ScanSpeak 25w8565-00 med slavbas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hi_pot

ScanSpeak 25w8565-00 med slavbas

Inläggav hi_pot » 2011-01-24 22:45

Nu e det så att jag "fyndat" några ScanSpeak basar med tillhörande slavar. Jag hittar till o börja med inget datablad på just slavarna och ScanSpeak verkar vara lite sega (lata) så där har jag inte fått någon hjälp än... Hifikit kunde inte hjälpa mig heller...

Så jag ställer frågan här om lite hjälp. Är det någon som vet hur stor låda som behövs för en av dessa basar men tillhörande slav?

tips på uträkningar och program är oxå välkommet så man kanske kan lära sig något på kuppen. Om det är någon som är sugen på ett sådant bygge så har jag även fler än va jag behöver... :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-25 00:37

Prova att beräkna lådan med Unibox407 om du har tillgång till Excel.
Kalkylbladet finns att ladda ner här:
http://www.claudionegro.com/download/unibox407.zip

Det är basarna som "bestämmer" hur stor lådan ska vara, slavarna stämmer man sedan av med vikter så att dom ger rätt avstämningsfrekvens i den lådvolym som basarna sitter i.
Det kan ju vara bra att kompensera lite för rummets bashöjning också när man beräknar frekvensgången, så det inte blir för mycket bas.

Edit:
Numera heter det unibox408.zip
http://audio.claub.net/software/kougaard/ubmodel.html
Senast redigerad av paa 2014-01-30 11:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2011-01-25 10:52

Aha... Så räknar man ut volymen som en sluten låda då? Saken är den att jag saknar datablad på slaven och hoppas på att få ett snart från ScanSpeak. men lite sega e de allt. Sen verkar det inte gå att fixa till vikterna något utan de verkar vara fasta, ja om man inte limmar såklart. Finns inga hål att fästa i.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-25 11:48

Nej man räknar ut den som slavbaslåda, vilket är nästan samma som basreflexlåda, men inte riktigt.
Det kan ge en bättre kompromiss i små lådor mellan basreflexens portresonanser och blåsljud och slavbasens lite större fall direkt under avstämningen. Men med 10" element så är det säkert möjligt att stämma av till basreflex också, utan att porten blir för långsmal och ger problem.
Men det Excelbladet jag länkade till har ju en mall för slavbaslåda också.
Stoppa in elementparametrarna och kolla vad det blir för lådvolym på basreflex resp slavbas.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-25 12:19

Är den där basen lämpad för en lösning med slav?

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/25w-8565-00.pdf

Öppen baffel eller sluten låda funkar bra vet jag.

/Peter

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2011-01-25 12:31

Just så! Jag har 4st av den basen och fyra slavar som ser lika dana ut.
Har mailat massor till dom på scanspeak men de vill verkligen inte hjälpa till... de har bara hänvisat till hifikit och nu till ett annat företag i Danmark.
Har oxå pratat med en kille på Gamla Qln och han rekommenderade en volym på ca 70-80 liter va han kunde minnas. Det skulle ändå vara kul o se lite o ett program hur det skulle bli. har inte laggt in alla värden än i den exel fil Ni tipsat om...

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-25 12:47

Vid användandet av "vanligt" element som slavbas borde man väl kunna "tuna" dito genom att applicera lämpligt R/L/C-nät på anslutningsterminalerna?

Tillägg: Är kanske lite OT...

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2011-01-25 12:52

Nej nej... nu kanske jag var otydlig...

Basen heter 25w8565-00
Slaven är en riktig slav utan magnet och med en fast vikt av aluminium.

:o

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-01-26 09:25

vad heter slavbasen? utan dess T/S värden så är det svårt att räkna på lådan.
En basreflexlåda hamnar iaf på 90 liter, med avstämning runt 20Hz ser det väldigt bra ut.

Det som är synd är att du bara har fyra slavar. Två slavar till en bas hade nog varit mer lämpligt då slaven måste pumpa betydligt mer luft vid avstämningsfrekvensen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-26 10:48

Det brukar finnas en kurva på databladet till slavbasarna som visar vilken avstämningsfrevens den ger i olika lådvolymer. Om man kan skruva på tyngder så brukar det finnas flera kurvor, för hur det blir med tyngderna applicerade. Utan sådana uppgifter så måste man labba och mäta desto mer.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2011-01-26 18:39

Jag har verkligen jagat efter ett datablad till slaven. Har mailat massor till scanspeak men de bara stöter ifrån sig. Som sagt har pratat med Mats Andersen som jobba på Qln när det va ett finare märke. Slavarna kommer ifrån dom från början. Han skrev:

"Det jag kan delge dig är att slavarna är anpassade till en volym på 70-80L med avstämmning ca 25Hz om jag inte minns fel. Om slavarna har samma kon material som basarna, men om det är orginal eller prototyp slavar vet man inte. Så du får testa dig fram."

Så jag vet inte om det är att prova med 75 liter och se hur det blir. Ingen verkar ju riktigt veta... (???)

här e en bild på dom i alla fall...
Bild

Kraniet, du pratar om att köra bubbla slavar hur påverkar det volymen? mindre?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-01-26 22:28

volymen blir densamma men vikterna på slavarna måste ändras.
det är som med basreflex när du går upp i rördimension så blir det längre för samma avstämningsfrekvens.
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum