od 11

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
lajpo

od 11

Inläggav lajpo » 2011-02-03 19:50

Jag har köpt ett par od 11 att ha som bakhögtalare. Tänkte ställa dom på varsin sida av soffan. Men spelar det någon roll hur man ställer dom, dvs åt vilket håll man riktar diskanterna? Ska dom stå mot bakväggen, mot sidoväggarna eller helt fritt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-03 20:23

De ska stå mot en vägg men sedan riktar du dom ungefär som du vill. De hade väggfästen som orginal så man kan rikta dom upp, ner eller åt sidorna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-03 22:50

Jag tror inte golvplacerade bakkanaler är ens nära optimalt. Inte ens om det är Carlssonhögtalare.
Generellt ska bakhögtalarna sitta på sidoväggarna, och lite högre än öronhöjd. Och det borde ju gå att fixa med väggfästet. OD11 borde då vara utmärkta som bakhögtalare.

Användarvisningsbild
lajpo

Inläggav lajpo » 2011-02-03 22:59

inte? Det var ju därför jag köpte carlsson :p för att dom skulle sprida ljudet bra och jag har inte möjlighet att sätta upp dom på sidoväggar (har inte ett optimalt ljudrum nämligen) Men om jag skruvar upp dem på bakväggarna är det bättre än att ha dem på golvet?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-02-03 23:27

Har använt od11 som bakkanaler, funkade bra
använder nu oa116 och det funkar fin fint det med.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2011-02-03 23:28

Kasta pärlor för svinen brukar det heta. OD 11:or är bra mycket bättre än att bara fungera som bakhögtalare. Inte för att dom är dåliga på det, men dom har så många inneboende kvalitéer så att det är lite synd att bara använda dom som distributörer av regnljud, flygplan som åker på diagonalen i ett rum eller andra filmrelaterade ljud. Byt ut dina fronthögtalare så kanske du får en överaskning. Om inte - OD 11:or låter bäst stående mot väggen med elementen riktade snett inåt/framåt. De finns dom som sätter dom på väggar och lägger dom i bokhyllor. Och låter det OK så låter det OK . That´s the rule. Men kom ihåg att dom ursprungligen konstruerades för att ljudet liksom skulle "studsa" med hjälp av taket och ta hjälp av närheten av golvet som en bashöjare.
Jag fick bäst bastryck med mina stående på golvet men fick en lite mer bredare och sensuellare ljudbild när jag ställde dom på två små pallar ca 50 cm höga. Men basen blev lite mindre pregnant vill jag minnas. Det du tycker låter bäst är det som låter bäst.

Användarvisningsbild
lajpo

Inläggav lajpo » 2011-02-04 18:08

Haha du verkar inte gilla sourround? Jag har ett par ino piP och x2 moduler i fram så jag behövde bara något som lät när det kommer flygplan diagonalt i vardagsrummet! gillar att se på film nämligen! :)

Användarvisningsbild
lajpo

Inläggav lajpo » 2011-02-04 18:12

det handlar inte om att "vaska" ett par bra högtalare genom att placera dem bakom soffan. Det är snarare så att jag köpt dem i tron att de klarar av att matcha med ljudet som mina ino ger ifrån sig! Jag är övertygad om att od 11 är en kompetent högtalare att ha som front också

Användarvisningsbild
lennartj

OD11 på hylla

Inläggav lennartj » 2011-02-06 18:50

Jag är inte mycket till cineast, men har sedan ca 35 år alltid haft "Ambiofonihögtalare" som jag efter behag matar med lite skillnadssignal mellan vänster och höger kanal, beroende på inspelningarnas karaktär.
Den lösningen duger åt mig för filmsurround också.

Bild

Här syns hur jag placerat mina OD11, jag har provat att vända dem både uppåt+utåt och uppåt+inåt men märker egentligen ingen skillnad, det går lika bra vilket som.

Den vita lådan längst upp till höger är en av mina fyra OB52 subwoofers.
Nere till höger skymtar en basfälla från Svanå.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2011-02-09 14:24

OK, jag trodde det var en "nybörjare" som ställde frågan eftersom det är tämligen känt hur OD 11:an är tänkt att användas. Men som så många andra påpekar så kan man ha dom lite hur som helst. Det blir nog bra surround med OD11:ors breda ljudbild även om den kommer bakifrån.
Jo, jag skulle nog kalla mig cineast, men det innebär inte att jag alltid måste höra basmuller och ljud som åker på härsan och tvärsan och regn i hela rummet när det regnar i filmerna. En av mina stora cineastiska filmupplevelser var Andrejs Wajdas "Fröknarna från Wilko" som jag första gången såg på en liten svartvit tolvtummare. Numera är det förstås lite andra doningar men ljudet levereras endast genom ett par Audio Pro A 2-2. Det räcker för mina behov.
Men jag har full respekt för att andra vill åt det där speciella bioljudet.

Användarvisningsbild
lennartj

Hang 'em high

Inläggav lennartj » 2011-02-09 16:02

Det kanske inte har framgått i den här tråden, även om jag nämnt det i otaliga andra, att jag i grunden har en tvåkanalsanläggning avsedd för musik. Ambiofonin använder jag för att vidga perspekitvet på inspelningar som behöver det för att återges mer realistiskt i mitt rum.

Subbarna är inte till för dunder och brak, utan för att råda bot på den bedrövliga frekvensgång OA52 får under 80 Hz i mitt rum när de är placerade för bästa ljudbild.

Om OD11 ska användas som surround bör de inte stå på var sin sida om soffan, då kommer endera högtalaren alldeles för nära de som sitter på ytterplatserna. Häng upp dem på väggen, nära taket i stället om du inte råkar ha en användbar hylla, som jag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Återgå till Carlsson Illuminati