Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Med i16, i mitt rum på 12kvm så har jag inga problem att kräma ur mitt Emotiva XPA-2, det rör sig om ca 350w/kanal ut då (7ohm)!
Peak ligger säkerligen på nästan det dubbla! men vid dessa tillfällen så klippte steget ordentligt mellanåt och så högt pallar alltså inte ritkigt XPA-2 an.
Det har inte i16 några problem fast det börjar att närma sig gränsen för slaglängden på 8" basarna. Mina öron sa dock stopp och detta va till hardstyle, 115dB måste det ha varit i rummet då, kanske till och med närmare 119dB i peak.
subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:Med i16, i mitt rum på 12kvm så har jag inga problem att kräma ur mitt Emotiva XPA-2, det rör sig om ca 350w/kanal ut då (7ohm)!
Peak ligger säkerligen på nästan det dubbla! men vid dessa tillfällen så klippte steget ordentligt mellanåt och så högt pallar alltså inte ritkigt XPA-2 an.
Det har inte i16 några problem fast det börjar att närma sig gränsen för slaglängden på 8" basarna. Mina öron sa dock stopp och detta va till hardstyle, 115dB måste det ha varit i rummet då, kanske till och med närmare 119dB i peak.
Detta låter som lite väl höga siffror, lr så är dom mätta väldigt nära högtalarna i ett väldigt livligt rum?
DVD-ai skrev:Kan tillägga att det va smärtsamt att vara i rummet, alltså riktigt, riktigt tokhögt !
DVD-ai skrev:I peak alltså, och med ca 1,8meter från högtalarna, 119dB ska ju vara gränsen för vad i16 pallar med, och det va garanterat på gränsen eller mycket nära så som dom 8"arna jobbade... som sagt inte så att jag påstår att det "är 119dB" utan att det nog är närmare 119dB efter som det antagligen va på gränsen för i16 och deras förmåga. säkerligen va det ca 115dB, e ju högt det med, precis som jag också skrev![]()
Kan tillägga att det va smärtsamt att vara i rummet, alltså riktigt, riktigt tokhögt !
Svenn3SaataN skrev:Men då blir det också snabbt mycket dyrare? Med tanke på att man ska ha både golvare, delningsfilter,föresten, steg till frontarna och steg till basarna. Då springer pengarna snabbt iväg.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Kan tillägga att det va smärtsamt att vara i rummet, alltså riktigt, riktigt tokhögt !
Vän av ordning undrar då helt enkelt.... VARFÖR???
Svenn3SaataN skrev:Jag tackar så hjärtligt för denna utläggningen! Får bara hoppas att IÖ skickar mig en prislista så man kan planera lite
Men jag är fortfarande skeptisk till att pIP skulle räcka till mig
Drivningen till pIP, behöver man verkligen ett tex XPA-2 eller liknande för att driva dem? Borde det inte räcka i den inbyggda effekten i min HK 3490? Men du får höra av dig om du vill sälja XPA-2
Sen är det som du säger, pI60 blir nog "för mycket" i mitt rum. Men sen samtidigt vill jag ha lite större golvare för att "avlasta" på basmodulerna som jag isåfall hade tänkt bygga själv. Samtidigt som jag precis som du, planerar att flytta in i större boende inom nått år.
Det bästa hade ju såklart varit och kunna låna hem sig ett par pIP för att testa och se vad jag tycker om dem
Ett delat system är jag dock riktigt sugen på, just för jag tror det kommer passa mig. Bara för jag har så stora krav på mycket bas, vilket jag då kan ställa direkt på basmodulerna.
Men då blir det också snabbt mycket dyrare? Med tanke på att man ska ha både golvare, delningsfilter,föresten, steg till frontarna och steg till basarna. Då springer pengarna snabbt iväg.
subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:I peak alltså, och med ca 1,8meter från högtalarna, 119dB ska ju vara gränsen för vad i16 pallar med, och det va garanterat på gränsen eller mycket nära så som dom 8"arna jobbade... som sagt inte så att jag påstår att det "är 119dB" utan att det nog är närmare 119dB efter som det antagligen va på gränsen för i16 och deras förmåga. säkerligen va det ca 115dB, e ju högt det med, precis som jag också skrev![]()
Kan tillägga att det va smärtsamt att vara i rummet, alltså riktigt, riktigt tokhögt !
Ok, var detta mätt med Radioshack eller var det någon annan mätare? Jag har max kommit upp i ca 119 dB (dock slow), men då har det varit redig djupbas. T ex så har jag för mig att vi endast kom upp i 112-114 dB med Mortician - Rabid när "corpsegrinder" från MHB var och lyssna, då börja i32s låta illa. Dock så är detta 3,2 meter ifrån i ett väldämpat rum. Men ändå, hardstyle är ju ofta väldigt komprimerat rent dynamiskt så är lite frågande hur i16s hänger med.
DVD-ai skrev:Svenn3SaataN skrev:Jag tackar så hjärtligt för denna utläggningen! Får bara hoppas att IÖ skickar mig en prislista så man kan planera lite
Men jag är fortfarande skeptisk till att pIP skulle räcka till mig
Drivningen till pIP, behöver man verkligen ett tex XPA-2 eller liknande för att driva dem? Borde det inte räcka i den inbyggda effekten i min HK 3490? Men du får höra av dig om du vill sälja XPA-2
Sen är det som du säger, pI60 blir nog "för mycket" i mitt rum. Men sen samtidigt vill jag ha lite större golvare för att "avlasta" på basmodulerna som jag isåfall hade tänkt bygga själv. Samtidigt som jag precis som du, planerar att flytta in i större boende inom nått år.
Det bästa hade ju såklart varit och kunna låna hem sig ett par pIP för att testa och se vad jag tycker om dem
Ett delat system är jag dock riktigt sugen på, just för jag tror det kommer passa mig. Bara för jag har så stora krav på mycket bas, vilket jag då kan ställa direkt på basmodulerna.
Men då blir det också snabbt mycket dyrare? Med tanke på att man ska ha både golvare, delningsfilter,föresten, steg till frontarna och steg till basarna. Då springer pengarna snabbt iväg.
Problemet med dom större modellerna är inte att dom "är för stora" i den bemärkelsen, utan att dom har ett spridningsbetende/kastlängd som merder lyssning på 2,5m och mer, inte mindre för då tycker i all fall jag att dom totalt havererar ljudkvalitetsmässigt...![]()
Till piP(s) så kommer du långt (hela vägen fram skulle jag våga påstå...)med 100w/4ogm, alltså en normal stärkare på runt 50w/8ohm![]()
mitt XPA-2 är sjukligt överdimensionerat, men den är ju tänkt till i16 så den komemr jag att ha kvar, och det gör ju jobber bra med att driva även piPs så det är en bra lösning tills vidare![]()
En "sniklösning" som KAN låta mycket bra är att dela i recivern och driva topparna med recivern och subbarna med ett separat steg.
det kan vara ett först steg som du sedan kan gå vidare från![]()
Denon har en del riktigt trevliga recivers, kolla där eller på NAD. med en reciver så får du ju delning "på köpet" som duger bra till att börja med.
Jag skulel som sagt rekommendera dig någon av dom små, t.ex. iP och dela dom till profundusP-2 moduler och kän efter där. dela 120hz i recivern (om det låter bra annars testa 80, 90, 100, 110, 120Hz (alla dessa brukar kunna finnas att välja på) tills du hittar det läga där det låter bäst integrerat.
Men glöm inte att placeringen av modulerna, i förhållande till placeringen av topparna, i förhållande till själva rummet. påverkar vilken delning som passar "bäst"...
DVD-ai skrev:En "sniklösning" som KAN låta mycket bra är att dela i recivern och driva topparna med recivern och subbarna med ett separat steg.
Denon har en del riktigt trevliga recivers, kolla där eller på NAD. med en reciver så får du ju delning "på köpet" som duger bra till att börja med.
Jag skulel som sagt rekommendera dig någon av dom små, t.ex. iP och dela dom till profundusP-2 moduler och kän efter där. dela 120hz i recivern (om det låter bra annars testa 80, 90, 100, 110, 120Hz (alla dessa brukar kunna finnas att välja på) tills du hittar det läga där det låter bäst integrerat.
Men glöm inte att placeringen av modulerna, i förhållande till placeringen av topparna, i förhållande till själva rummet. påverkar vilken delning som passar "bäst"...
subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:En "sniklösning" som KAN låta mycket bra är att dela i recivern och driva topparna med recivern och subbarna med ett separat steg.
Jag har inte jämfört själv men flera som har gjort det säger att det är en rätt stor kvalitétsskillnad mellan dom inbyggda filtren i Denon t ex och cr80s.
subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:En "sniklösning" som KAN låta mycket bra är att dela i recivern och driva topparna med recivern och subbarna med ett separat steg.
Jag har inte jämfört själv men flera som har gjort det säger att det är en rätt stor kvalitétsskillnad mellan dom inbyggda filtren i Denon t ex och cr80s.
DVD-ai skrev:alltså inget jag kan fortsätta att diskutera mer än att konstater att jag inte "vet" hur högt det va utan kan bara uppskatta. Men jag vet ungefär hur högt 120dB är och att det är direkt smärtsamt att utsätta sig för det, och smärtsamt va det !
subjektivisten skrev:Jo, men det är ju svårt att veta om man bedömmer korrekt. Jag har ju, med mätare, inte lyckats med samma ljudtryck med klart större system. Visst kan rummet (mitt är rejält dämpat) och avståndet spela lite roll, men jag tror man får vara rätt kritisk mot siffror som baserar sig på en bedömning.
subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:alltså inget jag kan fortsätta att diskutera mer än att konstater att jag inte "vet" hur högt det va utan kan bara uppskatta. Men jag vet ungefär hur högt 120dB är och att det är direkt smärtsamt att utsätta sig för det, och smärtsamt va det !
Jo, men det är ju svårt att veta om man bedömmer korrekt. Jag har ju, med mätare, inte lyckats med samma ljudtryck med klart större system. Visst kan rummet (mitt är rejält dämpat) och avståndet spela lite roll, men jag tror man får vara rätt kritisk mot siffror som baserar sig på en bedömning.
pgmj skrev:www.minidsp.com är nog att föredra framför behringer 2310.
Svenn3SaataN skrev:Oj vad mycket OT det blev i denna tråden på grund av mig. Känner mig som en dålig person. Brukar inte göra såhär![]()
Svenn3SaataN skrev:pgmj skrev:www.minidsp.com är nog att föredra framför behringer 2310.
Har funderat på en sådan. Men kan jag använda den till att dela och ställa in subbarna och sen dela topparna för sig? den har väl ingångar och utgångar så det är möjligt?
Oj vad mycket OT det blev i denna tråden på grund av mig. Känner mig som en dålig person. Brukar inte göra såhär![]()
Svenn3SaataN skrev:pgmj skrev:www.minidsp.com är nog att föredra framför behringer 2310.
Har funderat på en sådan. Men kan jag använda den till att dela och ställa in subbarna och sen dela topparna för sig? den har väl ingångar och utgångar så det är möjligt?
Oj vad mycket OT det blev i denna tråden på grund av mig. Känner mig som en dålig person. Brukar inte göra såhär![]()
DVD-ai skrev:Svenn3SaataN skrev:pgmj skrev:www.minidsp.com är nog att föredra framför behringer 2310.
Det är lugnt, det e ju min tråd och jag tycker det är ok så kör hårt !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster