Moderator: Redaktörer
Dessutom är jag alltid väldigt noga med att använda exakt lika lång kabel för höger och vänster högtalare. Det är viktigare än att längden är rätt.
Nattlorden skrev:Tidsskillnaden är totalt försumbar, men impedansskillnaden kanske inte är det. Troligen kommer du inte att (medvetet) höra skillnaden på olika lång, men det kanske visar sig över lång tid som en lyssningströtthet, så varför chansa när det är så enkelt (om än kanske fult) att använda lika långa?
KarlXII skrev:Tror det är större chans att jag eller *host* någon annan hemma tröttnar på hur det ser ut faktiskt.
Stranne skrev:5 svar på 20 min mitt på dan. Otroligt! Men gött såklart.
Synd bara att jag inte fick de svar jag önskade... Hmmm.
Lust skrev:Är ditt rum lika symmetriskt som längden på kablarna?
paa skrev:Jag tror jag läst ett uttalande av iö nånstans, att det är viktigare att båda högtalarkablarna är lika långa, än att de är jättekorta. Eller nåt liknande. Lika långa skulle dom vara i alla fall.
Edit: Hittade det,Dessutom är jag alltid väldigt noga med att använda exakt lika lång kabel för höger och vänster högtalare. Det är viktigare än att längden är rätt.
jannemannen skrev:paa skrev:Jag tror jag läst ett uttalande av iö nånstans, att det är viktigare att båda högtalarkablarna är lika långa, än att de är jättekorta. Eller nåt liknande. Lika långa skulle dom vara i alla fall.
Edit: Hittade det,Dessutom är jag alltid väldigt noga med att använda exakt lika lång kabel för höger och vänster högtalare. Det är viktigare än att längden är rätt.
Bara för att iö har skrivit så, så är behöver det ju inte vara en absolut sanning... Eller ?
Mvh/Janne
paa skrev:jannemannen skrev:paa skrev:Jag tror jag läst ett uttalande av iö nånstans, att det är viktigare att båda högtalarkablarna är lika långa, än att de är jättekorta. Eller nåt liknande. Lika långa skulle dom vara i alla fall.
Bara för att iö har skrivit så, så är behöver det ju inte vara en absolut sanning... Eller ?
Mvh/Janne
Är det enligt din mening helt oviktigt med lika långa högtalarkablar, eller har du ingen åsikt i sakfrågan?
KorkSniff skrev:Har någon mätt en signalen på en högtalarkabel som är ihoprullad till en fin liten spole, och vad det gör med egenskaperna? (Som jag tror att de flesta gör med den överblivna kabeln?)
Har faktiskt funderat på det lämpliga i detta vid dessa tillfällen...
PS, satt och författade detta samtidigt som ovanstående inlägg kom..
paa skrev:jannemannen skrev:paa skrev:Jag tror jag läst ett uttalande av iö nånstans, att det är viktigare att båda högtalarkablarna är lika långa, än att de är jättekorta. Eller nåt liknande. Lika långa skulle dom vara i alla fall.
Mvh/Janne
Är det enligt din mening helt oviktigt med lika långa högtalarkablar, eller har du ingen åsikt i sakfrågan?
KarlXII skrev:Varför inte blindtesta?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster