Någon hygglig med basal filterkännedom, Hjälp!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Någon hygglig med basal filterkännedom, Hjälp!

Inläggav X-ray » 2005-04-24 12:59

Hej alla,
Undrar hur jag ska göra. Vill gärna dela mellanregistret from ca 80-100 Hz (3-vägs filter andra ordningen). Problemet är att det leksaksfilterprogram jag använder ger mig förslag på spolar i storleksordningen 26 mH = en mindre förmögenhet. Kan man göra på något annat sätt? Jag är bradigt dålig på ellära, det är därför jag fattar långsamt/eller inte alls. Kan någon förklara för en mikrocefal HiFi intresserad, eller det kanske är så att det inte finns annan väg ur detta dyrdilemma.

/ T

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-04-24 13:01

Oftast delar man med ett aktivt filter till subwoofer just för att det blir väldigt stora (och dyra) spolar med passiv delning.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-04-24 13:05

Ok, men just nu intresserar jag mig bara för mellan delen då jag inte vill ha med frekvens under ca 100 Hz. Finns det något man kan göra där för att slippa stora spolar.

/ T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-24 13:05

Ja, att dela med passiva filter så lågt blir dyrt. Vid 100Hz blir induktanserna 10 ggr större än vid 1000Hz, likaså kondensatorerna. Prova i ditt program så får du se. Aktiv delning blir lösningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-04-24 13:33

Aktiv delning??? Hur går det till, finns det informativ kunskap på detta område? Det program jag använder ger bara förslag på passiva filter.

/ T

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-24 14:40

Beskriv gärna mera detaljerat vad du har tänkt dela öfr något, vilka högtalarelement eller högtalare t.ex. Har du tillgång till en stereoförstärkare eller är det en surroundförstärkare? Mellan t.ex. en subbas och satellitsystem är det aktiva filter med stor branthet som gäller. Då krävs flera förstärkarkanaler. Att göra en delning med passiva filter vid så låga frekvenser är knappast kostnadseffektivt.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-04-24 15:03

Inte kostnadseffektivt, exakt precis. Har en annorlunda konstellation på gång med voighthorn till mellanregister samt basreflex fristående vi pratar HiFi inte tv-ljud. Vill alltså komma åt det fina stora breda ljudet ur dessa horn, men det ska helst vara inom det område där mestadelen av instrument och mänskligt tal befinner sig. Idag så är ljudet ur hornen mer som lågdiskant. Undrar hur det är att experimentera med filtret, typ kan man helt enkelt bara prova att koppla loss en spole till mellandelen för att höra hur det låter eller blir det knas med det elektriska då ? Har tidigare haft såna här horn, (trivs med ljudbilden) men dom delades med första ordningens filter samt att hornelementet fick återge basen. Detta ger en bummlig och distorserad bas, försöker runda detta med denna nya ide.

/ T

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-04-26 00:56

X-ray skrev:Inte kostnadseffektivt, exakt precis. Har en annorlunda konstellation på gång med voighthorn till mellanregister samt basreflex fristående vi pratar HiFi inte tv-ljud. Vill alltså komma åt det fina stora breda ljudet ur dessa horn, men det ska helst vara inom det område där mestadelen av instrument och mänskligt tal befinner sig. Idag så är ljudet ur hornen mer som lågdiskant. Undrar hur det är att experimentera med filtret, typ kan man helt enkelt bara prova att koppla loss en spole till mellandelen för att höra hur det låter eller blir det knas med det elektriska då ? Har tidigare haft såna här horn, (trivs med ljudbilden) men dom delades med första ordningens filter samt att hornelementet fick återge basen. Detta ger en bummlig och distorserad bas, försöker runda detta med denna nya ide.

/ T

Aktiva filter = Filter med aktiva komponenter t ex OpAmpar.
Spela bas ur små horn går nog inte så bra det.
Hornhögtalare kan ha en ganska skarp undre gränsfrekvens, sedan kommer det bara ut imaginära tal 8), ta reda på hornets förutsättningar först innan du designar filtret.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-04-26 13:57

Lilltroll, du har rätt det går inte att spela bas ur små horn. Därför har jag basreflex som sköter om den saken. Vad gäller hornen så har jag på gång spolar på ca 15 mH att testa, ska enl mitt filterprogram dela vid ca 170 Hz. Opampar förstår jag mig icke på, vad jag förstår bör man ha goda elektroniska kunskaper som krävs för att från botten konstruera något dylikt. Såvida inte någon kan hjälpa till. Jag får helt enkelt göra som alltid = testa mig fram. eftersom jag är mer analog får det bli som när man justerar en förgasares blandarskruv. dvs skruva ut skruven tills motorn går ojämt, skruva in skruven samtidigt som antal varv räknas tills åter motorn går ojämt, skruva sedan ut skruven till hälften av de räknade varven. Hepp nu går den som en dröm.

/ T

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-26 17:27

Grejjen med passiva filter nära elementens/lådornas egenresonanser är att impedansen ställer till det rejält. En sluten låda som man försöker dela av passivt med en kondensator dämpas bara ovanför och under resonansen. Vid resonans blir nivån nästan samma vilket gör att det blir en rejäl puckel i responsen.

Gör man ett lågpassfilter och resonansen är i närheten av delningen får man ett liknande problem även om man har ett andra ordningens filter så får man puckel. Ett sätt att bekämpa puckeln är att öka kondensatorn och minska spolen. Detta hjälper responsen men ställer till problem i impedansen som dalar runt delningen.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-04-26 20:54

Ok, men en dum fråga kanske man kan kosta på sig. Kan man göra något åt denna impedansvariation med en konjugatlänk? har frågat om det här förut men inte riktigt fått bra kläm på det hela. Tror att de flesta menade att visst är konjugatlänk bra om man bara dimensionerar den korrekt. Eller hur är det med dessa egenresonanser och impedansvariationer tjänar man mycket på att glida undan dessa.

/ T

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-26 21:41

Det funkar nog. Problemet är väl att det blir jobbigt stora komponenter om man ska göra regelrätta impedanskorrigeringar.

Med lite enklare trix så kan man "fixa bort" pucklarna, typ motstånd som man kopplar in parallellt och i serie med parallella komponenter. Man förlorar i effekt men får i gengäld en snällare last och bättre respons.

Användarvisningsbild
lilltroll

Oj

Inläggav lilltroll » 2005-04-27 22:45

Ett voighthorn är en basreflefhögtalare med mycket liten låda men mycket stort rör eller? 8) En del skulle kalla det kvartsvågspipa, andra transmissionslinje.

Konjugatlänken kan göra så att lasten för höga frekvenser blir ganska resistiv, men den fixar inte till impedansvariationerna för låga frekvenser.

Användarvisningsbild
X-ray

Re: Oj

Inläggav X-ray » 2005-04-28 10:00

lilltroll skrev:Ett voighthorn är en basreflefhögtalare med mycket liten låda men mycket stort rör eller? 8) En del skulle kalla det kvartsvågspipa, andra transmissionslinje.

Konjugatlänken kan göra så att lasten för höga frekvenser blir ganska resistiv, men den fixar inte till impedansvariationerna för låga frekvenser.

Det kan väl vara ok att kalla den något av ovanstående, den ger i förhållande till pris bra med ljudtryck. Om man undviker de lägsta frekvenserna så är det riktigt uthärdligt.

Vid vilka (låga) frekvenser fixar inte länken impedansvariationerna? eller är detta ett mätjobb med element i låda. Jag tänkte bara på ett ungefär. Det är nog inte fel att rätta till variationerna för även de lite högre frekvenserna.

/ T

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-04-28 10:10

Man kan fixa till de lågfrekventa variationerna också, men inte med en konjugatlänk. Har man en rörförstärkare kan sådant vara behövligt. Ditt horn kommer dock att ge två resonanser i den elektriska impedanskurvan för låga frekvenser.
Använd ett program som tar hänsyn till att du kopplar filtret till en högtalare, då kan du labba ganska fritt och komma nära "verkligheten" från början.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-04-28 10:14

X-ray skrev:
Vid vilka (låga) frekvenser fixar inte länken impedansvariationerna? eller är detta ett mätjobb med element i låda. Jag tänkte bara på ett ungefär. Det är nog inte fel att rätta till variationerna för även de lite högre frekvenserna.

/ T

En kvalificerad gissning kan vara att en av pucklarna ligger i närheten av elementets resonansfrekvens. Den andra puckeln ligger nog lägre i frkvens.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-04-28 11:30

lilltroll skrev:
X-ray skrev:

/ T

En kvalificerad gissning kan vara att en av pucklarna ligger i närheten av elementets resonansfrekvens. Den andra puckeln ligger nog lägre i frkvens.

Alltså kan man börja med att undvika resonansfrekvensen, eh, eller? Mixtra in ovanför densamma mao.

Vilket program kan man använda som tillåter att filtret är med vid mätning. Har jag uppfattat det rätt?

/ T

Återgå till DIY-forum