Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2011-02-03 21:50

Snygga högtalare, men bilderna på hemsidan får underkänt. Kolla speglingen ;-).

http://www.bremen.se/main/HT12.0/HT12.0.html
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-04 02:40

Jag förmodar att du menar speglingen i de svarta högtalarna. Ja vi får se om något kan göras. Det är mycket svårt att fotografera högblanka svarta och samtidigt runda saker.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2011-02-04 07:35

En så fin högtalare borde fotograferas i en studio. Eventuell spegling kan sedan photoshoppas bort. Anlita en fotograf :-).
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-04 11:25

Ranefjord skrev:En så fin högtalare borde fotograferas i en studio. Eventuell spegling kan sedan photoshoppas bort. Anlita en fotograf :-).

De flesta bilderna är tagna av en proffsfotograf utom just några bilder på den sidan. Det används också studio. Men eftersom högtalaren har runda former så blir speglingarna i 360 grader runt om och det innebär att studion måste vara oändligt stor för att ingen spegling överhuvudtaget skall kunna uppkomma. Speglingarna går heller inte att shoppas bort utan att bilden dör och blir platt. Tar man bort speglingar så blir högtalaren bara som en svart klump helt utan djup och nyanser i kontrast. Det är den mest svårfotograferade produkt som fotograferna har plåtat. Jag har alltså haft fler än en proffsfotograf som tagit bilder på högtalarna. Om du istället tittar på sidan http://www.bremen.se/main/photos/index.html så syns några fotografier tagna av proffsfotografer. De två svarta bilderna på den sidan du nämner skulle iof kunna bytas ut mot dessa bilder:

Bild

Bild

Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-04 11:28

Man kanske skulle göra ett par mattare just för fotograferingens skull?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-04 11:33

Nattlorden skrev:Man kanske skulle göra ett par mattare just för fotograferingens skull?

Jag har provat det också. Det ser inte bra ut alls, plastigt och billigt och som om högtalarna är dammiga redan från början. Speglingarna gör att det finns liv i bilden. Högtalarna är kolsvarta och då är det endast speglingarna som ger kontrast och djup i bilden.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-04 11:46

Nu har jag tagit bort speglingar. Blir det bra så här? 8)

Bild

Är ni helt nöjda nu?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-04 11:49

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-04 11:53

:lol: :lol: :lol: Var hittar du alla bilder nånstans? Otroligt! :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-02-04 11:54

Som reklam- / homestylingbild skulle du kanske kunna pimpa till ett par med airbrushmålning, typ Audixs:

Bild

Lite blomsterrankor på burken och 3 röda rosor som körs ner i ovankant bakom den gör säkert damen glad. Typ ... 8O :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-04 12:10

petersteindl skrev:Är ni helt nöjda nu?

Det är fortfarande något kvar som blänker och stör intrycket en aning :lol:

Skämt åsido, dom andra bilderna tycker jag var mer säljande.
Men jag tänkte faktiskt inte på speglingaran innan någon påtalade det. Det är ju knepigt med svart.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-04 12:35

Klart det måste spegla om man skall inse hur blanka de är. Det är bara de värsta nördarna som modellerar upp högtalaren för att kunna mappa om speglingen till att kunna se vilka hemligheter som döljer sig i reflexerna. 8)

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-02-04 12:36

Speglingarna visade vilken fantastisk finish det är på dom.
Jag varken tänkte på dom eller stördes avdom.
Jag tycker du ska ha kvar bilderna som dom är, med speglingar.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-02-04 13:04

peter spraya lite rött så ser det ut som en nyckelpiga i den dära utan speglingar. Nej låt speglingarna vara kvar :-) Bra så ser man formen tydligare. mina 2 shilling
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-04 13:09

petersteindl skrev:Nu har jag tagit bort speglingar. Blir det bra så här? 8)

Bild

Är ni helt nöjda nu?

MvH
Peter

Jorå, men vart ä svansen ? :D

/ Huskatten
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-04 13:20

Nu har jag tagit bort reflexen. Bra va? :)

Bild

MvH
Peter

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-02-04 13:28

petersteindl skrev:Nu har jag tagit bort reflexen. Bra va? :)

Bild

MvH
Peter

Tjusigt! Kan du göra bakgrunden svart också? Tycker att det är för stor kontrast annars.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-04 13:28

Jag har redan hittat en kund till ovanstående högtalare :)

Bild

8) /Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-04 13:31

Den var fin. :D

Grabbarna är bara avundsjuka på din finish. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-04 13:38

petersteindl skrev:Nu har jag tagit bort reflexen. Bra va? :)

Sådärja, nu framträder formen ordetligt :wink:

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-02-04 13:50

Fungerar högtalarna tillfredsställande i så kala rum som det är på fotografierna?

Om det funkar spår jag att det kommer finnas ägghögtalare i alla hemmahosreportage i inredningstidningarna inom några år :)
Förresten ändrar jag min spådom till att det kommer finnas ägghögtalare oavsett om det fungerar ljudmässigt eller inte att använda de i sterila moderiktiga rum.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-04 14:19

petersteindl skrev:Jag förmodar att du menar speglingen i de svarta högtalarna. Ja vi får se om något kan göras. Det är mycket svårt att fotografera högblanka svarta och samtidigt runda saker.

MvH
Peter

Jag tycker bilderna är mycket fina, och i mina ögon är det ett slags lugn över samtliga miljöer som visas.

Noterade inte reflexerna över huvud taget. Att fotografera dina svarta högtalare utan reflexer är ju som att be någon fotografera en spegel utan reflexer. Vad är nyttan med det?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-04 14:35

johaneriksson skrev: Fungerar högtalarna tillfredsställande i så kala rum som det är på fotografierna?

Det går alldeles utmärkt. Man kan dock ha viss diffusering bakom lyssnaren om lyssnaren sitter nära bakre vägg. Allt om detta kommer jag också redogöra för.

johaneriksson skrev:Om det funkar spår jag att det kommer finnas ägghögtalare i alla hemmahosreportage i inredningstidningarna inom några år :)
Förresten ändrar jag min spådom till att det kommer finnas ägghögtalare oavsett om det fungerar ljudmässigt eller inte att använda de i sterila moderiktiga rum.

Moderiktiga rum behöver inte vara sterila. En del rum är minimalistiskt inredda, andra inte.

Det intressanta ur ljudsynpunkt är hur reflexmönstret skall se ut för att ens egna väggar skall för hörseln upplevas som akustiskt transparenta. En konsertlokal är ju betydligt större än ens bostadsrum och om konsertlokalens väggar skall kunna skönjas med hörseln så måste ens bostadsrums väggar på ett eller annat sätt göras akustiskt transparenta. Först då kan man lyssna igenom sina väggar och höra inspelningslokalen sådan den är i verkligheten om den finns med i inspelningen.

Så här kan en pressrelease se ut från Bremen. Jag filar på den och den är inte färdigskriven ännu. Innan jag skickar ut den så måste jag bestämma mig hur jag kommer att spela på mässan. Skickas den ut så blir det till dagspress och andra intressanta facktidskrifter. Vi får se vad jag beslutar.

Peter Steindl skrev: – PRESSRELEASE –

Bremen lanserar autentiskt 3D-Ljud som kan återges i vanliga bostadsrum. Eftersom vi spelar vanliga 2-kanalers stereo CD så är detta är en världsnyhet för en sådan företeelse.

Bremens högtalare HD3D-12 har officiell premiär på High End Mässan Stockholm 2011.

Mässan är öppen lördag den 12e februari 10-18 och söndag den 13e 10-16 på Hotel Sheraton.

Pressvisning är fredag kväll 11/2-2011 efter kl 18:00.

Hjärtligt välkomna. Vi hörs i rum 204.

3D-Ljud kan med gängse metoder endast åstadkommas på forskningslaboratorier i så kallade ekofria rum eller med hörlurar och så kallad binaural teknik. På fackspråk kallas det därför för binaurellt ljud. Detta innebär att en tredimensionell autentisk ljudåtergivning av musik och tal via hörlurar eller högtalare kan åstadkommas där lyssnaren förpassas till ljudhändelsens centrum som kan vara i konserthus eller i kyrka eller i annan inspelningslokal.

3D-ljud innebär att det egna bostadsrummet helt och hållet måste försvinna och man därigenom kan förflyttas till inspelningslokalen istället. En förutsättning för att åstadkomma detta är att väggar och tak i ens bostadsrum akustiskt sett måste för hörseln göras helt transparenta. Detta kan åstadkommas med Bremens högtalare utan att man behöver införa någon förändring i sitt bostadsrum i form av akustiska tilltag som dämpning eller andra akustiska knep. I själva verket är det så att akustisk dämpning av sitt eget rums reflexer kan omöjliggöra transparens så att konsertlokalens väggar kan höras. Det blir oftast så att inspelningslokalens väggar också absorberas bort.

Bremens högtalare hängs på vägg vilket är en av fler nödvändiga förutsättningar för att möjliggöra en ljudåtergivning med autentiskt 3D-Ljud hemma i ens bostadsrum.

Bremens högtalare tillsammans med Bremens ”3D-Ljudomvandlare” där samtliga vanliga 2-kanals stereoskivor kan kodas om från 2 kanaler till 3 kanaler gör 3D-Ljud i bostadsrum för första gången möjligt. Den 3e kanalen spelas via Bremens därför speciella centerhögtalare.

I vanliga 2 kanals stereoskivor finns riktningsinformationen i signalen i form av dold differentiell kod som är vektoriell. Bremens omkodning av denna vektoriella riktningsinformation görs så att vektorerna bibehålls intakta men representeras av 3 kanaler istället för 2.

Övergången sker helt linjärt. Genom denna konvertering av kod av ursprungsvektorerna på det inspelade direktljudet skapas möjligheten till en för hörseln naturlig lokalisering av musikernas position. Även de inspelade tidiga reflexerna ges därigenom möjligheten att för hörseln kunna återskapa konsertlokalens väggar och tak på ett naturligt sätt.

Denna kodning av rum bidrar dels till att kunna åstadkomma den autentiska upplevelsen av att befinna sig live i konserthuset och dels av att instrumenten upplevs ha en naturlig akustisk förankring i i konsertlokalen samt i förhållande till varandra. Detta kan endast ske under förutsättning att ljudet återges på ett för den mänskliga hörseln naturligt sätt och detta kan endast åstadkommas på 2-kanalsskivor med en uppdelning av ljudet så att centerhögtalaren + höger högtalare återger de ljud som kommer från höger sida och centerhögtalaren + vänster högtalare återger de ljud som kommer från vänster sida.

Denna förutsättning är det andra nödvändiga villkoret för att åstadkomma ett verkligt 3D-ljud från befintliga 2 kanaler d v s för att återge en fullskalig ljudreproduktion av inspelningslokalen som spränger de gränser som det egna bostadsrummet sätter.

Bremen har förberett tillverkningen inför en storskalig industriell serieproduktion där högtalarna gjuts. De gjuts i samma speciella slagkraftiga plast som t.ex. fronterna till Volvos långtradare. Flera stora produktionsverktyg har framställts för tillverkningsprocessen.

Det är ett minutiöst arbete nedlagt i varje detalj inklusive i kartongerna som Bremen tillsammans med SCA har specialdesignat. Den yttre formgivningen står Industridesignföretaget No Picnic för som räknas som Sveriges ledande Industridesignföretag.

Tillverkningen av högtalarkabinetten sker hos välrenommerade företag inom EU som bl a tillverkar Kartells möbler som designats av Philippe Starck och som gjuter och lackerar delar till Lamborghini. Högtalarelementen tillverkas i Danmark av en av världens ledande högtalarelementfabrikanter som även tillverkar högtalarelementen till bl a Bang & Olufsen.

Det finns vissa saker som jag måste kolla upp innan jag skickar ut en sådan Pressrelease. Jag vet t.ex. inte om SS tillverkar B&Os element idag eller om det är Tymphany eller någon annan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-04 14:41

Ärligt så tror inte du behöver smygkopplingen till B&O, det är nog bättre PR i hifivärlden att nämna SS vid namn...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-04 14:58

Nattlorden skrev:Ärligt så tror inte du behöver smygkopplingen till B&O, det är nog bättre PR i hifivärlden att nämna SS vid namn...

Detta skickas till helt andra media än hifi-världen. Det handlar om DN, SvD, Aftonbladet, Expressen, Dagens Industri, Sköna hem, Inredningstidningar, Elle, Vogue, Investorbolag mm.

Den vanliga hifipressen har redan fått sin pressrelease.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-04 14:59

Nattlorden skrev:Ärligt så tror inte du behöver smygkopplingen till B&O, det är nog bättre PR i hifivärlden att nämna SS vid namn...

Det är nog mer livstilskopplingen som ska lysa igenom. SS och livsstil... näää, det funkar nog bara på oss ljudnördar :wink:

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-02-04 15:01

Black is Beutiful.

En kursare ändrade färgschemat i Windows (95?) till

SVART

Allting text o bakgrund o s v en obra kombination...
Shatterer of words

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-02-04 15:03

petersteindl skrev:Detta skickas till helt andra media än hifi-världen. Det handlar om DN, SvD, Aftonbladet, Expressen, Dagens Industri, Sköna hem, Inredningstidningar, Elle, Vogue, Investorbolag mm.

I så fall tror jag att följande meningar är för hårdsmälta för sin tilltänkta publik:

"I vanliga 2 kanals stereoskivor finns riktningsinformationen i signalen i form av dold differentiell kod som är vektoriell. Bremens omkodning av denna vektoriella riktningsinformation görs så att vektorerna bibehålls intakta men representeras av 3 kanaler istället för 2."

"Övergången sker helt linjärt. Genom denna konvertering av kod av ursprungsvektorerna på det inspelade direktljudet skapas möjligheten till en för hörseln naturlig lokalisering av musikernas position."

Vh, JanBanan
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-04 15:05

Okej... då kan jag förstå det.... fast då hakar jag snarare upp mig på att har du inte tappat 99% av läsarna när de kommit fram till
konvertering av kod av ursprungsvektorerna på det inspelade direktljudet

?

Edit: JanBanan hann före (och vi är överrens!?!! 8O :D )

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-04 15:32

JanBanan skrev:
petersteindl skrev:Detta skickas till helt andra media än hifi-världen. Det handlar om DN, SvD, Aftonbladet, Expressen, Dagens Industri, Sköna hem, Inredningstidningar, Elle, Vogue, Investorbolag mm.

I så fall tror jag att följande meningar är för hårdsmälta för sin tilltänkta publik:

"I vanliga 2 kanals stereoskivor finns riktningsinformationen i signalen i form av dold differentiell kod som är vektoriell. Bremens omkodning av denna vektoriella riktningsinformation görs så att vektorerna bibehålls intakta men representeras av 3 kanaler istället för 2."

"Övergången sker helt linjärt. Genom denna konvertering av kod av ursprungsvektorerna på det inspelade direktljudet skapas möjligheten till en för hörseln naturlig lokalisering av musikernas position."

Vh, JanBanan

Jag vet, men jag vet också att det bör finnas viss mängd info som är överkurs. Skriver man sådant som var och en direkt kan förstå, så tillförs det egentligen inget nytt. Man måste således tänja kunskapsnivån och kanske bädda för frågor. Men jag skall grunna på en mer lättsmält text. Vi får se vad det blir.

Man kan läsa från Ny Tekniks hemsida om vad som redan finns rapporterat i populärskrift i ämnet.

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article250773.ece?commentsort=1

Där står det att rummet skall vara dämpat och det är i så fall oftast system med väldigt många högtalare. Det är en av flera vägar att gå. Det finns andra vägar. I ett ekofritt rum där man vill återge ljud som är nära såsom viskningar eller en barberarsax som klipper en så går det att återge direktljudet med två högtalare. Där behöver man inte ta hänsyn till reflexer från väggar och tak. Men det svåraste är att återge ljudkällor som är på avstånd så att ljudvågorna är att betraktas som plana och stora inspelningslokalers reflexmönster från vart och ett av instrumenten och att kunna höra den stora lokalen där man själv känner att man befinner sig mitt i samt att höra rätt avstånd till musiker och musiker sinsemellan. Då duger inte två högtalare, varken i ekofritt rum eller i bostadsrum, åtminstone inte om man flyttar på sig någon cm eller dm.

Jag använder en helt annan lösning på problemet.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi