Hur viktigt är det med DTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Hur viktigt är det med DTS?

Inläggav Kribban » 2005-04-28 08:26

Hej!

Som topic antyder så undra jag hur viktigt/bättre det är med DTS kontra Dolby Digital?

Anledningen till frågan är att jag inte har DTS på min 8 år gamla Pioneer och därför funderar jag på att byta upp mig för att få DTS (om det nu är så viktigt).

MVH Kribban
Miljö-alarmist

MickeN

Inläggav MickeN » 2005-04-28 08:47

I teorin så är DTS avsevärt bättre än Dolby Digital, men som system är Dolby Digital nästan alltid tillräckligt bra. Den största orsaken att skaffa möjlighet att spela upp DTS spåren på DVDer är att ljudläggningen nästan alltid är enormt mycket bättre på DTS spåren, mindre kompression och mer balanserat. Dessa skillnader är mångfaldigt större än skillnaderna mellan de två systemen.

Så för min del är jag glad att jag kan spela upp DTS.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-28 08:50

MickeN skrev:I teorin så är DTS avsevärt bättre än Dolby Digital, men som system är Dolby Digital nästan alltid tillräckligt bra. Den största orsaken att skaffa möjlighet att spela upp DTS spåren på DVDer är att ljudläggningen nästan alltid är enormt mycket bättre på DTS spåren, mindre kompression och mer balanserat. Dessa skillnader är mångfaldigt större än skillnaderna mellan de två systemen.

Så för min del är jag glad att jag kan spela upp DTS.

Suck :cry: Det var inte det svar jag vill ha men var ändå det jag väntade mig :wink: .

Jaha då får man ge sig ut i djungeln och se vad det finns att uppgradera med. :lol: .

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-28 08:54

Säg såhär: jag har aldrig sett en DVD-skiva med DTS som inte också har DD. På det viset klarar man sig utan DTS.

Ljudkvalitetsmässigt är det dock oftast en fördel med DTS.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-28 08:56

Ljudkvalitetsmässigt är det dock oftast en fördel med DTS.

Det är ju detta jag är ute efter!!

Ljudkvalitet :P :P

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
soderberg

Re: Hur viktigt är det med DTS?

Inläggav soderberg » 2005-04-29 16:19

Kribban skrev:Hej!

Som topic antyder så undra jag hur viktigt/bättre det är med DTS kontra Dolby Digital?

Anledningen till frågan är att jag inte har DTS på min 8 år gamla Pioneer och därför funderar jag på att byta upp mig för att få DTS (om det nu är så viktigt).

MVH Kribban

Skaffa en DVD med både DTS och DD, ex vis Monsters Inc, Apollo13, Planet of the Apes (Burtons version), Pirates of the Caribbean och jämför.
Om man efter det frivilligt vill begränsa sig till DD så har man enligt mitt förmenande allvarliga fel på antingen hörsel, anläggning eller bådadera.

/Magnus
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-29 16:36

Om det ändå hade varit så enkelt. Min förstärkare har endast Dolby Digital.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-29 16:41

trösta dig med att det inte är särskilt många filmer som har DTS-spår
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-29 16:44

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-30 03:02

Vill bara försiktigt hålla med MickeN, det är förvånansvärt ofta som de största svagheterna på DD-spåret beror på att den som skapat spåret avsiktligt har förstört ljudet, komprimerat, lagt basnivån på .1-kanalen fel, och ibland glömt LP-filtret på samma kanal!

Jag har dock i några fall fått möjlighet att jämföra i övrigt identiska ljudspår, och jag skulle inte vilja hålla med om att DD är "tillräckligt bra", fast det beror förstås på hur bortskämd man är... :oops:

Om man med tillräckligt bra menar att felen alltid är försumbara jämfört med andra fel är DD inte tillräckligt bra. Å andra sidan är DTS inte heller tillräckligt bra alla gånger. Fullinformationsvarianten är verkligen väldigt, väldigt bra, men i många fall körs en sämre DTS med lägre bithastighet, och då är systemet bara typ dubbelt så bra som DD.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-30 08:50

Tackar.

Då får min gamla Pioneer hänga med ett par år till.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2005-04-30 10:10

Jag tycker definitivt att du skall byta ut din Pioneer om den är såpass gammal. Den borde tillhöra i stort sett första generationen som hade DD 5.1 och i mitt tycke har avkodningen utvecklats mycket sedan dess. Karftfulla DSP-chip och mer möjligheter till att justera saker och ting.

Det finns väl något tusental (1500?) filmer med DTS så att säga att det inte är särskilt många vet jag inte om jag kan hålla med om. Det som är tråkigt är att det däremot inte finns så många som är släppta med DTS fullrate utan så gott som alla släpps med halfrate. Detta beror förmodligen mycket på att man måste ha ett DD-spår (i enlighet med dvd-specifikationen) med på skivan också.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-30 12:27

joakim99 skrev:
Det finns väl något tusental (1500?) filmer med DTS så att säga att det inte är särskilt många vet jag inte om jag kan hålla med om. .

1500 i realtion till alla filmer som släppts på DVD är väldigt få, mindre än en promille

Jag har en ganska stor filmsamling (500++) och bara ett fåtal av dessa har DTS-spår.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2005-04-30 13:17

Nja, att säga att det är mindre än en promille vet jag inte om jag håller med om. Har det verkligen släppts ett par miljoner filmer på dvd?

Av mina dryga 400 filmer har runt 50-60 DTS-ljud.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-30 13:53

nej promille var nog att ta i. Men det har säkert släppts 150 000 titlar så mindre än en procent är i alla fall korrekt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-30 14:01

Av mina sisådär 700 DVD-filmer har... alldeles för få DTS-ljud! :(

Men de är ändå tillräckligt många för att jag skall glädja mig åt den bättre avspelningsmöjligheten. Några filmer jag har med DD och DTS har så dåliga DD-spår att de kan betraktas som oanvändbara.

Värst är nog filmen Underworld, fast det kanske är en extra sunkig DD-mix eftersom det är en promotion-DVD? :o

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-30 17:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-30 14:05

IngOehman skrev:.

Värst är nog filmen Underworld, fast det kanske är en extra sunkig DD-mix eftersom det är en promotion-DVD? :o

UW är en ganska sunkig film överhuvudtaget men ljudpåret är klart coolt (DTS alltså).
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-30 17:16

Jahopp.

Då inväntar jag era rekommendationer på en lämplig förstärkare/reciever med DTS.

Den ska driva ett par Pip till att börja med (6 st a1:or och 1 st d1 så småningom) och dvd spelaren är min Pioneer DV-737.

Tacksam för tips på vad jag ska ge mig ut och provlyssna på :wink:
Är det någon som har erfarenhet av Pioneers så är det av extra intresse.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-30 17:27

I senaste numret av MoLt testat just en massa sådana apparater.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-30 17:31

IngOehman skrev:I senaste numret av MoLt testat just en massa sådana apparater.

Vh, iö

Ja jag vet men jag har ju inte tillgång till den tidskriften men inom en snar framtid så ändras det :wink:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Återgå till Generellt om hifi