Moderator: Redaktörer
Johan L. t.ex brukar väl klaga på basen från de allra flesta högtalare, men han skriver ju inte i alla trådar hela tiden.subjektivisten skrev:Nej nej nej, nu förenklar du. Du lägger fram det som att JAG är den enda som hör detta och alla andra tycker det låter bra.
migu1971 skrev:Du refererar till ett lyssnings intryck på en sunkig mässa INTE speciellt trovärdigt.
subjektivisten skrev:migu1971 skrev:Du refererar till ett lyssnings intryck på en sunkig mässa INTE speciellt trovärdigt.
På vilket sätt påverkar en "sunkig mässa" distbeteendet i mellanregistret?
migu1971 skrev:Om jag ska vara ärlig så har jag inte den blekaste Men det jag vet är att en dåligt placerad högtalare i ett dåligt rum kan låta uruselt
och uruselt är väl en sorts distorsion .
Komorok skrev:Jag har fått bilden av att de recensioner som ges av personer man kan föra en
dialog med ifrågasätts, medan de som endast finns att läsa tas på större allvar.
Är inte det märkligt?
Komorok skrev:Jag har fått bilden av att de recensioner som ges av personer man kan föra en
dialog med ifrågasätts, medan de som endast finns att läsa tas på större allvar.
Är inte det märkligt?
patjoh skrev:Shift: det kontroversiella var att säga tex Dynaudio och MA distar kraftigt och hörbart, inte generellt, då allt distar mer eller mindre.
Steveo1234: Javisst, men QM10 och C4 är extremt olika. QM10 distar väldigt "bra" för att vara en liten högtalare, borde jmf med kanske Focus 140 eller 1.4 (C4 borde jmf med Ino i56 typ, det är en stor och dyr golvare).
steveo1234 skrev:Jomenvisst. Dessutom kostar det ju rätt olika också.
Jag tror att min poäng var att om man tycker att C4 distar så att det stör så borde QM10 dista ännu värre. Antingen är de distorsionsmätningarna inte särskilt intressanta eller så borde inte C4´an sågas.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jomenvisst. Dessutom kostar det ju rätt olika också.
Jag tror att min poäng var att om man tycker att C4 distar så att det stör så borde QM10 dista ännu värre. Antingen är de distorsionsmätningarna inte särskilt intressanta eller så borde inte C4´an sågas.
Nu är QM10 en liten stativare medans C4 är en stor golvare, så det vore konstigt om inte golvaren hade lägre dist. Men som det även tagits upp tidigare, det är olika former av dist och olika hur man upplever den.
1987 skrev:Finns det en bevisad direkt relation mellan högtalarens volym och dess dist?
1987 skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jomenvisst. Dessutom kostar det ju rätt olika också.
Nu är QM10 en liten stativare medans C4 är en stor golvare, så det vore konstigt om inte golvaren hade lägre dist. Men som det även tagits upp tidigare, det är olika former av dist och olika hur man upplever den.
Finns det en bevisad direkt relation mellan högtalarens volym och dess dist?
steveo1234 skrev: Jag tror att min poäng var att om man tycker att C4 distar så att det stör så borde QM10 dista ännu värre. Antingen är de distorsionsmätningarna inte särskilt intressanta eller så borde inte C4´an sågas.
phon skrev:steveo1234 skrev: Jag tror att min poäng var att om man tycker att C4 distar så att det stör så borde QM10 dista ännu värre. Antingen är de distorsionsmätningarna inte särskilt intressanta eller så borde inte C4´an sågas.
Är det dist eller skrikighet man hör?
Det är ju rätt stora skillnader i frekvensgång, QM10 har mer tryck i snällregistret och mindre tryck i skrikregistret.
C4 har tvärtom, mer tryck i skrikregistret och en dipp i snällregistret, det kanske är det som gör att den låter skrikigt?
(om den nu gör det, har inte hört skapelsen)
mx skrev:phon skrev:steveo1234 skrev: Jag tror att min poäng var att om man tycker att C4 distar så att det stör så borde QM10 dista ännu värre. Antingen är de distorsionsmätningarna inte särskilt intressanta eller så borde inte C4´an sågas.
Är det dist eller skrikighet man hör?
Det är ju rätt stora skillnader i frekvensgång, QM10 har mer tryck i snällregistret och mindre tryck i skrikregistret.
C4 har tvärtom, mer tryck i skrikregistret och en dipp i snällregistret, det kanske är det som gör att den låter skrikigt?
(om den nu gör det, har inte hört skapelsen)
Det där lät väldigt intressant. Kan du utveckla? Och berätta vad skrik- och
snällregister är för något.
adzer skrev:1987 skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jomenvisst. Dessutom kostar det ju rätt olika också.
Finns det en bevisad direkt relation mellan högtalarens volym och dess dist?
Kanske inte lådans storlek, men iaf elementens. Ett större element behöver kortare slaglängd för att uppnå samma förflyttning av luften som ett mindre och kortare slaglängd ger mindre dist.
Sen kan ju självklart ett litet bra element prestera bättre än ett stort dåligt, men som regel så distar större element mindre.
Och om man räknar med att många större högtalare har fler element dessutom så så blir skillnaden ännu större.
Dvs en golvare med 2st 10" basar spelar garanterat högre och renare i basen än en stativare med en 6" bas.
mx skrev:Det där lät väldigt intressant. Kan du utveckla? Och berätta vad skrik- och snällregister är för något.
phon skrev:mx skrev:Det där lät väldigt intressant. Kan du utveckla? Och berätta vad skrik- och snällregister är för något.
Snäll runt 1-2kHz, skrik runt 2-5kHz eller nåt.
Fundera på frekvensgången både i direktljudet och i det mer spridda ljudet, aka efterklangen. Då får man också in rummet i skrikproblematiken, tillsammans med högtalarens riktverkan, eller balans mellan direktljud och spritt ljud i olika register. Många har ju upplevt att högtalare kan låta olika i olika rum, eller på olika lyssningsavstånd.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster