Provlyssning

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Provlyssning

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-03 19:55

Tjenare!

Tänkte starta denna tråden för att se om någon i min närhet vill bjuda på en provlyssning?

Så tänkte kolla om det finns någon med Ino i Malmö eller Älmhults(IKEA-Land) trakterna? :)

Ska iväg i helgen och lyssna på ett rejält delat system och ett par piP. Men är alltid kul att få lyssna på fler system. Alla system är intressanta, dock hade varit riktigt kul att få lyssna på ett par pi60 eller pi60s :)

Tacksam för svar!

vh Victor

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-03 20:28

Se till att boka en tågbiljett och ta dej upp till mässan nästa helg då... :wink:

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-03 20:30

bakerman22 skrev:Se till att boka en tågbiljett och ta dej upp till mässan nästa helg då... :wink:

Det hade varit riktigt kul. Får se hur det ser ut med planeringen då. Men ser inte bra ut för den helgen :/

Men i helgen ska jag få mig en riktigt lyssningsupplevelse! :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-02-03 23:29

Rehifi i Hjärup mellan Lund och Malmö har ett par Pi60, dock tror jag att det har nämnts här på Faktiskt att dom är överprissatta men det går ju att lyssna för det.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-03 23:35

bakerman22 skrev:Se till att boka en tågbiljett och ta dej upp till mässan nästa helg då... :wink:

Ska det spelas Ino på mässan?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-04 09:08

Nej men efter :)

Då ska det rensas rent på öronvaxet som man bygget upp på mässan, i ren försvarsåtgärd mot den tröda/ hemska, "Glesa demo Jazz" som ALLTID spelas.... Fattar inte hur man ska kunan bilda sig en uppfattning om någonting när man spelar sådan ointressant musik, som ju låter "bra" på en klockradio... :evil:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-02-04 11:16

DVD-ai skrev:Nej men efter :)

Då ska det rensas rent på öronvaxet som man bygget upp på mässan, i ren försvarsåtgärd mot den tröda/ hemska, "Glesa demo Jazz" som ALLTID spelas.... Fattar inte hur man ska kunan bilda sig en uppfattning om någonting när man spelar sådan ointressant musik, som ju låter "bra" på en klockradio... :evil:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ojojojoj vad jag håller med! Jag är kanske ovanlig (o du med) men jag fattar inte vitsen med att lyssna på slow- o fusionjazz på megamastodontsystem eller finfina monitorer, eller ja... över huvudtaget. Visst jag kan sitta o njuta av hur bra högtalare/system låter - men i de flesta fall gillar jag inte vad som spelas på dem.
Synd att jag är lite feg :oops: , annars hade jag tagit med min "Into the red" skiva - som referens. (Fick ju skrämmande ståpäls o hjärtklappning när vi lyssnade på den hos Öhman 8O ).

Tar med hörlurar till mobilen o lyssnar på lite Rammstein emellanåt för att rensa hörselgångarna från föroreningar!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-04 11:24

DVD-ai skrev:Fattar inte hur man ska kunan bilda sig en uppfattning om någonting när man spelar sådan ointressant musik, som ju låter "bra" på en klockradio... :evil:

Man får öva upp hörseln till att kunna höra skillnad redan på sådant material. Med material där skillnaderna blir uppenbara får man ju ingen hörselträning!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-04 13:15

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Fattar inte hur man ska kunan bilda sig en uppfattning om någonting när man spelar sådan ointressant musik, som ju låter "bra" på en klockradio... :evil:

Man får öva upp hörseln till att kunna höra skillnad redan på sådant material. Med material där skillnaderna blir uppenbara får man ju ingen hörselträning!

haha jo, klart jag hör skillnad även med sådan musik, men jag vill inte höra för jag tröttnar på den musiken efter 5 demos, sedan går det bara utför... :(
Min försvarsmekanism mot skadligt ljudmaterial slår alltså igång och blokerar... :lol: (fast jag tycker att sådan musik KAN vara bra, om det är "rätt" låtar, men för det mesta inte det som spelas på mässor...)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-04 13:18

Buddie skrev:

Ojojojoj vad jag håller med! Jag är kanske ovanlig (o du med) men jag fattar inte vitsen med att lyssna på slow- o fusionjazz på megamastodontsystem eller finfina monitorer, eller ja... över huvudtaget. Visst jag kan sitta o njuta av hur bra högtalare/system låter - men i de flesta fall gillar jag inte vad som spelas på dem.
Synd att jag är lite feg :oops: , annars hade jag tagit med min "Into the red" skiva - som referens. (Fick ju skrämmande ståpäls o hjärtklappning när vi lyssnade på den hos Öhman 8O ).

Tar med hörlurar till mobilen o lyssnar på lite Rammstein emellanåt för att rensa hörselgångarna från föroreningar!

Lite Hardstyle och Death Metal att varva med mellan demos kanske skulle underlätta faktiskt ! :D
Även om jag som sagt även gillar jazz, så har jag svårt för jsut den typiska "demomusiken" som precis ALLA envisas med att spela... NEE ge mig 3st låtar så ska jag verkligen testa vad grejerna går för och hur dom hanterar olika typer av material.... 8)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-02-04 14:17, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-04 14:04

Britt-Gunnar skrev:Rehifi i Hjärup mellan Lund och Malmö har ett par Pi60, dock tror jag att det har nämnts här på Faktiskt att dom är överprissatta men det går ju att lyssna för det.

Jag har redan varit och lyssnat :)
Dock är det långt ifrån ett Optimalt rum att lyssna i. Det är därför jag skulle vilja lyssna hemma hos någon annan som har ställt upp det ordentligt hemma hos sig.
Förhoppningsvis får jag lyssna på pi60 i helgen :) Ska bli intressant!

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-04 14:07

DVD-ai skrev:
Lite Hardstyle och Death Metal att varva med mellan demos kanske skulle underlätta faktiskt ! :D
Även om jag som sagt även gillar jazz, så har jag svårt för jsut den typiska "demomusiken" som precis ALLA envisas med att spela... NEE ge mig 3st låtar så ska jag verkligen testa vad grejerna går för och hur dom hanterar olika typer av material.... 8)

Death Metal?! Trodde du var en riktigt människa som bara lyssnade på bra musik ;)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-02-04 14:08

Jag har piPs (snart iPs) med Bremen-basar och mycket "fluff" om det skulle vara av intresse. Skicka is.f. ett PM om du har vägarna förbi västra Malmö. :) Har dock inget att sätta mot ett par pi60 i ett bra rum, mer än pris/prestanda då kanske..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-04 14:17

Svenn3SaataN skrev:
DVD-ai skrev:

Death Metal?! Trodde du var en riktigt människa som bara lyssnade på bra musik ;)

Klart jag gör, elektronisk och Rock är det som gäller till 70%, resterande 30% är allt möjligt... enda likheten all den musik jag uppskattar har, är att det är mycket bra musik, oavsett genre... :)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-02-04 14:30, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-02-04 14:20

Skicka ett PM om du vill komma förbi och lyssna på min anläggning.
Den står listad i min signatur och syns i ritningform här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=40228
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-02-04 17:35

Så du ska med då alltså? :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-02-04 23:04

Man kan hinna lyssna på:
Trumpet Röst Hi-Hat Rum
Utklingningen "Luftdaller"
Timing Impulssvar
Dynamik&Detaljer
Naturlighet/Effekt

Felet är nog mer inställsamma inspelningar än musikgenren i sig.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-06 21:34

Hemma nu efter en riktigt intressant och trevlig dag!

Får tacka alla medverkande. Nu har jag fått lyssna på både piP. pi60 och ett riktigt kompetent delat system.

Så jag sammarfatta det hela med: de är riktigt bra på att återgiva exakt som det var inspelat. Alltså så som Ino är skapta :) Detaljerna och spridningen är fantastisk. Sen de biorummen jag varit i idag kan man ju bara drömma om än så länge tyvärr :(

MEN! Efter denna långa lyssningsdagen så är jag bara ännu mer förvirrad över vad jag ska skaffa mig för anläggning efter mina behov.

Det som slog mig som mest idag var. Är det lönt att skaffa en sån rejäl anläggning då jag bara använder den kopplad till datorn och lyssna på spotify och musik på datorn?

Användarvisningsbild
lennartj

Inget att förakta

Inläggav lennartj » 2011-02-06 22:03

Svenn3SaataN skrev: Är det lönt att skaffa en sån rejäl anläggning då jag bara använder den kopplad till datorn och lyssna på spotify och musik på datorn?

Vaddå, bara musik från datorn?
Högupplösta .flac och .wav filer överförda från datorn via USB med Kernel Streaming till en bra DAC är kanske den bästa programkällan som finns för närvarande.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Inget att förakta

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-02-06 22:05

lennartj skrev:
Svenn3SaataN skrev: Är det lönt att skaffa en sån rejäl anläggning då jag bara använder den kopplad till datorn och lyssna på spotify och musik på datorn?

Högupplösta .flac och .wav filer överförda från datorn via USB med Kernel Streaming till en bra DAC är kanske den bästa programkällan som finns för närvarande.

Amen till det.
Kör man från hörlursutgången via ett gratis spotify konto så är det kanske ingen höjdare, men lägger man ner lite energi på det så är en dator en kanon källa.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-02-06 22:08

Svenn3SaataN skrev:Hemma nu efter en riktigt intressant och trevlig dag!

Får tacka alla medverkande. Nu har jag fått lyssna på både piP. pi60 och ett riktigt kompetent delat system.

Så jag sammarfatta det hela med: de är riktigt bra på att återgiva exakt som det var inspelat. Alltså så som Ino är skapta :) Detaljerna och spridningen är fantastisk. Sen de biorummen jag varit i idag kan man ju bara drömma om än så länge tyvärr :(

MEN! Efter denna långa lyssningsdagen så är jag bara ännu mer förvirrad över vad jag ska skaffa mig för anläggning efter mina behov.

Det som slog mig som mest idag var. Är det lönt att skaffa en sån rejäl anläggning då jag bara använder den kopplad till datorn och lyssna på spotify och musik på datorn?

Hej och tack för besöket.

Jag tycker att du skall överväga att skaffa PiP, då har du en snudd på fullregisterhögtalare som du kan spela på till du vet hur ditt framtida boende kommer att se ut, de spelar likadant som min rigg men inte riktigt lika starkt.
Dessutom är det snudd riskfritt då PiP i princip behåller värdet, synd att inte min kompis kunde komma förbi med PiP som det var tänkt, då hade ni fått höra vad otroligt kompetent denna lilla rackare är i ett akutstikreglerar rum.

Lycka till

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-06 22:09

lennartj skrev:

Jag kör coaxial direkt ifrån moderkortet på datorn. Så det blir ju ingen toppen kvalité.

Men om jag kopplar på detta sättet fast in i en Denonförstärkare med inbyggd DAC så menar du att ljudet kommer bli mycket bättre? :)

Har ingen som helst erfarenhet av DAC och vad det allt heter. Så kom gärna med tips och info.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-06 22:14

Tengil skrev:
Hej och tack för besöket.

Jag tycker att du skall överväga att skaffa PiP, då har du en snudd på fullregisterhögtalare som du kan spela på till du vet hur ditt framtida boende kommer att se ut, de spelar likadant som min rigg men inte riktigt lika starkt.
Dessutom är det snudd riskfritt då PiP i princip behåller värdet, synd att inte min kompis kunde komma förbi med PiP som det var tänkt, då hade ni fått höra vad otroligt kompetent denna lilla rackare är i ett akutstikreglerar rum.

Lycka till

Vh Christer

Det är jag som ska tacka! :)

Ja, det var synd att han inte kunde komma. Men fick ju höra lite av dem hos Anders :)
Men sen samtidigt så känner jag att de nog inte kommer räcka till mig. Sen som du säger, det är ett säkert kort. Det kommer nog passa bra i mitt rum och jag kan ha dem tills jag kommit så långt så jag vet hur och var jag ska bo.

Det är mycket tankar och funderingar som snurrar runt nu ska ni veta så desto fler svar och åsikter desto bättre :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-07 00:44

Tyvärr är det inte lättare att få till toppenljud digitalt än analogt.
Några enkla tips kan jag inte ge.
Du behöver rätt specialdrivrutin i datorn för Kernel Streaming
ett kapabelt uppspelningsprogram som kan hantera rätt plugin för att aktivera Kernel Streaming t.ex. Foobar2000
rätt hårdvara som kan hantera protokollet och ta emot ljuddatat i asynkron kernel streaming.
Hårdvaran kan antingen någon av de senaste separata DAC'arna som har USB-ingång med denna funktion, vanlig USB-ingång duger inte eller så kan man använda en interface-omvandlare som HiFace från m2tech
http://www.m2tech.biz/index-3.html
till DAC med vanlig SPDIF-ingång.

Googla på "asychronous kernel streaming" läs och lär.
Det finns bra guider, kör du fast - återkom med specifik fråga.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-07 08:43

DVD-ai skrev:
Buddie skrev:

Just Hardstyle och Death Metal sätter anläggningarna på prov i att låta högt. Men inte mycket mer... Öronen börjar också att dista vid lite högre nivåer, inte bara anläggningarna. Har inte varit på några mässor på tjugo år eftersom det sällan är bra villkor för lyssning över huvud taget, oavsett musikstil. Den allmänna störnivån gör att det blir för högt i många fall och att gles musik sällan kan avnjutas som man gör vid ett verkligt framträdande. Mina referenser är det ljud som man kan höra vid ett icke PA-förstärkt framträdande. Om sedan annan mera "producerad" musik låter bra är det ett stort bonus. Man är ju Pink Floyd fan....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 09:19

Oresound skrev:

Man kan hinna lyssna på:
Trumpet Röst Hi-Hat Rum
Utklingningen "Luftdaller"
Timing Impulssvar
Dynamik&Detaljer
Naturlighet/Effekt

Felet är nog mer inställsamma inspelningar än musikgenren i sig.

jo, självklart, jag gillar jazz men inte just det som spelas på mässor :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 09:23

lennartj skrev:

+1

Kör rubbet via datorn.

Foobar2000 med ASIOdriver => Asus essence ST med ASIOdriver => RCA till stereon.
Låter MINST lika bra som någon kvalitativ CDspelare som jag testat med... asus ljudkortet är suveränt och med ASIOdriver's så har windows inga fingrar med i spelet alls :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 09:36

RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:
Buddie skrev:

Just Hardstyle och Death Metal sätter anläggningarna på prov i att låta högt. Men inte mycket mer... Öronen börjar också att dista vid lite högre nivåer, inte bara anläggningarna. Har inte varit på några mässor på tjugo år eftersom det sällan är bra villkor för lyssning över huvud taget, oavsett musikstil. Den allmänna störnivån gör att det blir för högt i många fall och att gles musik sällan kan avnjutas som man gör vid ett verkligt framträdande. Mina referenser är det ljud som man kan höra vid ett icke PA-förstärkt framträdande. Om sedan annan mera "producerad" musik låter bra är det ett stort bonus. Man är ju Pink Floyd fan....

8O
Helt fel... vet man vad man ska lyssna efter så vågar jag påstå att dessa stilar fungerar MYCKET bra till att testa anläggningar med. Gäller ju dessutom att välja "rätt låt" också :)
Men annars så har vi ju också dubstep som ju faktiskt (har jag märkt!) är något av det absolut bästa som existerar om man vill höra problem med upplösning och linjäritet i basen. otroligt avslöjande kan det vara!

Så, jag håller fast att med en valfrin dubstep låt, en hardstyle låt och en Death metal låt så kan jag bilda mig en mycket bra uppfattning av hur en anläggning presterar, oavsett ljudnivå... :wink:

Fast jag föredrar att få lyssna på dessa låtar båda på "normal nivå" och sedan på ganska hög ljudnivå, för att få en bredare bild av hur dom hanterar det hela. sedan är jag ganska nöjd med den provlyssningen :)

om jag "bara" får lyssna på dom tre låtarna en gång var, men på valfri ljudnivå så skulle jag välja att lyssna såhär.

Dubstep: på "normal ljudnivå"

Deat Metal: på "ganska hög ljudnivå"

Hardstyle: Så högt det i huvudtaget är möjligt innan anläggnignen låter dåligt eller tar skada. (eller att jag tar skada om det skulle vara så att anläggnignen är MYCKET ljudtrycks kapabel... :lol: )

Edit: Pink Floyd e riktigt bra! bra skön musik med en härlig "stil", bästa skivan måste väll ändå vara "Obscuredby clouds" tycker jag, men även "The Dark Side Of The Moon" är ju lysande ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-07 10:25

Tackar för de bra svaren. Ska läsa igenom det senare ikväll :)

Men något som jag och flickvännen bägge tyckte var att vi tyckte att y-4 var för lite bas. Är man lite galna då? 8)

Sen när vi lyssnade hos anders, han hade ett par y-4 och ett par äldre y-4 med 15" istället. Då började det likna något i ljudtryck :)

Så man är ju lite basnarkoman som sagt ;)

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-02-07 11:02

Y4 för lite bas!!! 8O

Då spelade ni antingen inte rätt sorts material eller så var det rummet inte lämpligt... ...har ju hört prof.Y4 i ett mycket stort källarrum där man i princip simmade runt i ljudbilden och basmattan. Då förstod jag hela idén med överdimensionerade bassystem. :lol: De spelades med i56.

Men att Y4 skulle kännas kort i rocken ... ja, då är ni ju bevisligen megabasnarkomaner.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino