Ringningar från SB Duet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2011-01-25 03:05

Kan det här vara samma problem (och lösning) som du har?

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=53935

H/A

EDIT: Såg nu att det var en ganska gammal tråd, men kanske giltig fortfarande?
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-25 09:33

A_Lindberg skrev:Kan det här vara samma problem (och lösning) som du har?

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=53935

H/A

EDIT: Såg nu att det var en ganska gammal tråd, men kanske giltig fortfarande?

Mycket intressant! Tack för den, ska prova så fort jag kommer hem.

EDIT: Nej, det kan inte vara det. Jag har inte ens LAME installerat på servern, så någon omsnålkodning kan inte ske.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2011-01-28 00:26

LAME har inte smugit sig in på ngt vis genom Squeezecenter?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-28 00:33

Xenod skrev:LAME har inte smugit sig in på ngt vis genom Squeezecenter?

Nej, men jag funderar på att addera det så att jag kan göra transcoding till FLAC. Då slipper jag den uppenbarligen dåligt implementerade mp3-avkodaren i Duetten.

Jag har en tråd här också:

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=85049

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-28 15:43

bomellberg skrev:
petersteindl skrev:Jag trodde den låten hette Never Ever Land? :?:

MvH
Peter

Det har jag också alltid trott, men eftersom Glebster sådde ett frå av osäkerhet i mig, kollade jag på gruppens hemsida innan jag startade denna tråd. :-)

Kul att man kan bidra med något iaf... :oops:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-28 16:58

Jag har luftat problemet på slimdevices forum. En av utvecklarna, Andy, kan inte höra det och den allmänna inställningen verkar vara att det inte är ett problem för det är ju ändå crappy mp3-format.

Detta har fått mig att tappa tilltron lite grand, till Squeezebox-konceptet. Om de inte ens kan implementera en mp3-avkodare korrekt, varför ska jag då köpa deras produkter?

Men innan jag avfärdar dem på samma sätt som de avfärdat mig, skulle jag vilja vara säker på att det inte är något i just min hårdvara. Kan inte någon vänlig själ med en SB3 eller Duet göra ett test och köra "Never Ever Land.mp3" och kolla om han/hon kan höra dessa ringningar? Tänk på att det inte får avkodas i SqueezeBox Servern, utan det måste vara en mp3a som strömmas till enheten.

Svante nämnde ju i denna tråds andra inlägg att "I min SB finns det inte alls", men jag skulle vilja vara helt säker. Alternativet är att låna en SB3 eller Duet, men jag vet ingen här i Lunda-trakten som har en.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-29 01:00

The almighty Svante har försett mig med följande filer:

Svante skrev:Häpp!

Jag kan inte låta bli att intressera mig för dina SB-problem. Jag har gjort några filer som nog genererar vikningsproblem i de flesta omsamplare.

Jag har genererat dem i wav-format och sedan konverterat dem till flac och mp3 med kodarnas defaultinställningar. Mp3an har jag också kodat tillbaka till wav.

Här är filerna. Obervera att om ni vill studera fenomenet på er egen Squeezebox, behöver ni egentligen bara 441flac.flac och 441mp3.mp3. Lägg dem i er musicmapp och spela dem. Det är en hårresande upplevelse!

http://www.mellberg.org/sbtests/bomellsin441wav.wav
http://www.mellberg.org/sbtests/bomellsin441flac.flac
http://www.mellberg.org/sbtests/bomellsin441mp3.mp3
http://www.mellberg.org/sbtests/bomellsin441mp3wav.wav
http://www.mellberg.org/sbtests/bomellsin480wav.wav
http://www.mellberg.org/sbtests/bomellsin480flac.flac
http://www.mellberg.org/sbtests/bomellsin480mp3.mp3
http://www.mellberg.org/sbtests/bomellsin480mp3wav.wav

De fyra första filerna är 44.1kHz, de fyra sista är 48kHz. Det fina med de två filerna som heter mp3wav.wav, är just att de har passerat mp3-kodning, och avkodning (i PC) och lagrats i wav, för att inte behöva avkodas i Squeezeboxen igen.

På min PC (Windows 7, 64-bit, foobar) låter alla filer bra, utan missljud.

Spelade på SB låter alla filer bra utom de två mp3-orna. I dessa finns ett högfrekvent missljud härrörande från ett vikningsfenomen som uppstår i mp3-avkodaren på SB:n.

ERGO: Squeezebox är inte lämplig att avspela mp3:or. Den klarar inte av att packa upp dem på det sätt den borde. Nu ska jag bara göra min röst hörd på slimdevices-forumet också.

Återigen, stort tack Svante! Kom tillbaka för jösse namn, vi behöver ju dig!!

Användarvisningsbild
SC

Inläggav SC » 2011-01-29 18:00

Hej bommelberg, jag har provat filerna på min Duet med samma resultat. Jag kopplade in snålkodning och då kommer ringningarna med flac-filen då med (Lame kodar om till mp3).

Jag kör senaste Squeezebox server på Ubuntu trådlöst till mottagaren. Jag provade att köra filerna via dnla-server direkt till förstärkaren (Onkyo 808)
då finns inga ringningar på mp3-filerna (eller filen). Jag minns inte om jag provade mer än en mp3-fil.

Squeezebox gör uppenbart något fel här.

Mvh Conny.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-29 20:21

Det här börjar ju bli riktigt spännande! :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-31 13:00

Det verkar vara så att SB ip3k-baserade spelare använder sig av en MAD-avkodare för mp3-strömmar.

MAD är bra eftersom den implementerar avkodningen utan att kräva flyttalsoperationer. All aritmetik gör som heltal.

http://www.underbit.com/products/mad/

De skriver dock så här:

Underbit Technologies skrev:Accuracy

The output from MAD has been tested and found to satisfy the ISO/IEC 11172-4 computational accuracy requirements for compliance. In almost all configurations, MAD is a Full Layer III ISO/IEC 11172-3 audio decoder as defined by the standard.

In one circumstance, MAD is a limited accuracy ISO/IEC 11172-3 audio decoder. This is true when MAD is forced to use an approximation version of its fixed-point multiply routine, and is easily avoided.

Enligt slimdevices forum så kommer det ALDRIG att ske någon ny firmware-utveckling till dessa spelare. Man satsar nu helt på de sk. SqueezeOS-baserade spelarna (Touch tex). Dock visar det sig att även Touch använder MAD-avkodaren, så frågan är om den verkligen är bättre.

Nu ska jag iväg till Hifi-klubben och provköra filerna i ett Sonos-system. Någon som är intresserad av resultatet? :-)
Senast redigerad av bomellberg 2011-01-31 13:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-31 13:01

SC skrev:Jag provade att köra filerna via dnla-server direkt till förstärkaren (Onkyo 808) då finns inga ringningar på mp3-filerna (eller filen).

Mycket intressant! Tack för att du tog dig tid till detta!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-31 13:02

bomellberg skrev:Någon som är intresserad av resultatet? :-)

Definitivt!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-31 13:05

Naqref skrev:

Definitivt!

+1 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-31 13:27

Ja, samma här. En av de mer intressanta trådarna den senaste tiden. Inte för
att jag själv kör SB, för det gör jag inte, men farorna lurar i vassen där man
trodde man var säker.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-31 14:43

Då kan jag meddela följande.

Ett snabbt besök gjordes under lunchen. Efter samtal med butikschefen kom vi överens om att jag skulle ta med testfilerna samt mp3:an ifråga, för avspelning på deras Sonos-system. Tyvärr hade de ingen möjlighet att spela upp externa filer, visade det sig. Sonos brygga BR-100 har visserligen möjlighet att koppla in en extern hårddisk, men då ska det vara en hårddisk med nätverksmöjlighet, och det hade de ingen.

Däremot spelade vi "Never Ever Land" via deras Spotify-abonnemang, och det lät som det skulle, utan störande högfrekventa ringningar.

Det vore kul om någon med SqueezeBox och ett Premium-abonnemang på Spotify kunde provlyssna, om ni hör dessa ringningar, från ca 1:10 - 1:20. Lyssna efter något som liknar ett svagt "tappande" på tamburin, i samma takt som basen.

Logitech anger själva webradioströmning som ett av sina säljargument. Det är ju inte så kul att deras teknik inte gör ljudet rättvisa.
Senast redigerad av bomellberg 2011-01-31 14:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-01-31 14:44

petersteindl skrev:
Naqref skrev:

Definitivt!

+1 :)

+1 :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-31 15:46

Sådär. Nu har jag lagt dryga 10 lök på ett Sonos-system. Min största hifi-investering sedan jag köpte ett par övervärderade QRS Tellus i slutet på 90-talet.

Away, thou non-floating point mp3-decoder!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-31 16:02

Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-01-31 23:17

Hmm, det förklarar ringningarna jag hör via min SB Classic. :?

Jag har länge funderat över vad som orsakar detta och har haft tanken på felaktigheter i avkodningen som huvudorsak. Nu känns det bekräftat. Trist.

Man kanske får spana in ett alternativ, Sonos tycker jag gör så fula saker så dem vill jag inte investera i. Även om de säkert funkar bra.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-31 23:26

Sanjuro skrev:Hmm, det förklarar ringningarna jag hör via min SB Classic. :?

Jag har länge funderat över vad som orsakar detta och har haft tanken på felaktigheter i avkodningen som huvudorsak. Nu känns det bekräftat. Trist.

Man kanske får spana in ett alternativ, Sonos tycker jag gör så fula saker så dem vill jag inte investera i. Även om de säkert funkar bra.

Smaken är som baken. Själv gillar jag grejer som fungerar. :-)

Det finns ju en lösning för dig, om det är dina egna mp3:or som låter kass, och det är att göra avkodningen på servern. Det funkar bra även för mig, men det tar lite för mycket kraft från min stackars Bubba-server.

Lägg detta i "custom-convert.conf", i samma mapp som "convert.conf":

Kod: Markera allt
mp3 flc * *
[madplay] --output=wave:- --replay-gain=audiophile --attenuate=-0 --very-quiet -
-bit-depth=24 $FILE$ | [flac] -cs --totally-silent --compression-level-0 --endia
n big --sign signed --channels 2 --bps 24 --sample-rate 44100 -

Du behöver madplay också, samt flac.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-31 23:47

Nu kan jag ju inte spela så starkt, men körde genom filerna på låg volym på min SB3 och hörde ingen skillnad direkt.
Vad är det jag ska lyssna efter? :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-31 23:51

Om det är Svantes testfiler du menar, så lyssna efter ett högfrekvent "surrande" på de båda mp3:orna. De har olika samplingsfrekvens, så pitchen på det högfrekventa surret är olika.

På "Never Ever Land" är det som att någon spelar svagt på en tamburin i samma takt som basdunket. Hörs lättast mellan 1:10 - 1:20.

Lyssna gärna lite starkare i hörlurar.

OBS! Du måste såklart skicka mp3:orna till SB:n som mp3-ström, inte uppackade i servern/NASen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-01 00:03

bomellberg skrev:Om det är Svantes testfiler du menar, så lyssna efter ett högfrekvent "surrande" på de båda mp3:orna. De har olika samplingsfrekvens, så pitchen på det högfrekventa surret är olika.

På "Never Ever Land" är det som att någon spelar svagt på en tamburin i samma takt som basdunket. Hörs lättast mellan 1:10 - 1:20.

OBS! Du måste såklart skicka mp3:orna till SB:n som mp3-ström, inte uppackade i servern/NASen.

Den inställningen har jag inte sett på åratal.. 8O
Var ligger den?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-01 00:18

KarlXII skrev:
bomellberg skrev:Om det är Svantes testfiler du menar, så lyssna efter ett högfrekvent "surrande" på de båda mp3:orna. De har olika samplingsfrekvens, så pitchen på det högfrekventa surret är olika.

Var ligger den?

Det är ingen enkel inställning, utan ett tillägg till någon av convert-konfigurationsfilerna. Se min post ovan. Om du inte har en liknande rad (det finns en annan vanlig sträng som använder LAME i stället) så skickas mp3orna direkt till SB utan att kodas av först.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-01 01:00

bomellberg skrev:
KarlXII skrev:

Var ligger den?

Det är ingen enkel inställning, utan ett tillägg till någon av convert-konfigurationsfilerna. Se min post ovan. Om du inte har en liknande rad (det finns en annan vanlig sträng som använder LAME i stället) så skickas mp3orna direkt till SB utan att kodas av först.

Märkligt. Jag tror att det har varit en klickruta eller liknande, kanske på gamla Slimserver?

Aja, jag ska testa.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-02 16:39

Eh... var sker avkodningen om jag kör SB Server på datorn och kör filerna därifrån. I datorn eller SB?
Sker den alltid på SB enheten om jag strömmar från tex. spotify?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-02 16:41

2-ch skrev:Eh... var sker avkodningen om jag kör SB Server på datorn och kör filerna därifrån. I datorn eller SB?
Sker den alltid på SB enheten om jag strömmar från tex. spotify?

1. Det beror på hur din konfiguration ser ut. Kolla inställningarna på servern.

2. Spotify vet jag inte. Strömmar den via datorn, så är svaret samma som ovan.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-03 01:09

Sådär ja. Nu har jag haft min absolut bästa installationsupplevelse någonsin. Allting bara fungerar, precis som det är tänkt. Installerade min BR100 + ZP90 som jag hämtade på lunchen. Klockrent är bara förnamnet. I morgon ska jag hämta min CR200 + ZP120 och lägga till dessa i mitt zone-nät.

Hatten av för gränssnittsutvecklarna på Sonos, de har verkligen lyckats.

Och ja, missljudet från mp3:orna har försvunnit. Det var väl det denna tråd handlade om, eller? 8)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-03 08:56

Kul att din Sonos fungera bra :) Nu åter till ämnet :wink:
bomellberg skrev:1. Det beror på hur din konfiguration ser ut. Kolla inställningarna på servern.

2. Spotify vet jag inte. Strömmar den via datorn, så är svaret samma som ovan.

Menar du som du skrev tidigare? "ett tillägg till någon av convert-konfigurationsfilerna"
Jag vet nämligen inte vad det är jag ska leta efter i inställningarna :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-03 09:46

Du tar hellre en sämre DAC men utan ringningar alltså?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi