Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:shifts skrev:Handlar det om om odelade fullregisterhögtalare? Delade system och
avancerade hornkonstruktioner borträknade?
Japp,odelade fullregisterhögtalare som ni tycker spelat imponerande förhållande till storlek
zapanasta skrev:Kritiken mot pip/pk är nog att det är ju inga högtalare som går att dra på nåt vidare med..
Har inte hört pip men däremot pk har jag haft här, jättebra så länge inte man börjar vrida på för mkt.Hur pip beter sig vet jag inte men nån speciellt stor skillnad på den fronten tror jag ju inte att det är.
Behövs ju inte speciellt mkt för att bottna ett par så små högtalare,så min slutsats är att i ett stort vardagsrum blir man begränsad med så små högtalare.
Mina qrs lådor är rena basmonstren i jämförelse,går att spela 20db högre med dom än med ett par pk i mitt vardagsrum.Mvh....
BB skrev:Panelguy skrev:
Megatrend har jag hört låta allt från fantastiskt till rent uselt.
Vet du möjligen om det var originalsystem eller om de var moddade? Anledningen till frågan är att det har cirkulerat ett par, ombyggda av ägaren själv, med mindre lyckat resultat för att uttrycka sig diplomatiskt...
//BB
jeppe skrev:OlA-68 skrev:lyssnade på stockholmsmässan för nårra år sedan på en högtalare...
azt 11 tror jag den hette
fan va bra den lät
11 l stativare
scm11 kanske.. från ATC?
Hur skall vi ha det egentligen?
BB skrev:Panelguy skrev:
Megatrend har jag hört låta allt från fantastiskt till rent uselt.
Vet du möjligen om det var originalsystem eller om de var moddade? Anledningen till frågan är att det har cirkulerat ett par, ombyggda av ägaren själv, med mindre lyckat resultat för att uttrycka sig diplomatiskt...
//BB
sportbilsentusiasten skrev:
De jag hörde var på 80talet i ett officiellt demorum i Uppsala. (ej hos kund)
eriken skrev:Vad ska en högtalare klara av för att kallas "fullregistershögtalare"?
25 hz - 20 khz i ett någorlunda normalstort rum?
eriken skrev:Vad ska en högtalare klara av för att kallas "fullregistershögtalare"?
25 hz - 20 khz i ett någorlunda normalstort rum?
eriken skrev:Vilka högtalare klarar av det (om de inte får spela i ett slutet litet betongrum)?
Vilka kandidater finns det egentligen till "kapabla fullrange" högtalare?
Och finns det egentligen kapabla fullrange högtalare som inte är brutalt snordyra?
Vilka högtalare klarar av det (om de inte får spela i ett slutet litet betongrum)?

sportbilsentusiasten skrev:Ombyggda? Hur då?
De jag hörde var på 80talet i ett officiellt demorum i Uppsala. (ej hos kund)
verdad skrev:Jag tror de ska reda ut det ja, jag har själv hört/känt 23 Hertz.
......men ska kolla upp det mer ingående.
eriken skrev:Vilka högtalare klarar av det (om de inte får spela i ett slutet litet betongrum)?
steveo1234 skrev:Och finns det egentligen kapabla fullrange högtalare som inte är brutalt snordyra?
2-ch skrev:steveo1234 skrev:Och finns det egentligen kapabla fullrange högtalare som inte är brutalt snordyra?
Hur mycket är snordyrt, och hur mycket blir då brutalt snordyrt?
Det är väl upp till var och en antar jag. För mig är brutalt snordyrt något som inte är värt pengarna oavsett prestanda. Men det kan ju likväl vara skitbilligt för någon annan.eriken skrev:Vad ska en högtalare klara av för att kallas "fullregistershögtalare"?
Enkelt, bara återger det frekvensomfång den klarar
steveo1234 skrev:Med snordyrt tänker jag nog priser över kanske en kvartsmille eller så. Brutalt snordyrt är kanske över en mille. Jag kan inte komma på en bra högtalare med bra basåtergivning under 250k men jag har inte tänkt på det sålänge iheller.
ThePreTor1aN skrev:Procella P18 lätt!
steveo1234 skrev:Vilka kandidater finns det egentligen till "kapabla fullrange" högtalare?
Och finns det egentligen kapabla fullrange högtalare som inte är brutalt snordyra?
http://www.stereophile.com/content/snell-type-eiii-loudspeaker-measurements | skrev:This is about the most extended bass I have seen in a modestly priced loudspeaker that also offers a musically neutral midrange.
Lazyworm skrev:steveo1234 skrev:Vilka kandidater finns det egentligen till "kapabla fullrange" högtalare?
O&G Engineering Morello-1 är en väldigt kapabel fullregisterhögtalare och Morello-2 kommer bli extremt kapabel
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster