Dämpmaterialet som absorbenter?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

matson

Dämpmaterialet som absorbenter?

Inläggav matson » 2008-05-18 22:52

Hej!

Hur skulle det funka? Jag vill helst inte använda varken glasull eller stenull och funderar på att leta reda på sån skumgummi(som är dämpmaterial invändigt i normalfallet) med öppna porer att använda istället.

Dålig idé?

(Absorbenterna skulle i så fall(om detta inte är värdelöst vill säga) byggas i två lager, släta materialet innerst och något pyramidskum ytterst)

Vh

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-19 12:10

Hur skulle det funka? Jag vill helst inte använda varken glasull eller stenull och funderar på att leta reda på sån skumgummi(som är dämpmaterial invändigt i normalfallet) med öppna porer att använda istället.

jag förstår inte riktigt vad du menar, väggabsorbenter byggda av skumgummi går alldeles utmärkt, men du ska välja rätt kvalitet - och det är viktigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-19 13:07

vad är det för kvalitet som det skall vara?

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2008-05-19 15:55

Eller varför inte Ino Audios egna dämpmaterial?

matson

Inläggav matson » 2008-05-19 16:33

jag förstår inte riktigt vad du menar, väggabsorbenter byggda av skumgummi går alldeles utmärkt, men du ska välja rätt kvalitet - och det är viktigt

Vad skall jag titta efter? Öppna porer, "tillräcklig" storlek....vad är "tillräckligt förresten", har du några bra länkar? Några andra aspekter man skall tänka på?(bredbandig absorption från ca 300 och uppåt hoppas jag på att kunna nå, men det är inte så noga just nu. Nu vill jag främst veta vilka nackdelar som finns mot att använda sig av glasull/stenull av samma storlek)

Vet inte om Ingvar säljer dämpmaterialet i valfria storlekar, men i vilket fall som helst så siktar jag på en "lokal lösning".

Vh

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-05-19 19:48

Följer tråden med intresse :)

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-05-19 21:55

matson skrev:

Vad skall jag titta efter? Öppna porer, "tillräcklig" storlek....vad är "tillräckligt förresten", har du några bra länkar? Några andra aspekter man skall tänka på?(bredbandig absorption från ca 300 och uppåt hoppas jag på att kunna nå, men det är inte så noga just nu. Nu vill jag främst veta vilka nackdelar som finns mot att använda sig av glasull/stenull av samma storlek)

Vet inte om Ingvar säljer dämpmaterialet i valfria storlekar, men i vilket fall som helst så siktar jag på en "lokal lösning".

Vh

misstänker att han menar att densiteten ska vara rätt....... :roll: antardu vill ha ett skummdämpmaterial som motsvarar vanlig isolering som IÖ rekomenderar bakom sin vågiga ibaland :?:

kolla annars sund isoleringsskiva, det skall även finnas någon liknande på bauhause. Som vanlig isolering fast inte kliande.....typ :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

matson

Inläggav matson » 2008-05-19 22:03

Magnus skrev:
matson skrev:

Vh

misstänker att han menar att densiteten ska vara rätt....... :roll: antardu vill ha ett skummdämpmaterial som motsvarar vanlig isolering som IÖ rekomenderar bakom sin vågiga ibaland :?:

kolla annars sund isoleringsskiva, det skall även finnas någon liknande på bauhause. Som vanlig isolering fast inte kliande.....typ :)

Mmmm, jag vill använda den bakom den "toppiga"/"pyramidformade". Jag vill kunna testa med att flytta runt på dels olika platser och dels med olika mängd/tjocklek och det är inget kul att göra detta med glasull/stenull.

Densitet.....vad blir effekterna om den inte är rätt? Ytreflektion alt. klen absorbering?

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-05-19 22:20

matson skrev:
Magnus skrev:
matson skrev:

Vh

Mmmm, jag vill använda den bakom den "toppiga"/"pyramidformade". Jag vill kunna testa med att flytta runt på dels olika platser och dels med olika mängd/tjocklek och det är inget kul att göra detta med glasull/stenull.

Densitet.....vad blir effekterna om den inte är rätt? Ytreflektion alt. klen absorbering?

precis vad jag trodde men formulerade mindre väl......... :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-20 07:49

matson skrev:Några andra aspekter man skall tänka på?(bredbandig absorption från ca 300 och uppåt hoppas jag på att kunna nå, men det är inte så noga just nu. Nu vill jag främst veta vilka nackdelar som finns mot att använda sig av glasull/stenull av samma storlek)

Är väl just det som Ino's toppiga skumplastabsorbenter gör, tar hand om frekvenser över cirka 300 Hz? Vill du absorbera längre ner i frekvens lägger du vanlig mineralull bakom.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-05-20 08:30

RogerGustavsson skrev:
matson skrev:Några andra aspekter man skall tänka på?(bredbandig absorption från ca 300 och uppåt hoppas jag på att kunna nå, men det är inte så noga just nu. Nu vill jag främst veta vilka nackdelar som finns mot att använda sig av glasull/stenull av samma storlek)

Är väl just det som Ino's toppiga skumplastabsorbenter gör, tar hand om frekvenser över cirka 300 Hz? Vill du absorbera längre ner i frekvens lägger du vanlig mineralull bakom.

Exakt. Kör på Ino´s "tjocka" dämpskiva. ACO-skivan som är ca. 70 mm tjock.

Den dämpar effektivt över 300 Hz utan att du behöver ha stenull bakom.

Sen så går det alldeles utmärkt att köpa måttbeställda akustikskivor av Ino,
eller det har gått bra förut i alla fall. Hur det ser ut i dagsläget kan jag inte
svara på.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Dämpmaterialet som absorbenter?

Inläggav DQ-20 » 2008-05-20 11:09

matson skrev:Hej!

Dålig idé?

(Absorbenterna skulle i så fall(om detta inte är värdelöst vill säga) byggas i två lager, släta materialet innerst och något pyramidskum ytterst)

Vh

Skum fungerar ju finfint men eftersom variationen är mycket större än i glasfiberskivor får man snällt slanta av vad det kostar att köpa skivor som är avsedda för ändamålet. Strömningsmotståndet skall vara det rätta. Det skiljer också i förhållandet som råder inne i en låda (krökta ljudvågor) och som allmänna absorbenter utanför lådan (planvåg). Som Wolfie skriver så finns det ju profilerade skivor som har kontrollerade egenskaper som är ganska tjocka. Man kan säkert tänka sig ännu tjockare absorbenter i skummaterial men det blir dyrt att undvika glasfiber när man vill dämpa utrymmet som uppstår när man placerar ytabsorbenten en bit från väggen.

My 2 cents.

/D

matson

Inläggav matson » 2008-05-20 11:43

Tack för svaren.

Jag vet att Ino säljer akustikskivor, men det är inte dessa jag är ute efter. Profilerad skumplast finns att köpa på många ställen, och att köpa de i Lahäll verkar onödigt krångligt om man bor i Göteborg.
(Jag har några stycken redan nu dessutom)

Jag är ute efter något att ha bakom den profilerade ytan och detta något skall inte vara mineralull eller glasull.

Det var ungefär det jag startade tråden med, min ide var att köpa "rätt" skumgummi som kunde ersätta glas/mineralull. Ett annat alternativ är att köpa skivor(släta skivor som ersätter glas/mineralull, inte profilerat skum) från antingen GoldenAge eller Akustikmiljö. Det blir dock avsevärt dyrare. (Anledningen att jag framhärdar med skumgummit är att jag i Göteborg kan måttbeställa det)

Om jag vill ersätta glas/mineralull som ligger bakom profilerad skumplast med skumgummi, vilka egenskaper skall jag titta efter? Öppna/stängda porer, densitet i paritet med motsv. glasull eller högre/lägre?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-05-20 12:54

Kallskum av Polyester, densitet ca 75-100kg/m2 beroende på tjocklek. Ett material som man brukar använda för att göra inredningar i verktygsväskor etc, är ett bra material - ganska dyrt dock. Ibland kan man hitta slattar som blivit över. Har lite på lager för kommande ändamål själv. :)

Detta är samma material som i Aco-skivorna och känns lite kladdigt och lite svampigt i formen. Har lite större bitar av detta material för kommande absorbentbygge - som jag av en slump fick för 300kr totalt - skulle kostat det tiodubbla egentligen. Nu snackar vi tjocka och stora bitar... 8)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-20 23:45

Vanlig isolering finns ju i mineralull och glasull, som näms ovan, men också i träfiber. Kolla in Vital. Finns att köpa på Bauhaus och Krauta. Hur ljud egenskaperna är för detta material vet jag inte.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-21 07:41

Om inte Ino Aco passar kanske Ljudbalans kan vara något?

Bild

www.ljudbalans.se

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-21 16:12

RogerGustavsson skrev:Om inte Ino Aco passar kanske Ljudbalans kan vara något?

Bild

www.ljudbalans.se

därifrån har jag bestellt lite gott och blandat, hoppas det dyker upp nu i veckan

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-21 16:13

RogerGustavsson skrev:Om inte Ino Aco passar kanske Ljudbalans kan vara något?

Bild

www.ljudbalans.se

därifrån har jag beställt lite gott och blandat, hoppas det dyker upp nu i veckan

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-02-03 11:09

Kallskum finns i olika hårdhetsindex, tex 70N eller 190N. Ju högre desto hårdare, men det har inte med densitet att göra. Vad är lämpligt?
Vad säger Ingvar?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-03 12:30

Vilken fin gammal tråd du hittat :D

jag lägger in att "Vital" (träfiberull) som finsn att köpa på "Bauhaus" är Mycket bra som absorbenter!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-02-03 12:35

Ja, det verkar intressant. Funkar säkert bra i lådor oxå. Kallskummet menade jag att ha i högtalarlådor.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2011-02-22 01:37

Kör med "toppigt skum" från Ljudbalans. Skulle det bli någon större skillnad om jag satte en skiva "Vital" bakom den befintliga toppiga skivan?

En annan fråga..Måste dämpskivorna jag har bakom mina pi60 gå ända ner till golvet? Eller kan jag sätta dem en bit upp? Hur högt upp från golvet i sånt fall?

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-22 12:20

för att vara tillräckligt effektiva över ett tillräckligt stort område behöver absorbenten vara 75-100mm tjock. Då får man dämpning ned mot 300Hz vilket behövs för att inte få en ojämn dämpning med fokus på höga frekvenser.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-22 13:17

DanNorman skrev:Kallskum finns i olika hårdhetsindex, .... Ju högre desto hårdare, men det har inte med densitet att göra. Vad är lämpligt?

Tusan så sant, tror du är först att nämna det. :)

Det är därför man använder olika mängd av stenull resp. glasull, för att uppnå samma resultat med båda?
Den som vet mest, tror minst.

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-02-22 13:49

Kraniet skrev:för att vara tillräckligt effektiva över ett tillräckligt stort område behöver absorbenten vara 75-100mm tjock. Då får man dämpning ned mot 300Hz vilket behövs för att inte få en ojämn dämpning med fokus på höga frekvenser.

Eftersom det här är i Ino-delen så flikar jag in att 75-100mm torde vara för mycket dämpning bakom t.ex.piP (där IÖs 60mm absorbent torde räcka till i de flesta rum). Däremot pi60 rekommenderas väl att ha 90-150mm dämpning.

Men det är antagligen dumt från min sida att försöka sig på någon tumregel... ;)

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-22 13:59

DVD-ai skrev:Vilken fin gammal tråd du hittat :D

jag lägger in att "Vital" (träfiberull) som finsn att köpa på "Bauhaus" är Mycket bra som absorbenter!

Jag hade tänkt bygga egna absorbenter. Vad skulle du rekommendera ur rockwools sortiment, då det är mest lättillgängligt för mig :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-02-22 14:16

Paroc UNS 39z :)

Eller motsvarande från Rockwool.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-22 14:50

Wolfie skrev:Paroc UNS 39z :)

Jepp, e prima :)

men jag skulle föredra Vital oavsett ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-22 17:51

DVD-ai skrev:
Wolfie skrev:Paroc UNS 39z :)

Jepp, e prima :)

men jag skulle föredra Vital oavsett ;)

Okej, men om du MÅSTE välja något ur rockwools sortiment då? ;)

Om det inte finns något som duger där får man väl skaffa sig lite Vital :)

EDIT: Vad tror du om Rockwool flexibatt? 45mm tjockt och ca 30 kg/m3 står det i specen. Borde ju inte vara helt fel? :)

Återgå till Wänner af Ino