?

Kolla in Piotrs "Big bada bom"-tråd. Där finns lite om Watt.

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-24 16:59

Köp en NAD 216 så klarar du dig nog bra. Brukar dyka upp på hifimagasinet.com med ojämna mellanrum, för under 3000.

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-24 17:02

Glebster skrev:Kolla in Piotrs "Big bada bom"-tråd. Där finns lite om Watt.

Hmm, kan inte hitta den. Säker på att den hette nåt med "Big bada bom"?

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-24 17:29

pgmj skrev:Köp en NAD 216 så klarar du dig nog bra. Brukar dyka upp på hifimagasinet.com med ojämna mellanrum, för under 3000.

Yes, får tips om det tidigare. Ska hålla ögonen öppna. Tack!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-24 17:38

frdrk skrev:
Glebster skrev:Kolla in Piotrs "Big bada bom"-tråd. Där finns lite om Watt.

Hmm, kan inte hitta den. Säker på att den hette nåt med "Big bada bom"?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=34946

Summer Passing

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-02-03 22:47

Hämtade ut min MiniDSP på väg hem från jobbet idag. Lång väntan pga att de var slut och de fick producera nya.

Såklart får jag den inte att funka. Kan inte synca (eller connecta alls) från datorn. Grymt surt. Var ju så sugen på att äntligen få koppla in subbarna idag :(

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-04 00:34

Kan du precisera?
Har du rätt mjukvara i dspn?
Har du laddat hem rätt program? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-02-04 00:52

frdrk skrev:Hämtade ut min MiniDSP på väg hem från jobbet idag. Lång väntan pga att de var slut och de fick producera nya.

Såklart får jag den inte att funka. Kan inte synca (eller connecta alls) från datorn. Grymt surt. Var ju så sugen på att äntligen få koppla in subbarna idag :(

Peetwa hade en del strul han med men det visade sig vare datorn som saknade både det ena och det andra om jag minns rätt. Får du inte kontakt med den alls från din plug-in?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-02-04 01:15

Prova med olika USB-portar? Ibland funkar vissa enheter bara på vissa portar.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-02-04 06:55

frdrk skrev:Hämtade ut min MiniDSP på väg hem från jobbet idag. Lång väntan pga att de var slut och de fick producera nya.

du måste ha net framework 3.5 i datorn för annars så funkar det inte med minidsp

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-02-04 10:48

Hola,

Ok, det var lite klent med detaljer kanske :) Jag är i kontakt med supporten för att få hjälp, men om det är någon här som har nån insikt jag kanske förbisett vore jag superglad.

Jag kör en helt ny, tre veckor gammal, MacBook Pro med OS X 10.6.6 och de senaste versionerna av Flash och Adobe Air.

Macen identifierar MiniDSPn såhär:
Product ID: 0x003f
Vendor ID: 0x04d8 (Microchip Technology Inc.)
Version: 0.02
Speed: Up to 12 Mb/sec
Location ID: 0xfa140000
Current Available (mA): 500
Current Required (mA): Unknown (Device has not been configured)

Den sista raden där känns lite suspekt, men har inte fått nån input från supporten på det.

Mitt problem är alltså att jag inte kan få pluginen (2.1 Advanced) att connecta/synca med MiniDSPn. Det blir antingen cannot connect eller timeout varje gång. En blå diod pulserar i DSPn så ström får den.

Jag har testat båda USB-portarna och fler USB-kablar. Samma sak varje gång. Jag har även kört ett par rättighetreparationer och installerat om pluginen flera gånger.

Datorn _kan_ ju såklart vara felet, men den är som sagt helt ny och alla andra usb-pryttlar funkar fint.

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-02-04 11:03

Jag har en äldre MacBook Pro 15" och fick lite problem första gången jag kopplade in min miniDSP. Den blev aldrig klar med initiala syncen, så jag fick lov att rycka kabeln och koppla in igen. Då fungerade det. Men du verkar ju ha något annat problem.

Vilken loggfil hittar du USB-info i? Min system.log säger ingenting när jag kopplar in minidsp...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-02-04 11:03

Du har en Mac så datorn är INTE felet! ;)

Jag hade provat mindsp o plug in på en annan dator i felslkningssyfte.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-04 11:05

Glebster skrev:Du har en Mac så datorn är INTE felet! ;)

Du är medveten om att du motsäger dig själv, va? ;-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-02-04 11:11

pgmj skrev:Vilken loggfil hittar du USB-info i? Min system.log säger ingenting när jag kopplar in minidsp...

System Profiler har info om all hårdvara i eller ansluten till datorn. Så kopierade bara därifrån.

Ska försöka prova med en annan dator - men har ingen som passar tillgängligt just nu. En gammal PowerBook bara men det kommer aldrig lira. Möjligen kan jag sparka liv i en gammal Win XP SP2 men frågan är om allt jag behöver ens går att få i den?

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-02-04 11:27

frdrk skrev:
pgmj skrev:Vilken loggfil hittar du USB-info i? Min system.log säger ingenting när jag kopplar in minidsp...

System Profiler har info om all hårdvara i eller ansluten till datorn. Så kopierade bara därifrån.

Ska försöka prova med en annan dator - men har ingen som passar tillgängligt just nu. En gammal PowerBook bara men det kommer aldrig lira. Möjligen kan jag sparka liv i en gammal Win XP SP2 men frågan är om allt jag behöver ens går att få i den?

MiniDSP v1:

Manufacturer: DSP4YOU LTD.
Location ID: 0x1a200000
Current Required (mA): 100

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-02-04 11:30

pgmj skrev:
MiniDSP v1:

Intressant. Verkar som om MiniDSPn jag fått inte ser likadan ut. Ska skicka detta till supporten - tack!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-04 11:30

bomellberg skrev:

Nej, han hade ju pluggat den i en Mac och inte i datorn, så fram tills han provar i datorn så är den ju oskyldig!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-04 11:32

Nattlorden skrev:
bomellberg skrev:

Nej, han hade ju pluggat den i en Mac och inte i datorn, så fram tills han provar i datorn så är den ju oskyldig!

Varför använder han då ordet "annan"? :-)

EDIT: Jaha, du menar så...
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-02-04 11:35

frdrk skrev:
pgmj skrev:
MiniDSP v1:

Intressant. Verkar som om MiniDSPn jag fått inte ser likadan ut. Ska skicka detta till supporten - tack!

Du är välkommen. Hoppas det kan vara till någon hjälp. Detta är f.ö. en rev.B, vilket kanske syns på någon av parametrarna.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-02-04 18:57

bomellberg skrev:

Nä. 8)

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-02-05 17:44

Fick igång den gamla windowsburken och efter lite meckande fick jag den faktiskt att connecta och synca med MiniDSPn! Success!

Så nu är basicinställningarna i crossovern gjorda och jag har testlyssnat lite. Jag har klippt basarna från 12-90hz med 48db/oct och frontarna från 80hz med samma filter.

Problemen är dock två:
1. Jag har inte hittat något beg slutsteg än så jag kan bara lyssna på basarna för sig eller frontarna för sig.
2. Lyssnar jag på bara basarna så är det otroligt svårt att höra någon skillnad på dem - trots att den ena är ordentligt dämpad och den andra hel odämpad.

Jag har ingen större erfarenhet av att lyssna in basar så jag vet inte exakt vad jag ska förvänta mig. Men här är några första intryck:
- Inga portljud vad jag kan höra på någon av dem.
- Lite "slappa" eller hur jag ska uttrycka det. Basen känns inte så definierad som jag hade hoppats.
- Lite "sena" i leveransen när jag kör en front och en bas. Dvs det känns som att basen ligger något efter och skapar ett luddigt intryck.

Som sagt har jag svårt att höra lådorna. Men jag vet inte vad jag borde lyssna efter. Inga direkta missljud som skulle kunna bero på portar, för lite stagning osv vad jag kan höra. Men de är är ju också lite mullrigare än vad jag skulle vilja ha. Gärna input från er på dessa punkter.

Nu behöver jag först ett till slutsteg. Sedan lite mätutrustning så jag kan justera gain, delay osv.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-02-08 00:35

frdrk skrev:Fick igång den gamla windowsburken och efter lite meckande fick jag den faktiskt att connecta och synca med MiniDSPn! Success!

Så nu är basicinställningarna i crossovern gjorda och jag har testlyssnat lite. Jag har klippt basarna från 12-90hz med 48db/oct och frontarna från 80hz med samma filter.

Problemen är dock två:
1. Jag har inte hittat något beg slutsteg än så jag kan bara lyssna på basarna för sig eller frontarna för sig.
2. Lyssnar jag på bara basarna så är det otroligt svårt att höra någon skillnad på dem - trots att den ena är ordentligt dämpad och den andra hel odämpad.

Jag har ingen större erfarenhet av att lyssna in basar så jag vet inte exakt vad jag ska förvänta mig. Men här är några första intryck:
- Inga portljud vad jag kan höra på någon av dem.
- Lite "slappa" eller hur jag ska uttrycka det. Basen känns inte så definierad som jag hade hoppats.
- Lite "sena" i leveransen när jag kör en front och en bas. Dvs det känns som att basen ligger något efter och skapar ett luddigt intryck.

Som sagt har jag svårt att höra lådorna. Men jag vet inte vad jag borde lyssna efter. Inga direkta missljud som skulle kunna bero på portar, för lite stagning osv vad jag kan höra. Men de är är ju också lite mullrigare än vad jag skulle vilja ha. Gärna input från er på dessa punkter.

Nu behöver jag först ett till slutsteg. Sedan lite mätutrustning så jag kan justera gain, delay osv.

Kul att du är på G. Slutsteg kan vara ett gissel att hitta begagnat (tycker jag) men vill du pula lite finns det DIY-lösningar till lite vettigare pengar.

Att sitta o lyssna på bara två basar gör ingen lycklig så sluta med det direkt! :wink:

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-02-08 10:56

T.ex. Zachry D250 brukar dyka upp då och då på hifimagasinet för under tusenlappen. Såg en häromdagen för 850kr. Är ju lätt värt att köpa för att testa med. Kanske visar sig duga gott och väl.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-02-08 11:51

pgmj skrev:T.ex. Zachry D250 brukar dyka upp då och då på hifimagasinet för under tusenlappen. Såg en häromdagen för 850kr. Är ju lätt värt att köpa för att testa med. Kanske visar sig duga gott och väl.

Jepp, säkert ett bra alternativ!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum