Moderator: Redaktörer
A_Lindberg skrev:Kan det här vara samma problem (och lösning) som du har?
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=53935
H/A
EDIT: Såg nu att det var en ganska gammal tråd, men kanske giltig fortfarande?
Xenod skrev:LAME har inte smugit sig in på ngt vis genom Squeezecenter?
bomellberg skrev:petersteindl skrev:Jag trodde den låten hette Never Ever Land?![]()
MvH
Peter
Det har jag också alltid trott, men eftersom Glebster sådde ett frå av osäkerhet i mig, kollade jag på gruppens hemsida innan jag startade denna tråd.
Svante skrev:Häpp!
Jag kan inte låta bli att intressera mig för dina SB-problem. Jag har gjort några filer som nog genererar vikningsproblem i de flesta omsamplare.
Jag har genererat dem i wav-format och sedan konverterat dem till flac och mp3 med kodarnas defaultinställningar. Mp3an har jag också kodat tillbaka till wav.
Underbit Technologies skrev:Accuracy
The output from MAD has been tested and found to satisfy the ISO/IEC 11172-4 computational accuracy requirements for compliance. In almost all configurations, MAD is a Full Layer III ISO/IEC 11172-3 audio decoder as defined by the standard.
In one circumstance, MAD is a limited accuracy ISO/IEC 11172-3 audio decoder. This is true when MAD is forced to use an approximation version of its fixed-point multiply routine, and is easily avoided.
SC skrev:Jag provade att köra filerna via dnla-server direkt till förstärkaren (Onkyo 808) då finns inga ringningar på mp3-filerna (eller filen).
bomellberg skrev:Någon som är intresserad av resultatet?
Naqref skrev:bomellberg skrev:Någon som är intresserad av resultatet?
Definitivt!
Sanjuro skrev:Hmm, det förklarar ringningarna jag hör via min SB Classic.![]()
Jag har länge funderat över vad som orsakar detta och har haft tanken på felaktigheter i avkodningen som huvudorsak. Nu känns det bekräftat. Trist.
Man kanske får spana in ett alternativ, Sonos tycker jag gör så fula saker så dem vill jag inte investera i. Även om de säkert funkar bra.
mp3 flc * *
[madplay] --output=wave:- --replay-gain=audiophile --attenuate=-0 --very-quiet -
-bit-depth=24 $FILE$ | [flac] -cs --totally-silent --compression-level-0 --endia
n big --sign signed --channels 2 --bps 24 --sample-rate 44100 -
bomellberg skrev:Om det är Svantes testfiler du menar, så lyssna efter ett högfrekvent "surrande" på de båda mp3:orna. De har olika samplingsfrekvens, så pitchen på det högfrekventa surret är olika.
På "Never Ever Land" är det som att någon spelar svagt på en tamburin i samma takt som basdunket. Hörs lättast mellan 1:10 - 1:20.
Lyssna gärna lite starkare i hörlurar.
OBS! Du måste såklart skicka mp3:orna till SB:n som mp3-ström, inte uppackade i servern/NASen.
KarlXII skrev:bomellberg skrev:Om det är Svantes testfiler du menar, så lyssna efter ett högfrekvent "surrande" på de båda mp3:orna. De har olika samplingsfrekvens, så pitchen på det högfrekventa surret är olika.
På "Never Ever Land" är det som att någon spelar svagt på en tamburin i samma takt som basdunket. Hörs lättast mellan 1:10 - 1:20.
OBS! Du måste såklart skicka mp3:orna till SB:n som mp3-ström, inte uppackade i servern/NASen.
Den inställningen har jag inte sett på åratal..![]()
Var ligger den?
bomellberg skrev:KarlXII skrev:bomellberg skrev:Om det är Svantes testfiler du menar, så lyssna efter ett högfrekvent "surrande" på de båda mp3:orna. De har olika samplingsfrekvens, så pitchen på det högfrekventa surret är olika.
Den inställningen har jag inte sett på åratal..![]()
Var ligger den?
Det är ingen enkel inställning, utan ett tillägg till någon av convert-konfigurationsfilerna. Se min post ovan. Om du inte har en liknande rad (det finns en annan vanlig sträng som använder LAME i stället) så skickas mp3orna direkt till SB utan att kodas av först.
2-ch skrev:Eh... var sker avkodningen om jag kör SB Server på datorn och kör filerna därifrån. I datorn eller SB?
Sker den alltid på SB enheten om jag strömmar från tex. spotify?
bomellberg skrev:1. Det beror på hur din konfiguration ser ut. Kolla inställningarna på servern.
2. Spotify vet jag inte. Strömmar den via datorn, så är svaret samma som ovan.
Användare som besöker denna kategori: Ayrton, Google [Bot] och 30 gäster