Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Det där slutsteget verkar behöva lite översyn innan du spelar vidare på det.
2-ch skrev:Surt.
Lägg på en konstlast och se om du kan repetera fenomenet. Du vet ju precis när det uppkom.
Vet inget om AC/DC men har inte hårdrock generellt sett mycket information just runt 100hz. Hur högt spelades det?
Stranne skrev:Men inte kan man väl åstadkomma sådana fenomen med 4 meter kabel i en hög eller?
2-ch skrev:Stranne skrev:Men inte kan man väl åstadkomma sådana fenomen med 4 meter kabel i en hög eller?
Nej, inte ens om du rullar ihop dom till en spole (= sämst, trasselhög = lite bättre)
En konstlast är ett effektmotstånd som kopplas in istället för högtalare. Men för att se något måste du mäta med ett oscilloscope.
Förfarandet finns det andra här som kan förklarar på ett bättre sätt än på min amatörnivå.
Du har inte pillat till någon "felaktig" kurva i din DCX? Det är lätt gjort och kan leda tilll tråkiga resultat.
schmutziger skrev:Har råkat ut för nästan exakt samma sak.
Hade en dålig xlr->rca adapter där jorden lossnade och kortslut till +
då skickade dcx:en ut 12v till mitt rb991 som i sin tur tryckte ut min ena 8545 bas så långt det gick, small duktigt o lika högt en gång till när jag stängde av steget.
Dock höll allt utom den kanalen på dcx:en, vet inte om det går att laga dock
Tank skrev:Låter ungefär som vad min 1090 landar på i temperatur
under liknande förhållanden. Tror det är normalt för serien.
Stranne skrev:Dock tycker jag att 991 blir varmt väldigt fort
2-ch skrev:Stranne skrev:Dock tycker jag att 991 blir varmt väldigt fort
Min blir inte varm alls. Nu har jag inte mätt men även när den stått på och spelat på låg-mellan nivå flera timmar så är där ingen nämvärd värmeutveckling.
Ragnwald skrev:Se till att få biasinställningarna kollade. Ingen mening att de står uppskruvade för mycket.
42 grader på locket, kan innebära kanske över 50 grader på trissorna, då är du farligt nära gränsen för att förstärkaren inte längre kan ge full uteffekt enl spec och även ökad dist.
Stranne skrev:Ragnwald skrev:Se till att få biasinställningarna kollade. Ingen mening att de står uppskruvade för mycket.
42 grader på locket, kan innebära kanske över 50 grader på trissorna, då är du farligt nära gränsen för att förstärkaren inte längre kan ge full uteffekt enl spec och även ökad dist.
Menar du att de är uppskruvade från fabrik eller att någon skulle kunna
ha varit och pillat i steget? Jag tror han som hade det innan mig är enda
ägaren och visst kan jag kolla med honom iofs.
Vinylcalle skrev:Stranne skrev:Ragnwald skrev:Se till att få biasinställningarna kollade. Ingen mening att de står uppskruvade för mycket.
Menar du att de är uppskruvade från fabrik eller att någon skulle kunna
ha varit och pillat i steget? Jag tror han som hade det innan mig är enda
ägaren och visst kan jag kolla med honom iofs.
Biasen kan ändras av sig själv. Mät upp den istället.
MvH Carl
Stranne skrev:Jag har tidigare tyckt att nivån mellan basar och toppar varierat lite grand, främst har det känts som om utnivån på 991 har sänkts något. Kan detta vara ett symptom på bias-problem tex? Jag kom på detta just nu, tidigare har jag trott att det bara varit inbillning.
Vinylcalle skrev:Stranne skrev:Jag har tidigare tyckt att nivån mellan basar och toppar varierat lite grand, främst har det känts som om utnivån på 991 har sänkts något. Kan detta vara ett symptom på bias-problem tex? Jag kom på detta just nu, tidigare har jag trott att det bara varit inbillning.
Tror inte det är ett symptom på felinställd bias. Men är inte 100 på det. Någon med bättre koll får gärna svara.
Bias justeras in genom att följa servicemanualens beskrivning. Allt som oftast ska det ställas in via en vridpotentiometer (denna kan röra sig och ändra värde av sig självt). Sedan mäter du upp antingen ström/spänning vid en testpunkt/er tills du fått korrekt värde. Till det duger en multimeter.
Mvh Carl
Stranne skrev:Ok, det skulle jag nog kunna klara av. Går det att hitta servicemanualer på nätet? En multimeter behöver jag ju skaffa ändå.
RogerGustavsson skrev:Stranne skrev:Ok, det skulle jag nog kunna klara av. Går det att hitta servicemanualer på nätet? En multimeter behöver jag ju skaffa ändå.
Ibland kan man hitta dem på nätet.
Här är användar- och servicemanual för Rotel RB-991
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... er_spa.pdf
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... pwr-sm.pdf
Stranne skrev:Det vore intressant med fler iakttagelser kring detta. Hur varma blir era
Rotel 991?
-Palle- skrev:Stranne skrev:Det vore intressant med fler iakttagelser kring detta. Hur varma blir era
Rotel 991?
Har/hade ett 1582 vilket i grund och botten är samma steg som 991 och det blir inte speciellt varmt, även om man spelar på ganska höga volymer under en längre tid.
Detta är dock en högst subjektiv bedömning, men jag tror inte att det blivit varmare än runt 40 grader oavsett hur hårt det pressas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster