DanNorman skrev:Jag håller inte med. Tycker det låter bra i många fall. Kanske för att jag vet hur skit det låter otriggat, eftersom mycket få ljudtekniker kan få till riktiga trummor på ett bra sätt.
Dessutom finns det få trummisar som spelar tillräckligt bra. Då menar jag både timingmässigt och dynamisk sett, alltså slå lika hårt varje trumslag. Eller jämt iaf.
Du sparar väl musiken oprocesserad hoppas jag? Tänk dig den dagen folk vill höra på musik som inte är sönderpressad dynamiskt. Då sitter du på en guldgruva..
Samtidigt är det väldigt tragiskt att rockmusiker inte fattar ljud. För dig så är det ju ett bortslängt arbete att ens mixa dem som kommer in i studion när du vet att du måste komprimera och limitera sönder ljudet senare. Är man ute och mixar live har man större inflytande över ljudet när bandet inte har tid att argumentera ut-ljudet. Då kan man försöka få fram ett högt men välmixat ljud så folk slipper sätta in öronproppar. Ett trick är att öka volymen under konserten så blir de inte hörselskadade redan när trummisen pangar till virveln. Men det är ett fegt sätt..hehe.
Jag är högst amatörmässig på att mixa men brukar njuta av att ha subgrupper där jag kan höja och sänka vid refränger. Funkar ovanligt bra.
Hursomhelst är det skönt att höra dig prata om problemen med musiker som inte förstår ljudkvalitet. De borde egentligen vara bäst på ljud.