Rörstegsbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Rörstegsbygge

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-21 22:04

Hej! För er som gillar rör kommer här mitt bidrag, tror ni att detta kan bli något ?

Schemat till steget som det kommer att bli då det är färdigt:
Bild

Som det ser ut idag innan jag beslutade mej för schemat ovan:
Bild

Mitt andra rörsteg som jag byggt tidigare för en månad sen, induktorn på bilden är dock borttagen:
Bild

Schemat till detta, induktorn är som nämnt tidigare borttagen och ersatt med en resistor:
Bild

Rörstegen som de är nu låter i mitt tycke väldigt bra, rent och kraftfullt ljud. Jag har beställt utgångstrafos och rör till det svarta och ska beställa mer grejjer, tex socklar, ett resistorkit och 2 st 7199 rör.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-22 19:46

Inget intresse för rör här ? :(

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-22 20:08

Jo, jag tycker att det är kul att titta på schemat, men känner mig inte kapabel att avgöra om det är bra eller inte. Det är ju lite annat tänk med rör, det finns ju inga PNP-rör, liksom. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-22 22:25

Svante skrev:det finns ju inga PNP-rör, liksom. :lol:

Du menar rör av antimateria där positronerna flödar? :D
- Militant slacker

manw

R1 & C9

Inläggav manw » 2005-04-23 00:03

Vet inte vem som gjort konstruktionen, men lågpassfiltret R1/C9 ligger inne i det återkopplade systemet. Jag skulle i alla fall vilja ta bort dessa för att hålla open-loop bandbredden så hög som möjligt, och istället lägga ett lågpassfilter på ingången för att filtrera bort högfrekevent skit.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: R1 & C9

Inläggav Svante » 2005-04-23 00:12

manw skrev:Vet inte vem som gjort konstruktionen, men lågpassfiltret R1/C9 ligger inne i det återkopplade systemet. Jag skulle i alla fall vilja ta bort dessa för att hålla open-loop bandbredden så hög som möjligt, och istället lägga ett lågpassfilter på ingången för att filtrera bort högfrekevent skit.

Utan att veta skulle jag gissa att de behövs för att få förstärkaren stabil. Tre steg eftervarandra med samma bandbredd (nåja) är inte bra, så man får bandbegränsa ett av dem. Helst det första.

Eller tänker jag för mycket transistor nu?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

manw

Inläggav manw » 2005-04-23 00:34

Jo, det kan mycket väl vara någon stabilitetsgrej, det är ju det traditionella sättet i transistorförstärkare att skaffa sig en dominerande pol, i regel med aldeles för hög open-loop förstärkning vid låga frekvenser, och för låg avrullningsfrekvens, den (dominerande polen) (typ som i en OP).

Denna metod genererar en massa problem i ingångssteget främst, och ger upphov till TIM, har för mig att du pratade om TIM på någon lektion Svante?

Vad jag har förstått av det Professor Leach har gjort, så gäller det att ha en jevlars hög open loop-bandbredd, eller i alla fall minst den bandbredd som skall användas i systemet, och ha en måttlig open-loop förstärkning för ett gott resultat.

Finns en del att läsa om hur han löst problemen i Leach-förstärkaren, och den låter rent ut sagt förbannat bra, i ett vardagsrum nära mig.

http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-23 09:20

Det är ett schema av Dynaco ST70 så det där lågpassfiltret är med i orginaldesignen bara det att jag lagt till min nätdel och ritat om det hela för att det ska bli lite tydligare.

Manw, det låter som att du har dålig erfarenhet av rör. Rör och transistorer beter sig inte lika, tar du bort lågpassfiltret kan minsta lilla diskant ton få stärkaren att börja oscillera och smälta ner både utgångstrafo, slutrör och och högtalare.

manw

Rörerfarenhet...

Inläggav manw » 2005-04-23 09:44

Nejdå, jag har inte pulat med dem så mycket, men skulle önska att min rörstärkare lät lika bra som Leach-förstärkaren, så jag kanske måste ge mig in i den så småningom.

Ja, just det, detta med utgångstrafon är knepigt då den är det mest bandbreddsbegränsande, och över denna frekvens får man ingen motkoppling, så det är sant att det kan vara så.

Har haft en del funderingar på detta att om man kunde plocka ut motkopplingssignalen före trafon på nåt sätt? I så fall skulle man slippa en massa av den bandbreddsbegränsning och fasvridning som den ger upphov till.

Vissa hävdar ju att det är "värdelöst" med motkoppling, jag har läst Prof Leach artiklar och inser att det gäller att göra rätt, fast i rörfallet vet jag ännu inte hur.

Jag skulle själv vilja göra nåt "revolutionerande" bra med min rörstärkare som jag tycker har vissa brister, tja den låter hyfsat, men tycker den borde kunna bli bättre.

Ut i solen :!: :D

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-23 11:15

Nu är det inget lågpassfilter i normal bemärkelse, det är ett pol-nollställepar för att fixa fasmarginalen när man har en utgångstrafo i loopen.

Man lägger polen någonstans vid 10-20kHz och nollstället på trafons första pol eller en bit över.

Alternativet är att kompensera med en dominant pol men råförstärkningen är lite för låg för detta.

Det skadar inte att skära bort högfrekvens på ingången men det behövs i allmänhet inte. Rör har rätt stor överstyrningsmarginal i alla fall.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-23 12:03

Manw, personligen gillar jag inte alls ljudet från en transistorstärkare, jag tycker att det låter platt, livlöst och hårt.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-04-23 12:58

Hej i rörvärlden,

Bara ett par små saker, EL38 ska väl vara EL34.
Jag skulle vilja använda från ST-70 och ta kopplingen som den var med skillnaden i att byta utgångstransformatorn till en toroid dito. (Finns på nätet någonstans i holland). Detta ger en bandbredd upp till 100 kHz vilket är mycket mer än orginalet var kapabel till.

Leach lösning som emanerar från 70-talet ger transistorsteg som låter mycket bra. Kan sammanfattas som:
1/ Open-loop bandbredden skall var minst lika stor som den önskade bandbredden.
2/ Motkoppling justerar förstärkningen till önskad nivå.
3/ Ett filter på ingången begränsar insignalen till att vara lika med eller mindre än open-loop bandbredden.

Detta har också effekten att stegets utimpedans, och därmed dämpning blir bra över hela arbetsområdet. Tekniken är väl användbar i rörsteg också kan jag tro?

Kan ha glömt något, det var ett tag sedan sist.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-23 13:04

EL38 och EL34 går att använda, för EL38 höjer man bara bias volttalet närmare noll, för övrigt är dom relativt lika. Info om EL38 finns här: http://www.retrovox.com.au/product-data ... roduct=283

manw

finns både bra och dåliga förstärkare oavsett teknologi.

Inläggav manw » 2005-04-24 11:22

Tekko_Tubeamp skrev:
Manw, personligen gillar jag inte alls ljudet från en transistorstärkare, jag tycker att det låter platt, livlöst och hårt.

Vad det gäller dåliga transistorförstärkare så håller jag helt med dig, Jag har gämfört min Leach 4.5 gentemot 2 st olika rörkonstruktioner av Erik Andersson, och i alla fall gämfört med dessa så låter min transistorburk renare som med "smooth" eller "sweet" om man skall använda lite utrikiska termer.

Den ena rörförstärkaren är en EL34 bestyckad push-pull, och den andra jag gämförde med var en single end 300b, fast ingen av dem lyckades spela lika rent och klart "smooth".

Men jag skulle tro att oavsett teknologival så finns det både dåliga och bra förstärkare :wink:

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-24 11:39

Jag har så pass mycket dåliga upplevelser med transistorer så jag finner dem opålitliga och går sönder för minsta lilla felsteg med högtalarutgångarna, minsta lilla kardel mellan ut och jord = KABOOOOM till skillnad från rörstärkare som inte bryr sej om vad man kopplar på utgången, om det är en högtalare, sub eller en spik.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-24 13:21

manw skrev:Denna metod genererar en massa problem i ingångssteget främst, och ger upphov till TIM, har för mig att du pratade om TIM på någon lektion Svante?

Gjorde jag det? Hursom så ligger den här begränsningen i första steget och inte i andra som är/var brukligt i trissestärkare. Anledningen till TIM är väl just att ingångssteget överstyr, för att andrasteget är för långsamt, har jag fått för mig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-24 18:14

Och en livlig triod utan motkoppling skulle inte kunna vara ett vettigt alternativ till en vackert spelande Stereo-70 om effekten räcker till?
Har både transistorsteg och rörsteg, föredrager den upplevda ljudkvalitén ifrån enskilda steg och väljer inte bort något pga av att dom är endera rör eller transistor.
Man vill ha musik inte en viss typ av ljud.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-24 18:22

Grejjerna till st70 kopian är redan beställda sen 5 veckor tillbaka, brukar inte stiodstärkare på små wattal ha ganska hög dist ? Trioder som 300b å dom är ju satanistiskt dyra också, känner inte till några andra utom 211, 813 och 845 men dom är ju uppe i 1200V i anodspänning.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-25 08:59

Distorsionen varierar med effektuttag samt förstås mellan olika konstruktioner. Men givetvis skall apparaten avlyssnas för att veta hur den verkligen låter.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2005-05-02 13:09

Kul Tekko!!! :D:D
Mycket kul - lite tid

Återgå till DIY-forum