Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-16 00:58

Klart du skall köra med Class D, Peter, framtiden precis som dina ägg! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 01:08

Strmbrg skrev:I vissa sammanhang skrivs det om en lyssningstriangel med "idealvinklar". 46 grader vid lyssningspunkten, har jag för mej...

Hur ser dr Steindl på detta?
Den vinkeln kanske är ifrågasättbar?

Vad är 46 grader? Menar du +/- 23 grader eller +/- 46 grader? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 01:20

sky_eye skrev:Om det är den centerprototyp som jag var med och snikrade på (gjorde lite större) förstår jag om den inte stod så synligt.
Den blir säkert bra som produkt, men den var inte vacker efter att jag pillat på den!

Japp, det är den prototypen :) Du skall ha en stor eloge för att du hjälpte till och även Magnus Östberg som var med och hjälpte till. Även Naq och AVR7000 skall ha heder för sina insatser med att sätta ihop Bremens prototyp på centern.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 01:56

StefanH skrev:
Den försvinner alltså och kvar blir det en friprojicerad ljudbild där varken center eller sidohögtalare hörs.

Så'nt gillar jag. :)

Undrar om din center och lådda, fungerar med andra sidohögtalare?Sannolikt måste sidohögtalarna åtmonstone ha diskantvinklar (basvinkel?) som på dina ägg, vilket antar jag är en förutsättning?

Verkar onekligen spännande annars det du har tagit fram.
3D kan nog bli stort, ligger nog rätt i tiden?

Troligtvis inte. Centern bör ha ungefär samma fasgång som sidohögtalarna samt ungefär samma frekvensgång. För att få samma fasgång bör delningsfiltren stämma överens. Däremot kan spridningen vara lite olika så att man utnyttjar högtalarnas givna position.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 02:26

rotel2 skrev:synd att den där mjukvaran inte kan summera alla kurvor i rummet, eller går det?
Nej det är enbart direktljudet som man får fram.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-16 11:07

subjektivisten skrev:
petersteindl skrev:Skulle du som lyssnare vilja veta om sådana saker innan du lyssnar eller efter du lyssnat?

MvH
Peter

Det spelar inte så stor skillnad men jag skulle vilja veta om det och det är ju större chans att jag inte får reda på det om det berättas efteråt, eftersom något kommer emellan eller man går ifrån etc.

Visst så kan det vara, men man fick veta hur det låg till, i synnerhet fick man veta det om man t.ex frågade hur det var uppkopplat, men som jag skrev förut, man kan alltid missa det ändå.

Men på vem faller egentligen ansvaret vid kommunikation? mottagare eller sändare?

Det är dina insinuationer som stör mig i detta fallet. :?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 11:38

Tompa_39 skrev:Det är dina insinuationer som stör mig i detta fallet. :?

Det vet du inte om det är - så varför väljer du att tro att det är insinuationer?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-16 12:36

Nattlorden skrev:
Tompa_39 skrev:Det är dina insinuationer som stör mig i detta fallet. :?

Det vet du inte om det är - så varför väljer du att tro att det är insinuationer?

:roll: , hårklyveri men, av mig som mottagare tolkat som insinuationer , ok?

Så , jag frågar Subben - insinuerar du något med dina kommentarer?

insinuation = kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, förolämpning. (enligt synonym.se)
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-16 13:09

Japp, det är den prototypen Du skall ha en stor eloge för att du hjälpte till och även Magnus Östberg som var med och hjälpte till. Även Naq och AVR7000 skall ha heder för sina insatser med att sätta ihop Bremens prototyp på centern.

det låter ju som en kommunalarbetarinsats :lol: :lol: :lol:
och du stog för tankearbetet förstår jag :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-16 13:11

Tompa_39 skrev:Visst så kan det vara, men man fick veta hur det låg till, i synnerhet fick man veta det om man t.ex frågade hur det var uppkopplat, men som jag skrev förut, man kan alltid missa det ändå.

Men på vem faller egentligen ansvaret vid kommunikation? mottagare eller sändare?

Har du pratat med ALLA som lyssnade? Sluta hitta på saker nu, jag VET om personer som fick reda på detta efteråt, på nätet! Och inte i rummet.

Ansvaret ligger ju såklart på den som demar. Gömmer han undan saker som folk inte vet om så är det lätt att många inte får reda på att den finns.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 13:27

Tompa_39, jag skall försöka ge min syn. Jag tror mest Subjektivisten vill veta vad han lyssnar på då han lyssnar.

Det finns både fördelar och nackdelar med det. Jag anser att bedömandet kan störas av att man vet vad man lyssnar på och att man hela tiden ser det man lyssnar på. En center är ju mitt framför blickfånget och drar dörför åt sig ögats uppmärksamhet mycket mer än sidohögtalarna.

Jag har dock fått klara och distinkta svar på en del av mina frågeställningar. Det är jag mycket glad för.

Jag frågade publiken vid flera tillfällen om det var någon som ville jämföra att lyssna med center kontra utan center. Det var bara till 20 % som det sades ja till det förslaget. Då jämfördes det. Alla ville lyssna vidare på det ljud som serverades d v s att fortsätta att lyssna vidare med center. Man kom för en ljudupplevelse och fick denna ljudupplevelse.

Publiken på mässan satte ljudupplevelsen i främsta rummet, men jag kan se att Subjektivisten som inte ens var på mässan inte sätter ljudupplevelsen främst. Det framgår ju klart och tydligt.

Jag har dock med all önskvärd tydlighet visat att en bra applicering av center gör att centern varken står ut från ljudbilden eller stör fantomprojiceringen av stereo. Därmed hörs den inte utan försvinner i ljudbilden där musiker blir helt friprojicerade från högtalarna.

Detta är mitt delmål och min vision med musiklyssning hemma och jag kan bara konstatera att målet att få en för örat osynlig anläggning är uppfyllt samt även att få bort den främre delen av rummet där sidoväggar och ljudfondvägg ingår.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-02-16 13:30

Otroligt vad vissa hetsar upp sig på centern. (för/emot)
Vad jag förstått på Peters beskrivning var det ju MENINGEN att den skulle vara dold - detta för att testa huruvida åhörarna skulle höra "om något lät fel eller inte".
Om man kunde detektera centern eller inte.
Vilket tillfälle skulle kunna vara bättre för detta än en mässa?
Jag tycker Peter gjorde helt rätt!

Om centern varit synlig hade ju det experimentet inte kunnats göra.

Senare i demon (om jag förstått det hela rätt) så talade ju Peter om centern. Och till o med kopplade in/ur den för att dema skillnaden.
Man kan därigenom inte hävda att det var dold för sakens egen skull.

Så...vad är problemet?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-16 13:30

fö önskar jag att peter får igång tillverkningen
och att det blir succe

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-16 13:30

Jag såg centern på två röda när jag kom in i rummet. Peter kan väl inte hjälpa att resten av mänskligheten är blinda (och döva)? 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-02-16 13:39

Naqref; Då är du den enda tilltänkta köparen, eftersom resten av mäskligheten är blinda och döva. Vad ska mäskligheten med äggen till?

Peter; hur tänkte du nu egentligen? Antingen är Naq skitrik och kommer köpa många par av dig, eller så är du otroligt serviceinriktad och lägger så mycket tid för en kund. :wink:
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-16 13:48

subjektivisten skrev:
Tompa_39 skrev:Visst så kan det vara, men man fick veta hur det låg till, i synnerhet fick man veta det om man t.ex frågade hur det var uppkopplat, men som jag skrev förut, man kan alltid missa det ändå.

Har du pratat med ALLA som lyssnade? Sluta hitta på saker nu, jag VET om personer som fick reda på detta efteråt, på nätet! Och inte i rummet.

Ansvaret ligger ju såklart på den som demar. Gömmer han undan saker som folk inte vet om så är det lätt att många inte får reda på att den finns.

Bah, det känns som vi inte riktigt kommer att bli överens, :)

dock så har jag väldigt svårt att tänka mig att de du menar som inte kände till centern förrän efteråt, INTE hade fått reda på det om de frågat.

Och ur en aspekt kanske Peter försökte "lura" oss alla, och andemeningen till det har han ju redan förklarat, det har du väl förstått? Så då kunde en kommentar på det från dig vara på sin plats...? (tycker jag)

Nåja, jag nöjer mig med att konstatera att vi inte såg/ser på saken på samma vis.

För övrigt håller jag med Sportbilen, efter Peters förklaring, vad är problemet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 13:51

Tompa_39 skrev:dock så har jag väldigt svårt att tänka mig att de du menar som inte kände till centern förrän efteråt, INTE hade fått reda på det om de frågat.

menar du att du brukar fråga efter center när du lyssnar på stereo? på vilket sätt menar du att det vore en uppenbar fråga att ställa?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 13:51

profbd skrev:
Japp, det är den prototypen Du skall ha en stor eloge för att du hjälpte till och även Magnus Östberg som var med och hjälpte till. Även Naq och AVR7000 skall ha heder för sina insatser med att sätta ihop Bremens prototyp på centern.

det låter ju som en kommunalarbetarinsats :lol: :lol: :lol:
och du stog för tankearbetet förstår jag :lol:

Jag förstår inte ditt inlägg? Vad vill du ha sagt? Jag har ett mål med hur centern skall vara och hur högtalarelementen skall appliceras. Jag gav min input till Naq som därefter gjorde en ritning. AVR7000 byggde ihop lådan efter ritningen. Lådan fick av någon orsak mindre innervolym än vad jag specificerade. Då byggdes lådan ut nertill för att få given lådvolym och Sky_eye stod för denna justering och Magnus Östberg var med och hjälpte till. Är detta konstigt eller skrattretande eftersom du skrattar så mycket? :?: Jag var i alla fall tacksam att de ställde upp. Ena dagen skriver Nattlorden att jag bör ge heder till de som bör hedras. Jag har nu under mässan utsatt en publik på hundratals människor för denna prototyp och resultatet är helt överväldigande. Därmed väljer jag att nu ge en eloge till alla inblandade. Om centern istället skulle mottagits med buanden och ruttna ägg så hade jag inte försökt skylla ifrån mig på andra utan stått allena på scen. Därför väntar jag med naimdropping. Blir det succé, så får alla inblandade parter sin eloge. Så vill jag agera. Jag tycker det är justast.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 13:53

petersteindl skrev: Ena dagen skriver Nattlorden att jag bör ge heder till de som bör hedras.

Det var inte vad jag skrev. Jag skrev "låt de som tror att de hjälp till få leva kvar i den tron".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 13:55

Nattlorden skrev:
Tompa_39 skrev:dock så har jag väldigt svårt att tänka mig att de du menar som inte kände till centern förrän efteråt, INTE hade fått reda på det om de frågat.

menar du att du brukar fråga efter center när du lyssnar på stereo? på vilket sätt menar du att det vore en uppenbar fråga att ställa?

Det var flera som frågade efter center, men många frågade om jag använde basmoduler :D Då svarade jag: "Nej, inga basmoduler är inkopplade, men däremot en center :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 13:57

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev: Ena dagen skriver Nattlorden att jag bör ge heder till de som bör hedras.

Det var inte vad jag skrev. Jag skrev "låt de som tror att de hjälp till få leva kvar i den tron".

Så har inte jag uppfattat det du skrev. Jag har uppfattat det så att du rekommenderade mig att tacka dem som hjälpt till.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-16 14:01

Jag förstår inte ditt inlägg? Vad vill du ha sagt? Jag har ett mål med hur centern skall vara och hur högtalarelementen skall appliceras. Jag gav min input till Naq som därefter gjorde en ritning. AVR7000 byggde ihop lådan efter ritningen. Lådan fick av någon orsak mindre innervolym än vad jag specificerade. Då byggdes lådan ut nertill för att få given lådvolym och Sky_eye stod för denna justering och Magnus Östberg var med och hjälpte till. Är detta konstigt eller skrattretande eftersom du skrattar så mycket? Jag var i alla fall tacksam att de ställde upp. Ena dagen skriver Nattlorden att jag bör ge heder till de som bör hedras. Jag har nu under mässan utsatt en publik på hundratals människor för denna prototyp och resultatet är helt överväldigande. Därmed väljer jag att nu ge en eloge till alla inblandade. Om centern istället skulle mottagits med buanden och ruttna ägg så hade jag inte försökt skylla ifrån mig på andra utan stått allena på scen. Därför väntar jag med naimdropping. Blir det succé, så får alla inblandade parter sin eloge. Så vill jag agera. Jag tycker det är justast.

nu är du lite kittslig i dag min bäste herre
i min inre visition såg jag ju hela gänget samlat och skruvvande med din center samtidigt som du fixade kaffet till dom och talade om hur du vill ha det :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 14:01

petersteindl skrev:Så har inte jag uppfattat det du skrev. Jag har uppfattat det så att du rekommenderade mig att tacka dem som hjälpt till.

Förklarar kanske den starka reaktionen vid tillfället i så fall, men det är ju bra om det blivit utrett nu?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 14:07

Nattlorden skrev:

Jag har nu gått tillbaks till ditt inlägg och jag ser nu att vi pratat förbi varandra. Jag vill helst inte tacka alla över en kam oavsett vad som gjorts utan jag vill tacka var och en för just det som den gjort och som blivit bra och uppskattas av andra. Då bedömer jag det som att de skall få en eloge för sin insats som blivit lyckad. Sådan är jag. Det budskapet tycker jag är klart och distinkt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 14:09

profbd skrev:
Jag förstår inte ditt inlägg? Vad vill du ha sagt? Jag har ett mål med hur centern skall vara och hur högtalarelementen skall appliceras. Jag gav min input till Naq som därefter gjorde en ritning. AVR7000 byggde ihop lådan efter ritningen. Lådan fick av någon orsak mindre innervolym än vad jag specificerade. Då byggdes lådan ut nertill för att få given lådvolym och Sky_eye stod för denna justering och Magnus Östberg var med och hjälpte till. Är detta konstigt eller skrattretande eftersom du skrattar så mycket? Jag var i alla fall tacksam att de ställde upp. Ena dagen skriver Nattlorden att jag bör ge heder till de som bör hedras. Jag har nu under mässan utsatt en publik på hundratals människor för denna prototyp och resultatet är helt överväldigande. Därmed väljer jag att nu ge en eloge till alla inblandade. Om centern istället skulle mottagits med buanden och ruttna ägg så hade jag inte försökt skylla ifrån mig på andra utan stått allena på scen. Därför väntar jag med naimdropping. Blir det succé, så får alla inblandade parter sin eloge. Så vill jag agera. Jag tycker det är justast.

nu är du lite kittslig i dag min bäste herre
i min inre visition såg jag ju hela gänget samlat och skruvvande med din center samtidigt som du fixade kaffet till dom och talade om hur du vill ha det :lol:

Ok, då skrattar jag med :lol: :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 14:12

petersteindl skrev:Jag har nu gått tillbaks till ditt inlägg och jag ser nu att vi pratat förbi varandra.

Bra. Väskan stängd!

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-16 14:17

Nattlorden skrev:

...man kunde ju ställt lite allmänna hifi-frågor så där bara.... :wink:

Nä men allvarligt, alla vi på faktiskt har väl läst om Peter's skapelser och där han (om jag inte drömt nu då) nämnt att systemet även kan/bör innehålla en center.

Om man däremot som hel novis går till ett rum där först 2 st ägghalvor, likt nåt ur en Alien film, står utanför dörren, och sedermera finner 2 likadana därinne (fast svarta) som hänger på en xtra väggbit och spelar musik.....och förmodligen inte sett något liknande.....Då skulle nog jag undra lite över skapelserna, dvs naturligt ställa nån fråga, dock inte om det finns en center nej, men be Peter berätta lite om sakerna kanske?
Man såg ju dessutom inga slutsteg eller kablar heller, så...??

Så tänker jag.....men inte du o Subben tydligen :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 14:21

Tompa_39 skrev:Så tänker jag.....men inte du o Subben tydligen :wink:

Vad subben tänker tar jag inte ansvar för. Däremot drar du utan belägg för det slutsatser om varför jag frågar... och du valde precis fel anledning. Jag frågade inte för egen del utan för att se huruvida du tänkt genom sakerna.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-16 14:40

Nattlorden skrev:
Tompa_39 skrev:Så tänker jag.....men inte du o Subben tydligen :wink:

Vad subben tänker tar jag inte ansvar för. Däremot drar du utan belägg för det slutsatser om varför jag frågar... och du valde precis fel anledning. Jag frågade inte för egen del utan för att se huruvida du tänkt genom sakerna.

Och ditt utlåtande är???

..................................

Mitt utlåtande är:
- Har Du tänkt igenom sakerna? du som inte var på mässan eller?

vad är det vi diskuterar egentligen, inte sakfrågan väl?
utan istället verkar du vilja agera som "the devil's advocate"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 14:45

Tompa_39 skrev:Och ditt utlåtande är???

Överhuvudtaget inget, inte min sak.

Möjligen vill jag rekommendera att försöka hålla igen på läsandet mellan raderna, det funkar mycket dåligt när det saknas något där.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi