Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:Nja, en sinuston är väl en kontinuerlig ton med samma styrka väl? Så då spelar det väl ingen större roll om det är slow eller fast, eller?
Precis vad jag tänkte också...?
NU JÄVLAR HÄNDE DET GREJER !!!![]()
Jag tänkte att jag skulle testa att ställa ett rör i varje hörn, och på så sätt få maximalt rumsstöd, och se om det gjorde någon skillnad.
Ställde ett rör i varje hörn och drog på. Ställde mätaren på C och FAST.
125 db vid alla frekvenser. Vid 16 hz (så långt ner som mätaren går) kände jag att det fanns massor mer att hämta, men vid 125 db @ 16 hz tyckte jag att det var obehagligt. Blev lite rädd faktiskt..
Vet inte om den här digitala ska kompenseras med någon tabell som den från Kjelle ska...?
Hela rummet hoppade med. Mådde lite illa.
Problemet är ju bara att jag inte lär ha en så jättevacker kurva nu gissar jag...![]()
Ska köra kalibrering på 8033an och mäta med XTZ RA så får jag se..
Problemet är ju att jag ändå inte kan ha det möblerat så här...
Kan det vara så, att eftersom dom är så extremt stora, och jag inte har möjlighet att placera dom på så väldigt många ställen, att dom ställena jag faktiskt kan ställa dom på, skapar utsläckningar...?
Ragnwald skrev:Du har lyckats koppla på basfiltret på EP2500.
Hur va det nu? Det står fel instruktion på förstärkaren och rätt i manualen, har jag för mig det var.
boom skrev:Bygg 2 lådor på 200 liter eller om du kan få tag i riktigt stora slavar tyo ae eller css största så räcker det med 140 liter för att nå nirvana .
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:Nja, en sinuston är väl en kontinuerlig ton med samma styrka väl? Så då spelar det väl ingen större roll om det är slow eller fast, eller?
Precis vad jag tänkte också...?
NU JÄVLAR HÄNDE DET GREJER !!!![]()
Jag tänkte att jag skulle testa att ställa ett rör i varje hörn, och på så sätt få maximalt rumsstöd, och se om det gjorde någon skillnad.
Ställde ett rör i varje hörn och drog på. Ställde mätaren på C och FAST.
125 db vid alla frekvenser. Vid 16 hz (så långt ner som mätaren går) kände jag att det fanns massor mer att hämta, men vid 125 db @ 16 hz tyckte jag att det var obehagligt. Blev lite rädd faktiskt..
Vet inte om den här digitala ska kompenseras med någon tabell som den från Kjelle ska...?
Hela rummet hoppade med. Mådde lite illa.
Problemet är ju bara att jag inte lär ha en så jättevacker kurva nu gissar jag...![]()
Ska köra kalibrering på 8033an och mäta med XTZ RA så får jag se..
Problemet är ju att jag ändå inte kan ha det möblerat så här...
Kan det vara så, att eftersom dom är så extremt stora, och jag inte har möjlighet att placera dom på så väldigt många ställen, att dom ställena jag faktiskt kan ställa dom på, skapar utsläckningar...?
Det där låter ju som lite mer rimliga siffror.
För övrigt är 125db vid 16hz skrämmande
För övrigt ser jag fram emot hur 8033 påverkar. Lägger du in resultatet?
Nattlorden skrev:Hade de lyckats ställas tokfel relativt rumsdimensionerna då?
Grattis till output som ser bra ut.
bakerman22 skrev:Ragnwald skrev:Du har lyckats koppla på basfiltret på EP2500.
Hur va det nu? Det står fel instruktion på förstärkaren och rätt i manualen, har jag för mig det var.
Va...? Nu är jag inte alls med...? Vadå basfilter...? Hur ser du det...?
bakerman22 skrev:Ragnwald skrev:Du har lyckats koppla på basfiltret på EP2500.
DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Ragnwald skrev:Du har lyckats koppla på basfiltret på EP2500.
Det finns ju ett "low-cut" filter på baksidan. Switch 3 och 8 skall stå till höger för att filtren skall vara urkopplade. Det står om detta en del i tråden "EP2500 under luppen".
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
För övrigt börjar jag misstänka att det inte är något fel varken på din högtalarplacering eller på högtalarna utan att det är något som händer innan högtalarna, alltså i förförstärkare, processor eller slutsteg. Roligt att det börjar lossna: det SKA vara obehagligt om du drar på med din rigg i basområdet. Och så en sista kommentar: var inte för nojjig om att räta ut frekvensgången som en mätmikrofon mäter den. Om du efter lite möblering finner att det låter schysst finns det ingen anledning att lägga på eq tycker jag.
/DQ-20
Ragnwald skrev:Har du kollat att du får ut tillräcklig spänning ur försteget och att rattarna på slutsteget, som reglerar ingångskänsligheten står rätt?
Får du aldrig någon klippindikering?
bakerman22 skrev:Hmm...
Tillräcklig spänning ur försteget...? Reglerar jag inte det genom att bara höja eller sänka sub-out-signalen...?
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:Hmm...
Tillräcklig spänning ur försteget...? Reglerar jag inte det genom att bara höja eller sänka sub-out-signalen...?
Nja, tror inte det. T ex så kan jag inte fullt styra ut mitt Rotel steg med min Denon reciever. Den ger för dålig utnivå för att styra ut signalen helt.
bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:Hmm...
Nja, tror inte det. T ex så kan jag inte fullt styra ut mitt Rotel steg med min Denon reciever. Den ger för dålig utnivå för att styra ut signalen helt.
Men i mitt fall har jag ju en s-converter som reglerar utsignalen från min Z11...?
boom skrev:bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:Hmm...
Men i mitt fall har jag ju en s-converter som reglerar utsignalen från min Z11...?
Den förstärker signalen, den som kommer ur z11 kan du inte påverka.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:Hmm...
Den förstärker signalen, den som kommer ur z11 kan du inte påverka.
Förutom att höja eller sänka signalen på sub-out då...?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster