Moderator: Redaktörer
Lasse- skrev:Hej jag skulle vara intresserad av att bygga mig ett par
sådanna här högtalare
av den här sorten men jag undrar om det finns någon ritning som
man skulle kunna skriva ut på papper?Men då är det den
rektangulära
varianten i ek tror jag att jag såg som jag vart intresserad av
mvh Lasse-
Richard skrev:slockna skrev:Jag har uppfattat det som att den lutande baffeln skulle kompensera för påträngandeheten i det övre mellanregistret genom att off-axis-tonkurvan var lite rakare.
Det gäller då en äkta bosso med 25gradig baffellutning
Ja, och de jag bygger nu är inte med lutande baffel, dock med exakta baffelmått och internvolym på 3,7 l. Ingen helt " äkta" bosso, med andra ord.
ekkove skrev:Länken till Ollebolles ritning finns på sid. 4 i denna tråd men funkade visst inte heller just nu.
Ove
Chopha skrev:Finns det någon anledning att bygga slutna Muppar istället för portade att ha som bakkanaler?
Är någon av de två varianterna bättre än den andra?
Storleken på högtalarna spelar ingen roll (har ingen fru).
ollebolle skrev:Den har ju inte alls samma baffelmått![]()
Richards baffel är 144mm bred. Naqrefs baffel är ung 159mm bred.
En vinklad baffel blir ju förstås längre!
Skillnader finns alltså, men om det låter olika vet jag inte.
Var inte Naqrefs avsikt med den vinklade baffeln att man skulle avlyssna högtalaren lite off axis för att få trevligast kurva?
Chopha skrev:Ehmn...
Chopha skrev:Finns det någon anledning att bygga slutna Muppar istället för portade att ha som bakkanaler?
Chopha skrev:Ehmn...
Stone skrev:Skall använda 2 st mupps element som takhögtalare i badrum. Eftersom jag garanterat inte kommer sätta in basar har jag tänkt mig ett bygga portade.
Är det ok att porta dem ut i isoleringen i innertaket? (inte packat rätt fluffigt)
Vilken längd på röret skall jag ha om jag använder 75 mm rör?
Bättre med snabbt än exakt svar då jag har tagit ett glas vin och snickrar fö fullt.
henriq skrev:Är det månne ett par Cyburgs Needle?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 200 gäster