Nad 214 + Sentec filter vs Denon 3806 inbyggda

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Asmo

Nad 214 + Sentec filter vs Denon 3806 inbyggda

Inläggav Asmo » 2011-02-03 23:29

Hej, köpte precis en Denon 3806 receiver och funderar lite på hur som blir bäst att göra med drivningen av front högtalarna.

Kör nu pre out till ett Sentec aktivt delningsfilter och sen en Nad 214 som driver ett par LTS s1 + 2st Zachry d250 (som rena monoblock) till 2 DIY basmoduler. Misstänker att receiverns inbyggda slutsteg kan låta bättre(=mer transparent) och troligen även ge mer effekt än Naden, frågan är också hur delningen i receivern står sig mot Sentec filterts (antagligen sämre?).

Naden är specad på 80W kontinuerligt/110W dynamiskt (240W/360W bryggad) i 8ohm. Zachry 120W. Receivern 120W/140W, dock var modellen över som tydligen ska vara väldigt lik förutom 10W mer angiven effekt uppmätt till 170W av Lazyworm här.

Vad jag förstår har jag två andra alternativ än det jag kör nu.
a) Låta receivern dela och köra inbyggda slutsteget till LTS s1 och koppla Zachry stegen på sub out.

b) Köra en sån specialkoppling som jag såg det tipsades om i mini dsp tråden där jag kör pre out till Sentec filtert och sen till basarna som vanligt men kopplar tillbaka högpass signalen till nån ingång på receivern och sen kör ut den som zon2 högtalare.

Gissar att alternativ b borde bli bäst, men vet inte säkert. Kan ju självklart testa bara... men får mecka ett par typ 7m långa högtalarkablar då som jag har det uppställt, så tänkte höra om någon här hade någon åsikt om det först.

En annan tanke också var att om jag får Nad steget över så bryggkoppla det och köra basmodulerna i mono med det i stället? Får dock kolla med min bror som byggt dem exakt vad de har i impedans först.
Senast redigerad av Asmo 2011-02-04 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-04 00:22

Dela med externt filter gör man bara om slutsteget är bättre än det inbyggda.
Kör på de inbyggda effektstegen till frontarna och basarna på subout, där du ansluter Nadsteget till basarna, istället för Zachryarna.
Kan du loopa basen på main in, så blir det ändå bättre. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Asmo

Inläggav Asmo » 2011-02-04 15:52

Hmm det är väl tänkbart att ett externt filter kan låta bättre än receiverns inbyggda, vilket jag trodde kunde vara fallet här. Har för mig jag läst en del kommentarer att de ofta t.ex inte delar tillräckligt brant?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-04 16:00

Asmo skrev:Hmm det är väl tänkbart att ett externt filter kan låta bättre än receiverns inbyggda, vilket jag trodde kunde vara fallet här. Har för mig jag läst en del kommentarer att de ofta t.ex inte delar tillräckligt brant?

Sentec delar väl med 18 dB/oktav? Många receivers delar med 24 för lågpass och 12 dB/oktav för högpass. I många fall kan då receiverns delning vara att föredra, speciellt om topparna är slutna lådor som faller med 12 dB/oktav. 30 + 18 eftersträvas av många men det är det akustiska fallet och summeringen som ska bli bra. Alltså delningen + högtalarnas egenskaper ska ge "rätt" kurvor.

Asmo

Inläggav Asmo » 2011-02-04 19:55

RogerGustavsson skrev:
Asmo skrev:Hmm det är väl tänkbart att ett externt filter kan låta bättre än receiverns inbyggda, vilket jag trodde kunde vara fallet här. Har för mig jag läst en del kommentarer att de ofta t.ex inte delar tillräckligt brant?

Sentec delar väl med 18 dB/oktav? Många receivers delar med 24 för lågpass och 12 dB/oktav för högpass. I många fall kan då receiverns delning vara att föredra, speciellt om topparna är slutna lådor som faller med 12 dB/oktav. 30 + 18 eftersträvas av många men det är det akustiska fallet och summeringen som ska bli bra. Alltså delningen + högtalarnas egenskaper ska ge "rätt" kurvor.

Ah hmm ja det är kanske bara 18 på det, jag vet inte. :oops: Hade bara för mig det filtret skulle vara riktigt bra, eller ja för en 10år sen eller nåt tror jag det ansågs vara det i varje fall. Var inne på Clas Ohlsson och köpte EKK kabel idag iaf så ska testa lite nu.

Återgå till Generellt om hifi