Träff i Luleå 11-01-22

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2011-01-21 00:52

Hej alla!

Har just pm:at ut lite mer info till er alla, hör av om ni inte fått nått

Mvh/Stefan

ojojoj bara en dag kvar att städa på........

Användarvisningsbild
Tykho

Inläggav Tykho » 2011-01-21 08:53

Hoppas att ni får en trevlig tillställning.
Hoppas på en del bilder
/Tony

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-21 09:49

Bilder är A och O !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2011-01-21 18:07

Är det någon som tänker ta med sig vinylskivor? Jag kom på att jag inte har skivspelaren inkopplad just nu och att jag egentligen skulle behöva möblera om lite för att göra det, så jag slipper helst.

I vilket fall som helst är ni mycket välkomna hem till mig, jag ska passa på att städa lite i morgon bara.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2011-01-22 23:58

Nu har vi precis avslutat en mycket trevlig kväll! Ett stort tack till alla för mycket trevligt sällskap, förhoppningsvis kan vi göra om detta.

Jag ska lägga till min spellista med de låtar som jag hade, övriga får gärna skriva ner en liten lista om det är några skivor som inte kopierats.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-01-23 11:37

Jo tack alla för en välljudande afton!

pi60 är ju bara för jävla bra :o Jobbar hela dagen men under kvällen skall jag nog få in lite bilder!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-01-23 11:59

Tack för en riktigt trevlig kväll!

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2011-01-23 21:06

Ja det var kul även om gulaschen var kall. Fast jag får väl skylla mig själv som kommer sent. piP är en imponerande högtalare men pi60 ......

Detta var ju tredje året i rad så man får kanske betrakta tillställningen som en tradition. Om man betraktar utvecklingskurvan så undrar jag vad som ska komma härnäst.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2011-01-23 23:14

Som sagt var så blev det en trevlig afton, speciellt intressant var det att jämföra olika media som mp3, FLAC och CD. Förvirringen var total men tack för maten och musiken.
Men hur fan kan ni leva med såna skit högtalare, tacka vet jag en redig Linn... :wink:

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2011-01-24 00:38

Jo, som sagt, tack till er alla som var med, särskilt till olit som fixade mat.

Och otack till olit som nu bara besannade mina farhågor om hur mycket bättre Pi60 är mot piP...... :wink:

Och trevligt slutsteg som radelius byggt!
Och fin dac som prometevs hade med, vi hann ju med en hel del känns det som iaf..

Trevligt var det iaf, men vi hann ju inte ens börja med några musikvideos,,,,har flera riktigt bra...men det får vi ta en annan gång!!

Och snart kommer det väl bilder från bassman antar jag?!??

Mvh/Stefan

ps, fast vi glömde ju fota när vi lastade av pi60 från skoterkälken bassman.... 8)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-01-24 12:29

Jag började fila ihop muppsurrar i går efter jobbet men nu skall det komma bilder från träffen :)

Får börja med att konstatera vilka fina rum både Stefan och OliT har!

Stefans rum har jag hyllat tidigare som har infrabas-feeling, svarar otroligt i basregistret! Pistongvarning är ordet :o

Vi startade hos OliT där soffan stod dikt mot väggen i en stående våg där basen frodades i överkant, flytt en halvmeter ut med soffan då stämde allt. Luftigt bra rum där faktiskt samtliga satt nöjda fastän vissa platser var väldigt of axis. Mycket imponerande..!

Öronmärkta pi60 regerade!

Bild

Hotspot hos OliT.

Bild

Monoblock hos OliT.

Bild

En känd krabat i Ino-kretsar :)

Bild

Breeed lyssnarpanel.

Bild

Ahh jag var bara tvungen att lägga in den här porrbilden!

Bild

Sedan bar det av till Stefan W som vevade ihop ett par Bosso mupps. Alltid lika imponerande som där småttingarna!

Bild

Först Mupps sedan piP och slutligen pi60, att dom är bra visste jag men att dom spöade piP så pass rejält trodde jag inte. Dom har allt som piP har fast mycket mer och bättre!

Bild

radelius hade med sig ett DIY-steg som byggde på Naim-princip. Väldigt bra spelade det! Jag vill ha två st :)

Bild

radelius berättade om steget men jag är inte jag kapabel att förklara, elektroniksnack i den skolan är inte min styrka..

Bild

Så här är uppbygt iaf.

Bild

Men Ivor din spjuver :D

Bild

Nu har man fått sig en tankeställare och denna träff kommer säkert att bli dyr för mig!

Bild

Ni andra som är skrivsugna kan ju berätta om era intryck. Vi ses förhoppningsvis nästa år :)

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2011-01-24 14:31

Jag vill också tacka för en riktigt trevlig kväll!

Kul att träffa nya människor och få tips om massa ny härlig musik. Än fast jag lyssnat en del på både piP och pi60 så upphör jag aldrig att bli överraskad över hur pass kompletta högtalare detta faktiskt är. Även profundus x-2 fick visa musklerna stundtals i lördags. :)

Hoppas att detta kan bli en återkommande tradition.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-01-24 15:01

Ivor tackar för en trevlig kväll!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2011-02-01 21:10

Glömde jag ett par svarta handskar hos någon av värdarna mån tro?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-01 22:55

Låter som en utmaning. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-01 23:55

Ragnwald skrev:Låter som en utmaning. :)

hehe skulle man kanske kunna tro :D Jag tror helt enkelt att radelius fryser om händerna! Vi är ju i Norrbotten gud bevars 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-02 09:25

Vore kul att någon gång titta förbi er bassman, Ivor, Stefan W m.m. ni verkar ha trevliga lyssnings kvällar lite då och då. mysig stämning och trevliga trådar med mycket intressant läsning :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2011-02-04 16:21

Är det någon mer som fryser om händerna så fungerar det även att använda en lödkolv:D
Det fanns ett intresse av att bygga NCC200-steg hos några. Ni får hojta till i fall att så kan jag hjälpa er på banan.
Trevlig helg!

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2011-02-05 01:14

Oj, justtedja radelius, inga handskar här iaf vad jag sett till...

Mvh/Stefan

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2011-02-08 20:20

Och tyvärr inga handskar här heller..

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-02-09 20:14

Jag tar gärna emot låtlistor på det vi lyssnade på.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2011-02-11 11:50

Här kommer min spellista som jag körde delar ur: http://open.spotify.com/user/olit/playl ... ah3Z4mcA5X Hifiträff

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-01 00:50

Det här inlägget skulle egentligen kanske varit ett PM i stället men jag spär på tråden ytterligare med en fråga:

Vi hade som ni kanske har läst en liten Linnafton i Lördags hos mig. Den rätade ut frågetecken hos de flesta men skapade även nya, i vart fall hos mig. Med min halvseriösa installation så kom ju som ni kanske minns piP tvåa i racet mellan Linn Keilidh piP och Kaber där Kaber gick som vinnare ur matchen. Förvisso passivt delade keilidh och Kaber men skapligt rättvist tyckte jag i alla fall då. Källan och elektroniken den gången för någon vinter sedan var Linn LP12 med skapligt enkla delar men säkert inte sämst heller,LK85,LK2,Wakonda och LK1,Karik III.

Jag grunnade mycket på det där men tänkte att Öhman vet säkert vad han pysslar med och att det säkert hängde ihop med hur mycket bättre överlag konstruktören blivit på att ta fram fungerande filter än förr bland annat.

I Lördags så fick piP däng av en liten fjantig högtalare i Muppsklassen om man talar Tunedem. Vidare så svarade den förvisso på att gå från en Sekurit DSI till en Akurate DS men skillnaden var inte så stor som jag hade förväntat mig.

I luleå blev jag väldigt förtjust i PI60 och min svåger Andreas blev väldigt nyfiken på dem efter att hört min utläggning om dem under den återkommande middagen hos svärföräldrarna. Han funderade rent utav på ett par och lämna Linnträsket om de uppfyllde förväntníngarna. Jag minns även den smidiga källan som för kvällen matade burkarna men som Rådelius tyckte låg som en matta över musiken i jämförelse med CD.

Vad jag skulle vilja uppleva är helt enkelt att dels få utsätta Ante för ett par PI60 och dels så skulle jag vilja se om även de slår i taket med Linns elektronik. Jag förstår att det står säkerligen lite prestige i det här men jag är ödmjukt nyfiken och som ni vet både intresserad av farbror Öhmans verk men även av Linn.

Vår träff nu senast skulle kunna vara en måttstock på att ur Tunedem så smäller i vart fall inte piP så jättehögt i jämförelse med Linn,inte ens Keilidh. Hur ska man tolka detta,var det en demonstration som gynnade Linn eller blev jag förd bakom ljuset? Jag ska innan hagelsvärmen kommer passa på att säga att min svåger tyckte minsta Linnburken lät rent fördjävligt på Deep Purple rent sagt men ska man strikt hålla sig till det sätt som bland annat jag bedömer vad jag gillar så var den banne mig bättre än mina Kaber till och med. Scizofrent? Hmm,jo..

När allt demande och utvärderande var klart så spelade vi glad i hågen på Keilidh och Spotify med god behållning resten av kvällen utan att sakna vare sig den billigare eller dyrare DS spelaren från Linn. Tyvärr inte Öhmans piP:are heller..

Men ånyo till ämnet..

Skulle exempelvis du OLiT vara intresserad av att bjussa på en provlyssning till? I sådana fall så kanske det skulle gå att ordna både ett par olika DS spelare från Linn och något riktigt bra förstärkeri.

Vad jag fiskar efter är dels att få svar på frågan om hur mycket PI60 vaknar med bättre källa och förstärkeri(och menar inte att falla skugga över dina grejor iomed detta uttalandet)och även få med i färskt minne kunna jämföra med de klenoder jag själv har hemma.

PI60 och ett par begagnade Keltik är i samma prisklass,den senare sätter dig skoningslöst på tåget till det kostsamma Linnträsket men våldför sig på ditt sinne i år framöver,tror bland annat sportis kan intyga detta.

Vad jag inte vet är hur det förhåller sig med PI60 och jag skulle gärna vilja ha svar på den frågan.

Linn gör någonting väldigt rätt i mina öron. Samtidigt gillar jag piP. Är det bara Tunedem och öppet fönster lyssning som gäller eller finns det något mittemellan?

Är det något vi skulle kunna ha som ett tema framledes?

//Niclas

Linn-music for life

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-01 16:42

ivor-isobarik skrev: Linn gör någonting väldigt rätt i mina öron. Samtidigt gillar jag piP. Är det bara Tunedem och öppet fönster lyssning som gäller eller finns det något mittemellan?

Niclas, jag tror mycket av de skillnader du rapporterat är pga icke optimal installation (som du ju själv skriver). Risken är att ni istället för att utvärdera högtalare, utvärderar deras olika placering.
Jag har ju testat lite olika högtalare som du vet sista halvåret, bla INO.
Och även hört dessa hemma hos andra, med/utan Linnelektronik framför.

Mitt intryck från tidigare har därigenom bekräftats, en bra högtalare är en bra högtalare! Och dessa "bra högtalare" presterar rätt lika.
Är de dåliga som presterar olika, är du med?
Finns ju liksom bara ETT rätt sätt att återge musiken.
Givetvis presterar högtalare olika men skillnaderna mellan de bra högtalarna är sinsemellan mindre än den stora skillnaden till de dåliga...

Så om du beskriver vad du gillar hos piP, pi60, olika Linnhögtalare och sedan kombinerar ihop detta, DÅ har du din drömhögtalare.
Så beskriv nu detta, det ska bli intressant. :D

just ja, att det rapporteras så pass stora skillnader mellan pIP o pi60 tyder ju på att de inte var optimalt uppställda. Min erfarenhet är att de delar klart mer egenskaper än de skiljer sig ifrån varandra.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-03-01 16:55

sportbilsentusiasten skrev:
ivor-isobarik skrev: Linn gör någonting väldigt rätt i mina öron. Samtidigt gillar jag piP. Är det bara Tunedem och öppet fönster lyssning som gäller eller finns det något mittemellan?

just ja, att det rapporteras så pass stora skillnader mellan pIP o pi60 tyder ju på att de inte var optimalt uppställda. Min erfarenhet är att de delar klart mer egenskaper än de skiljer sig ifrån varandra.

Det är inte så jäkla stor skillnad i första intrycket! Det kommer fram ju mer man spelar. Däremot leverar pi60 på ett annat sätt som en golvare oftast gör. Levererar ett högre ljudtryck Mera drag under galoscherna typ!

Men klanglika är dom absolut!

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-01 18:15

Det bekymmersamma är att ta reda på saker utan att hamna i intressekonflikter,jag kan inte utan att namnge någon gå in närmare på vad jag menar. Sportis,du har nog en poäng i vad du skriver,installationen är viktig. Vi enades sist om att grejorna fick ungeför lika dåliga/bra förutsättningar att lira och naturligtvis gynnas K104 mest eftersom den knappt sätter någonting i svängning.

Vi lyssnade någon dag efter PI60 högtalarna i denna tråd på A242 hos Pekka på Linnforum för att ha något mellanbra med linnmått mätt att jämföra med. Bägge burkarna saknar någonting men är samtidigt helt okej. Det där berömda "Liret" som kommer fram redan med 104 i storformat skulle jag vilja hälla över lite av i Öhmans burkar. Skulle man lämna något att önska till Linns fördel så skulle det inte skada med lite mer rumsinformation.

Jag känner ibland det som att det man skrivet vrids och tolkas tills man inte själv känner igen sig i det längre.

För att tydliggöra vad jag menar så funderar jag hur långt det går att ta piP och PI60. Jag förstod,om jag tolkade dig rätt Sportis som om du fann att de vann på bra eletronik vilket de borde göra. Varför lyfte det inte mer här? Är Linns högtalare så dåliga att de behöver all Band Aid de kan få för att spela eller är piP och PI så bra att de når över mållinjen redan med enklare medel?

Något jag tänker så här i efterhand kunde ju ha varit att man börjat redan på de enklaste prylarna jag har och se hur en omvänd demonstration skulle ha blivit med 104. Vår gode vän Peter på Takt & Ton kunde ju i princip demonstrera fram vilket resultat som helst beroende på vilket resultat han ville uppnå.

Men som sagt liret,det berömda vältajmade som kommer över en redan med en liten aluminiumklots med en fyratummare i var omisskännligt.

Är det priset man får betala för godiset i PI/piP att tajmingen smetas ut eller kan man vinna tillbaks den och hur gör man i så fall?
Spikes?

Linn-music for life

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-01 18:40

Ähhhhh, skit i intressekonflikter och om någon vänder ut o in på vad man skriver.
Det får man ta.

Jag tycker inte det blir rättvist ÄVEN om båda högtalarna står lika dåligt.
Rättvist blir det först om båda står så bra de kan (efter sina krav på uppställning)
Har ju testat hemma hos mig så gott det nu går avseende placering och där var piP klart närmare Linns kvalite' än vad du verkar hört i norr.

Är enl mig inga jätteskillnader mellan Majik140, Komponent110 o pip
Visserligen var det piPsignatur på IÖs orginalstativ med tillhörande dämpkuddar. Dvs perfekta förutsättningar.

Alla tre hade olika fördelar men olikheterna var mindre än likheterna.
Och är du ute efter svänget a la Linn, ska du väl i sann Linnanda satsa på källa/stärkare eller hur ? :wink:

Men jag har förstått att du är sugen på Keltik, då är ju dessa andra talare INGET alternativ ändå. Inte heller pi60
Få talare flyttar luft som Keltik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-01 19:16

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-03-01 19:39

Jomenvisst, där är kortet ju! Radelius hade gjort sina kort från skatch vilket sparade lite pengar i hans steg

Det är väl trafon och kondingarna som är dyra har jag för mig att Radelius lät berätta. Jag tyckte att steget spelade kanon och skulle absolut kunna leva med två sådana steg :)

edit: med dagen valuta rör det sig runt 2100:- för komponenterna och korten.

Då skall resten dit, kanske redelius uppskattning på runt 6000 håller (?)

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2011-03-01 22:11

Priset på DIY elektronik och slutsteg i synnerhet varierar beroende på en mängd saker. Bla om man har en låda att sätta in saker i, befintlig bra att ha låda, slakt av gamla grejjer, hur kinkig man är på exotiska komponenter samt hur händig man är.
Vad gäller NCC200 så är den ganska kravlös på tex kylfläns pga att den går i klass B så där spar man en bra slant. Du kan hitta en gammal förstärkare eller transformatorskåp på återvinningen, allt efter tycke och smak.
Som nämnts så kostar transformatorer runt en tusenlapp och rejäla lytar några hundra. Har man det liggande eller gör kap på eBay så spar man in mycket.
Mina burkar kostade mig runt 2000kr/st, inga ormoljeprylar men dock bra komponenter på rätt ställe.
Sedan träffen vi hade så har jag lagt till en separat liten trafo och spänningsstabilisering på ingångssteget samt bytt ut ingångskonding och kondingen i återkopplingsslingan till mil spec tantaler. Kostar några hundra men det var det värt.
Som ni märker så kan en DIY stärkare kosta allt från nästan ingenting till hur mycket som helst.
Sunt förnuft, surplus, eBay och lite kreativitet så blir det billgt och kul.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino