Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-28 03:36

:) En dylik intresseorganisation kräver naturligtvis att en hel del frågor gås igenom, men det viktiga är att behovet av en sådan organisation faktiskt uppmärksammats.
I dagens värld måste man slåss mot mångahanda intressen och gemene mans bristande tid och ork.
Folk behöver hjälp och råd för att kunna få veta att musik per anläggning kan vara något mer än en trist ljudtapet, att mjukvaran kan låta betydligt bättre osv.

I branschen finns naturligtvis både för konsumenten bra företrädare liksom dåliga sådana, men så är det ju överallt.

Det gäller naturligtvis att få de som är intresserade av bättre ljudkvalitet och därmed en bättre ljudupplevelse att samverka mot detta syfte.

Jag tror inte stormarknaderna med flera eventuellt tvivelaktiga företrädare för branschen står i främsta ledet för att deltaga i detta syfte.

Alla som syftar mot samma håll bör helst deltaga givetvis, allt från konsumenter till musiker och konsumenter m.fl.
Intressant vore om man kunde nå musiker också, alla kan ju inte vara nöjda med hur deras alster låter i slutändan.
Senast redigerad av Bravo 2005-04-28 21:12, redigerad totalt 1 gång.
Bravo

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-04-28 07:23

Jag respekterar IÖ högt som högtalarkonstruktör men bevare mig för IÖ som politisk tänkare. Detta är inte platsen för en redogörelse för fackföreningarnas betydelse för Sveriges utveckling, relativa välstånd och någorlundiga anständiga inkomstskillnader, men vissa här skulle må bra av en sådan. Ursäkta, men ibland är det svårt att hålla tangentfingrarna i styr.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-28 07:38

Skönt se att det finns andra som reagerar starkt på alla
OT-dumheter som skrivs.
Senast redigerad av Hetsporren 2005-05-03 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-28 07:43

Dito, även om det inte har något med LTS att göra.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-28 08:07

Style skrev:ska man vara krass är det kanske 1 eller 2% av alla jobb i väst som inte kan flyttas till låglöneländer.

När det har hänt och 99% av västvärldens befolkning är arbetslös kan man ganska lätt inse att det inte är här som konsumenterna finns. Det leder till att företagen snarare styrs från Kina och Indien och framförallt servar den inhemska marknaden. De upptäcker snart att det finns gott om arbetskraft i Sverige som gärna jobbar för 10 kr i timmen 7 dagar i veckan då alternativ inte finns.

Det här scenariot är inte långt borta

Ja kanske så dramatiskt, men tyväär! Det är kapitalismen i ett nötskal.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-04-28 09:32

Jag noterar att Ingvar Öhman inte svarat på någon av mina frågor om hur det förhåller sig med branschdefinitioner, vem som är emot konsumenten och hur det förhåller sig med Ö:s egen roll på dubbla stolar.

Har jag ställt frågorna på ett felaktigt sätt?

Om de är så oklart ställda att de inte går att svara på så kan jag omformulera dem eller rentav konkretisera dem. Men vi struntar i de som vill tolka ÅT Öhman denna gång.

Vill också återigen poängtera att jag inte är "ute efter" Ö. men känner att Ö är "ute efter" bl a mig och mina branschkamrater genom sina skrivningar i denna tråd.

Dags i mina ögon att bli tydlig, sålla bra från dåligt, vem har dessa åsikter och i vilket syfte marknadsförs de, vem är avsändare, chefsideologen för LTS eller företagaren InoAudio?

No offence. Men nu är det otydligt.

mvh

.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-28 09:58

Bravo skrev::) En dylik intresseorganisation kräver naturligtvis att en hel del frågor gås igenom, men det viktiga är att behovet av en sådan organisation faktiskt uppmärksammats.
I dagens värld måste man slåss mot mångahanda intressen och gemene mans bristande tid och ork.
Folk behöver hjälp och råd för att kunna få veta att musik per anläggning kan vara något mer än en trist ljudtapet, att mjukvaran kan låta betydligt bättre osv.

I branschen finns naturligtvis både för konsumenten bra företrädare liksom dåliga sådana, men så är det ju överallt.

Det gäller naturligtvis att få de av saken, bättre ljudkvalitet och därmed en bättre ljudupplevelse, att samverka mot detta syfte.

Jag tror inte stormarknaderna med flera eventuellt tvivelaktiga företrädare för branschen står i främsta ledet för att deltaga i detta syfte.

Alla som syftar mot samma håll bör helst deltaga givetvis, allt från konsumenter till musiker och konsumenter m.fl.
Intressant vore om man kunde nå musiker också, alla kan ju inte vara nöjda med hur deras alster låter i slutändan.
Strålande inlägg och du har dessutom varit klok nog att stryka under ett av de viktigaste poängerna i hela tråden. Bravo! 8O :lol:

Denna tråd är egentligen rätt typisk för hifi-ank-dammen. Min välvilja att skapa en organisation för att främja välljudet resulterar i spydigheter, svartmålning av branchen (och tillhörande otydligheter), referenser till en branchorganisation som inte alls rör ämnet, upprörda inlägg om asienhifi och snetramp in på politik, fackrörelser, med mera.

Tragiskt.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-04-28 10:23

Engelholm,

Varför skriver du inte ihop ett utkast till en artikel som kan itireras några gånger på forumet och sedan skickas till vi i villa, intredningstidningar m.m.?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-28 10:30

Audix skrev:Engelholm,

Varför skriver du inte ihop ett utkast till en artikel som kan itireras några gånger på forumet och sedan skickas till vi i villa, intredningstidningar m.m.?
Things are allready happening... 8)

Däremot är jag säker på att inte forumen är bästa platsen att iterera en dylik artefakt. Denna tråd och 3, 4 medlemmar bevisar det.

Tack för vettig kommenatar. Några synpunkter och tips på vad som kan vara med i artikeln? Mottages tacksamt.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-28 10:32

Du måste ju inte behålla iterationer som blir tossiga?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-28 10:41

Nattlorden skrev:Du måste ju inte behålla iterationer som blir tossiga?
Helt sannt men en tråd som blir sönderskriven ger mer irritation än entusiasm.

En handfull vettiga människor har tagit kontakt med mig per mail och bidrager konstruktivt och kritiskt på så sätt. Där ser jag bästa och största möjligheten till konstruktiva iterationer.

Tack för stödet, iaf! :D
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-28 10:54

Om trådar inte skrevs sönder så funnes ingen passion i ämnet... så även om det är jobbigt, så är det ett hälsotecken.

Självklart får iterationen av sådant ske person till person, inte via tråd... men enskilda formuleringar kan man säkert nyttja trådar till att skärpa upp.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-28 11:17

Nattlorden skrev:Om trådar inte skrevs sönder så funnes ingen passion i ämnet... så även om det är jobbigt, så är det ett hälsotecken.
Sönderskrivningen har ju inte gällt ämnet utan andra ämnen som verkar minst sagt infekterade.

Och hur fackliga organisationer och därikringliggande ämnen är ett gott tecken på "passions i ämnet" begriper jag inte. Tyvärr.

Men jag tror jag förstår din poäng. Och visst förstår jag att det är ett hett ämne. Trodde bara inte det skulle vara hett på detta sättet...
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2005-04-28 14:39, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-04-28 11:23

EA:s initiativ till en intresseorganisation för HiFi-intresserade konsumenter är alldeles utmärkt! Det har jag skrivit förut här men det kan förtjäna att upprepas efter alla andra märkliga inägg om allt möjligt som förekommit här. En del inlägg från representanter från en annan organisation har helt övertygat mig om nyttan av en ny! Jag var inte lika säker på det innan!

Jag hoppas verkligen att organisationen blir av och att den låter höra tala om sig och får inflytande. Om jag skulle kunna tänkas kunna bidra på något sätt gör jag gärna det.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-28 15:33

mapem skrev:EA:s initiativ till en intresseorganisation för HiFi-intresserade konsumenter är alldeles utmärkt! Det har jag skrivit förut här men det kan förtjäna att upprepas efter alla andra märkliga inägg om allt möjligt som förekommit här. En del inlägg från representanter från en annan organisation har helt övertygat mig om nyttan av en ny! Jag var inte lika säker på det innan!

Jag hoppas verkligen att organisationen blir av och att den låter höra tala om sig och får inflytande. Om jag skulle kunna tänkas kunna bidra på något sätt gör jag gärna det.
Tack för entusiastikt inlägg, Mapem.

Jag tycker precis som du att det blivit uppenbart, av olika anledningar, att starta en liknanade organisation.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-28 15:38

Varningens ord bara att utgångpunkten inte är att konsumenterna är förledda och inte fattar något själva. Samt att det bara är ett fåtal grejor som låter bra.
Då kommer den stora massan idiotförklara uppropet raskt.
Utan skriv i positiv anda och "avslöja" inte branschen.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-28 16:09

HarryUp!

Din förslag låter som en ren marknadsföringsgrej för att skapa intresse utan att vilja ta någon som helst ställning. Det hoppas jag inte kommer att ske i det nya som eventuellt kommer att hända.
sb17nbac till alla!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-28 16:43

markih skrev:HarryUp!
Din förslag låter som en ren marknadsföringsgrej för att skapa intresse utan att vilja ta någon som helst ställning. Det hoppas jag inte kommer att ske i det nya som eventuellt kommer att hända.
Hej,

Förstår inte vad du vänder dig mot, Markih. Att inte som första aktivitet gå ut och skriva folk på näsan är väl förnuftigt? Att säga till en stor folkgrupp "Ni fattar inget, är förledda, hifi är svårt och skall lidas fram" kommer inte vara min taktik.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-28 16:58

Markih.
tror du konsumenterna vill bli dumförklarade eller vill dom möjligen ha hjälp? Det kommer ändå vara ett stort antal som verkligen inte vill ha råd, och lyckas man fånga nåns intresse så är det enklare att ta emot råd om man inte blir dumförklarad först. Och dumförklarar alla gör man om man inte faktiskt inser att marknaden finns där och den är imperfekt. Man får många emot sig av många olika anledningar och en butik kan inte välja att sälja 2 olika Pioneer detta år för att bara sälja Sansui nästa år och året efter bara JVC. Man bygger långsiktiga affärsrelationer och distributörerna vägrar att leverera bara vart 3 år om man då har fått fram en modell som passerar en F/E test. Man måste sälja varje dag.
Och att sälja Nad och Denon går ju inte ens för vanliga butiker. Dessutom eftersom Sverige är så litet så "måste" ju varenda butik importera lite grejor ihop med andra. Så om du tror att du kan påverka butikers produktmix i något avseende så kommer det bli mycket svårt. I tunghifi butiken kan man ju hoppa lite mellan olika fabrikat men inte hos radiohandlarna.
Det finns redan idag tester i tidningarna som ingen slaviskt följer så varför skulle folk göra det nu bara för att en lite "opartisk" grupp säger något?
Så javisst, om syftet är att få alla emot sig, blås på bara.
Om man vill få folk att ändra beteende låta dom vakna upp med hjälp av positiva ord. Jag har alltid tyckt att LTS är lite för mycket svart eller vitt i testerna sedan 80-talet. Bara något enstaka duger och resten är ungefär lika dåligt. Och det är inte till föreningens fördel att "bara" utgågna apparater rekommenderas, det borde vara tvärtom för en vanlig konsument, även om det inte är LTS fel att era tester ger dom resultaten, så framstår föreningen som marknadsfientlig. Folk i gemen som man nu vill upplysa vill ha årliga nyheter som "bäst i test".

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-28 17:56

Hej Pär o HarryUp!

Jag tolkade Harry's inlägg som att man inte skall hävda att något är bättre eller sämre (dvs ta ställning för något), eller att verkligheten inom HiFi förhåller sig på ett visst vis (där så kan visas) osv. Jag vet inte vad ni menar med att bli skrivna på näsan? Förutsättningen är väl att den som vil delge något, har mer kunskaper än den tänkte mottagaren? Då måste man de facto hävda något, dvs stå för att det finns rätt och fel där så är fallet och låta mottagen avgöra sitt val. Om någon känner sig skriven på näsan av detta, även om man formulerar sig nyanserat, så anser jag att det (för det mesta) är mottagarens problem. (Haka inte upp er på denna mening, den är kortfattat skriven.) Om ni hade utryckt en önskan att vilja framlägga fakta på ett nyanserat och pedagogiskt vis, så hade jag inte haft några synpunkter.
Utöver detta finns en mängd personliga (subjektiva) val, men dessa kommer alltid att avgöras av individen. Blir fokus enbart på det sistnämnda området, vars så goda, så länge man (ni) hävdar något som objektivt är felaktigt. Det sistnämnda liknar dock reklam, dvs det handlar enbart om att inspirera, stimulera och i slutändan sälja och det var väl inte grundtanken?

OBS: Detta var bara ett förtydligande.
sb17nbac till alla!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-28 18:28

markih skrev:Hej Pär o HarryUp!

Jag tolkade Harry's inlägg som att man inte skall hävda att något är bättre eller sämre (dvs ta ställning för något), eller att verkligheten inom HiFi förhåller sig på ett visst vis (där så kan visas) osv. Jag vet inte vad ni menar med att bli skrivna på näsan?

OBS: Detta var bara ett förtydligande.
Hej Markih,

Då kan jag lugna dig med att jag INTE inte kommer ta ställning. Det är mycket viktigt att påpeka att det ÄR skillnader mellan apparater, att det oftast är ganska tydliga skillnader och attden klar klar KLAR majoritet hör skillnader.

Som jag skrev i början av tråden ( sid 2):
* det behöver inte vara superdyrt (hellre "rätt" än "litet och snyggt")
* det behöver inte vara fult (sätta upp ett verkligt fungerande vardagsrum med bra musikdel)
* det är givande med musik - om man verkligen lyssnar
* alla hör skillnad på bra och dåligt ljud
* ljudkvaliten på skivorna/lagringsformatet spelar stor roll och alla hör skillnaden
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-28 21:21

:) Här skriver hurryup något mycket viktigt gällande kommunikation:
Om man vill få folk att ändra beteende låta dom vakna upp med hjälp av positiva ord.

Absolut, det gäller att utgå från vad konsumenten faktiskt kan och intresserar för och sedan försöka vidareutveckla detta genom att vissa att det med ofta ganska enkla/billiga metoder/sätt går att förbättra ljudet och få en större upplevelse.
Samtidigt brinner jag för mjukbaran, även detta måste man upplysa om genom att påvisa skillnader på bra och dåliga skivor. En medveten konsument kan ställa krav och kräva bättre skivor. Ty fortsätter utvecklingen mot ännu mera undermåliga skivor så blir ju hifin per definition överspelad ändå.
Bravo

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-29 03:18

Sladd skrev:Jag noterar att Ingvar Öhman inte svarat på någon av mina frågor om hur det förhåller sig med branschdefinitioner, vem som är emot konsumenten och hur det förhåller sig med Ö:s egen roll på dubbla stolar.

Har jag ställt frågorna på ett felaktigt sätt?

Nejdå, det tror jag inte. Jag har bara varit borta på jobb (i mitt yrke som akustiker är man ibland borta dagar i streck när uppdragen inte är i granntrakten). De senaste dagarna har jag varit runt oh kört säkert 100 mil sammanlagt, fast jag inte varit längre bort än 12 mil som längst. Jag har förvisso sovit hemma, men inte haft datamanicken igång.

Om de är så oklart ställda att de inte går att svara på så kan jag omformulera dem eller rentav konkretisera dem. Men vi struntar i de som vill tolka ÅT Öhman denna gång.

Man skulle kunna tolka din fråga dock som innehållande massor av vilja att tolka åt mig. :wink:

Men på ett hyggligt sätt, så det är helt ok - du höll ju öppet att det kunde vara på ett annat sätt. Det tackar jag för, även om dina citat var ganska "selektiva". :wink:

När man som jag inte vill leverera färdigkokta förenklingar, kan det man skriver komma att innehålla rätt vitt skilda perspektiv, för så komplext är ju verkligheten. Den innehåller både en massa bra och en massa dåligt. Blandar man verklighetens svart och vitt blir det inte grått när man blandar det, utan det är fortfarande svart & vitt, fast om vartanant. Citerar man bara det vita (det onda) förstör man bildens balans.

(Återkommer senare i detta svar med mera om eventuella dubbla stolar.)

Att citera bara snett valda delar kan bli väldigt vinklat. Jag har ju skrivit ALLT det jag skrivit, inget bör tolkas utan helheten, eftersom inte skrev utan helheten.

Vill också återigen poängtera att jag inte är "ute efter" Ö. men känner att Ö är "ute efter" bl a mig och mina branschkamrater genom sina skrivningar i denna tråd.

Det tror jag på, och jag tackar för att du inte är emot mig (även om jag minns tiden då du var det, och är glad att den är över).

Kan tillägga att jag verkligen inte är emot dig Ingemar (Sladd), och egentligen är jag inte heller mot branschen, men jag är emot ganska många av branshens tilltag. Att beskriva "vad man är emot" blir dock lite konstigt, för det finns ju inget egenvärde att vara emot saker alls. Jag kan nog därför inte definiera mig som varande mot något, annat än som konsekvens av att vara "för konsumenten".

I många fall blir det tyvärr samma sak som att vara mot branschen eftersom det inte är ovanligt att branschen agerar mot konsumentens intressen, vilket är något som jag förstås beklagar mycket.

Samtidigt vet jag ju att det är skillnad på butiker och butiker. Man skall aldrig dra alla över samma kam.

Hifi's trevliga natur gör ju att "passion för ämnet" snarare än bara mammon har drivit många positiva entusiaster in i branschen, och därför finns det gott om trevliga och välmenande människor i många hifi-butiker. Kunskapsnivån är dock på tok för låg på de flesta ställen, så ibland räcker inte välvilja heller. Dogmer och rent lurendrejeri sprids ibland av även ytterst välmenande människor. Det tycker jag är väldigt synd, även om de inte vill någon något ont.

Dags i mina ögon att bli tydlig, sålla bra från dåligt, vem har dessa åsikter och i vilket syfte marknadsförs de, vem är avsändare, chefsideologen för LTS eller företagaren InoAudio?

Frågan är väl kanske en aning ledande, men jag tror jag förstår vad du frågar efter.

Det är i huvudsak chefsideologen för LTS, eftersom LTS som förening varit inblandad i dessa resonemang. Men jag är ju samma person alltid, som chefsideolog har man ju ansvaret att skapa en ideologi, och är den ärlig så blir den ju ideologens egen syn.

Kommer inte ihåg exakt hur ditt inläggs ursprungsfråga såg ut (skulle kanske ha citerat det istället, så hade jag kanske kunna svara bättre... :oops: ) men jag tror du ville ha klarhet i om jag var en del av branschen (du får gärna fråga mera om mitt svar inte blir tillräckligt bra).

Jag förstår att du undrar, för jag vet inte riktigt svaret själv. :oops:

Högtalandet är ju en oplanerad spin off-effekt från en teknisk ljudkälla jag tog fram för den institution för hörselstudier jag startade i slutet av 70-talet. Det har aldrig varit något jag velat håll på med, och heller inget som jag någonsin levt på. Bara en oönskad fritidsslukande "hobbyverksamhet", som finns till primärt för att jag är för dålig på att säga nej (fast jag har blivit bättre på det. Idag har jag visar jag högtalarna i snitt bara en gång per månad, och bara på tidsbeställning). Mera tidsslukande har mitt engagemang i LTS varit, det är ju idéellt arbete men det blir lätt en hel heltid i arbetsmängd när man sitter och sliter med att hitta på saker att skriva om i MoLt.
Jag har under de senaste 22 åren levt på att konstruera elektronik på heltid åt ett mätinstrumentföretag.

Så nej, jag har verkligen aldrig känt mig som en del av hifi-branschen, även om mina högtalare en kort period för många år sedan såldes av ljudmakaren och en ungefär lika kort period av skandinavisk hifi (sammanlagt några månader av de dryga 30 år som jag pysslat med högtalandet). Inte på mitt initiativ i något av fallen kan tilläggas. Båda bekantskaperna var mycket trevliga, men de visade även att det fanns sidor (hänsyn att ta) som jag inte hade haft en aning om.

Och många andra kontakter jag haft med branschen (många som konsulterat mig i skilda frågor arbetar ju inom branschen, och har varit väldigt förtroliga ibland (även utan hjälp av ond saft :wink: )) har lärt mig hur viktigt det är att minnas att "konsumentens väl" i branschens ögon inte är första prioritet alltid...

Så min uppfatting är att branschen (i sin helhet - tillverkare, butiker och tidskrifter) inte agerar optimalt för köparen. Även om just butikerna ibland bättre än internethandeln. I varje fall på vissa sätt, främst för att de gör att man kan få pilla på sakerna innan man köer dem, och att de finns där om/när något går snett med apparaten man köpt och man som konsument behöver hjälp.

Jag känner även till flera exempel på när kunder och butiker etablerar en relation som gör att saker fungerar mycket bättre än normalt, och som jag sagt tidigare, det är skillnad på butiker och butiker - vissa är tvivelsutan mycket bra.

(Jag hoppas ingen uppfattat att jag kritiserat någon specifik butik. Det har jag inte, jag tycker inte om att recensera något, vare sig butiker eller hifi-produkter, som fortfarande är aktivt. Såvitt jag vet har jag inte kritiserat varken någon specifik aktuell apparat eller någon specifik aktiv butik, någonsin här på faktiskt.)

Hursomhelst, när det gäller hifi-apparatur har jag alltid känt mig primärt som en konsument - en som häpnat över mycket av det jag sett från hifi-branschen.

Om jag själv skall köpa något vill jag exempelvis att konstruktörerna (jag förutsätter kompetens) och inte någon marknadsexpert (förblindad av marketing windows och företagets ekonomiska expansion) har bestämt hur apparaterna skall prestera, och jag vill kommunicera med konstruktörerna och inte med säljare.
Fick jag drömma skulle branschen bestå av företag med (musikåtergivnings-)visionärer i ledningen och inte ekonomer och marknadsförare, och konsumentinformation skulle formuleras av konstruktörer, och butikspersonal skulle sätta en ära i att inte agera säljare, utan istället förmedla fakta och demonstrera produkterna. Därefter låta kunden själv fatta beslut. Alltså verka som superexpediter!

Men åter till frågan - är jag en del av branschen?

Sedan en tid tillbaka är mitt yrke att jobba som akustik-konsult. Jag jobbar bara med "välljudsakustik", alltså inte med buller och ljudisolation och liknande. Däremot med t ex kontrollrumsakustik för inspelningsstudior, med hemmabiografer och musiklyssningrum. Alltså både för företag och för privatpersoner. Är detta en del av hifi-branschen?

Kanske är det det. Jag vet inte.

Jag försöker ju "vara till hjälp", men som konsult är det ju ohjälpligt att man tjänar pengar för den otlånade tiden. Jag har ju för det mesta just inga andra utgifter än mätutrustning och bil, så en stor del av det jag taxerar är pengar till mig. Så kanske är jag en del av branschen? Men jag säljer inte apparater där jag kan vilja prioritera den med mest avanse, eller den som bränner mera i lagret, och jag följer inga trender, för ingen kommer ändå till mig för att få trendiga råd.
Att ge dåliga råd ger dessutom inte bättre vinst än att ge bra råd, så även om jag inte ens vore intresserad av att göra någon glad skulle jag förstås ändå satsa på att ge goda råd. Jag har dessutom så mycket jobb att jag kan vara så kompromisslös att jag hoppar av från jobb när jag märker att beställarens anspråk är så mycket lägre än mina egna, att min insats är meningslös.

Det är nog bäst att var och en själv avgör om jag är en del av branschen. Jag tror inte jag är en del av den vanliga branschen i varje fall. Den fungerar inte alls som jag gör.

No offence. Men nu är det otydligt.

mvh .

Hoppas det är tydligare nu.

En sak vill jag förtydliga: Jag är väldigt mycket FÖR hifi-butikerna i Sverige. För konsumentens (mest min egen) skull är jag det. Men egentligen inte för butikernas egen skull. Men om butikerna är bra för kunderna kan det kanske vara detsamma?

En sak är ju säker, butikernas väl är en förutsättning för deras kvarlevnad, och kvarlevnaden är en förutsättning för butiksköp. Jag gillar att köpa i butik. :P

Jag skulle helst se att det fanns många flera butiker som hifi-consult (eftersom det är du som frågar) så att mera avancerad hifi-apparatur framstod som "normalare" för den oskyldiga konsumenten.

Jag tror ju att folk i gemen har en tendens att vilja "vara normala", och när man inte vet vad ett "normalt hifi-inköp" är, så tittar man på vad alla andra köper för något. Går man in på on/off eller siba eller liknande och tittar sig runt, så är det lätt att få intrycket att det är normalt att köpa en extremt illaljudande liten silverfärgad plastanläggning, så då köper de en sådan de också.

Skulle det finnas tio gånger så många riktiga hifi-butiker med bättre apparatur så skulle detta framstå som om detta vore normen, och folk som inte orkar sätta sig in, skulle finna det naturligare att satsa på bättre apparater. Det skulle gynna välljudet, och det skulle dessutom motverka skivbranschens nonsensargumenternade om "anpassning till enkel utrustning".

Vh, iö

PS. Det var inte min mening att förolämpa någon med min kommentar om facket. Ber om ursäkt.

Jag spann vidare på en inlägg som redan var lagt. Min uppfattning är att fackföreningsrörelsen (i synnerhet under första halvan av 1900-talet) varit oerhört viktig för att nå fram till vårt rimligt jämnlika samhälle. Lika viktigt är det att liknande utveckling sker på de ställen av världen som ligger 50 - 100 år efter oss idag. Kanske är facket roll här i Sverige idag inte lika självklar, och kanske behöver idéerna moderniseras?

Men strunta gärna i min uppfattning däridlag. Jag är nog i grunden alltför anarkistisk för att kunna tas på allvar i sådana här frågor. Jag när ju (den antagligen närmast löjligt utopiska) drömmen att människan till sin natur är så empatisk och kärleksfull att godhet, frihet och rättvisa kommer att vinna när individen blir helt fri (befrias från regler och förordningar så att moraluppfattningen måste väckas till liv). Är därför inte positivt inställd till någon makt, vare sig ekonomisk, politisk, informations-, kriminell eller facklig makt.

Kort sagt ogillar jag alla maktutövning som innehåller idén att straffpotential är något bra. Tyvärr tycks nästan alla människor man pratar med vara för straff, utom jag. :cry:

Jag tror inte på något system som tror att det finns "kollektiva medvetanden", och därför håller kollektivet före individen, vilket betyder nazism, kommunism, fascism, socialism o s v, men jag har ändå största respekt för vissa människor, trots de sätt de valt att rubricerat sig som något av de nämnda. Exempelvis är Martin Luther King och Che Guevara två av mina största idoler.

Igen - ber om ursäkt om jag förolämpat någon med mitt yttrande om facket.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-04-30 13:40

Hej Ingvar!

Jag återkommer, måste bara jobba lite till. Har ett svar till dig men för att det skall bli rätt så får jag försöka formulera teflonhjärnan på ett vettigt sätt. Och det tar tid....

mvh

sladd

.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-30 19:12

IngOehman skrev:Jag när ju (den antagligen närmast löjligt utopiska) drömmen att människan till sin natur är så empatisk och kärleksfull att godhet, frihet och rättvisa kommer att vinna när individen blir helt fri (befrias från regler och förordningar så att moraluppfattningen måste väckas till liv). Är därför inte positivt inställd till någon makt, vare sig ekonomisk, politisk, informations-, kriminell eller facklig makt.

Kort sagt ogillar jag alla maktutövning som innehåller idén att straffpotential är något bra. Tyvärr tycks nästan alla människor man pratar med vara för straff, utom jag.
.

här är åtminstånde en till som håller med
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-05-01 19:48

Bara ni inte kör med tjatet från liberalerna och deras gull i gull om frihet. Frihet för deras kapital, JAA!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-01 21:45

Mats!

Jag tycker inte om några av de existerande politiska partierna. Är dock såsom anarkist förstås ultraliberal. :P

En av mina viktigaste frihetsidéer är dock allas vår (läs: statens) skyldighet att ta hand om människor som behöver hjälp, och tillika statens (läs: allas vår) skyldighet att motverka medfödda förfördelningar (primärt handikapp). ALLA skall ha rätt att i varje fall försöka förverkliga sina drömmar, inte bara efter egen fysisk förmåga, utan även efter drömförmåga! Fast förstås i enlighet med anarkins frihetstanke - man har bara rätt till frihet som inte sker på bekostnad av andras frihet. Att handikapphjälpmedel såväl som medicin mot medfödda sjukdomar inte är gratis är skamligt, inte mindre.

Jag minns... jag tror det var en "dagens Ströyer" som väl sade nästan allt om vad liberal kan betyda, skiljt från vad vissa (som gör anspråk på epitetet) vill ha det att betyda...
Den löd ungefär: Det finns alldeles för få liberaler i riksdagen, och åt helsike för många folkpartister!

Hoppas detta inlägg sorterar under virriga ingenjörstankar + humor/historia och inte politik... :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-01 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-01 21:56

IngOehman skrev:
Hoppas detta inlägg sorterar under virriga ingenjörstankar + humor/historia och inte politik... :wink:

Tyvärr, >;) (evil blink-smiley)
Bättring fodras av flera här.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-01 22:37

Det var Svante som började!

8)

Och jag tog ju avstånd ifrån ALLA de politiska partierna. Kan det bli opolitiskare än så? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-05-02 00:27

Vad jag skriver kanske har berörts av andra tidigare men jag skriver det ändå.

En gång i tiden fanns HIFi-handboken som togs fram av någon grupp/sammanslutning med en del namnkunniga personer. Boken fungerade som en "objektiv" bibel för konsumenten i sitt val av hifi relatrade produkter. Det mesta provades av Staten Provnings Anstalt, belägen på Drottning Kristinas väg vid KTH. Boken, som gavs ut årligen, försvann från marknaden i slutet av 70-talet eller om det var i början av 80-talet. Utmärkt konsument information som numera saknas. Detta kanske kunde tas upp igen samtidigt som en vägledande organisation kan skapas för att bringa ordning och reda på marknaden.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi