Moderator: Redaktörer
lilltroll skrev:Naqref, tar du hän syn till "Lossy" factor på talspolen när du modellerar diskanten eller ser du den som en vanlig spole på den elektriska sidan?
lilltroll skrev:Ok, nu börjar index träsket.
Finns det en en enad def. på Faktiskt för alla beteckningar.
(Vi har inte helt lyckats till ELAK kursen)
Ql kan betyda lådans Q-värde för någon men något annat för någon annan.
Om det inte finns def., skriv ut det första gången man använder det i tråden.
L-R == Linkwitz-Riley
i skrev:Ursäkta det kanske yrvakna inlägget, vad är det för prisklass den här högtalaren siktar mot ?
Fick intrycket att det skulle vara en billig DYI variant och därför tillgänglig för alla "icke hifi intresserade" s a s.
Men är som sagt lite förvirrad...
paa skrev:i skrev:Ursäkta det kanske yrvakna inlägget, vad är det för prisklass den här högtalaren siktar mot ?
Fick intrycket att det skulle vara en billig DYI variant och därför tillgänglig för alla "icke hifi intresserade" s a s.
För den som vill ha ett billigt DIY-projekt finns ju EPS:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 81&start=0
Det här blir mer lite mer avancerat, och skall om det går som det är tänkt, visa vilken fantastisk potential som goda element i mellanprisklassen har.
i skrev:paa skrev:i skrev:Ursäkta det kanske yrvakna inlägget, vad är det för prisklass den här högtalaren siktar mot ?
För den som vill ha ett billigt DIY-projekt finns ju EPS:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 81&start=0
Det här blir mer lite mer avancerat, och skall om det går som det är tänkt, visa vilken fantastisk potential som goda element i mellanprisklassen har.
Nu när du nämnde det kom jag ihåg EPS-projektet. Ska kolla statuset på det.
F ö hur översätter man "mellanprisklassen" till SEK för den färdiga högtalaren ?
Haakan_W skrev:hur funkar det med en waveguide? kan man simulera hur det kommer se ut eller är det trial and error som gäller?
lilltroll skrev:Ok, nu börjar index träsket.
(Vi har inte helt lyckats till ELAK kursen)...............
Naqref™ skrev:Innan vi beslutar oss för någon diskant så lägger jag upp de mätningar IÖ gjorde på H534 när de användes i LTS-F1 med resp utan mittplupp.
Med:
Då ser den ut såhär:
Utan:
Då ser den ut såhär:
lazyworm skrev:haha du ska nog få smaka på stickanfilter
När jag e klar med min mick så kommer det bara sticka ut en micksladd ur munnen på dig
lazyworm skrev:Jäkla kapitalister man umgås med här på faktiskt....
PeterAkemark skrev:lilltroll skrev:Ok, nu börjar index träsket.
Får jag föreslå de index som användes av Benson i sina papper om högtalare. De var tämligen kompletta och förståeliga. Jag tror att Small använde samma index. Kan kanske användas i ELAK kursen också!
IngOehman skrev:Hej alla!
Har ine läst denna tråds alla inlägg, men om det är så att inte diskanten är vald ännu har jag en idé på en som är fantastiskt trevlig. Fattar inte varför jag inte nämnde den från början.
Nämligen den lilla trevliga diskanten 22TAF/G. Det är ett kul element såtillvida att det är mindre än 1", men det har en ovanligt stor surround, som inte bara öka effektiva ytan och därmed känsligheten, utan som dessutom på ett imponerande sätt dämpar dess legerade metallmembran så väl att det knappt har något diskantresonans alls(!), men däremot en prima utsträckning i ultraljudsregistret.
Vh, iö
PS. Har ett tips på ett sätt att skapa 2,5-vägsfunktionen (för den som tänker i de banorna) filtermässigt också, som eliminerar fula lober nästan perfekt. Den som håller i projektet för gärna slå mig en pling (070 - 523 32 32).
lilltroll skrev:PeterAkemark skrev:lilltroll skrev:Ok, nu börjar index träsket.
Får jag föreslå de index som användes av Benson i sina papper om högtalare. De var tämligen kompletta och förståeliga. Jag tror att Small använde samma index. Kan kanske användas i ELAK kursen också!
Index bör tydligt klargöra vilken domän man befinner sig i, Akustisk, Mekansik eller Elektrisk, eftersom man arbetar med ekvivalenter. En storhet som från början är akustisk kanske transformeras över till en mekansik.
Har du någon ref./länk till Bensons papper?
Morello skrev:Får man gissa på ett 3:e ordningens filter samt en svag förskutning av det ena elementet?
PeterAkemark skrev:lilltroll skrev:PeterAkemark skrev:lilltroll skrev:Ok, nu börjar index träsket.
Index bör tydligt klargöra vilken domän man befinner sig i, Akustisk, Mekansik eller Elektrisk, eftersom man arbetar med ekvivalenter. En storhet som från början är akustisk kanske transformeras över till en mekansik.
Har du någon ref./länk till Bensons papper?
Benson är australier och jag har funnit hans papper på KTH bibliotek. Han har skrivet en ansenlig mängd och mycket ingående analyser om högtalarsystem.
paa skrev:Jag har provat att simulera högre ordningens besselfilter, och inte fått någon stil på dom, finns någon tutorial om detta?
Mitt simuleringsprogram kan optimera alla komponenter i ett högpassfilter för att möta ett visst lågpassfilter (tex bessel) med jämnast möjliga frekvensgång, men aldrig ser jag att fasvridningen skulle kunna trollas bort.
lilltroll skrev:Den är ju bara 15 634 bytes stor !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 226 gäster