Sommarförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-21 20:37

Belker skrev:
Svante skrev:Titta jag vågade säga emot översteprästen! 8)

Aj, aj. Som straff kommer du att få F/E-lyssna 668 tills du hittar fel. :wink:

Med smurf-hits 5 istället för musik :twisted:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-21 20:52

Svante skrev: Det är nåt jag fö har hört flera musiker säga (att det går bra att lyssna på musik i lofi, man hör ju ändå att musikerna är duktiga eller att låten är bra).

Är inte det bara en urgammal vandringssägen, "jag har hört någon som känner en musiker som har värdens skitanläggning, för han hör musiken i huvet ändå", osv... :)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-21 20:54

paa skrev:
Svante skrev: Det är nåt jag fö har hört flera musiker säga (att det går bra att lyssna på musik i lofi, man hör ju ändå att musikerna är duktiga eller att låten är bra).

Är inte det bara en urgammal vandringssägen, "jag har hört någon som känner en musiker som har värdens skitanläggning, för han hör musiken i huvet ändå", osv... :)

Inte alls. Tvättäkta musiker som bara tittar oförstående på mig när jag pratar om återgivning och högtalare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-21 21:15

Inte alls. Tvättäkta musiker som bara tittar oförstående på mig när jag pratar om återgivning och högtalare.

håller med.
spelar själv i band och min erfarenhet är att många musiker är ganska ointresserade av hög kvalitet på musikåtergivningen.

Jag tror det finns många orsaker till varför det är så, men om det är något som musiker borde göras medvetna om så är det den ljudkvalitetsdestuktiva masteringsprocess som masteringsförespråkare propagerar för i böcker som t.ex. "Handbok för osignade" som ges ut av off the record.
Senast redigerad av hifirocker 2005-04-21 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-21 21:18

Jag tror inte att det finns någon nämnvärd koppling mellan musikintresse och apparatdito. Varken positiv eller negativ. Själv har jag bådadera, även om musikintresset överväger. Jag har f.ö. inga större problem med att njuta av musik även om ljudkvaliteten är dålig. 192 kbps mp3 via datorhögtalare duger gott bara musiken är tillräckligt bra. Faktum är att så länge ljudkvaliteten är jämndålig, d.v.s. att det inte är något specifikt fel som "sticker ut", så klarar man sig med ganska kass kvalitet. Mitt intresse för återgivning handlar mer om nyfikenhet, jag vill höra musiken så oförvanskad som möjligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-21 21:25

Jo, jag har förvisso förstått redan tidigare att Stefan är musikintresserad, fast det är väl just detta som gör mig så fascinerad över detta ständiga apparatbytande.

Överraskande fann jag också vara att du Stefan för en tid sedan gjorde inlägg som antydde att den apparat du sålde bara några veckor därefter, var en du tänkte behålla. Varför detta "maskerande"?

Fast ännu mera fascinerande finner jag ändå din LTS-fixering. Det har nu gått så långt att jag blir nästan upprymd :P av att se om du skall hitta några nya infallsvinklar att dissa det LTS du av någon anledning är så rädd för. 8O

Svante:
Jag är nog är minst lika fascinerad av illusionen jag med. Det framgår nog om man läser mitt manifest. Fast mest fascinerande finner jag förstås ljudalstringen då den är en mycket god verklighetsavbild - det vill säga då återgivning på hög nivå försekommer.

Jag gillar ju tanken på anläggningen som en tidsmaskin/teleporter allra mest.

Med "musiken" menade jag faktiskt inte nödvändigtvis heller bra musik, utan det kan vara vilka intressanta ljud som helst, som man vill uppleva / återuppleva. Förlåt för mitt onoggranna uttyck därvidlag. :oops: Det var inte min mening att begränsa till musik bara.

Filmernas ljud är ju ett utmärkt exempel på en massa ljud man vill höra, som inte är musik alla gånger. Där är det dock producerade ljud det handlar om nästan alltid, och det skall man var glad över, med tanke på hur illa förutsättningarna för en förnuftig real-ljudsupptagning brukar vara vid filmnspelningarna...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-30 01:17, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-04-21 21:34

http://www.blocket.se/view/4674334.htm? ... c=1&city=0

Den kanske du kan jobba ner mot 2000, det måste ju ändå räknas som en rätt prisvärd stärkare som man bör få tillbaka pengarna på
Jag tror den kostade strax över 7000 då den kom för 3,5 år sen
eller nått.
:P
Jonas

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-04-21 23:56

Herr Fridefors har väl klargjort att han byter pryttlar av ekonomiska skäl. Sen gäller det ju förstås att skaffa så bra apparater att man emotionellt inte har råd att sälja dem. NAD 208 säljer man ju som bekant först efter man gjort sig av med sina sista kläder på kroppen 8) .

Vh
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-22 00:25

Mr_Ekan:

Varför står det inte under hans streck då?

En massa dumheter om LTS är ingen vidare ledtråd till att han säljer prylar. Kräver inte 'faktiskt' att sådant skall redovisas?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-22 00:30

IngOehman skrev:Mr_Ekan:

Varför står det inte under hans streck då?

En massa dumheter om LTS är ingen vidare ledtråd till att han säljer prylar. Kräver inte 'faktiskt' att sådant skall redovisas?

Jag tror du har missuppfattat det hela. Den ekonomiska anledningen till att Hottis byter grejor så ofta är att han har för mycket pengar och behöver bränna dom. Hellre då på hifi än på RSV :-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-22 00:50

Ok, då förstår jag. :roll:

Personligen tycker jag RSV verkar vara en behagligare lösning än att behöva bära en massa apparater fram och tillbaka för att förlora tillräckligt mycket pengar.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-22 01:00

:) Då jag pratat med tvättäkta musiker så verkar de lyssna mera till kollegernas skicklighet än till musikanläggningens brister.
Dessutom lever de i musiken på ett annat sätt, och nu gissar jag, och då fylls nog många tillkortakommanden i anläggningen ut av deras erfarenhet. Dessutom låter inte musiken lika från åhörarplats som från spelarplats.
Jag som bara hobbyspelat är mycket grinigare på den punkten att det skall låta verkligt.
Men säkert kan det finnas musiker av båda sorter.
Bravo

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-22 09:21

IngOehman skrev:Jo, jag har förvisso förstått redan tidigare att han är musikintresserad, fast det är väl just detta som gör mig så fascinerad över detta ständiga apparatbytande.

Varför är du fascinerad?
Överraskande fann jag också vara att du Stefan för en tid sedan gjorde inlägg som antydde att den apparat du sålde bara några veckor därefter, var en du tänkte behålla. Varför detta "maskerande"?

Jag ändrade mig, helt enkelt.
Fast ännu mera fascinerande finner jag ändå din LTS-fixering. Det har nu gått så långt att jag blir nästan upprymd :P av att se om du skall hitta några nya infallsvinklar att dissa det LTS du av någon anledning är så rädd för.

Inte rädd, bara trött.

Sedan vill jag tillägga att jag byter apparater främst för att det är kul, ett gratis, billigt eller ibland lönande nöje dessutom. Varför jag sålde Hegeln var dock akut penningbrist (som jag skrivit på annat ställe) som i sin tur beror på många stora utgifter: En chartersemester skall betalas, liksom 8 VM-biljetter (se annan tråd), nya fälgar till bilen, fotbollsresa till Ungern för äldste sonen etc. etc. Ekonomin kärvar ibland, med två barn och många intressen. Men visst, ni får gärna tro att jag livnär mig på hifi-byten... :twisted:
Senast redigerad av Hetsporren 2005-04-29 14:01, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-22 09:23

Säger du "ni" till Ingvar?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-22 09:27

Det lutar förresten åt en Yamaha AX-596 för tillfället. Mest för att den har pre-out och main-in, vilket är perfekt då RC-boxen skall kopplas in... Kostar 3095:- (plus 150:- i frakt) hos Fyndbörsen. Lyssnade annars på Harman/Kardon 675 på nya Ljudkällarn igår och om det inte vore för alla lysande dioder på fronten så låg den bra till. Verkar vara ett mycket bra köp för 3000:-....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-23 02:51

Hotspur skrev:
IngOehman skrev:Jo, jag har förvisso förstått redan tidigare att Stefan är musikintresserad, fast det är väl just detta som gör mig så fascinerad över detta ständiga apparatbytande.

Varför är du fascinerad?

För att det är fascinerande förstås, att någon som är intresserad av musik inte vill ha en rimligt stabil musikanläggning att spela sin musik på. :wink:

Själv vill jag ju byta så LITE som möjligt, just för att ständiga apparatbyten förstör musiklyssnandet.

Hotspur skrev:

Jag ändrade mig, helt enkelt.

Ja, det kan man ju göra. Helt ok.

Tycker dock att det är imponerande av Sladd att veta bättre i förväg vad du skulle komma att göra, än du visste det själv. :wink:

Hotspur skrev:
Fast ännu mera fascinerande finner jag ändå din LTS-fixering. Det har nu gått så långt att jag blir nästan upprymd :P av att se om du skall hitta några nya infallsvinklar att dissa det LTS du av någon anledning är så rädd för.

Inte rädd, bara trött.

Visst, säkert... Den som är trött på något tar knappast upp det varannan gång han skall ha ur sig något. Som du håller på är risken större att andra skall tröttna på den LTS-noja du uppvisar. Den som är trött på något fortsätter näppeligen att älta i all oändlighet, inklusive i sin tagline, som du gör... Klart som korvspad att du är rädd för LTS. Det behöver du inte vara dock.

Hotspur skrev:Sedan vill jag tillägga att jag byter apparater främst för att det är kul, ett gratis, billigt eller ibland lönande nöje dessutom. Varför jag sålde Hegeln var dock akut penningbrist (som jag skrivit på annat ställe) som i sin tur beror på många stora utgifter: En chartersemester skall betalas, liksom 8 VM-biljetter (se annan tråd), nya fälgar till bilen, fotbollsresa till Ungern för äldste sonen etc. etc. Ekonomin kärvar ibland, med två barn och många intressen. Men visst, ni får gärna tro att jag livnär mig på hifi-byten... :twisted:

Jag tror ingenting. Det var någon annan som sa att så var fallet, för att sedan säga att det var precis tvärtom (att du var i behov att förlora pengar). Du behöver inte förklara för mig. Din förklaring att du ångrade dig för att kunna bl a köpa fälgar till bilen räcker och blir över.

Jag bryr mig egentligen inte alls om varför du sålde Hegeln, har såvitt jag minns inte frågat om det. Var mera intresserad av varför du gjorde en så stor sak av att du INTE skulle sälja den. Verkade lite underligt liksom.

Har aldrig sett något liknande din deklaration av att någon har fel (Sladd) för att sedan ge honom 100% rätt! Rätt generöst av dig. :wink:

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-30 01:09, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-23 08:18

Jag gjorde ingen stor affär av att jag inte skulle sälja Hegeln, om
du nu syftar på min Hegel-tråd där jag lät er gissa när den skulle
bli såld? Sladd konstaterade att jag förmodligen hypade H1 för att
sen kunna sälja den med vinst, vilket var helt fel. Jag hypade H1
för att jag gillade den! Vinst hade jag gjort ändå, eftersom jag
köpte till rätt pris
. Att jag sedan visste att jag knappast skulle ha
råd att behålla den längre än maj, talade jag förstås inte om - då
hade jag ju förstört "spänningen" i min självironiska tråd.
för att ständiga apparatbyten förstör musiklyssnandet

Detta var ett intressant konstaterande, eller kanske en gissning? :twisted:
Jag har då aldrig märkt av någon dylik bieffekt, kanske nån annan?

PS: Ingvar, visst visar jag stort civilkurage genom att klart ta ställning mot LTS? :wink:

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-04-23 13:03

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-23 17:26

Svante skrev:
paa skrev:

Har du frågat vad deras instrument kostat och förslagit en mycket billigare modell ?

:twisted: :twisted: :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-04-23 18:08

Hej Hotspur
Köp en gammal Luxman och bli lycklig.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-23 18:37

pgv skrev:Hej Hotspur Köp en gammal Luxman och bli lycklig.

Njae, det blir med största säkerhet en Yamaha! :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-23 19:06

Hotspur skrev:
IngOehman skrev:...för att ständiga apparatbyten förstör musiklyssnandet

Detta var ett intressant konstaterande, eller kanske en gissning? :twisted:
Jag har då aldrig märkt av någon dylik bieffekt, kanske nån annan?

Klart det är negativt, det tar ju tid att få allt att lira perfekt (läs - tillräckligt bra för att man skall kunna spela musik utan att fungera på något annat än musiken) varje gång man ändrar något.

Om Utgångspunkten är att man inte alls gillar sin anläggning kan förvisso ett byte vara icke-destruktivt, det vill säga konstruktivt för musiklyssningen, om man efter bytet gillar anlggningens i varje fall lite bättre. Fast å andra sidan är ju en sådan anläggning (som inte är tillräckligt kul att lyssna genom) oerhört förstörande för musiklyssnandet redan som utgångspunkt. Frågan är vad det är för fel med anläggningen (och vad det är för fel i din metodik, om du aldrig får stil på anläggningen tillräckligt för att du skall känna att du slipper byta saker hela tiden) om du aldrig blir tillfreds med den.

Räcker inte detta så kan jag citera ett exempel, från en snubbe som brukar göra inlägg här på faktiskt, på hur ständiga köp och sälj kan drabba musiklyssningen:
Musiklyssningsberövad skrev:Jag har vart utan förstärkare i 2 dagar nu, börjar fundera på om jag inte skall koppla in (den sålda) Cyrus One:en. Hmmm, det är lockande men jag väntar nog tills min Yamaha AX-596 hittat hem;)

Alla får gissa: Vem är det månne som drabbats på detta vis? :o

Hotspur skrev:PS: Ingvar, visst visar jag stort civilkurage genom att klart ta ställning mot LTS? :wink:

Att vara modig är inte synonymt med att syssla med väderkvarnsjakt (påhittad fiende).

Tvärtom faktiskt. Man skulle kunna hävda att det, när det finns verkliga hot man kan hjälpa till med att få bukt med, är rent fegt att ge sig på just dem som arbetar på att göra möjligheterna för musiklyssning bättre. Du förstör för alla.

Fast å andra sidan, om du är rädd för LTS är det kanske lite modigt av dig ändå, men mod är inte per definition bra.

Det är bra bara när det uppvisas för någons väl. Att hoppa ned i lejongropen på Kolmården och ha ihjäl alla Lejon med en brödkniv kräver en del mod, men det är väldigt tarvligt.

När jag efterlyser civilkurage så är det för goda saker. Empatidrivna saker. Du förstör ju bara och gör folk ledsna. Du tar ifrån folk som bidrar med sitt idéella arbete i LTS, deras glädje och inspiration. Inte ett dugg positivt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-23 19:24, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-23 19:23

i skrev:
Svante skrev:
paa skrev:

Har du frågat vad deras instrument kostat och förslagit en mycket billigare modell ?

:twisted: :twisted: :twisted:

Ja, instrumenten kan kosta rätt mycket. Det kan handla om ljudkvalitet, men framförallt tror jag att det handlar om spelbarhet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-23 19:33

IÖ: Jag orkar inte kommentera allt ordbajseri från din sida,
hoppas det känns som du vunnit nåt. Det bjuder jag på! :twisted:

Detta måste jag dock kommentera:
Du förstör ju bara och gör folk ledsna. Du tar ifrån
folk som bidrar med sitt idéella arbete i LTS, deras
glädje och inspiration. Inte ett dugg positivt.

Alla som sitter hemma och gråter kan väl räcka upp en hand?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-24 01:25

Jaha. Nu har de alltså räckt upp sina händer.

Johupp... och vad händer nu? :roll:

Vh, iö

PS. Tror du på fullt allvar att ingen tar illa upp av dina deprimerande anti-inlägg? LTS-medlemmar såväl som andra som skriver och läser på faktiskt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-04-24 01:35

Jag är som nybliven medlem i LTS kanske inte en av dem som lagt ner så mycket ideelt arbete (än), men jag tycker ändå att det är ganska trist med alla angrepp på föreningen. De flesta (alla ?) är dessutom så vitt jag kan bedöma helt osakliga och/eller grundade på helaktiga grunder.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-24 07:20

PS. Tror du på fullt allvar att ingen tar illa upp av dina deprimerande anti-
inlägg? LTS-medlemmar såväl som andra som skriver och läser på faktiskt.

Motfråga: Tror du/LTS på fullt allvar att ingen tar illa upp av era
deprimerande och förutsägbara invändningar, så fort man/någon
försöker lägga fram en subjektiv åsikt om hur en apparat låter?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-24 10:21

Hotspur:

det inte vad någon upplevt som ifrågasatts, det är främst det subjektiva intryckens giltighet att gälla för mer än sig själv som ifrågasatts. Jag tycker ifrågasättandet är berättigat så länge det inte handlar om att personangrepp eller att trycka ner någon, vilket det nästan aldrig heller gjort. Konstruktivt ifrågasättande i all välmening är positivt tycker jag. Det handlar inte om att sätta någon på plats.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-24 10:38

Sanny_X skrev:Jag är som nybliven medlem i LTS kanske inte en av dem som lagt ner så mycket ideelt arbete (än), men jag tycker ändå att det är ganska trist med alla angrepp på föreningen. De flesta (alla ?) är dessutom så vitt jag kan bedöma helt osakliga och/eller grundade på helaktiga grunder.
är

Hej!
Vad menar du med "alla"? Jag tycker inte det är många som är emot LTS. Det är några personer som är anti, de övriga som i bland
diskuterar LTS menar att inflytandet som LTS har är överskattat, tex EA och Bravo. Även Sladd har ju haft/har ett visst samarbete med LTS.
Själv är jag för LTS men tycker att några av medlemmarna blir jäkligt tjatiga i bland, att IÖ:s textmassor blir jobbiga men samma
förhållande råder ju på motståndssidan.
Vad jag inte vill ha från LTS är de fula apparater de rekommenderar, skiter i hur de låter. En helt och hållet subjektiv uppfattning. :lol:
hälsningar
Hasse

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-24 10:46

Det handlar inte om att sätta någon på plats

Nej, eller hur? 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi