petersteindl skrev:Nu har jag tagit bort reflexen. Bra va?![]()
MvH
Peter
tjusigt

Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Nu har jag tagit bort reflexen. Bra va?![]()
MvH
Peter
i skrev:Peter, jag antar att du tänkt på Japan som en intressant marknad ?
I varje fall tror jag att de kan ha framgång där. Dvs jag tror att de appellerar särskilt till Japaner.
StefanH skrev:Du skulle nog kanske satsa på en modell med trådlös ljudöverföring, vilket nog skulle attrahera designintresserade, som kanske i första hand ser till det estetiska, före ljudkvaliteten. Alla kanske inte kan gömma högtalarsladden i väggen så att den kommer fram bakom högtalaren.
StefanH skrev:Du skulle nog kanske satsa på en modell med trådlös ljudöverföring, vilket nog skulle attrahera designintresserade, som kanske i första hand ser till det estetiska, före ljudkvaliteten. Alla kanske inte kan gömma högtalarsladden i väggen så att den kommer fram bakom högtalaren.
petersteindl skrev:Det rekommenderade cirkapriset till konsument för Bremen HD3D-12 är 29 995 kr/par inklusive moms.
Dock är det så att alla de som tålamodigt väntat på högtalarna möjligtvis har förväntat en lägre prisbild. Därför skissar jag på ett erbjudande som jag i så fall kommer att offentliggöra på mässan samt i e-mail till alla de som väntar på svar från Bremen på sina förfrågningar.
MvH
Peter
Bremens högtalare hängs på vägg vilket är en av fler nödvändiga förutsättningar för att möjliggöra en ljudåtergivning med autentiskt 3D-Ljud hemma i ens bostadsrum.
Bremens högtalare tillsammans med Bremens ”3D-Ljudomvandlare” där samtliga vanliga 2-kanals stereoskivor kan kodas om från 2 kanaler till 3 kanaler gör 3D-Ljud i bostadsrum för första gången möjligt. Den 3e kanalen spelas via Bremens därför speciella centerhögtalare.
I vanliga 2 kanals stereoskivor finns riktningsinformationen i signalen i form av dold differentiell kod som är vektoriell. Bremens omkodning av denna vektoriella riktningsinformation görs så att vektorerna bibehålls intakta men representeras av 3 kanaler istället för 2.
Övergången sker helt linjärt. Genom denna konvertering av kod av ursprungsvektorerna på det inspelade direktljudet skapas möjligheten till en för hörseln naturlig lokalisering av musikernas position. Även de inspelade tidiga reflexerna ges därigenom möjligheten att för hörseln kunna återskapa konsertlokalens väggar och tak på ett naturligt sätt.
Denna kodning av rum bidrar dels till att kunna åstadkomma den autentiska upplevelsen av att befinna sig live i konserthuset och dels av att instrumenten upplevs ha en naturlig akustisk förankring i i konsertlokalen samt i förhållande till varandra. Detta kan endast ske under förutsättning att ljudet återges på ett för den mänskliga hörseln naturligt sätt och detta kan endast åstadkommas på 2-kanalsskivor med en uppdelning av ljudet så att centerhögtalaren + höger högtalare återger de ljud som kommer från höger sida och centerhögtalaren + vänster högtalare återger de ljud som kommer från vänster sida.
Denna förutsättning är det andra nödvändiga villkoret för att åstadkomma ett verkligt 3D-ljud från befintliga 2 kanaler d v s för att återge en fullskalig ljudreproduktion av inspelningslokalen som spränger de gränser som det egna bostadsrummet sätter.
patjoh skrev:Ragnwald skrev:Japaner har en speciell kärlek till svensk musik och design.
Man har byggt små samhällen med röda vitknutade stugor och spelmansstämmor på programmet.
Det är faktiskt sant.
Pratar du inte om Gotland?
StefanH skrev:Det var som... 3D.
Alltså inte "bara" nya högtalare med spännande design, intressant.
Har försökt mig på att i tanken visualisera ett 3D-ljud, vilket väl måste vara något helt annat än det vi normalt menar med djup i ljudbilden. Vilket bara det när man uppnår det är riktigt mysigt, och nu ytterliggare en ny nivå.
Fungerar tekniken också med högtalarna placerade på samma (front)vägg som centerhögtalaren? Vill minnas att du eftersträvade placering på sidoväggarna, vilket väl borde kräva relativt smala rum?
Du skulle nog kanske satsa på en modell med trådlös ljudöverföring, vilket nog skulle attrahera designintresserade, som kanske i första hand ser till det estetiska, före ljudkvaliteten. Alla kanske inte kan gömma högtalarsladden i väggen så att den kommer fram bakom högtalaren.
Skulle man kunna uppnå 3D-effekten med t.ex. OA51 i kombination med din centerhögtalare, eller kanske modellen AVR7000 tog fram som center till sina OA51.
Tror att du har en succe med rätt marknadsföring, med kundkrets som annars handlar B&O.
Lycka till.
profbd skrev: ... nu får du ju förklara detta på svenska
så vi inte tror att det är säljsnack eller ...
Tumme skrev:Peter Steindl
Jag har några förslag/önskemål inför kommande mässa.
Som vi alla vet så brukar det bli mycket folk, trångt i rummen och varmt på mässorna och i vissa rum är det väldigt svårt att komma in i över huvud taget. Har man väl kommit in så brukar man inte få en speciellt bra plats. Vissa kör demos när det är fullt och vissa kör speciella tider och låser dörren.
Så mitt förslag/önskemål är att vi faktistianer skulle kunna boka in oss på demo några bestämda tider per dag t.ex klockan 11.00, 14.00 17.00 redan innan mässan. Det kanske inte är helt rättvist mot andra mässbesökare men jag tänker så här.
Nu vet jag inte hur stort rum du kommer att ha (eller hur du tänkt att lägga upp demosarna) men om vi säger att det får plats 6 st lyssningsplatser/stolar så skulle man kunna ta in 12st faktistianer och eftersom du då vet att det är bara folk från faktiskt.se som är i rummet så är det lätt att komma överens om att efter en viss tid så är det dags att byta plats med dom 6st som inte fick sittplats. På så sätt slipper du ha en till genomgång av högtalarna. När dom nästa 6 får sittplats så är det bara köra på med demomusiken igen. Dom 6st som redan suttit kan ju välja om dom vill stanna kvar eller snabbt gå ut.
På detta sett så tror jag faktiskt att det blir väldigt effektivt tidsmässigt och du kan kanske lägga nivån på genomgången av högtalarkonceptet lite högre eftersom det är faktiskt folk. Med ett sådant tillvägagångssätt tror jag faktiskt att det blir mera tid över för andra mässbesökare men jag kan ha fel. Det skulle i alla fall vara trevligt om det gick att lösa på något sett för oss på faktiskt.se
Om det blir 3 tider per dag så har du averkat 72st faktistianer på demo kanske ännu fler beroende på hur många sittplatser som kommer att finnas.
Och så har vi det här med demo musiken. Själv så tycker jag att det alltid demas för långa musikstycken och anledningen är att jag vill hellre höra flera musikstilar/låtar än en hel låt. Jag tycker det räcker med någon minut per låt till och med refrängen t.ex. Det är ju ändå en mässa och någon seriösare utvärdering är ju svårt men jag har lättare att bilda mig en uppfattning om jag hör någon musikstil/låt som jag i alla fall känner igen. Själv har jag lämnat många demos för att dom spelat hela stycken och musiken inte tilltalat mig över huvud taget och det är ju lite trist.
Kanske du Peter skulle kunna låta oss på fakstiskt kunna komma överens om några musikstycken som vi skulle kunna demas eller om du kommer med förslag som vi skulle kunna rösta om.
Det finns säkert andra lösningar på hur man ska lösa det men det var bara lite förslag/önskemål från min sida.
Vad säger du Peter kan det vara något?
Thomas
petersteindl skrev:Hej Tumme
Tack för dina synpunkter. Jag skall fundera på saken vad gäller faktiskt[s]oider[/s]ianer![]()
![]()
Vad gäller musik så väljer jag musik i helt olika stilar och sedan brukar jag inte spela hela låtar om inte låten är kort. Jag brukar inte spela andras musik som de har med sig på mina demo och mässor annat än inofficiellt efter mässtid. Vill man lyssna på sina skivor så är det lämpligast att göra det i butik så småningom. Då får man längre tid och har mindre stökigt. Jag ställer ut på mässa för att jag har ett budskap jag vill förmedla.
Hur jag kommer organisera på mässan har jag ännu inte bestämt. Det kan bli slutna möten vid vissa tider, säg varje halvtimme, med 20 minuters spelning, men det innebär att jag inte kan vara ensam själv och dema. Någon måste finnas utanför vid vissa tidpunkter. Vi får se hur det blir.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Ranefjord skrev:En så fin högtalare borde fotograferas i en studio. Eventuell spegling kan sedan photoshoppas bort. Anlita en fotograf.
De flesta bilderna är tagna av en proffsfotograf utom just några bilder på den sidan. Det används också studio. Men eftersom högtalaren har runda former så blir speglingarna i 360 grader runt om och det innebär att studion måste vara oändligt stor för att ingen spegling överhuvudtaget skall kunna uppkomma.
petersteindl skrev:IngOehman skrev: ... Jag lånar din inledning: Intressant.
För bara några år sedan talade du om att mata centerhögtalaren med L+R,
L med L-R och R med R-L (rena skillnadssignalen S till båda) och att det var
något som du just hade kommit på (men som jag var rätt säker på att du
inte kunde ha provat i praktiken, eftersom du inte hade avvisat lösningen*).
Så - jag berättade om det omöjliga med att få sådana system att fungera#
och vad det är som gör att det inte funkar om högtalarna är placerade med
de aktuella avstånden och vinklarna från varandra, och då sa du bara att
du skulle "testa mera".
Jag berättade också om min gamla centerbakkanal från 70-talet som mat-
ades med S-signalen (ur en M/S-matris) och som även dipolstrålade (jag
har även skrivit om den i MoLt för sisådär 20 år sedan).
- - -
Nej, just exakt detta som du nämner känns jag inte vid, men däremot har jag sagt något liknande som vad jag då förstod var att du inte förstod vad jag menade och du svarade därför inte på mitt resonemang utan på vad du trodde var mitt resonemang.
IngOehman skrev: ....
Annars tycker jag ju att den roligaste tekniken (ehuru inte så informations-
mängdskul...) i den riktningen, är att använda sig av massor av mikrofoner,
arrangerade således att de täcker hela den yta som skall representera öpp-
ningen in till ljudbilden (idealiskt skall ju tätheten mellan mikrofonerna vara
1/4 väglängd eller mindre vid 20 kHz, så många kanaler blir det...##) och
att sedan spela upp det hela med en vägg bestående av lika många och lika
tätt placerade högtalare. Det är dock inte alls en matriseringskodning, och
den tekniken är därför helt inkompatibel med processning medelst vanliga
amplitudmatriser. Dock så kan man faktiskt konvertera sådana inspelningar
till en mer fåkanalig med amplitudiella riktningsvektorer - genom att addera
ihop kanalerna via en mängd tidsförskjutningsmatriser### som optimerade
för just den ljudvågsriktning som var och en av dem skall deschiffrera fram
ur inspelningen, inte helt olikt inversen till den metod som man använder
hos Yamaha för att styra utstrålningsriktningarna från deras "TV-korv".
Men problemet är att man måste göra det i väldigt många steg för att inte
förlora information på grund av utsläckning. Så man måste börja med att
plocka fram en förfärlig massa strålningsvektorers signal över tiden, för att
sedan summera dessa i en panorama-matris (alltså en som delar varje vek-
tor i två eller flera kanalriktningar). Frågan är dock vad man har vunnit när
slutresultatet (om man vill nå ned till bara två lagrade kanaler) blir från snar-
likt till identiskt med det som man kan fånga direkt med en Blumleinuppställ-
ning?
Och har man INTE så många mikrofoner som antytts, så blir den där tidsmat-
riseringen illa färgad av kamfilterinterferenser för alla andra riktningar än den
rakt fram...Jag har gjort försök med ett tjugotal mikrofoner, och det var
inte tillräckligt, även om det började likna något. Teorin säger ju att man för
ett tre meter brett öppningsfönster behöver cirka 700 mikrofoner om man
nöjer sig med L-R-dimensionen (struntar i höjden), men jag tror att man kan
få hyggliga resultat med så lite som 42 mikrofoner, om man ställer upp dem
enligt inbördes avstånd med en pseudorandom-fördelning, således att inter-
ferenserna för sidledes infallande ljud undertrycks av frånvaron av tidsfasta
transientrepetitioner.
Men - även om ett vitt brus och en dirac har samma energifördelning över
frekvensbandet, så är de inte för örat samma sak, vill jag ju påstå.![]()
Men ibland kan det kanske vara tillräckligt för att någon skall nöja sig? Det
blir i varje fall klart bättre än när energifördelningen blir kamfiltrigt frekvens-
selektiv som funktion av infallsvinkel som det blir om man försöker tidsmatri-
sera med för få mikrofoner, eller om man till och med matriserar utan någon
tidsförskjutning alls (vanlig summa/differens-matris).
- - -
Hursomhelst är det mesta redan gjort, och jag är glad att det inte är just
att klämma ut M/S-info i rummet (C/L-R) och hoppas på faseffekter, som du
har avsett göra, för som sagt - det fungerar inget vidare.
Vh, iö
- - - - -
Snip...
##Läs t ex dialogen mellan undertecknad och Ken Kantor från 1996, där vi
diskuterar sådan megakanals-teknik (som dock var gammal som gatan som
idé redan då).
###Och saken kompliceras dessutom av att avstånden är ändliga vilket gör
att tidsmatriseringen behöver ta hänsyn till böjda vågfronter, det vill säga
den geometriska distorsion som bär den sanna avstånds- och holografiska
informationen som man helt eller partiellt går miste om om man konverterar
till vektorinformation som är amplitudkodad.
petersteindl skrev:i skrev:Peter, jag antar att du tänkt på Japan som en intressant marknad ?
I varje fall tror jag att de kan ha framgång där. Dvs jag tror att de appellerar särskilt till Japaner.
Även Japan är intressant som marknad. Varför tror du att de appellerar särskilt till Japaner? Är det designen eller ljudet eller något annat som just Japaner skulle fastna för?![]()
MvH
Peter
i skrev:petersteindl skrev:i skrev:Peter, jag antar att du tänkt på Japan som en intressant marknad ?
Även Japan är intressant som marknad. Varför tror du att de appellerar särskilt till Japaner? Är det designen eller ljudet eller något annat som just Japaner skulle fastna för?![]()
MvH
Peter
Designen! Och - tror jag - de möberingsmässiga fördelar de ger i de begränsade utrymmen Japaner har.![]()
I varje fall "känns" det för mig som om Japaner skulle gilla dom.
Objektivisten skrev:Frågan är hur man får upp dom på en rispappersvägg?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster