Moderator: Redaktörer
Hur skulle det funka? Jag vill helst inte använda varken glasull eller stenull och funderar på att leta reda på sån skumgummi(som är dämpmaterial invändigt i normalfallet) med öppna porer att använda istället.
jag förstår inte riktigt vad du menar, väggabsorbenter byggda av skumgummi går alldeles utmärkt, men du ska välja rätt kvalitet - och det är viktigt
Eller varför inte Ino Audios egna dämpmaterial?
matson skrev:jag förstår inte riktigt vad du menar, väggabsorbenter byggda av skumgummi går alldeles utmärkt, men du ska välja rätt kvalitet - och det är viktigt
Vad skall jag titta efter? Öppna porer, "tillräcklig" storlek....vad är "tillräckligt förresten", har du några bra länkar? Några andra aspekter man skall tänka på?(bredbandig absorption från ca 300 och uppåt hoppas jag på att kunna nå, men det är inte så noga just nu. Nu vill jag främst veta vilka nackdelar som finns mot att använda sig av glasull/stenull av samma storlek)Eller varför inte Ino Audios egna dämpmaterial?
Vet inte om Ingvar säljer dämpmaterialet i valfria storlekar, men i vilket fall som helst så siktar jag på en "lokal lösning".
Vh
Magnus skrev:matson skrev:jag förstår inte riktigt vad du menar, väggabsorbenter byggda av skumgummi går alldeles utmärkt, men du ska välja rätt kvalitet - och det är viktigt
Vad skall jag titta efter? Öppna porer, "tillräcklig" storlek....vad är "tillräckligt förresten", har du några bra länkar? Några andra aspekter man skall tänka på?(bredbandig absorption från ca 300 och uppåt hoppas jag på att kunna nå, men det är inte så noga just nu. Nu vill jag främst veta vilka nackdelar som finns mot att använda sig av glasull/stenull av samma storlek)Eller varför inte Ino Audios egna dämpmaterial?
Vet inte om Ingvar säljer dämpmaterialet i valfria storlekar, men i vilket fall som helst så siktar jag på en "lokal lösning".
Vh
misstänker att han menar att densiteten ska vara rätt.......antardu vill ha ett skummdämpmaterial som motsvarar vanlig isolering som IÖ rekomenderar bakom sin vågiga ibaland
![]()
kolla annars sund isoleringsskiva, det skall även finnas någon liknande på bauhause. Som vanlig isolering fast inte kliande.....typ
matson skrev:Magnus skrev:matson skrev:jag förstår inte riktigt vad du menar, väggabsorbenter byggda av skumgummi går alldeles utmärkt, men du ska välja rätt kvalitet - och det är viktigt
Vh
misstänker att han menar att densiteten ska vara rätt.......antardu vill ha ett skummdämpmaterial som motsvarar vanlig isolering som IÖ rekomenderar bakom sin vågiga ibaland
![]()
kolla annars sund isoleringsskiva, det skall även finnas någon liknande på bauhause. Som vanlig isolering fast inte kliande.....typ
Mmmm, jag vill använda den bakom den "toppiga"/"pyramidformade". Jag vill kunna testa med att flytta runt på dels olika platser och dels med olika mängd/tjocklek och det är inget kul att göra detta med glasull/stenull.
Densitet.....vad blir effekterna om den inte är rätt? Ytreflektion alt. klen absorbering?
matson skrev:Några andra aspekter man skall tänka på?(bredbandig absorption från ca 300 och uppåt hoppas jag på att kunna nå, men det är inte så noga just nu. Nu vill jag främst veta vilka nackdelar som finns mot att använda sig av glasull/stenull av samma storlek)
RogerGustavsson skrev:matson skrev:Några andra aspekter man skall tänka på?(bredbandig absorption från ca 300 och uppåt hoppas jag på att kunna nå, men det är inte så noga just nu. Nu vill jag främst veta vilka nackdelar som finns mot att använda sig av glasull/stenull av samma storlek)
Är väl just det som Ino's toppiga skumplastabsorbenter gör, tar hand om frekvenser över cirka 300 Hz? Vill du absorbera längre ner i frekvens lägger du vanlig mineralull bakom.
matson skrev:Hej!
Hur skulle det funka? Jag vill helst inte använda varken glasull eller stenull och funderar på att leta reda på sån skumgummi(som är dämpmaterial invändigt i normalfallet) med öppna porer att använda istället.
Dålig idé?
(Absorbenterna skulle i så fall(om detta inte är värdelöst vill säga) byggas i två lager, släta materialet innerst och något pyramidskum ytterst)
Vh
DanNorman skrev:Kallskum finns i olika hårdhetsindex, .... Ju högre desto hårdare, men det har inte med densitet att göra. Vad är lämpligt?
Kraniet skrev:för att vara tillräckligt effektiva över ett tillräckligt stort område behöver absorbenten vara 75-100mm tjock. Då får man dämpning ned mot 300Hz vilket behövs för att inte få en ojämn dämpning med fokus på höga frekvenser.
DVD-ai skrev:Vilken fin gammal tråd du hittat
jag lägger in att "Vital" (träfiberull) som finsn att köpa på "Bauhaus" är Mycket bra som absorbenter!
DVD-ai skrev:Wolfie skrev:Paroc UNS 39z![]()
Eller motsvarande från Rockwool.
Jepp, e prima![]()
men jag skulle föredra Vital oavsett
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster