Moderator: Redaktörer
Bonkas skrev:Hej!
Jag har en tid funderat lite på s.k "tweaks". Små, billiga finurliga saker som lyfter ljudet ett snäpp. Jag vet att mycket skräp cirkulerar, ormoljan ett par ämnesrader ner t.ex, men har ni erfarenheter av liknande hokus pokus som faktiskt fungerar?
Mina erfarenheter är inte stora, men visst har man testat en del.. På 90-talet köpte jag t.ex den beryktade "Gröna pennan" och målade kanterna på mina cd-skivor.. Kan inte minnas att det försämrade ljudet men något förbättring var det inte. En annan grej var en liten cirkelformad "magnet" i storlek som en lillfingernagel som, om den klistrades på diskantelementet precis under domen, lovade att "öppna upp" övre mellanregistret/nedre diskantområdet och vara den mest prisvärda uppgradering man kunde göra.
Här tyckte jag mig märka en skillnad, och olika mycket på olika högtalare. Skillnad i betydelsen förbättring var det dock inte och detta var under en tid då jag säkert lurade mig själv till att höra vad som inte fanns.
Kablar.. Jag deltog i ett blindtest där skillnaderna mellan kablar var så otroligt små (även lampsladd ingick) och där kabeln jag efter mycket möda utsåg till min personliga segrare (supra ply 2.0, som jag även använder än idag..) detroniserade en tjock, svårhanterlig sak vars ljud var tjockt och motvarade utséendet perfekt med ett pris som var femsiffrigt.. Vad gäller där?
Hifimöss, nätsladdar, nonstop på högtalarens topp..
Vad fungerar egentligen? Erfarenheter vore skitkul!
I think I smell ALLRIGHT!
steveo1234 skrev:Min erfarenhet? Allt annat än förändring av rummet och högtalarna ger så pass liten skillnad att det inte är värt ansträngningen under förutsättning att man inte anstränger sig aktivt för att göra det dåligt.
Bill50x skrev:steveo1234 skrev:Min erfarenhet? Allt annat än förändring av rummet och högtalarna ger så pass liten skillnad att det inte är värt ansträngningen under förutsättning att man inte anstränger sig aktivt för att göra det dåligt.
Så du menar att inget annat än högtalare och rum påverkar ljudet eller hur man upplever musiken?
Ja, det är lite kontroversiellt
/ B
Bill50x skrev:steveo1234 skrev:Min erfarenhet? Allt annat än förändring av rummet och högtalarna ger så pass liten skillnad att det inte är värt ansträngningen under förutsättning att man inte anstränger sig aktivt för att göra det dåligt.
Så du menar att inget annat än högtalare och rum påverkar ljudet eller hur man upplever musiken?
/ B
Bonkas skrev:SD-fötter på högtalare köper jag fullt ut, men vad gäller under elektronik? En cd t.ex har ju så mycket felkorrigering att den borde låta likadant om man skakar den medan den spelar (i synnerhet en transport..), förstärkare är väl även de rätt okänsliga så vad är poängen? Ställer jag stärkaren på golvet, i hifibänken eller låter frugan hålla den i luften (eller inte frugan, men nån krallig bekant..), hör man verkligen den skillnaden?
/ B
Laila skrev:För några år sedan provade en medarbetare på
tidningen Hi-Fi News & Record Review(?) att sätta
dyra "dämpringar" på både förstegs o effektrör,
på en stärkare . . . resultatet, har jag för mig, var
att rören klarade sig sämre att motstå vibrationer med
ringar än utan ringar, rent mätmässigt . . . är osäker
på om testaren hörde någon skillnad eller inte dock.
Strmbrg skrev:Bill50x skrev:steveo1234 skrev:Min erfarenhet? Allt annat än förändring av rummet och högtalarna ger så pass liten skillnad att det inte är värt ansträngningen under förutsättning att man inte anstränger sig aktivt för att göra det dåligt.
/ B
Det står ju inte att bara högtalare och rum påverkar.
Det är ju faktiskt betydligt mer nyanserat formulerat än så.
Jag är dessutom beredd att instämma. Högtalare och rum är enligt mitt förmenande de väsentliga eller annorlunda uttryckt primära komponenterna att laborera med.
Det finns påtagliga skillnader även vid variation av andra delar (emellanåt), men det betyder ju inte att de är på långa vägar lika väsentliga.
Det finns ju de som dribblar med kablaget fast rummet ekar som en liten kyrka, tex. (Extra besvärligt för dem som inreder enligt nu gällande "mode".)
Det är väl just onyanserade tolkningar av tydligt nyanserade inlägg som emellanåt leder till missförstånd och motsättningar.
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Bill50x skrev:steveo1234 skrev:Min erfarenhet? Allt annat än förändring av rummet och högtalarna ger så pass liten skillnad att det inte är värt ansträngningen under förutsättning att man inte anstränger sig aktivt för att göra det dåligt.
/ B
Det står ju inte att bara högtalare och rum påverkar.
Det är ju faktiskt betydligt mer nyanserat formulerat än så.
Jag är dessutom beredd att instämma. Högtalare och rum är enligt mitt förmenande de väsentliga eller annorlunda uttryckt primära komponenterna att laborera med.
Det finns påtagliga skillnader även vid variation av andra delar (emellanåt), men det betyder ju inte att de är på långa vägar lika väsentliga.
Det finns ju de som dribblar med kablaget fast rummet ekar som en liten kyrka, tex. (Extra besvärligt för dem som inreder enligt nu gällande "mode".)
Det är väl just onyanserade tolkningar av tydligt nyanserade inlägg som emellanåt leder till missförstånd och motsättningar.
Om inlägget jag svarade på är nyanserat eller inte beror väl delvis på vilka åsikter man har. Jag kan hålla med om att olika högtalare/rum ger de största skillnaderna ljudmässigt. Men störst skillnad behöver inte nödvändigtvis betyda samma sak som de viktigaste. Naturligtvis skiljer sig ljudet åt även i elektroniken, om man generellt inte upplevde dessa skillnader kunde man väl lika gärna driva sina högtalare med en integrerad Teac för knappt 4 tusen. Alltsammans i en enda låda, tillräckligt med effekt för de flesta behov, tar liten plats, man slipper en massa sladdar etc.
Nu vet vi ju alla (?) att det inte förhåller sig så. Det ÄR ljudmässiga skillnader mellan olika elektronikprylar och även om de ibland är knappt förnimbara vid direkta jämförelser så har egenskaperna en förmåga att irritera över längre tid.
/ B
Bill50x skrev:/ B
Det står ju inte att bara högtalare och rum påverkar./ B
Objektivisten skrev:Bill50x skrev:/ B
Precis, mkt bra formulerat, högtalare låter väldigt olika, men med rätt stärkare o källa svänger vad som. Högtalare är överskattat.
Bill50x skrev:Objektivisten skrev:Bill50x skrev:/ B
Precis, mkt bra formulerat, högtalare låter väldigt olika, men med rätt stärkare o källa svänger vad som. Högtalare är överskattat.
Nu var det ju inte jag som skrev det citerade utan Herr Strmbrg.
(fast jag tycker mig spåra lite ironi där) / B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster