Tack vare en helt otrolig tur köpte jag igår ännu ett par LTS-F1 OCH ett par extra oanvända Seas P21-LTS och då det nya paret har en utsökt finish i valnötsfanér ger jag härmed någon annan medlem på Faktiskt möjlighet att få uppleva hur fantastiska dessa Öhman-konstruktioner verkligen är.
Såpass bra att de fick ersätta mina PMC Gb1+ för över 20kkr...
Mitt gamla par som härmed får glädja någon annan är byggda helt efter specifikation, och låter precis så som ett par F1 ska. De är dock hemskt fula.. Bilder finns under länken.
Lådorna är välbyggda i MDF och helt enligt ritning, men bortsett ifrån en rundning av framkanterna och en försänkning av elementen är finishen hemsk. De är bara grundade 1 gång, inte slipade efter att mdf:en rest sig så de behöver spacklas, slipas och lackas för att se ut som en högtalare ska. Dessutom har jag målat en bit av baffeln svart för att försöka få det faktum att avståndet mellan elementen är osedvanligt långt (helt enligt spec..) att bli mindre påtagligt. Resultatet kan diskuteras..
Baselementen byttes förra vintern och är alltså av den senaste specifikationen med nya dammkåpan.
Diskanten är "avpluppad" enligt specifikation.
Filtret är gjort med exakt uppmätta, luftlindade spolar samt Rifa polypropylenkondingar. Tätlist för element och anslutningsbrunn.
Ett par mycket bra burkar som med lite kärlek kan pryda vilken anläggning som helst.
Bytes mot ett roligt försteg, men då ett par LTS knappast betingar några högre värden idag rent ekonomiskt (men ett ljudande värde som är högt!!) så ser jag ett sådant byte som kanske orealistiskt. En flaska god whisky eller ett par flak med drickbar öl ser jag dock som en klar miniminivå.
Förutsatt att du inte är en lika inbiten LTS-fanatiker som undertecknad och redan äger ett par som behöver utökas till en bio-uppsättning. Eller ett centerbygge.. Eller något annat intressant.. Då kan högtalarna mycket väl komma att skänkas mot avhämtning.
Länk till bilder:
http://s820.photobucket.com/albums/zz12 ... T5/Ljudet/