Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Jag upplever det i så fall som att basen släpar.![]()
Jag upplever det som att konen inte hinner tillbaks innan nästa stamp på den andra baskaggen kommer. Jag kan inte förklara det på något annat sätt.
Spelar jag "vanlig" musik med en enkel baskagge som inte är i vansinnestempo, så upplever jag däremot inte att det släpar alls.
Pluggar jag porten blir det något bättre, men med 420 liter låda per 15" blir kanske luftfjädern inte tillräckligt stor...?
Fast det är ju en beskrivning av en hörselupplevelse gjord av en lekman i allmänhet och inte en diagnos av en ingenjör som vi pratar om så även om det är viktigt att man pratar om rätt saker och samma saker så är begreppen hur oriktiga dom än är rent fysikaliskt allmänna begrepp bland "alla" normala lyssnare. Så en viss förståelse tycker jag att man kan ha också.
Njae... Problemet är ju snarare att uttalanden som "...jag upplever det som
att konen inte hinner tillbaks innan nästa stamp på den andra baskaggen
kommer", inte alls är beskrivningar av hörselupplevelser, utan det är något
annat. Vad det är vet jag inte riktigt, och det är just därför jag tycker att
det är bättre om den som vill förklara hur de tycker att något låter, gör just
det, istället för att skriva om ett fysikaliskt fenomen från en helt spekulativ
infallsvinkel.
Men säker är jag inte, för kanske betyder "jag upplever det som att konen
inte hinner tillbaks", att det är något som den som skriver har har upplevt
det med sina ögon - alltså att han eller hon har sett att så är fallet. Frågan
är då varför man tycker att den borde ha gjort det, om man inte är insatt i
högtalarnas fysik, och inte rimligtvis kan veta i vilket läge konen borde ha
befunnit sig i olika tidpunkter?
Men mest av allt så tycker jag att det är bättre att berätta hur det låter
istället för att spekulera om vad man tror att det beror på. Och det tycker
jag inte för att kritisera den som berättat om konens läge, utan på grund
av att jag ju vill förstå vad personen upplevt, för att ha rimlig chans att
kunna vara till nytta och hjälp. Vad någon tror att något fenomen beror på
gör det ju inte lättare att förstå vad som hänt, om det sker på bekostnad
av att få veta det som hade kunnat vara till hjälp - hur det lät.
Vh, iö
Dumt skrivet av mej...![]()
Jag tycker att basen släpar !![]()
Den ligger lite, lite efter, och är inte så distinkt som jag skulle vilja.
kung skrev:Jag håller inte med. Tycker det låter bra i många fall. Kanske för att jag vet hur skit det låter otriggat, eftersom mycket få ljudtekniker kan få till riktiga trummor på ett bra sätt.
Dessutom finns det få trummisar som spelar tillräckligt bra. Då menar jag både timingmässigt och dynamisk sett, alltså slå lika hårt varje trumslag. Eller jämt iaf.
kung skrev:Soundet är ofta så tätt och massivt, och om ett slag bara är lite för svagt kan det låta som det försvinner helt. Ofta blandar man in samplingar bara för att stödja upp vissa slag. Är man noga kan man göra det väldigt trovärdigt.
kung skrev:Sammanfattning av inlägget ovan:
Släpande bas beror ofta på produktionen, inte högtalarna eller rummet, även om det kan spela in rätt mycket, ibland.
Det är få, och jag har verkligen lyssnat efter just detta, dubbelkaggepartier som inte är luddiga och grötiga i basen.
Om man inte triggar är det ofta ännu värre.
Man kan ju även se det som att det är så trummor låter; det ska släpa i basen i baskaggen. Det är en filosofisk fråga.
Här är en låt där jag tycker dubbelkaggen funkar bra:
http://open.spotify.com/track/7bUcTW0mHg4Ec0kgdXemEG
Den har lite subbas som hänger kvar, men kaggen har så tydligt klick att det inte stör värst.
Dessutom är det en bra låt. Jävligt bra soundmässigt*, men taskig ljudkvalitet pga av kompressor och limiter, som vanligt..
*
Sound: Vad man valt för gitarrljud, basjud, trumljud osv.
kung skrev:Ok, jag tror jag förstår vad du stör dig på
kung skrev:bakerman22: hur delar du mellan basmodulerna och topparna?
Såg att du hade både dina DIY:ade moduler och subwoofers från Infinity. Du använder väl inte alla samtidigt?
kung skrev:Kul, jag känner mig hedrad
Det kommer en rad ljudexempel på det här vi diskuterat när jag får tid. Blir förstås en egen tråd. Den här håller på att bli lite för OT.
kung skrev:bakerman22: hur delar du mellan basmodulerna och topparna?
Såg att du hade både dina DIY:ade moduler och subwoofers från Infinity. Du använder väl inte alla samtidigt?
kung skrev: Att helt enkelt klippa topparna börjar bli ett vanligt sätt att förstöra musik på. Det "anses" förstöra mindre än komprimering, och jag kan delvis hålla med. Europes nya skiva är ett bra exempel på det. Mastern är inte komprimerad alls, bara klippt genom att köra ut för hög signal till masterregeln i protools. Den låter fördjävligt, rent ut sagt, men om man gör det försiktigare tycker jag det är snällare än komprimering. Jag kan göra ett par exempel på det nån gång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster