Omnidirectional speaker, fostex ef206e

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
S

Omnidirectional speaker, fostex ef206e

Inläggav S » 2011-01-28 19:25

Hej o hå!

Jag har lite funderingar kring ett nytt projekt.
Just nu har jag ett par fostex ef206e monterade på öppna bafflar, med ett par xtc 8" basar som tar hand om de lägre områderna.

Detta fungerar toppen, men i mitt lilla rum tar detta upp väldigt mycket plats och är lite rörigt för mig som är så minimalistisk...

Därför har jag funderingar på ett nytt projekt! Vilket innebär att kombinera dessa högtalare till två st golvhögtalare!

Bild

Ungefär så hade jag tänkt.

1: Kon av något slag för att sprida ljudet 360 grader.
2: Fostex element
3: Baselement från xtc basar, med basportar under eller bakåt
4: Upphängning för kon av något slag

Kommer lösningen fungera för att sprida ljudet på ett bra sätt?
Har sett denna: http://www.audio.co.jp/speaker/sou.htm , och det verkar ju fungera med elementet iaf?

Ska man ha en helt rät kon eller lite spetsig?
Vilket material lämpar sig bäst för att reflektera ljud? ( Något hårt antar jag?)

Om jag ska ha basportarna riktade nedåt, vad är då lägsta höjd från golvet dessa kan vara?

Kom gärna med era synpunkter!

/S
Senast redigerad av S 2011-01-28 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-01-28 19:53

Ta bort kommatecknet i länken så fungerar den.
\\Sky

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-01-28 20:01

Tack!

jansch

Inläggav jansch » 2011-01-28 20:55

Angående basporten mot golvet....

Tänk på två alternativ!
- Antingen skall du nyttja "golvet" som en del av basporten och då bör du göra en separat platta mot golvet (så du inte är beroende av dels ett "hårt golv" dels att fötterna inte vara av "dämpande typ").

- eller så lyfter du lådan/basporten så högt från golvet att den inte påverkas av att det bildas en spalt mellan lådan och golvet.
Av praktisk erfarenhet kanman konstatera bl.a. att porten inte "förlängs" av lådan/golvet om:
* avståndet till golvet är 60mm eller mer
* ...och rördiametern är 130mm eller mindre
* ...och om röret inte är placerat längre in på bottenbaffeln än 40mm från en sida och 85mm från 2 sidor (= lådbredd 300mmm). Den fjärde sidan kan vara betydligt längre.

Varför då? Jo så är OA2212 konstruerad och den skall "tåla" att lyftas från golvet utan att det påverkar högtalaren negativt (enligt Stig Carlsson nr han försökte sälja till Sveriges Radio)

Personligen hade jag nyttjat golvet (eller separat platta) som "undre del" av basport, precis som Sonab OA5typ1 gjorde...fast då får du inte ställa den på mattor om du inte använder separat platta mot golvet.
Varför? Jo, trots att många tycker att OAtyp1 inte har en bra basport har jag konstaterat att konstruktionen ger GANSKA LITE BLÅSLJUD OCH LITE DIST!!! Det är Dessutom lätt att "labba" med avstämningen och prova sig fram med olika höjd från golvet med klossar etc. för att stämma av helmholz resornatorn korrekt.

Oj...blev lite krånglig beskrivning... hoppas du hänger med i vad jag ville få fram...

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-29 22:03

För att få jämn power response måste elementet ha en stigande kurva mot högre frekvenser, annars får du för lite diskant. Omvänd baffelstegseffekt, fast inte egentligen :)
Jag skulle kompletterat med 3 eller 4 diskanter på toppen, riktade åt varsitt håll. Små diskanter med hög spridning. Kanske dayton nd20fb.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2011-01-30 00:08

Såna där "columner" byggde vi på 60-talet.Ideerna kom från Holland,Tyskland och England.Ibland med 9710M dubbelkon som har en stigande respons.Undrar om inte den egentligen kom till för att passa bra i sådana här konstruktioner.
Man kan hitta "rena"9710 utan den extra konen i Philips större radioapparater,men inte med dubbelkon vad jag minns.Troligen en avsikt med det.
Ibland satte man en extra diskant med en egen liten kon ovanpå.Konerna ska helst inte vara raka.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-30 21:06

Visaton B200 http://www.visaton.de/en/chassis_zubehoer/breitband/b200_6.html
har en exemplariskt bra respons för detta, och kan dessutom spela lite bas, jämfört med fostex xmax = 0,1 mm :)
Dock är det ju en 8:a.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-30 21:11

Eller Visaton BG20 http://www.visaton.de/en/chassis_zubehoer/breitband/bg20_8.html om man vill snåla :)

Nu har ju iofs fostexelementet en ganska optimal respons för ändamålet. Och det var en 8:a, såg jag nu.
Hm.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-01-31 16:51

Som sagt så har jag ju redan elementen och vill bara konstruera en låda för dom.

rolfzetterberg:
Hur menar du att konerna inte ska vara raka? Ska dom vara spetsiga?

jansch:
Bra information! Låter som en bra idé att ha en platta. Tror du att det passar bra att gjuta en platta i betong?

Tack för tipsen!

/S

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2011-01-31 19:06

Tyvärr syns det dåligt på bilden,men konen ska sas "smalna av" efter en hyperbolisk kurva om jag inte minns fel.Ungefär som ett horn,alltså.

http://etc.usf.edu/clipart/18500/18596/ ... _18596.htm

Här(Visaton Fontana) har man monterat en liten diskant inuti konen som också den fått en egen liten reflektor av trä.
Bild

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-31 20:15

rolfzetterberg: Det beror väl på hur man vill att ljudet ska spridas i vertikalled. Mitten på konen sitter ungefär 900mm över golvet, vilket kanske kan anses som en normal öronhöjd vid lyssning i soffa. Då vill man alltså att ljudet ska reflekteras 90° högtalarelement-lyssningsposition. Rak kon i 45° ser rätt bra ut då, men en parabolisk (hyperbolisk?) kon som alltså riktar ljud som kommer in från större yta av elementet mot lyssningsplats är kanske smart. Det blir en form av waveguide, och får samma typ av problem som en waveguide, eftersom alla frekvenser inte blir lika riktade (pga att låga frekvenser strålas från hela elementytan (så länge elementet beter sig som en kolv), och dessutom är rundstrålande). Höga frekvenser kommer alltså bara träffa spetsen på konen medan låga träffar hela, och då kan man ta tillvara på de låga frekvenserna genom att rikta dom mot örat med parabolformen och få bättre känslighet på låga frekvenser men inte vid höga..?

Jag skriver lika mycket för mig själv som till internet just nu :)

Med "kon" i detta stycke menas alltså INTE elementkonen.

Återgå till DIY-forum