en mängd frågor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

en mängd frågor

Inläggav housemicke » 2005-04-26 04:48

hej hej är ny här på forumet o jag har lite frågor.

tänkte bygga ett par stativhögtalare (när jag har råd även en aktiv bas) och jag vill som alla andra ha "bästa möjliga ljud" för pengarna.

har kollat lite på scanspeaks 7 tummare o dom finns ju i alla möjliga material kevlar papp mm.

är det nån generell skillnad i ljud/klang mellan olika konmaterial? anses nåt va bättre eller är nåt sämre, tänker dock inte bara på scanspeaks element och materialval. låter röster olika, o vad låter naturligast?

diskanter - ja samma frågor där, skillnader mellan olika material. (är det relevant överhuvud taget?)

några generella fördelar/nackdelar mellan ca 5-tumselement o låt säga en 6.5/7 som jag borde veta om förutom det man kan läsa ut av en sån impedans/frekvens-kurva? (kan ju tillägga att jag antagligen kommer bygga med en 10tummare när jag bygger bas, har hittat ett par intressanta)

nån som har några intressanta förslag på element? tänkte mej en total budget på 8000, kanske 10 för 4 element

rummet stativarna ska stå i är ca 20m2 och är sparsamt möblerat.
ja det va dom frågorna jag hade för den här gången.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-26 19:02

bygg nånting som någon redan skapat....annars får du bara ljud ur högtalarna, dåligt sådant om du inte är duktig...ev inget ljud alls 8O :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-26 19:08

diskanter - ja samma frågor där, skillnader mellan olika material. (är det relevant överhuvud taget?)
materialet är inte så relevant. Kolla i stället på rena prestanda. Frekvensgång, spridning, användbarhet(rätt avrullning/resonans för din användning), distorsion (om det finns info om sådant, brukar gå rykten på nätet om inte annat).

Så långt val av element, det är inte så svårt att välja allmänt bra element. Det svåra är att veta vad man vill ha egentligen.

Sedan kan det vara roligt att ha något konstruktionsmål för själva lådan också. Och vilket filter man vill använda och varför.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2005-04-27 12:30

ja precis som du säger så är det svårt o verkligen bestämma sej för vad man vill ha.

har kikat lite på Heil amt2 och en liknande Eton diskant (?) nån som vet lite mer om dom? dock har jag inte hittat så värst mycket info om dom, vart ska man söka.

tyvärr vet jag alldeles för lite om filter än men om jag har förstått det rätt så blir det inte så värst avancerat/komplicerat med en 2 vägare. vad kan tänkas låta bra?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-27 13:25

housemicke skrev:tyvärr vet jag alldeles för lite om filter än men om jag har förstått det rätt så blir det inte så värst avancerat/komplicerat med en 2 vägare. vad kan tänkas låta bra?

Egentligen är det samma teorier oavsett om det är en tvåvägare eller nåt annat. Sen skall elementen i en tvåvägare ta större frekvensomfång vilket ställer större krav på t.ex. spridning m.m. => det kan vara svårare att få till en tvåvägare...

Det jobbiga/roliga med filter är att det kräver ganska mycket kunskap innan man börjar förstå hur de egentligen fungerar tillsammans med elementen. (tumregler som man kan hitta lite varstans fungerar ofta inte alls..)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-27 15:45

housemicke!

För de pengar du nämner finns det redan färdiga eller halvfärdiga alternativ att köpa, t.o.m. riktigt bra sådana. Skulle tänka mig att de flesta inte får till något ens i närheten så bra med mer eller mindre begränsad kunskap. Åtminstone ger dina frågor intrycket att du inte är "djuplodad" i ämnet bygga högtalare från grunden. Jag är det heller inte....
Förrutom kunskap krävs dessutom en omgång med verktyg, såväl för hantverk som för mätning. Resultatet bör ju kunna kontrolleras på något sätt för att fastställa en korrekt funktion.
Om du däremot tycker det skulle vara roligt att pilla och att resultatet kanske inte blir toppenbra, är det ju helt OK! Finns en tråd om ett nytt gör-det-självbygge här på forumet. Kan kanske bli rätt bra då flera av initiativtagarna är kunniga i ämnet.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-27 19:55

housemicke
(Det måste vara tråkigt att ställa dessa frågor på faktiskt.se)
Om du börjar att gräva ner dig i hur högtalare bör byggas kan du inom en 1-3ärs period säkert klara av att bygga en relativt kompetent högtalare baserad på t.ex SS8545 samt SS9700 eller några dyrare / billigare element. Börja drömma fram målsättningar, och läsa in dig på hur en bra högtalare skall vara konstruerad så grejjar det sig säkert.

När det gäller material så tror jag inte man skall vara så fixerad, jämn frekvensgång bra spridning låg dist samt tillräckliga ljudtrycks egenskaper är på sätt och vis mycket viktigare.

Återgå till DIY-forum