Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-01 12:31

Egg cookbook :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-02-01 16:17

Eggcitation

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-01 16:43

Den kommer i vart fall inte heta något med ägg.

Det blir en redogörelse som går från hur ljudvågor alstras från t.ex. en cello till hur dessa akustiska ljudvågor transformeras till nervimpulser och vad som händer i det centrala nervsystemet och hur nervimpulserna letar sig runt och varför upplevelsen kommer till och hur upplevelsen blir till och hur medvetandet uppstår. Det är en akustisk förklaring och en neurofysiologisk förklaring. Därefter går jag igenom virtuell ljudprojicering och den alternativa lösningen med fantomljudkällors uppkomst i medvetandet och hur stereo fungerar och vad ljud egentligen är. Det blir stereofonins förklaring.

Efter att denna färd från instrumentet cello till cello i form av nervimpulser så ges en karta på hur reproduktionen av ljudet från instrumentet cello blir till nervimpulser som skall representera eller snarast simulera fram den medvetna ljudupplevelsen från en cello. Det blir som en resa från akustiska tryckvågor i luften d v s i den yttre världen till elektriska nervimpulser i det centrala nervsystemet d v s i den inre världen.

Det blir en förklaring till den problemställning som finns inom ljudreproduktion och det blir en förklaring till hur jag valt att lösa dessa problem.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-01 16:47

Det låter som det nästan är färdigt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-01 17:29

Eggstraordinary ?

la till ett s för säkerhetsskull

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-02-01 17:58

petersteindl skrev:Den kommer i vart fall inte heta något med ägg.

Det blir en redogörelse som går från hur ljudvågor alstras från t.ex. en cello till hur dessa akustiska ljudvågor transformeras till nervimpulser och vad som händer i det centrala nervsystemet och hur nervimpulserna letar sig runt och varför upplevelsen kommer till och hur upplevelsen blir till och hur medvetandet uppstår. Det är en akustisk förklaring och en neurofysiologisk förklaring. Därefter går jag igenom virtuell ljudprojicering och den alternativa lösningen med fantomljudkällors uppkomst i medvetandet och hur stereo fungerar och vad ljud egentligen är. Det blir stereofonins förklaring.

Efter att denna färd från instrumentet cello till cello i form av nervimpulser så ges en karta på hur reproduktionen av ljudet från instrumentet cello blir till nervimpulser som skall representera eller snarast simulera fram den medvetna ljudupplevelsen från en cello. Det blir som en resa från akustiska tryckvågor i luften d v s i den yttre världen till elektriska nervimpulser i det centrala nervsystemet d v s i den inre världen.

Det blir en förklaring till den problemställning som finns inom ljudreproduktion och det blir en förklaring till hur jag valt att lösa dessa problem.

MvH
Peter

Usch, det verkar trist det där...tror du verkligen att det är någon som köper högtalare med dessa "floskler" slängda i ansiktet?

Vafaaan, det fattaruväl att du inte kan dra sånna skrönor om du skall sälja...Ääh, ta å berätta bara hur dom är gjorda och låt judé tala för sig själver. :wink:

Jag duckar...
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-01 17:59

Audio - Om upplevelsers uppkomst
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-02-01 18:22

"Eggsact Audio" :wink: !?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-01 18:55

screen skrev:Usch, det verkar trist det där...tror du verkligen att det är någon som köper högtalare med dessa "floskler" slängda i ansiktet?
[/size]

Äh, nu tycker jag att du är lite fel ute även om jag förstår vad du varnar för s.a.s. Det är väl raka motsatsen till floskler..! En förklaring till en problemställning som sagt, skönt med ett helhetsgrepp där det annars bara pratas teknik. Beror på hur det skrivs iofs men jag skulle inte oroa mig om jag vore dig :)

Däremot är det snart påsk så det kan bli lite mycket ägg-ande, räcker nu kanske :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-01 19:21

screen skrev:
petersteindl skrev:Den kommer i vart fall inte heta något med ägg.

MvH
Peter

Usch, det verkar trist det där...tror du verkligen att det är någon som köper högtalare med dessa "floskler" slängda i ansiktet?

Vafaaan, det fattaruväl att du inte kan dra sånna skrönor om du skall sälja...Ääh, ta å berätta bara hur dom är gjorda och låt judé tala för sig själver. :wink:

Jag duckar...

Jag vet inte om du menar allvar, men det är som jag ser det inga floskler och inga skrönor, utan det är förklaringen bakom det ljud som jag kan åstadkomma och som många är intresserade av att ta del av, inte minst bland reviewers och distributörer och intresserad butikspersonal. Eftersom de flesta teorier om hur hörsel och stereofoni fungerar är felaktiga eller starkt begränsade och av gammal tradition fortfarande härskar, så kommer jag med Bremens version av hur ljud blir till och vad ljudåtergivning handlar om att kunna förkasta det mesta av konstiga föreställningar som florerar i hifi-världen. Detta dokument ligger som grund för hela Bremens ljudkoncept och kommer att finnas på Bremens hemsida då det är klart. Det blir mycket bilder och en del animeringar. Det är upp till var och en att läsa om de vill. De som endast är intresserade av att lyssna på resultatet har ju fortfarande det alternativet, oavsett om min skrift finns eller ej.

Men det kommer nedbantade versioner och även rena produktblad.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-02-01 19:50

Och jag som hade hoppats på att åtminstone du Peter kunde förstå att jag bara skojade med dig. Det blir bara så väldigt allvarligt ibland samt att det delvis är väldigt lössläppt många gånger.

Jag menade absolut inget illa, men det hoppades jag att :wink: skulle råda bot på samt: Jag duckar...

We all believe in you Peter! :D
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-01 20:04

cello nej tvivalen.....
jag får dåliga minnen av när per åkerblom i årskurs tre sågade sig igenom sin cello samtidigt som hans föräldrar stog stolta som tuppar och struttade på framtårna

jag ser fram emot en bild på frekvensgången samtidigt som du förklarar vilka krökningar på den som har samband med synapserna
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-01 20:19

Krökar du med snaps, är det i tidsdomänen. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-01 20:23

profbd skrev:cello nej tvivalen.....

jag får dåliga minnen av när per åkerblom i årskurs tre sågade sig igenom sin cello samtidigt som hans föräldrar stog stolta som tuppar och struttade på framtårna

jag ser fram emot en bild på frekvensgången samtidigt som du förklarar vilka krökningar på den som har samband med synapserna

Ok'rå, violin då :x e d bättre? :) e'ru nöjd nu? :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-01 20:24

screen skrev:Och jag som hade hoppats på att åtminstone du Peter kunde förstå att jag bara skojade med dig. Det blir bara så väldigt allvarligt ibland samt att det delvis är väldigt lössläppt många gånger.

Jag menade absolut inget illa, men det hoppades jag att :wink: skulle råda bot på samt: Jag duckar...

We all believe in you Peter! :D

:D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-02-02 11:33

petersteindl skrev: Ok'rå, violin då :x e d bättre? :) e'ru nöjd nu? :)

MvH
Peter

Näe, elgitarr med schmithtrigger! :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-02 13:43

phon skrev:
petersteindl skrev: Ok'rå, violin då :x e d bättre? :) e'ru nöjd nu? :)

MvH
Peter

Näe, elgitarr med schmithtrigger! :)

Vad är en schmithtrigger? :?: Aldrig hört talas om!

Spåkpolisen är här Bild Jag skulle dock kunna överväga en elgitarr med schmittrigger :) ... njae, fast ändå inte 8)

Undrar om E ligger å sover :P

MvH
Peter

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-03 09:28

sportbilsentusiasten skrev:Nu är jag helt övertygad att du Peter fokuserar mer på innehållet än namnet, men visst är namnet en icke oviktig fråga.

På tal om namn, dina högtalare har kallats äggen så länge att nu vill jag veta vad dom egentligen heter.
Något trist som tPr-2 8) eller något målande vackert Rolls Royce liknande namn?

Ska bli kul att äntligen får höra dom på mässan.
Vill du avslöja något om musikvalet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-03 09:39

"Ljud - den hårdkokta sanningen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-03 09:41

2-ch skrev:nu vill jag veta vad dom egentligen heter.

HD3D-12

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-03 10:06

Nattlorden skrev:
2-ch skrev:nu vill jag veta vad dom egentligen heter.

HD3D-12

Ok, jag har fått ett intryck av Peter som mer filosofiskt lagd.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-02-03 10:12

Peters pipare

Allitteration kan väl funka

(Fast det kanske är upptaget, det fanns en liten kör med medeltidsrepertoar med det namnet en gång, en kompis var med och pep.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-03 10:23

Om ni inte tror mig är det väl bara att surfa in på hemsidan och kika?
http://www.bremen.se/main/HT12.0/HT12.0.html

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-02-03 11:29

Hej Peter, har nu varit inne på din hemsida, verkligen snygg och vilka fina recentioner du fått.

Ser fram emot att få lyssna på dom på mässan.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-02-03 12:10

Det står i NyT artikeln att de skulle kosta 15kkr / par men jag tyckte du skrev 30 kkr? Har de blandat ihop pris per par och styck måntro?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-02-03 12:14

mrGaskill skrev:Det står i NyT artikeln att de skulle kosta 15kkr / par men jag tyckte du skrev 30 kkr? Har de blandat ihop pris per par och styck måntro?

Inflationen... :D
(Tips: Svaret finns högre upp i tråden)
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-02-03 12:30

Nu hittade jag prisdiskussionen ja. Tack skaru ha :-)
Lite Zimbabwe över inflationen :-) Mo' reggae ! Nehej det kanske är Jamaica det
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-02-03 13:41

Snygga bilder på hemsidan och jag tror du har hittat ett vinnande koncept.

Verkligen estetiska talare som pryder inredningen. Men vad har du gjort av all EKK?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-02-03 17:42

Snygg hemsida.

Lägenheten med äggen var väldigt ljus och fräsch :wink:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2011-02-03 19:00

Peter Pan o rama lama ding dong
det e ett lagom långt och rockigt namn från tiden då projektet startade...ungefär
Duckar!!!!! :wink:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi