Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Isolering bakom ACO skivorna.
MichaelG skrev:Kimpost skrev:Phloam vill nog bara trycka på att det inte krävs speciellt mycket för att trycket ska vara tillräckligt bra. Där bättre än tillräckligt inte ger speciellt mycket mervärde. Detsamma gäller nog musik, för de allra flesta.
Aha!Det du skriver kan jag nog till och med hålla med om. Jag uppfattade mer diskussionen som att det i vissa fall är en nackdel med bättre återgivning - något jag inte alls håller med om. Men att marginalnyttan minskar och att värdet av denna är olika för olika personer, köper jag helt av.
Hälsn. Michael
IngOehman skrev:Tror nog den dominerande skillnaden var din egen kemiska balans. Men annars tycker jag nog att Mahnlers 4:e, 5:e och 6:e och kanske
även den 7:e symponin, är de roligaste. Fast mera avencerade och
väldigt musikhistoriskt intressanta är tvivielsutan även symfonierna
efter dessa. Han är verkligen underskattat med avseende på att peka
ut vägen mot musikens framtid.
Vh, iö
Strmbrg skrev:Har läst nånstans att det där med kvalitén på elen har betydelse för ljudet.
Kanske elen fick en bättre kvalité när jag startade tvättmaskinen?
Jag menar, det brukar ju bli bättre om man moddar lite.
Nattlorden skrev:obehagligt tyst
Nattlorden skrev:Att man inte är medveten om bakgrundsbrus är nog största faktorn, det har väl alla som jobbar i ett kontor med många datorer märkt när det blir strömavbrott och alla datorerna tystnar... det blir obehagligt tyst en liten stund tills man vänjt om sig...
IngOehman skrev:Men då tar vi tag i det här istället:Strmbrg skrev:Har läst nånstans att det där med kvalitén på elen har betydelse för ljudet.
Jag tror att den helt dominerande orsaken till att elkvaliteten har fått ett
rykte om att vara så viktig, är att så många har märkt hur mycket bättre
det ofta låter när man lyssnar sent på kvällen och på natten.
Jag tror att analysen och slutsatsen ofta varit slarvig/blivit felaktig. Det
ÄR sant att det ofta låter mycket bättre på kvällen och natten, men det
har mycket lite med elnätets kvalitet att göra.
Dock är skälen inte bara psyologiska/fysiologiskan, utan det finns genuina
fysikaliska skäl också.
När barnen var små kunde jag när det var tyst och mökrt vid några tillfällen lyssna på P2 eller någon skiva och uppleva att det lät bra. Minns fortfarande tillfällen med direktsända konserer.
Väl inte funderar över fenomenet.
Men igår fick jag en litentankeställare. Sista tiden har jag/vi arbetatmed belysningen hemma. Hämtade en lampa som varit påreparation och i proncip bytt all el på. Skruva glatt i en 11 watts energisparlampa från IKEA i en av hållarna. Noterade av TV:n började pixelera. Slog av lampan och det slutade. Provade lite fram och tillbaka. Sambandet var klockrent. Säger nu inte att det påverkar ljudet. Men att det ändå kan finnas saker i ens eget hem som skräpar ner elen. Eftersom jag har ett problem med att någon kanal inte riktigt har fungerandee bild. Så nu blir det att försöka hitta problemet. Och om det finns hemma?
Vh, iö
Kronkan skrev:IngOehman skrev:Men då tar vi tag i det här istället:Strmbrg skrev:Har läst nånstans att det där med kvalitén på elen har betydelse för ljudet.
fysikaliska skäl också.
Vh, iö
När barnen var små kunde jag när det var tyst och mökrt vid några tillfällen lyssna på P2 eller någon skiva och uppleva att det lät bra. Minns fortfarande tillfällen med direktsända konserer.
Men igår fick jag en litentankeställare. Sista tiden har jag/vi arbetatmed belysningen hemma. Hämtade en lampa som varit påreparation och i proncip bytt all el på. Skruva glatt i en 11 watts energisparlampa från IKEA i en av hållarna. Noterade av TV:n började pixelera. Slog av lampan och det slutade. Provade lite fram och tillbaka. Sambandet var klockrent. Säger nu inte att det påverkar ljudet. Men att det ändå kan finnas saker i ens eget hem som skräpar ner elen. Eftersom jag har ett problem med att någon kanal inte riktigt har fungerandee bild. Så nu blir det att försöka hitta problemet. Och om det finns hemma?
IngOehman skrev:Jag förstår inte det ovanstånde.
Vad är det som är obehagligt med att det blir tyst?![]()
Jag tycker att det är en oerhört behaglig känsla när
bakgrundsljud plötsligt upphör. Rena trippen faktiskt.
petersteindl skrev:Kronkan skrev:IngOehman skrev:Men då tar vi tag i det här istället:Strmbrg skrev:Har läst nånstans att det där med kvalitén på elen har betydelse för ljudet.
fysikaliska skäl också.
Vh, iö
Hej Kronkan, är det så här ditt inlägg skall vara. IÖ har aldrig haft barn vad jag vetså det borde i så fall vara dina
Direktsändningar på P2 lät ofta fantastiskt bra.
Energisparlampor har en del HF som jag inte är så förtjust i.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], radelius och 38 gäster