Nybliven piP-ägare

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikeett

Nybliven piP-ägare

Inläggav mikeett » 2011-02-04 14:48

Jag vart nyfiken på Ino ett tag så dök en annons upp på ett par prisvärda piP:ar.
Åkte över för en snabb provlyssning för att se att de fungerade.
Det var ett fantastiskt ljud ur dom, jämfört med de högtalare jag haft innan var detta det som i mina öron lät helt naturtroget, trots ooptimerat rum.
Snabb affär, åka handla lite kabel att koppla in dom med.
Ut med Carlsson OA116, in med betydligt mindre piP:arna.
Snabbt fram med lite plattor!
Mattias Lies hade skön närvarokänsla,
Dire Straits gav lite blandade känslor, saknade lite bas...
Norah Jones, vilken fullträff. Vet inte om hon var skapt för högtalarna eller högtalarna för henne. Hon satt och sjöng i mitt vardagsrum.

Ungarna ville se TV, så det blev en paus för mig medans piP fick spela
Disney playhouse...

Sedan provade sambon lite spotifylåtar, hon tyckte de lät ok, men saknade bas.
Hon frågade om man kunde se film med bas (hennes favorit är Transformers på hög volym med bas som skakar rum).
Visst går det att se film, men rumsskak är bara att glömma ;)
Sån film får vi titta på i vårt biorum/förråd/allmän avställningsplats... :lol:

Nu skall det till lite dämpning bakom lådorna, så är nog det mesta på plats.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-02-04 15:06

Om det saknas bas så kan det vara så att du har dem en bit ut från väggen? Jag har mina dikt an mot väggen med en dämpskivan mellan. Ingen brist på bas där inte.

Eller så har du bara ett rum som äter mycket bas helt enkelt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-04 15:22

Bas lider de inte brist på vid normal lyssningsnivå.
Har du någon bild på dem och hur de står uppställda?
Den som vet mest, tror minst.

eriken

Inläggav eriken » 2011-02-04 15:22

Har du ett rum med gipsväggar eller öppen planlösning?

Användarvisningsbild
mikeett

Inläggav mikeett » 2011-02-04 16:49

De står dikt an plyfavägg med renoveringsgips på (ville ha en vägg där det går att skruva fast saker, som TV).
Högra högtalaren står ca 40 cm från ett hörn (lite för nära hörnet men det är en TV ivägen på andra sidan...)
Vänstra högtalaren står 40 cm ifrån en öppning.

De är bara uppsmällda, skall som sagt skaffa så mycket dämpmaterial bakom som möjligt. Bara ca 60cm bred väggyta fri...

rummet är ca 20kvm med 2 dörröppningar.

Får visa mina fantastiska kunskaper i Paint.
Ungefär så här ser det ut hemma hos mig.
Bild

eriken

Inläggav eriken » 2011-02-04 17:47

Har själv haft piPs och hemma hos mig är de inte i närheten av att orka med att ge en trovärdig basåtergivning (gips och öppningar). Samma sak med pi60 även om dom fyller ut bra mkt mera än piP. Jag (gissar) att ino är konstruerade att återge den tänkta frekvenskurvan i ett slutet rum helst av betong och i andra fall så blir de lite tunna i basen. Om någon har kunskap i detta vore det intressant att höra.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-02-05 00:10

Njae, väggmaterial kan ju verka både för och emot. En betongbunker är ju inte alltid ideal. Blandade material och en blandning av hårda och mjuka väggar kan ju vara bra mycket trevligare.

Jag tror nog piP spelar bas, frågan är om det rör sig om någon utsläckning eller var basen hamnar. Har du provat att gå runt och lyssna på olika ställen? Kanske spela på andra rumsledden?

Flera öppningar och öppningar större än en vanlig dörr kan ju leda till ett och annat otrevligt bastapp. Hos mig hamnar ju lågbasen i hallen och inte i lyssningsposition.

piP kan ju spela mycket fin och djup bas för sin ringa storlek. Men att de kan låta torftiga är ju också sant, vilket min bror fick erfara då han flyttade och sedan ringde och undrade varför basen försvann. (De stod för långt ifrån bakvägg i nya lägenheten...)

Användarvisningsbild
mikeett

Inläggav mikeett » 2011-02-05 22:06

Placeringen skulle gå att experimentera med, men estetiskt är det denna plats högtalarna får befinna sig på (TV:n monterad på väggen plus lite andra estetiska skäl).

I hallen fanns lite mer bas, men där vill jag inte stå och lyssna på musik :). Satt och gjorde lite naturbehov och hade lämnat dörren öpen medans radion spelade i bakgrunden. Inne i det helkaklade badrummet var det minsann ingen brist på bas, inte mycket annat hördes men basen fanns där.

Får se om man någon gång lyckas trolla ut den basen till v-rummet utan att förstöra något estetiskt, eller bara låter saker vara för det låter inte dåligt :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-05 23:12

Stäng toadörren så basen inte hittar in där? 8) :lol: :wink: :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-05 23:47

Eller, den basen ska inte ut därifrån. :lol:

Användarvisningsbild
mikeett

Inläggav mikeett » 2011-02-06 09:02

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-06 10:34

Placering av högtalarna får du prova ut, länge och väl. Likadant med lyssningsplatsen.
Rummet, placering av ljudalstrare och lyssnare är de viktigaaste komponenterna i din anläggning. Du kan få din anläggning att låta totalt annorlunda enbart beroende på placeringen. Vänta med dämp tills du funnit optimal placering och ta dig tid att experimentera med "oväntade" idéer. Det är oftast då man finner det.
Rumsakustik i kombination med lyssning är inget enkelt pussel, men väldigt trevligt. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-02-06 14:54

sprudel skrev:Placering av högtalarna får du prova ut, länge och väl. Likadant med lyssningsplatsen.
Rummet, placering av ljudalstrare och lyssnare är de viktigaaste komponenterna i din anläggning. Du kan få din anläggning att låta totalt annorlunda enbart beroende på placeringen. Vänta med dämp tills du funnit optimal placering och ta dig tid att experimentera med "oväntade" idéer. Det är oftast då man finner det.
Rumsakustik i kombination med lyssning är inget enkelt pussel, men väldigt trevligt. :)

Håller med fullständigt!

Håller för n.v. på att tuna (vi pratar om centimeter) in iPs som faktiskt.se låter lite annorlunda än piPs (förmodligen för att absorbenterna absorberar mer nu).

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-06 20:45

Nu återkommer frågan om de är i rätt fas?

Även om du har kopplat högtalarkablarna rätt, så kan de (om de är hembyggen) vara felfasade internt.
Lätt hänt iom telekabeln saknar färgmärkning. :wink:

Användarvisningsbild
mikeett

Inläggav mikeett » 2011-02-07 10:22

Dom är i träfanér och det är bra gjort så troligtvis är högtalarna 'fabriks'-monterade...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-02-07 10:27

Ino säljs ofta med färdig finish(faner/lack) fast du får löda allt själv. Så bara för att de har snygg faner betyder inte att de är felkopplade.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-02-07 10:50

+1

Och bara för att någon har skruvat/lött ihop ett tjogtal högtalare genom åren betyder inte heller att man inte råkar fasvända en kabel.
Det kan hända vem som helst (...och ibland är man vem som helst. :oops:)

Det är dock snabbt fixat så misstänker du att något är knas kan du öppna upp högtalaren, börja med att kolla anslutningspanelen bak, så slipper du lossa på elementen. Är tåtarna omärkta så får du dock lyfta ut klabbet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-07 11:33

För att enbart kolla om baselementen ligger ur fas, är det enklast att bara skifta ena högtalarkabelns polaritet. Du behöver således inte gå in i lådan.

Skulle det visa sig att du efter det upplever att basen blev starkare, så skulle jag, i ditt ställe, inte dröja med att plocka ur elementen och kolla hela filtret. Kan bli hur tokigt som helst, om montören inte varit skärpt nog.
Du kan få hjälp av Ingvar Öhman själv, mot en liten kostnad, eller någon annan forumbroder, beroende på var du bor.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-07 12:31

adzer skrev:... Så bara för att de har snygg faner betyder inte att de är felkopplade.
Det var lite roligt...

Enklast är väl att göra polaritetstest med ett 1,5V batteri (kolla så att båda basarna rör sig åt samma håll vid anslutning med lika polaritet från batteriet). Då behöver man inte ta ur elementen eller öppna lådan.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 12:32

Sanjuro skrev:+1

Och bara för att någon har skruvat/lött ihop ett tjogtal högtalare genom åren betyder inte heller att man inte råkar fasvända en kabel.
Det kan hända vem som helst (...och ibland är man vem som helst. :oops:)

Det är dock snabbt fixat så misstänker du att något är knas kan du öppna upp högtalaren, börja med att kolla anslutningspanelen bak, så slipper du lossa på elementen. Är tåtarna omärkta så får du dock lyfta ut klabbet.

Tur att jag finns va... ?! :lol:

Har för övrigt själv lyckats med att fasvända, men det hör man ju på en gång att något är fel så det är ju inte något stort problem... bara att löda om !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-07 12:50

Kalejdokom skrev:Enklast är väl att göra polaritetstest med ett 1,5V batteri (kolla så att båda basarna rör sig åt samma håll vid anslutning med lika polaritet från batteriet). Då behöver man inte ta ur elementen eller öppna lådan.

Kanske inte lika lätt att se diskantelementets rörelse.
Har för mig att någon lyckades koppla basen över diskantfiltret. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-02-07 13:07

Kalejdokom skrev:
adzer skrev:... Så bara för att de har snygg faner betyder inte att de är felkopplade.
Det var lite roligt....

Oj var inte meningen som ett skämt. Skrev detta på mobilen under en föreläsning så koncentrationen var lite dålig. Det skulle var ett till inte där i.

Så bara för att de har snygg faner betyder inte att de inte är felkopplade.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-02-07 17:44

Ragnwald skrev:
Kalejdokom skrev:Enklast är väl att göra polaritetstest med ett 1,5V batteri (kolla så att båda basarna rör sig åt samma håll vid anslutning med lika polaritet från batteriet). Då behöver man inte ta ur elementen eller öppna lådan.

Kanske inte lika lätt att se diskantelementets rörelse. :)

Hur skulle det ev. felet påverka basåtergivningen menar du?

Användarvisningsbild
mikeett

Inläggav mikeett » 2011-02-07 18:54

Jaha där ser man, får hem å kika :?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-07 20:44

niklas skrev:
Ragnwald skrev:

Inte alls, har jag inte heller påstått.
Skulle basarna visa sig vara felkopplade, så är steget inte långt att något annat också kan vara felkopplat, menade jag. :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-07 20:48

mikeett, säg till om du vill ha kopplingsschemat, om du inte redan har det.
Ganska okomplicerat och allt sitter limmat på baselementets baksida.

Användarvisningsbild
mikeett

Inläggav mikeett » 2011-02-07 22:44

Gjorde batteritestet och basarna putade snällt utåt.

Provade att separera högtalarna något (ca 30cm ut vardera sida).
Lite närmare hörnet och andra lite närmare öppningen, men jag tycker det blev lite mer bas då, tror det låter bra nu...

Nästa steg skulle väl vara att REW:a lite, men då måste ännu mer grejjer inhandlas så det får ligga på is...

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-02-08 00:06

Ragnwald skrev:
niklas skrev:
Ragnwald skrev:

Inte alls, har jag inte heller påstått.
Skulle basarna visa sig vara felkopplade, så är steget inte långt att något annat också kan vara felkopplat, menade jag. :wink:

Å hur kan man se att basarna är felkopplade genom att titta på diskantelementets rörelse? :wink:

Nä, jag ska lägga av... :P

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-08 00:27

niklas skrev:Å hur kan man se att basarna är felkopplade genom att titta på diskantelementets rörelse?

Ingen aning, förklara du. :wink:

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2011-02-08 01:01

dikt an mot väggen? Nån decimeter ut ska de väl iaf?

glöm inte o vinkla in dem också

Nästa

Återgå till Wänner af Ino