Efterlysning: OA-116 med T22-diskanter

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
tobm

Efterlysning: OA-116 med T22-diskanter

Inläggav tobm » 2011-01-02 23:21

God fortsättning!

Tänkte äntligen ta tag i mina OA-116 som stått oanvända i källaren alldeles för länge. Dottern fyller två år i mars och det börjar bli hög tid att hon får en egen stereo. :wink:

Mina OA-116 har idag (original-)MT20-diskanter men dessa ska bytas ut, antingen till MT24- eller T22-diskanter (har båda alternativen liggande).

Innan jag bestämmer mig för att gå på T22-spåret tänkte jag dock höra om det finns någon i Stockholmsområdet som har ett par OA-116 med T22-diskanter (och filter anpassat för dessa, förstås) som man skulle kunna få lyssna på?

Mvh,
Tommy

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2011-01-03 11:18

Precis samma funderingar sysselsätter mig. Har precis köpt mig ett par OA 116 med MT-20 och vet inte om/hur jag ska gå vidare. Nya hjul från Danmark blir det i alla fall...Kanske kan vi få komma på en lyssning gemensamt hos någon som uppgraderat? (Om det är OK för dig alltså?)

/Peter, i Bagarmossen

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2011-01-03 12:52

petern skrev:Precis samma funderingar sysselsätter mig. Har precis köpt mig ett par OA 116 med MT-20 och vet inte om/hur jag ska gå vidare. Nya hjul från Danmark blir det i alla fall...Kanske kan vi få komma på en lyssning gemensamt hos någon som uppgraderat? (Om det är OK för dig alltså?)

/Peter, i Bagarmossen

Absolut, om någon släpper in oss så har jag inget emot att vi bler fler än jag som lyssnar.

/Tommy, i Tallkrogen

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2011-01-05 00:32

Hmmmm....

JAG tycker i alla fall att det absolut är mera prisvärt att köpa kompendiet från Carlssonplanet och göra filter modden på OA-116......och INTE byta diskanter....förutsatt att alla är ok förstås, vilket dom oftast är.

Jag har (och flera med mig) har lyssnat på 116 med mt-20 och filtermodd, jämfört med original 116 med mt24....alla tycker att dom filtermoddade med mt-20 lät bäst.... tvärt emot vad många verkar tycka... 8O

Dock så KAN det ju vara så att 116 med mt 24 och filtermodd spelar i en helt annan klass, det har jag inte hunnit prova ännu,,,, men ska.... snart....vilket år som helst.... 8)

Mvh/Stefan

ps, ska också då prova med silverflute i basen......
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2011-01-05 01:33

Det var ju trevliga nyheter :) Visste inte att den möjligheten fanns. Vet du om det finns nåt skrivet om denna filtermodd för MT-20? Eller med andra ord, är den hyfsat enkel att utföra?

/Peter

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2011-01-05 09:33

Kommer inte ihåg vad jag gjorde, det finns (om jag inte minns fel) 3 st olika beskrivningar i beskrivningen....tror jag gjorde samma som är till mt24...men jag kan kolla upp det.

Svårt, nja helt enkelt är det väl inte, man måste linda av från spolar, bygga om diskantfiltret som inte är samma med mt20 som mt24 från början, allt beror väl på hur händig man är.....

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2011-01-05 15:39

StefanW: Om du orkar så :) Kommer du ihåg hur du upplevde förändringarna i ljudet efter filtermodden?

/Peter

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2011-01-06 11:10

Blir lite förvirrad när jag läser på Carlssonplanet om den modifieringsbeskrivning av filtren i OA-116 som man kan beställa där.

Vad jag reagerar på är det som står inom parentesen nedan (andra stycket):

Fullständig modifieringsbeskrivning av filtren i Sonab OA-116 (17 sidors kompendium med allmänna råd, arbetsinstruktioner, verktygstips, exakta ritningar och materiallistor inklusive Elfas beställningsnummer) samt en återskapad översättning av Stig Carlssons modifieringsinstruktion från 1979 till av S.C. auktoriserade ingenjörer m.m. OBS! Kan inte mejlas!

(Denna modifieringsbeskriving bygger på användning av diskantelementet Peerless CT-62 som inte längre tillverkas, samt på version 5 av Carlssonbas/mellanregisterelementet B65-oa i de särskilda resistenserna 5,3 och 16 ohm, inte heller dessa båda element tillverkas idag. Har man inte dessa element bör man vänta tills nya Carlssonelement och en ny anpassad modifieringsbeskrivning tagits fram, Tills vidare kan man alltid till en lägre kostnad låta renovera originalelementen till nyskick - på t ex CarlssonPlanet)

Man kan ju få uppfattningen att modifieringsbeskrivningen vänder sig till de som har CT-62 och B65-oa, men jag antar att det även finns beskrivet vad som gäller för MT24 eftersom det även innehåller Stig Carlssons modifieringsinstruktion från 1979.

Med risk för att låta snål kan jag tycka att det är lite trist, bara, om man ska betala för en massa som man inte behöver (mod för CT-62 och B65-oa) om jag fattat saken rätt.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-01-06 11:34

tobm skrev:Blir lite förvirrad när jag läser på Carlssonplanet om den modifieringsbeskrivning av filtren i OA-116 som man kan beställa där.

Vad jag reagerar på är det som står inom parentesen nedan (andra stycket):

Fullständig modifieringsbeskrivning av filtren i Sonab OA-116 (17 sidors kompendium med allmänna råd, arbetsinstruktioner, verktygstips, exakta ritningar och materiallistor inklusive Elfas beställningsnummer) samt en återskapad översättning av Stig Carlssons modifieringsinstruktion från 1979 till av S.C. auktoriserade ingenjörer m.m. OBS! Kan inte mejlas!

(Denna modifieringsbeskriving bygger på användning av diskantelementet Peerless CT-62 som inte längre tillverkas, samt på version 5 av Carlssonbas/mellanregisterelementet B65-oa i de särskilda resistenserna 5,3 och 16 ohm, inte heller dessa båda element tillverkas idag. Har man inte dessa element bör man vänta tills nya Carlssonelement och en ny anpassad modifieringsbeskrivning tagits fram, Tills vidare kan man alltid till en lägre kostnad låta renovera originalelementen till nyskick - på t ex CarlssonPlanet)

Man kan ju få uppfattningen att modifieringsbeskrivningen vänder sig till de som har CT-62 och B65-oa, men jag antar att det även finns beskrivet vad som gäller för MT24 eftersom det även innehåller Stig Carlssons modifieringsinstruktion från 1979.

Med risk för att låta snål kan jag tycka att det är lite trist, bara, om man ska betala för en massa som man inte behöver (mod för CT-62 och B65-oa) om jag fattat saken rätt.

Du har PM.. :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2011-01-06 12:08

Jag läser också den beskrivningen som att den vänder sig till de som har/hade ct 62. Den som vet mer om hur det ligger till kan väl kanske förklara för oss andra? För min del är det ev modifieringar för MT-20 som är intressant.

/Peter

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2011-01-06 17:58

Hej igen!

Hmm, jo det är ju lite svårt att förstå modifieringsbeskrivningen.....

Som jag fattar det så ska man om man har kvar MT-24 bygga om till 18 db:s filtret, men om man kör med CT-62 så ska man använda 24 db:s original filtret??
Fast gärna med nya komponenter förstås....

Jag byggde om enl MT-24 modden fast använde dom befintliga MT-20.

Orginal 116 med MT 20 har 12db i diskantfiltret, med MT 24 har dom 24 db i filtret, efter ombyggnad så har dom 18db:s filter....

Dock så ska man oavsett vilka diskanter man använder göra bas och mellan modifieringen, enl beskrivningen, som är samma för alla 116.

Hm... är alla med???

Mvh/Stefan

ps, ljudet efteråt då??
Jag hade 2 par 116 och jämförde mellan original med MT-24 och ombyggda med MT-20.
Med ombyggda filtret så tycker JAG att dom blir "luftigare", tydligare, och inte lika "skrikiga" som original kan vara....allt blev bättre....

Måste nog bygga om mina med MT-24 snart...
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2011-01-06 22:25

Tack för infon StefanW :)

Om jag förstått rätt så ska alltså:
1 Filtret för bas/mellan ändras om man ger sig på att ändra filtret för MT-20
2 Filtret för MT-20 ska ändras som om det vore MT-24

Vad märkligt, helt plötsligt börjar dom låta rätt bra som dom står :wink:

/Peter

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2011-01-07 03:45

Jäpp, bas/mellan ska alltid ändras.
Och i ditt fall, ändra enl MT-24 beskrivningen...

Mvh/Stefan

ps. fast dom låter ÄNNU bättre efter moddning.... :roll:
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2011-01-19 22:54

StefanW: Är det detta stycke som syftar på den modifieringen som du gjort?

"...en återskapad översättning av Stig Carlssons modifieringsinstruktion från 1979 till av S.C. auktoriserade ingenjörer m.m. OBS! Kan inte mejlas!..."

Det var i alla fall allt jag kunde hitta på Planeten som verkade passa, om man nu inte har ct62.

/Peter

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2011-01-21 08:09

Jääp, det låter rätt.

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2011-01-22 00:27

Jag tycker den här tråden är lite virrig. Jag har gått igenom mod beskrivningen ordentligt tre gånger, minst. Min slutsats är att 18dB filtret gäller endast CT62 enl beskrivningen.
Sen kanske en ombyggnad till 18 med MT24 låter bättre i alla fall för jag tycker mina är skrikiga. Jag tolkar som att någon av er menar det eller?[/u]

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2011-01-22 14:34

Virrig? Jag håller med, för jag känner mig väldigt virrig i detta. Har även mailat Per G för att reda ut mina frågor, men inte ens han fattade vad jag menade...Kanske är det så att StefanW lyckats göra en "egen specialare"?

/Peter

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2011-01-22 19:10

Undringar kring diskantfiltret:

I originalfiltret till MT20-diskanterna finns bara en spole, på 0,5 mH.

I originalfiltret till MT24-diskanterna finns två spolar; en större på 0,4 mH (motsvarande den på 0,5 mH i MT20-filtret) och en mindre på 1,5 mH.

På ritningen över det modifierade filtret för CT62 är den mindre spolen på 1,5 mH borttagen, och det finns bara en spole kvar, den på 0,4 mH.

Min fråga: Om man vill modifiera filtret till MT24 (och ha kvar MT24-diskanterna) enligt Stig Carlssons modifieringsbeskrivning från 1979, ska man även då ta bort den mindre spolen på 1,5 mH? Eller gäller detta bara om man byter till CT62-diskanter?

Såvitt jag kan se står det inget om att ta bort ena spolen i själva beskrivningen från 1979, utan det står bara på ritningen över det modifierade filtret för CT62. Återigen: Gäller detta även om för om man vill ha kvar MT24-diskanterna?

Jag som har MT20-diskanter och därtill hörande filter har alltså bara en spole, så frågan är om jag behöver skaffa en till om jag går över till MT24-diskanter med modifierat filter.

Glasklart?

Och oavsett så inser jag att den stora spolen ska ändras från 0,5 mH (som det är i MT20-filtret) till 0,4 mH.
Enligt tredje posten i följande tråd på Carlssonplanet så ordnas detta genom att linda av 15 varv på spolen. Låter detta rimligt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-22 20:12

tobm skrev:Undringar kring diskantfiltret:

I originalfiltret till MT20-diskanterna finns bara en spole, på 0,5 mH.

I originalfiltret till MT24-diskanterna finns två spolar; en större på 0,4 mH (motsvarande den på 0,5 mH i MT20-filtret) och en mindre på 1,5 mH.

På ritningen över det modifierade filtret för CT62 är den mindre spolen på 1,5 mH borttagen, och det finns bara en spole kvar, den på 0,4 mH.

Min fråga: Om man vill modifiera filtret till MT24 (och ha kvar MT24-diskanterna) enligt Stig Carlssons modifieringsbeskrivning från 1979, ska man även då ta bort den mindre spolen på 1,5 mH? Eller gäller detta bara om man byter till CT62-diskanter?

Såvitt jag kan se står det inget om att ta bort ena spolen i själva beskrivningen från 1979, utan det står bara på ritningen över det modifierade filtret för CT62. Återigen: Gäller detta även om för om man vill ha kvar MT24-diskanterna?

Jag som har MT20-diskanter och därtill hörande filter har alltså bara en spole, så frågan är om jag behöver skaffa en till om jag går över till MT24-diskanter med modifierat filter.

Glasklart?

Och oavsett så inser jag att den stora spolen ska ändras från 0,5 mH (som det är i MT20-filtret) till 0,4 mH.
Enligt tredje posten i följande tråd på Carlssonplanet så ordnas detta genom att linda av 15 varv på spolen. Låter detta rimligt?

Har du MT24 diskanter så skall det vara kvar 2 spolar d v s delningsfiltret är 24 dB/oktav för HP till diskanterna. Den enda förändring som Stig Carlsson gjorde i diskantfiltret var att minska kondensatorvärdet på ingångskondensatorn från 6,8uF till 5,6uF. Glöm inte att polvända diskanterna. Det görs genom att skifta plats mellan grå och blå anslutning till kretskortet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2011-01-22 23:18

petersteindl skrev:Har du MT24 diskanter så skall det vara kvar 2 spolar d v s delningsfiltret är 24 dB/oktav för HP till diskanterna. Den enda förändring som Stig Carlsson gjorde i diskantfiltret var att minska kondensatorvärdet på ingångskondensatorn från 6,8uF till 5,6uF. Glöm inte att polvända diskanterna. Det görs genom att skifta plats mellan grå och blå anslutning till kretskortet.

MvH
Peter

Tack för svar, Peter!

Tyvärr innebär det att jag helt enkelt måste skaffa en spole till per diskantfilter eftersom det på mitt diskantfilter till MT20 bara finns en spole. (Jag ska alltså byta ut mina MT20 med tillhörande filter mot MT24.)

Ingen som sitter på ett MT24-diskantfilter till ett par OA-116 som den vill bli av med? Alternativt de små spolarna på 1,5 mH? Eller har tips på en lämplig spole att komplettera med?

Vad gäller polvändningen så verkar MT20-filtret vara tvärtemot MT24-filtret, så där verkar man faktiskt inte behöva skifta plats på grå och blå kabel på kortet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-23 03:03

tobm skrev:
petersteindl skrev:Har du MT24 diskanter så skall det vara kvar 2 spolar d v s delningsfiltret är 24 dB/oktav för HP till diskanterna. Den enda förändring som Stig Carlsson gjorde i diskantfiltret var att minska kondensatorvärdet på ingångskondensatorn från 6,8uF till 5,6uF. Glöm inte att polvända diskanterna. Det görs genom att skifta plats mellan grå och blå anslutning till kretskortet.

MvH
Peter

Tack för svar, Peter!

Tyvärr innebär det att jag helt enkelt måste skaffa en spole till per diskantfilter eftersom det på mitt diskantfilter till MT20 bara finns en spole. (Jag ska alltså byta ut mina MT20 med tillhörande filter mot MT24.)

Ingen som sitter på ett MT24-diskantfilter till ett par OA-116 som den vill bli av med? Alternativt de små spolarna på 1,5 mH? Eller har tips på en lämplig spole att komplettera med?

Vad gäller polvändningen så verkar MT20-filtret vara tvärtemot MT24-filtret, så där verkar man faktiskt inte behöva skifta plats på grå och blå kabel på kortet.

Så här är det, vad jag kan förstå, med MT24 så är första kondensatorn i original 6,8 uF. Vid modifieringen byts 6,8uF till 5,6uF.

Den andra seriekondensatorn är 6,8uF parallellt med 1,5 uF = 8,3 uF.

I den första varianten med MT20 vet jag inte vilket värde som är på den första kondensatorn.

Spolen i diskantfiltret är på OA116 0,4 mH. En spole på 1,5 mH skall ytterligare appliceras om man går från MT20 till MT24. En sådan spole är billig på hifikit. Då kan man löda denna spole till ena benet på den andra kondensatorn på 8,2 uF d v s efter den andra kondensatorn. Spolen skall limmas på kretskortet.

Vad gäller polaritetsändring på diskanten så är det så att polariteten skall ändras på mellanregistret efter modifieringen. Men då blir ju mellanregistrets polaritet omvänd gentemot diskanten och därför kastar man om diskanten också d v s för att mellanregister och diskant fortfarande skall ha rätt fas gentemot varandra.

Det betyder att om du behöver skifta polaritet på mellanregistret så måste du även haka på polaritetsändringen på diskanten för att de båda registren skall följas åt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2011-01-24 00:31

Hej igen på er!!

Har kollat på mina ombyggnads bilder nu, jag har ju sålt högtalarna.
Och jag får visst skämmas.... :oops: :oops:

Visst ska det vara 24 db till diskanterna!! Och så har jag också gjort, helt enligt beskrivningen...

Var för dom låter bättre än original kan man väl bara fundera, men jag bytte till nya Audynkondingar, kan ju vara så att dom är av bättre ljudkvalitet än originalen.
Bytte även till nya spolar när jag höll på.

Det går bra att montera allt på dom gamla 12db:s filter korten, man får bara borra nått nytt hål och kapa på ett ställe om jag minns rätt, det går iaf.

Göm inte bort R22 och C26 till mellanregistret, enl ritning oa116-4.
Jag hittar inte denna modd i texten någonstans,,,,, men jag har ju sett fel tidigare.....

Så förlåt om jag satta griller i huvudet på en del av er nu.... :)

Mvh/Stefan

ps, om någon vill se bilder så pm:a eran mail så fixar jag det.
6.8uf var original kondingen i 12db:s filtret...om nån undrar.
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2011-01-28 11:44

petersteindl skrev:Så här är det, vad jag kan förstå, med MT24 så är första kondensatorn i original 6,8 uF. Vid modifieringen byts 6,8uF till 5,6uF.

I den första varianten med MT20 vet jag inte vilket värde som är på den första kondensatorn.

Spolen i diskantfiltret är på OA116 0,4 mH. En spole på 1,5 mH skall ytterligare appliceras om man går från MT20 till MT24. En sådan spole är billig på hifikit. Då kan man löda denna spole till ena benet på den andra kondensatorn på 8,2 uF d v s efter den andra kondensatorn. Spolen skall limmas på kretskortet.

Vad gäller polaritetsändring på diskanten så är det så att polariteten skall ändras på mellanregistret efter modifieringen. Men då blir ju mellanregistrets polaritet omvänd gentemot diskanten och därför kastar man om diskanten också d v s för att mellanregister och diskant fortfarande skall ha rätt fas gentemot varandra.

Det betyder att om du behöver skifta polaritet på mellanregistret så måste du även haka på polaritetsändringen på diskanten för att de båda registren skall följas åt.

MvH
Peter

Tack igen, Peter.

Blir till att ta sig till Hifi-Kit en dag. Någon som vet vad det är för trådtjocklek på 1,5 mH-spolen i filtret?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-28 12:33

tobm skrev:
petersteindl skrev:Så här är det, vad jag kan förstå, med MT24 så är första kondensatorn i original 6,8 uF. Vid modifieringen byts 6,8uF till 5,6uF.

MvH
Peter

Tack igen, Peter.

Blir till att ta sig till Hifi-Kit en dag. Någon som vet vad det är för trådtjocklek på 1,5 mH-spolen i filtret?

Du kan använda 0,8 mm eller 0,7 mm tråddiameter. Det är inte kritiskt i den positionen. Jag skulle snarast säga att det kan vara en fördel att ha viss resistans i spolen.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2011-02-01 15:45

1,5mH-spolar (0,8mm) inköpta. (Fanns bara 1,6mH-spolar på Hifi Kit men de lindade av några varv tills de mätte 1,5mH.)

Ny fråga: När det gäller bas- och mellanregisterfiltret så skall man bland annat sätta dit ett motstånd på 68 Ohm, 9W. Detta motstånd har dock utgått på Elfa (artikelnummer 60-523-51). Någon som vet om det var +/-5% eller +/-10%? Spelar det någon större roll i detta fall?

Det närmaste motstånd som finns på Elfa idag är ett på 68 Ohm, 11W, +/-10% (artikelnummer 60-251-30). Går det lika bra eller ska man försöka leta upp ett som exakt motsvarar det utgångna på 9W (och var det i så fall 5 eller 10% tolerans)?

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2011-05-20 18:43

Nice:) Nu har StefanW, långt upp i Luleå, modifierat mina 116 med mt-20 diskanter i. Filtrena kom tillbaka och såg så fina ut, massor med blänkande svarta grejer och röda, tjocka rullar. Bara att koppla in och skruva i alla de 54 skruvarna. Vad skönt det låter, vilken tur att han ville fixa mina filter. Tack för det :D

Thats it!
/Peter

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-20 19:17

MT20 och MT24 tycker jag låter riktigt illa. Har iofs bara lekt med dom i OD11 och OA12. Men det låter vasst och raspigt i övre mellanregistret och inte bra nån annanstans heller. Jämför man med moderna diskanter borde man vilja elda upp den gamla skiten :)
OBS! Jag har aldrig hört T22, men väl CT62, som är helt ok.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-21 10:51

DanNorman skrev: Jämför man med moderna diskanter borde man vilja elda upp den gamla skiten :)

OK, fixat, nåt mer medans jag är på gång?

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-22 20:17

Haha!
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
tinnitus

Provlyssna OA 116 med T22

Inläggav tinnitus » 2011-07-18 16:53

Jag har nu spelat in mina OA 116 med renoverade original bas och mellanregister med utbytta diskanter till T22. 8O :lol: Drivna med ett kompetent slutsteg, överträffar återgiv-ningen helt mina högst ställda förväntningar. Det är en härlig upplevelse att spela hög-
kvalitativa CD och nu väntar jag bara på att få tillbaka min laptop för att kunna lyssna
via Spotify. :P

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati