Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev: Målet är som sagt en verklighetstrogen och en fullskalig musikupplevelse i sitt eget lyssningsrum. Det är som att gå på konsert hemma hos sig själv. Ens eget lyssningsrum försvinner och man befinner sig i inspelningslokalen/kyrkan/konserthuset fast man är hemma.
Högtalarna hängs då på vägg och monteras enkelt med ett bifogat speciellt fäste.
Ljudspridningen blir då som en sfärisk ljudvåg från vägg vilket innebär en neutral utstrålning såsom från en halvsfär in i rummet.
Konceptet innebär bl. a. att högtalarna får en neutral riktningskarakteristik med avseende på ljudvågens utbredning i rummet vilket möjliggör en klar och distinkt återgivning av olika instruments klangkaraktärer samt möjliggör att den vägg som högtalaren monteras på försvinner ur själva ljudbilden om reflexen från den väggen ligger under 1 millisekund från direktljudet. 1 millisekund är 34 cm och eftersom ljudet skall gå mot vägg och studsa tillbaks, så blir avståndet max 17 cm.
Med Bremens koncept möjliggörs en tredimensionell autentisk ljudåtergivning av ”live” musik hemma och detta även med 2-kanalsskivor, fast det behövs ytterligare en detalj, nämligen en centerhögtalare som sätts mot frontväggen enligt samma princip. Då finns möjligheten att frontväggen och sidoväggarna försvinner ur ljudbilden om äggen är placerade på sidoväggarna. Det blir en speciell uppställning av tre högtalare med en betydligt större vinkel än vad man normalt har med två högtalare och på så sätt kan man återge 1a reflexen från inspelningslokalens sidoväggar med samma vinkel till öronen som man skulle haft om man satt på plats i inspelningslokalen. Det är ungefär +/- 45-60 graders vinkel.
Detta förfarande är egentligen inget konstigt utan är en följd av hur hörseln fungerar och hur man behandlar den inspelade signalen.
Det rör sig om 2-kanalsinspelningar återgivna med 3 högtalare varav den ena högtalaren är en centerkanal. Det finns goda möjligheter att jag kommer att demonstrera detta på mässan och spela så.
petersteindl skrev:paa skrev:Kommer du att visa centern på mässan också?
Jag har tänkt i de banorna. Det är en sällsam upplevelse att inte höra lyssningsrummets begränsningsytor. Jag får prova mig fram och ta slutgiltig ställning till det dagen före mässan.
MvH
Peter
petersteindl skrev:JanBanan skrev:Tack för det utförliga svaret. Det känns som om du har ett spännande koncept på gång. Vilken signal matas centerhögtalaren med?
Jag extraherar kanalerna d v s Lout, Rout och C på mitt eget speciella sätt och det är inte såsom andra system som jag har tittat på. Därmed finns det möjlighet att patentera systemet eller delar av det.
MvH
Peter
avr7000 skrev:Kul att du visar dem på mässan Peter!
Hoppas att du får riggat med centern oxå då detta är "hörvärt" och något som alla borde få uppleva.
Vi ses!![]()
Mvh
Stefan
petersteindl skrev:3D-Ljud kan med gängse metoder endast åstadkommas på forskningslaboratorier i så kallade ekofria rum eller med hörlurar och så kallad binaural teknik. På fackspråk kallas det därför för binaurellt ljud. Detta innebär att en tredimensionell autentisk ljudåtergivning av musik och tal via hörlurar eller högtalare kan åstadkommas där lyssnaren förpassas till ljudhändelsens centrum som kan vara i konserthus eller i kyrka eller i annan inspelningslokal.
3D-ljud innebär att det egna bostadsrummet helt och hållet måste försvinna och man därigenom kan förflyttas till inspelningslokalen istället. En förutsättning för att åstadkomma detta är att väggar och tak i ens bostadsrum akustiskt sett måste för hörseln göras helt transparenta. Detta kan åstadkommas med Bremens högtalare utan att man behöver införa någon förändring i sitt bostadsrum i form av akustiska tilltag som dämpning eller andra akustiska knep. I själva verket är det så att akustisk dämpning av sitt eget rums reflexer kan omöjliggöra transparens så att konsertlokalens väggar kan höras. Det blir oftast så att inspelningslokalens väggar också absorberas bort.
Bremens högtalare hängs på vägg vilket är en av fler nödvändiga förutsättningar för att möjliggöra en ljudåtergivning med autentiskt 3D-Ljud hemma i ens bostadsrum.
Bremens högtalare tillsammans med Bremens ”3D-Ljudomvandlare” där samtliga vanliga 2-kanals stereoskivor kan kodas om från 2 kanaler till 3 kanaler gör 3D-Ljud i bostadsrum för första gången möjligt. Den 3e kanalen spelas via Bremens därför speciella centerhögtalare.
I vanliga 2 kanals stereoskivor finns riktningsinformationen i signalen i form av dold differentiell kod som är vektoriell. Bremens omkodning av denna vektoriella riktningsinformation görs så att vektorerna bibehålls intakta men representeras av 3 kanaler istället för 2.
Övergången sker helt linjärt. Genom denna konvertering av kod av ursprungsvektorerna på det inspelade direktljudet skapas möjligheten till en för hörseln naturlig lokalisering av musikernas position. Även de inspelade tidiga reflexerna ges därigenom möjligheten att för hörseln kunna återskapa konsertlokalens väggar och tak på ett naturligt sätt…
2-ch skrev:petersteindl skrev:[Det står lite på nomono ocksåhttp://www.nomono.se/news/3d-utan-glas%C3%B6gon
Kul med uppmärksamheten du fått i pressen.
Men har jag missat något, skrev du inte att det behövdes 3 högtalare för att få 3-D illusionen?
Nattlorden skrev:Tompa_39 skrev:Och ditt utlåtande är???
Överhuvudtaget inget, inte min sak.
Nattlorden skrev:Möjligen vill jag rekommendera att försöka hålla igen på läsandet mellan raderna, det funkar mycket dåligt när det saknas något där.
Tompa_39 skrev:Nattlorden skrev:Tompa_39 skrev:Och ditt utlåtande är???
Överhuvudtaget inget, inte min sak.
Då kan jag inte låta bli att undra vad du vill med dina inlägg?Nattlorden skrev:Möjligen vill jag rekommendera att försöka hålla igen på läsandet mellan raderna, det funkar mycket dåligt när det saknas något där.
Point taken, det ska jag komma ihågdet är inte lätt att argumentera med de som har sådan "rutin" i faktiskt-diskuterande
nåt lär man sig kanske....
![]()
Nattlorden: 20896 inlägg
Subjektivisten: 16893 inlägg
Tompa_39: 253 inlägg
Tompa_39 skrev:Då kan jag inte låta bli att undra vad du vill med dina inlägg?
UnholyRishna skrev:Sen kan ibland både Nattlorden och Subjektivisten vara drygare än YES när de diskuterar.![]()
(Också sånt man lär sig efter att ha varit här ett tag)
Nattlorden skrev:Tompa_39 skrev:Då kan jag inte låta bli att undra vad du vill med dina inlägg?
Högst varierande. Fördriva tiden mellan kaffeklunkarna?
Tompa_39 skrev:As good as anything else...vad dricker du, eget bryggt eller automatkaffe?
Nattlorden skrev:UnholyRishna skrev:Sen kan ibland både Nattlorden och Subjektivisten vara drygare än YES när de diskuterar.![]()
(Också sånt man lär sig efter att ha varit här ett tag)
Helt klart bra "value for money" då alltså.
Tompa_39 skrev:petersteindl skrev::x Nu måste jag fixa kaffe
Nä, fortsätt jobba med Centern istället
petersteindl skrev:Jag kan inte hitta denDen hörs ju inte.
![]()
Morello skrev:Observera att det inte blir espresso med en sånt där mög.
profbd skrev:Observera att det inte blir espresso med en sånt där mög.
är det säkert på att du kan urskilja det i blindtest?
petersteindl skrev:Tumme skrev:petersteindl skrev:Kraniet skrev:men om ingen kunde höra om centern var ikopplad eller inte, vad fyller den då för funktion?
Är centerhögtalaren tänkt att fungera, uppställningsmässigt, med en platt-tv? Om centern liknar H/V-högtalarna ser jag inte hur man ska kunna placera den med en tv på plats.
Det är inte det som jag skrivit. Det jag har skrivit var att ingen kunde detektera centern d v s höra ljud komma explicit från centerhögtalaren. Den försvinner alltså och kvar blir det en friprojicerad ljudbild där varken center eller sidohögtalare hörs. För att centern skall kunna integreras på ett sömlöst sätt så måste centern vara konstruerad efter vissa principer.
Sedan är det så att vid själva omkopplingsögonblicket så är det svårt att höra skillnad beroende på var man sitter och vilken panorering av instrument det är på skivan. Det är också så att hörseln är adaptiv och därför tar tid på sig att ställa om till annan ljudrepresentation. Jag har för avsikt att redogöra för Bremens ljudåtergivningsprinciper i detalj.
Centern liknar inte H/V- högtalarna.
MvH
Peter
Det låter ju oneklingen intressant det där med centern men det stora problemet med centrar och varför många inte gillar dom är ju att man har svårt att placera centern på ett bra ställe på grund av platt TV eller projektor. Jag som har proj och skulle behöva placera centern under duken och då kommer dialogen m.m alldeles för lågt och ljudbilden blir förstörd. Kan man med din center komma runt detta problem?
Frågan gäller väl mest om man kör DD och DTS 5.1 ljud eftersom det mesta filmljudet är multi mono speciellt dialog.
Thomas
Japp, det kan man eftersom centern sitter på medianplanet.
MvH
Peter
Kraniet skrev:vilket pris uppskattas kontrollenheten kosta? kommer det vara ett rent försteg med ljuddekodning?
Kraniet skrev:ok. ja för är det nånting som jag saknar är det ett rimligt prissatt högkvalitativt flerkanalsförsteg. Idag är det bara recievers för hela slanten, vilket hade varit ok ifall det fanns möjlighet att separera för och slutsteg så man kunde använda externa filter.
En annan fråga är hur bra effekt din dekoder kommer ha tillsammans med "vanliga" högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster