Provlyssning

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-08 15:21

Då har man bokat in en provlyssning hos IÖ den 12 april. Fanns plats imorgon och på torsdag. Men är inte det lättaste att ta sig till Stockholm i en handvändning :P

Dock är det långt till april. Sen är det betänketid och väntetid på högtalarna efter det :/

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-08 16:43

Svenn3SaataN skrev:Då har man bokat in en provlyssning hos IÖ den 12 april. Fanns plats imorgon och på torsdag. Men är inte det lättaste att ta sig till Stockholm i en handvändning :P

Dock är det långt till april. Sen är det betänketid och väntetid på högtalarna efter det :/

Mjaaa, beror ju på vad du ska ha, piP/piPs är ju något som man i stort sätt kan ta under armen när som helst :)
Har du dessutom redan lyssnat på Ino tidigare och "vet hur dom låter" och varit med på kvällen och snackat/ lyssnat på genomgångarna och om du dessutom bor långt bort. Ja då tror jag verkligen inte det är några problem att köpa några högtalare samma kväll/ dagen efter du varit där. Känns ju onödigt att du ska åka hem och sitta i flera dagar fö att sedan vara tvungen att åka upp igen för att hämta högtalarna, OM han nu råkar ha det du är intresserad av ståendes i lager.

om det är något som han inte har i lager (han har väll normalt inget i lager!) så är det ju oavsett väntetid på att få lådorna färdiga tillbaka från snickare :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-08 19:29

DVD-ai skrev:
Svenn3SaataN skrev:Då har man bokat in en provlyssning hos IÖ den 12 april. Fanns plats imorgon och på torsdag. Men är inte det lättaste att ta sig till Stockholm i en handvändning :P

Mjaaa, beror ju på vad du ska ha, piP/piPs är ju något som man i stort sätt kan ta under armen när som helst :)
Har du dessutom redan lyssnat på Ino tidigare och "vet hur dom låter" och varit med på kvällen och snackat/ lyssnat på genomgångarna och om du dessutom bor långt bort. Ja då tror jag verkligen inte det är några problem att köpa några högtalare samma kväll/ dagen efter du varit där. Känns ju onödigt att du ska åka hem och sitta i flera dagar fö att sedan vara tvungen att åka upp igen för att hämta högtalarna, OM han nu råkar ha det du är intresserad av ståendes i lager.

om det är något som han inte har i lager (han har väll normalt inget i lager!) så är det ju oavsett väntetid på att få lådorna färdiga tillbaka från snickare :)

Jo, det hade ju varit sjukt smidigt om jag hade kunnat ta med mig högtalare hem. Men kanske lite jobbigt att ta det på tåget. Men inte värre än att man får ha med sig en stor resväska :)

Det jag har funderingar på just nu är i14 och sen några billiga basar som jag bygger basmoduler av och driver med PA-steg. Frågan är bara hur det kommer bli? Sen att om jag skaffar mig ett större boende sen så kommer jag vilja ha större toppar.. Då är man tillbaka på ruta ett ändå :/

En annan fundering, hur höga ska ett par stativ vara? Någon som har lite mått på i14 som de vill dela med sig av? :)

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-08 19:59

En annan sak jag märkte idag var att det är rätt mycket bakgrundsbrus när jag spelar högt. Beror det på förstärkaren, källan eller musiken som spelas?

Sen när det är tyst fast på hög volym så har man i högtalarna när man "snurrar" på volymratten. Hoppas ni förstår hur jag menar :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-08 20:37

CD-systemets maximala signalbrusförhållande om 96 dB är långt större än inspelningarnas signalbrusförhållande. Inte minst om det handlar om mångakanalinspelningar som mixats till panorerad multimono. Puristiska audiofilinspelningar är något annat och de kan ha väldigt lågt brusgolv. Vanliga inspelningar har sällan mera än 60-70 dB i signalbrusförhållande. Om du lyssnar med toppar på 100 dB ligger med andra ord brusgolvet på 30-40 dB.

Att det hörs i högtalarna när du rör volymkontrollen kan bero på att du kanske har en dator som signalkälla? Det verkar vara standard på datorer med ljudkort på moderkortet att det blir överhörningar inne i datorn och att detta hörs i den analoga audiosignalen. Om det är en konventionell analog förstärkare du rattar på har den kanske en dålig volymkontroll? Sprakar det? I så fall kan poteniometern vara sliten eller ha dålig kontakt.[/quote]

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-08 23:19

Kan ju även vara någon dålig kabel som ligger fel, eller något problem med slutsteget.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-09 00:38

jag kör ljudet ifrån datorns optiska direkt in i min HK. Det har låtit så med volymkontrollen ett bra tag. Har inte haft stärkaren mer än ett år. Men har väl att göra med att jag kör ifrån moderkortets inbyggda då. Får skaffa mig ett bättre ljudkort :)

På tal om ljudkort. Hade tänkt skaffa mig ett nytt ljudkort. Men jag kör lite film ifrån datorn ibland. Då vill ju kunna köra det på en hemmabioförstärkare. Måste ljudkortet vara ett säg 5.1 då? Menar det borde väl räcka med 2.0 för signalen är väl det samma. Sen skickar väl bara förstärkaren ut information ut till de olika kanalerna?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-02-09 01:06

Svenn3SaataN skrev:jag kör ljudet ifrån datorns optiska direkt in i min HK. Det har låtit så med volymkontrollen ett bra tag. Har inte haft stärkaren mer än ett år. Men har väl att göra med att jag kör ifrån moderkortets inbyggda då. Får skaffa mig ett bättre ljudkort :)

På tal om ljudkort. Hade tänkt skaffa mig ett nytt ljudkort. Men jag kör lite film ifrån datorn ibland. Då vill ju kunna köra det på en hemmabioförstärkare. Måste ljudkortet vara ett säg 5.1 då? Menar det borde väl räcka med 2.0 för signalen är väl det samma. Sen skickar väl bara förstärkaren ut information ut till de olika kanalerna?

Det kan vara en dålig kabel som sagt var.

Givetvis måste du ha ett ljudkort som grejar 5.1.
Om stärkaren bara ser två kanaler in så finns det ju bara två kanaler.
Visst kan du trycka ut det i fem högtalare plus sub, men det är ändå bara två kanaler.. :wink:

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-09 07:57

bakerman22 skrev:Det kan vara en dålig kabel som sagt var.

Givetvis måste du ha ett ljudkort som grejar 5.1.
Om stärkaren bara ser två kanaler in så finns det ju bara två kanaler.
Visst kan du trycka ut det i fem högtalare plus sub, men det är ändå bara två kanaler.. :wink:

Får testa med en annan kabel som jag har liggandes hemma :)
Jo, får väl se om man hittar något vettigt :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-09 08:53

Svenn3SaataN skrev:jag kör ljudet ifrån datorns optiska direkt in i min HK. Det har låtit så med volymkontrollen ett bra tag. Har inte haft stärkaren mer än ett år. Men har väl att göra med att jag kör ifrån moderkortets inbyggda då. Får skaffa mig ett bättre ljudkort :)

Men om det är i HKn du ändrar volymen är det ju därifrån störningen kommer.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-09 09:00

Vad va det för prylar som du spelade på i dagsläget ?

i14 kommer du långt på, med vettig drivning så spelar dom på riktigt bra :)
Dela lite högre sedan bara så att du avlastar 8"aren från större delen av midbasen... runt 120Hz kan man ofta gå upp till (om man är noga med placering av modulerna och dessutom så ska modulerna låta bra vid denna delning också !)

Men frågan är, hur pass petig är du med ljudkvaliteten, hur pass viktig är ljudbilden ! och hur vill DU att det "ska låta" ?!
Är Ino högtalarna för dig ? känner du att du får ut något av dom pengarna som du lägger ? Du kanske skulle satsa på något som spela på bra men inte är lika "dyrt"... ? elelr spelar på "bättre" för samma pris.. ?! :wink:

PA kan vara en bra väg, satsa på några seriösa monitorer allternativt toppar av mindre modell av. t.ex. EV eller JBL som bygger med kvalitet i focus. Det kan låta jätte bra! vist du får ingen vidare ljudbild, och 3D perspektivet är typ NOLL men kvaliteten på ljudet i övrigt är super och dom tål att spelas högt utan att börja dissta störande.
Om du lyssnar nästan enbart på hardstyle så tycker jag att du ska fungera på det, Ino är suveränt och jag skulle INTE byta mot något PA system jag hört hittils.
Men det är jag det, och det mycket för att jag vill ha högtalare som låter bra till allt (efter som jag lyssnar på så otroligt blandade stilar..)och dessutom kan ge en mycket verklighetstrogen ljudbild med både djup, Höjd och bredd. ljudtryck / krona så vinner inte Ino ur det avsendet utan då är PA bäst, och lägger du motsvarande i14 (20kkr) på Pa toppar så kan du får riktigt vettiga grejer !

jag tycker att du ska fundera lite, i14 går att spela högt med, väldigt högt till och med, högre än vad man tror faktiskt :)
Men i14 har absolut ingenting att hämta mot ett par seriösare EV toppar med deras suveräna 12" mellan/midbas i tillsammans med deras fina 3" drivers. Eller om du vill så satsar du på deras lite speciella diskant/ mellanregister hornkonstruktion. 2st 3" drivers och 2st10" middar i en lite udda konstruktion. vet dock ej om det går att köpa nu för tiden, kolla beggat (ska leta och se om jag hittar vad dom heter..)
Den e det tryck i, går att spela så att öronen blöder och då har du ändå peltor kåpor på dig... :lol:

sammanfattningsvis.

Ino = bästa jag hört och går att spela väldigt högt med för att vara Hi-Fi prylar (vill inte skriva Hi-end för det är för mig oftast "ploj produkter"...)

seriöst PA = kan låta Mycket bra! men ger inte samma musikaliska känsla som t.ex. Ino ger och saknar en bra ljudbild med allt avd det innebär.

Det ena allternativet "kompromissar" lite med ljudtrycket för att låta bättre, frågan är vad som du värdesätter mest ?
Lyssnar du någonsin på ett sådant sätt att ljudbild är av någon betydelse över huvudtaget, eller är det bara pengar i sjön för en egenskap som alldrig kommer att komma till sin rätta hos dig ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-02-09 09:21

Då jag var i krokarna så halkade jag in på restplatsen på demo igår kväll i källaren och jag hade (nästan) glömt hur pass baskapabla piP är. 8O

Visst är pi60/s ett kliv uppåt i fler än en dimension men kunde man krama ur sina piPs såsom i Inokällaren så finns ju inte mycket att anmärka på.
Riiispekt!

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-09 10:41

Tackar för svaren.

Ja, det är på HKn jag höjjer. Vad kan det då bero på? Det borde ju inte vara någon dålig kvalité?

DVD-ai

Idag så använder jag mig av Dynavoice dynamite 10". Alltså med dubbla 10" i varje golvare. Sen har jag en Qln sub 12". Spelade på igår med enbart dynamite, jag kunde spela rätt högt faktiskt och det basade på bra. Fattades djup, men inte konstigt. Det är ju inga basmoduler precis.

Men det lät helt ok detalj mässigt. Ljudbilden är ju inte alls samma sak som Ino, men sen så går det ju inte möblera på något vis i mitt rum. Då blir det som det blir.

Jo, det är lite det man funderar på. Om det är värt de pengarna för att få bättre ljudbild och detaljer. Detaljerna gillar jag verkligen. Sen i ljudtrycksväg så var det ju helt ok när jag spelade på som jag gjorde igår med ENBART mina golvare.

PA, njaaa. Men skadar ju inte att titta på det. EV? Vad är det förkortning för märke? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-09 11:10

Elektro Voice :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-09 11:26

DVD-ai skrev:Elektro Voice :)

Nej, usch för sån PA design... Ino tycker jag är riktigt snygga så det är också en liten anledning till att man vill ha dem ännu mer. Men som du säger är det "dyrt" då jag kanske skulle nöjja mig med något billigare.

Så det är ju lite det jag får fundera över. Frågan är vad man ska gå på för grejer :/

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-09 18:00

Kan ju tillägga att det är helt tyst när jag rattar på volymen när det inte spelas något på stereon men den är inkopplad. Men det är så fort någon låt är på så hör man att det finns lite grundbrus och att det "låter" när jag vrider på volymen.

Richard
Inaktiverad

Re: Pärlor för svin

Inläggav Richard » 2011-02-09 19:27

subjektivisten skrev:
lennartj skrev:De som inte bryr sig utan bara vill fläska på sitter väl ofta nöjda med en hembioreceiver som försteg med ett eller flera PA-slutsteg påhängda. Trots att sådana riggar ofta har ganska goda mätvärden brukar de grumsa ner gles musik på ett sätt som är oacceptabelt för mig, 8O
men spelar man aldrig sådant är det naturligtvis onödigt att betala tio gånger mer för att bli av med brister som man inte uppfattar. :?

För dem är väl att kasta pärlor för svin att nyttja nästan transparenta high-end prylar? :oops:

Chansen att du skulle kunna skilja dessa "PA steg" och ditt steg i ett blindtest är ytterst liten. Så du kan tro vad du vill men verkligheten ändras inte på grund av det :)

Medhåll.

Jag vill inte påstå att Lennarts upplevelse är fel, men endast ett riktigt blindtest kan avgöra om det finns någon hörbar skillnad mellan en 5000:-
receiver och en för-slutstegskombination för 200000:-.

Det finns dåliga hemmabioreceivers också-likaväl som det finns usla 2-kanals förstärkare för 100000:-.
Hemmabioreceivers för 50000:- kan också vara rätt usla-speciellt om de använder klass -d teknik som fullregister.

Priset är absolut ingen parameter om vi talar om förstärkare för hemmabruk och ljudnivåer som inte är för starka.

Det finns dessutom gott om dyra förstärkare som byggts för att "medvetet färga ljudet".

Det finns dåliga återgivare alltså-men om ägaren är nöjd så är det väl ändå bra, om nu musikintresset är intakt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-09 20:01

Svenn3SaataN skrev:Kan ju tillägga att det är helt tyst när jag rattar på volymen när det inte spelas något på stereon men den är inkopplad. Men det är så fort någon låt är på så hör man att det finns lite grundbrus och att det "låter" när jag vrider på volymen.

Då ligger det nära tillhands att misstänka just den källan. Följer bruset med volymkontrollens rörelse? Menar du att bruset finns i låten? Är det likadant på all musik? Det går att bränna på CD och spela av med en CD/DVD-spelare. Om bruset fortfarande låter likadant finns det antagligen på ljudspåret från början. Har du möjligen högtalare med diskantlyft? Brus är inte speciellt störande ens på gamla 50-talsinspelningar, möjligen i pausen mellan två låtar.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-02-10 02:58

Sanjuro skrev:Då jag var i krokarna så halkade jag in på restplatsen på demo igår kväll i källaren och jag hade (nästan) glömt hur pass baskapabla piP är. 8O

Visst är pi60/s ett kliv uppåt i fler än en dimension men kunde man krama ur sina piPs såsom i Inokällaren så finns ju inte mycket att anmärka på.
Riiispekt!

Jag halkade in på reservplats under kvällens demo, haksläppet som PiP och pim/x gör är fantastiskt (o)verkligt :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-10 08:42

Och bättre är att jag har fått till NÄSTAN samma basåtergivning med piPs i mitt nuvarande rum, jag tampas med en sista liten detalj bara, mer dämpmaterial ! :D

mvh// En glad och nöjd David
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-10 12:05

DVD-ai skrev:Och bättre är att jag har fått till NÄSTAN samma basåtergivning med piPs i mitt nuvarande rum, jag tampas med en sista liten detalj bara, mer dämpmaterial ! :D

mvh// En glad och nöjd David

Man kanske skulle skaffa sig ett par piPs och sen bygga på med lite moduler istället :)
Du verkar ju fått till det bra :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-10 22:35

Får tacka alla medverkande.

det var så lite så :)

de biorummen jag varit i idag kan man ju bara drömma om än så länge tyvärr

det är bara att släpa sig iväg till norge och jobba

Är det lönt att skaffa en sån rejäl anläggning då jag bara använder den kopplad till datorn

jag kör för det mästa från datorn och det går utmärkt
alla lever inte i forntiden som anders och tengil :wink:

Bild
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-10 22:39

profbd skrev:det är bara att släpa sig iväg till norge och jobba

jag kör för det mästa från datorn och det går utmärkt
alla lever inte i forntiden som anders och tengil :wink:

Fixar du fram ett bra jobb till mig där så ;)

Ja, de har inte lärt sig använda datorn ;)

Jasså? Vad för ljudkort kör du med? Använder du dig av en HTPC då som du kör både musik och film ifrån?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-10 23:05

ställ dig på karl johan med en svensk flagga(inte 17/5) och en skylt "arbeide sökes"
så löser det snabbt

jag har en sådandär iongrunkamaskin
samt snart en boxee box

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-02-11 00:35

profbd skrev:samt snart en boxee box

Aha de hittade den :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-11 11:16

ingen risk jäkla sol och vårare de är på net on net
påstå på hemsidan att de har saker hemma sedan ska de ha tre veckor på sig att leverera
jag har meilat dom med mina synpunkter

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-11 18:23

Tengil:

Sen du demade Avratz för mig så vet jag inte hur många gånger jag har spelat den. Riktigt skön är den! :)

När jag kör med enbart golvarna tycker jag att det går att spela tillräckligt starkt. Men det som saknas är botten. Visst det basar på bra, men när de ska försöka de djupaste tonerna blir det jobbigt.

Men tycker att det låter rätt bra och basen finns där. Frågan är vad det är mer jag vill ha? :/ För det låter inte alls så illa som man kan tro.

Det enda jag kan känna att det är inte alls samma njutning som hos dig när vi lyssnade.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-02-11 19:15

profdb: eller så står det på njetonnet att de har i lager (när man står vid deras egen dator, på plats) men att de i verkligheten inte har det. Eller så står det en äldre "snarlik" produkt på samma plats.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-02-11 19:24

Svenn3SaataN skrev:Tengil:

Sen du demade Avratz för mig så vet jag inte hur många gånger jag har spelat den. Riktigt skön är den! :)

När jag kör med enbart golvarna tycker jag att det går att spela tillräckligt starkt. Men det som saknas är botten. Visst det basar på bra, men när de ska försöka de djupaste tonerna blir det jobbigt.

Men tycker att det låter rätt bra och basen finns där. Frågan är vad det är mer jag vill ha? :/ För det låter inte alls så illa som man kan tro.

Det enda jag kan känna att det är inte alls samma njutning som hos dig när vi lyssnade.

Bor du i Malmö?
Har länge undrat hur Dynavoice högtalare låter...

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-02-11 20:14

Svenn3SaataN skrev:Tengil:

Nu vet jag inte mycket om dina högtalare, men i princip alla jag hört fungerar bättre när man fått ned efterklangen, testa att dämpa bakom högtalarna och lägg ut en rejäl matta om du har möjlighet till det.

Du hade väl två subwoofers, om inte så överväg att skaffa en likadan till. Dela vid 80hz, och kolla om det finns en lägre gräns som subbarna jobbar mot, finns det det så testa att ex ställa upp den till 25hz istället för 20, så kan du vinna lite ljudtryck.

Vh Christer

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino