Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-02-16 14:49

Tyvärr var jag inte där själv och kunde höra om centern hördes eller inte. Men det verkar ju ha blivit succé och det gläder mig verkligen.

Om tillverkningen kommer igång, om marknadsföringen lyckas så att de nyrika lifestylekonsumenterna (ja det är ju de som har pengar) får upp öronen för dem så kan det bli en internationell framgång. För att få volym på produktionen räcker det inte med ljudnördar, det är nödvändigt att appellera på de ängsliga nyrika brackorna också. Det vore väl kul om det lyckades!

Jag gillar formen på dem, de passar modern (och omodern) heminredning. Så mycket bättre om optiskt väldesignade högtalare dessutom revolutionerar den akustiska uppplevelsen. Då kan också lifestyle-konsumenterna få njuta av fin musik hemma.

Priset gör att det knappast lär bli en folkhögtalare. Det är ju synd men skulle väl innebära för stora kompromisser med ljudkvaliten. Eller skulle det gå att åstadkomma ett "folkägg" med enklare element och billigare filterkomponenter. Eller är det formen som kostar, en form som jag antar är avgörande för ljudkvaliten och väggarnas försvinnande?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 14:50

Ja! Der Volkegg!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 14:59

Jag har gått tillbaks i tråden och tagit några axplock.

petersteindl skrev: Målet är som sagt en verklighetstrogen och en fullskalig musikupplevelse i sitt eget lyssningsrum. Det är som att gå på konsert hemma hos sig själv. Ens eget lyssningsrum försvinner och man befinner sig i inspelningslokalen/kyrkan/konserthuset fast man är hemma.
Högtalarna hängs då på vägg och monteras enkelt med ett bifogat speciellt fäste.

Ljudspridningen blir då som en sfärisk ljudvåg från vägg vilket innebär en neutral utstrålning såsom från en halvsfär in i rummet.
Konceptet innebär bl. a. att högtalarna får en neutral riktningskarakteristik med avseende på ljudvågens utbredning i rummet vilket möjliggör en klar och distinkt återgivning av olika instruments klangkaraktärer samt möjliggör att den vägg som högtalaren monteras på försvinner ur själva ljudbilden om reflexen från den väggen ligger under 1 millisekund från direktljudet. 1 millisekund är 34 cm och eftersom ljudet skall gå mot vägg och studsa tillbaks, så blir avståndet max 17 cm.

Med Bremens koncept möjliggörs en tredimensionell autentisk ljudåtergivning av ”live” musik hemma och detta även med 2-kanalsskivor, fast det behövs ytterligare en detalj, nämligen en centerhögtalare som sätts mot frontväggen enligt samma princip. Då finns möjligheten att frontväggen och sidoväggarna försvinner ur ljudbilden om äggen är placerade på sidoväggarna. Det blir en speciell uppställning av tre högtalare med en betydligt större vinkel än vad man normalt har med två högtalare och på så sätt kan man återge 1a reflexen från inspelningslokalens sidoväggar med samma vinkel till öronen som man skulle haft om man satt på plats i inspelningslokalen. Det är ungefär +/- 45-60 graders vinkel.

Detta förfarande är egentligen inget konstigt utan är en följd av hur hörseln fungerar och hur man behandlar den inspelade signalen.

Det rör sig om 2-kanalsinspelningar återgivna med 3 högtalare varav den ena högtalaren är en centerkanal. Det finns goda möjligheter att jag kommer att demonstrera detta på mässan och spela så.

petersteindl skrev:
paa skrev:Kommer du att visa centern på mässan också?

Jag har tänkt i de banorna. Det är en sällsam upplevelse att inte höra lyssningsrummets begränsningsytor. Jag får prova mig fram och ta slutgiltig ställning till det dagen före mässan.

MvH
Peter

petersteindl skrev:
JanBanan skrev:Tack för det utförliga svaret. Det känns som om du har ett spännande koncept på gång. Vilken signal matas centerhögtalaren med?

Jag extraherar kanalerna d v s Lout, Rout och C på mitt eget speciella sätt och det är inte såsom andra system som jag har tittat på. Därmed finns det möjlighet att patentera systemet eller delar av det.

MvH
Peter

avr7000 skrev:Kul att du visar dem på mässan Peter!
Hoppas att du får riggat med centern oxå då detta är "hörvärt" och något som alla borde få uppleva.

Vi ses! :)

Mvh
Stefan

petersteindl skrev:3D-Ljud kan med gängse metoder endast åstadkommas på forskningslaboratorier i så kallade ekofria rum eller med hörlurar och så kallad binaural teknik. På fackspråk kallas det därför för binaurellt ljud. Detta innebär att en tredimensionell autentisk ljudåtergivning av musik och tal via hörlurar eller högtalare kan åstadkommas där lyssnaren förpassas till ljudhändelsens centrum som kan vara i konserthus eller i kyrka eller i annan inspelningslokal.

3D-ljud innebär att det egna bostadsrummet helt och hållet måste försvinna och man därigenom kan förflyttas till inspelningslokalen istället. En förutsättning för att åstadkomma detta är att väggar och tak i ens bostadsrum akustiskt sett måste för hörseln göras helt transparenta. Detta kan åstadkommas med Bremens högtalare utan att man behöver införa någon förändring i sitt bostadsrum i form av akustiska tilltag som dämpning eller andra akustiska knep. I själva verket är det så att akustisk dämpning av sitt eget rums reflexer kan omöjliggöra transparens så att konsertlokalens väggar kan höras. Det blir oftast så att inspelningslokalens väggar också absorberas bort.

Bremens högtalare hängs på vägg vilket är en av fler nödvändiga förutsättningar för att möjliggöra en ljudåtergivning med autentiskt 3D-Ljud hemma i ens bostadsrum.

Bremens högtalare tillsammans med Bremens ”3D-Ljudomvandlare” där samtliga vanliga 2-kanals stereoskivor kan kodas om från 2 kanaler till 3 kanaler gör 3D-Ljud i bostadsrum för första gången möjligt. Den 3e kanalen spelas via Bremens därför speciella centerhögtalare.

I vanliga 2 kanals stereoskivor finns riktningsinformationen i signalen i form av dold differentiell kod som är vektoriell. Bremens omkodning av denna vektoriella riktningsinformation görs så att vektorerna bibehålls intakta men representeras av 3 kanaler istället för 2.

Övergången sker helt linjärt. Genom denna konvertering av kod av ursprungsvektorerna på det inspelade direktljudet skapas möjligheten till en för hörseln naturlig lokalisering av musikernas position. Även de inspelade tidiga reflexerna ges därigenom möjligheten att för hörseln kunna återskapa konsertlokalens väggar och tak på ett naturligt sätt…

2-ch skrev:
petersteindl skrev:[Det står lite på nomono också :) http://www.nomono.se/news/3d-utan-glas%C3%B6gon

Kul med uppmärksamheten du fått i pressen.
Men har jag missat något, skrev du inte att det behövdes 3 högtalare för att få 3-D illusionen?

Precis, 3 högtalare behövs då man går upp i vinkel mot +/- 45 grader eller därutöver. Nu spelade jag med +/- 30 grader då man satt i mitten och med mindre vinkel då man satt längst bak.

Att man är helt oventandes om centern tycker jag är förvånande eftersom många har läst men ändå inte snappade. Jag kan bara se det som att eftersom centern överhuvudtaget inte kunde detekteras så förmodade man att den inte fanns med och därför tänkte men inte mer på det. Ljudet flödade bara naturligt. Det är ju ett utomordentligt gott betyg i sig för det är just det som centern bidrar till d v s raka motsatsen mot traditionell användning av center.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-16 15:00

Nattlorden skrev:
Tompa_39 skrev:Och ditt utlåtande är???

Överhuvudtaget inget, inte min sak.

Då kan jag inte låta bli att undra vad du vill med dina inlägg?

Nattlorden skrev:Möjligen vill jag rekommendera att försöka hålla igen på läsandet mellan raderna, det funkar mycket dåligt när det saknas något där.

Point taken, det ska jag komma ihåg :oops: det är inte lätt att argumentera med de som har sådan "rutin" i faktiskt-diskuterande :wink: nåt lär man sig kanske....8)

Nattlorden: 20896 inlägg
Subjektivisten: 16893 inlägg
Tompa_39: 253 inlägg
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-02-16 15:07

Tompa_39 skrev:
Nattlorden skrev:
Tompa_39 skrev:Och ditt utlåtande är???

Överhuvudtaget inget, inte min sak.

Då kan jag inte låta bli att undra vad du vill med dina inlägg?

Nattlorden skrev:Möjligen vill jag rekommendera att försöka hålla igen på läsandet mellan raderna, det funkar mycket dåligt när det saknas något där.

Point taken, det ska jag komma ihåg :oops: det är inte lätt att argumentera med de som har sådan "rutin" i faktiskt-diskuterande :wink: nåt lär man sig kanske....8)

Nattlorden: 20896 inlägg
Subjektivisten: 16893 inlägg
Tompa_39: 253 inlägg

Sen kan ibland både Nattlorden och Subjektivisten vara drygare än YES när de diskuterar. :wink: :D (Också sånt man lär sig efter att ha varit här ett tag)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 15:07

Tompa_39 skrev:Då kan jag inte låta bli att undra vad du vill med dina inlägg?

Högst varierande. Fördriva tiden mellan kaffeklunkarna?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 15:10

UnholyRishna skrev:Sen kan ibland både Nattlorden och Subjektivisten vara drygare än YES när de diskuterar. :wink: :D (Också sånt man lär sig efter att ha varit här ett tag)

Helt klart bra "value for money" då alltså. 8)

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-16 15:12

Nattlorden skrev:
Tompa_39 skrev:Då kan jag inte låta bli att undra vad du vill med dina inlägg?

Högst varierande. Fördriva tiden mellan kaffeklunkarna?

As good as anything else... :wink: vad dricker du, eget bryggt eller automatkaffe?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 15:17

Tompa_39 skrev:As good as anything else... :wink: vad dricker du, eget bryggt eller automatkaffe?

Jobb:
Bild
(På Zoegas Skånerost)

Hemma:
Bild
(Varierande bönor, även hemmarostning)

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-16 15:20

Ha ha, vad föreställer den nedre bilden? ser ut som nåt man fått tag i hos urulogen :D

(oj, nu läser jag mellanraderna igen... :oops: )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 15:23

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-16 15:26

Jobbet:
Bild

Hemma:
Bild

Oftast med Zoega's Intenzo bönor, tycker de är riktigt goda...

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-16 15:28

cool, kostar inte skjortan heller ser jag.

ok , slut med kaffesnack kanske - OT:ar Peters tråd lite väl mycket :roll:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 15:31

:x Nu måste jag fixa kaffe :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-16 15:33

petersteindl skrev::x Nu måste jag fixa kaffe :D

Nä, fortsätt jobba med Centern istället :wink:

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-02-16 15:33

Nattlorden skrev:
UnholyRishna skrev:Sen kan ibland både Nattlorden och Subjektivisten vara drygare än YES när de diskuterar. :wink: :D (Också sånt man lär sig efter att ha varit här ett tag)

Helt klart bra "value for money" då alltså. 8)

Absolut! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-16 15:39

Tompa_39 skrev:
petersteindl skrev::x Nu måste jag fixa kaffe :D

Nä, fortsätt jobba med Centern istället :wink:

Jag kan inte hitta den :x Den hörs ju inte. 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-16 15:50

FORTSÄTT MED BERÄTTELSEN PETER
du har ju dom färdiga i datorn
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 17:24

petersteindl skrev:Jag kan inte hitta den :x Den hörs ju inte. 8)

:lol: Du skulle inte ha gömt den!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-02-16 17:28

Observera att det inte blir espresso med en sånt där mög. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-16 17:34

Observera att det inte blir espresso med en sånt där mög.

är det säkert på att du kan urskilja det i blindtest? :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 17:39

Morello skrev:Observera att det inte blir espresso med en sånt där mög. 8)

Precis, det blir ju gott kaffe istället. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-16 17:40

profbd skrev:
Observera att det inte blir espresso med en sånt där mög.

är det säkert på att du kan urskilja det i blindtest? :lol:

japp. kan han känna rynkorna i pannan när han svalt är det espresso.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-02-16 19:32

petersteindl skrev:
Tumme skrev:
petersteindl skrev:
Kraniet skrev:men om ingen kunde höra om centern var ikopplad eller inte, vad fyller den då för funktion?

Är centerhögtalaren tänkt att fungera, uppställningsmässigt, med en platt-tv? Om centern liknar H/V-högtalarna ser jag inte hur man ska kunna placera den med en tv på plats.

Det är inte det som jag skrivit. Det jag har skrivit var att ingen kunde detektera centern d v s höra ljud komma explicit från centerhögtalaren. Den försvinner alltså och kvar blir det en friprojicerad ljudbild där varken center eller sidohögtalare hörs. För att centern skall kunna integreras på ett sömlöst sätt så måste centern vara konstruerad efter vissa principer.

Sedan är det så att vid själva omkopplingsögonblicket så är det svårt att höra skillnad beroende på var man sitter och vilken panorering av instrument det är på skivan. Det är också så att hörseln är adaptiv och därför tar tid på sig att ställa om till annan ljudrepresentation. Jag har för avsikt att redogöra för Bremens ljudåtergivningsprinciper i detalj.

Centern liknar inte H/V- högtalarna.

MvH
Peter

Det låter ju oneklingen intressant det där med centern men det stora problemet med centrar och varför många inte gillar dom är ju att man har svårt att placera centern på ett bra ställe på grund av platt TV eller projektor. Jag som har proj och skulle behöva placera centern under duken och då kommer dialogen m.m alldeles för lågt och ljudbilden blir förstörd. Kan man med din center komma runt detta problem?

Frågan gäller väl mest om man kör DD och DTS 5.1 ljud eftersom det mesta filmljudet är multi mono speciellt dialog.

Thomas

Japp, det kan man eftersom centern sitter på medianplanet.

MvH
Peter

Det låter ju fantastiskt!
När kommer nästa möjlighet att kunna lyssna på äggen med center och då gärna med 5.1 filmljud?

Thomas

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-02-16 22:21

För att återgå till det som jag gick till mässan för, nämligen att lyssna.
När jag lyssnade till Äggen så försattes jag i ett annat sinnestillstånd, jag fick en helt annan sinnesro än jag fick på några andra ställen.

När jag lysnade på Larsen 8 upplevde jag något liknande fast inte i samma grad.
Jag upplever att Larsen 8 är en vidareutveckling av Stig Carlsons ideer.

Äggen kanske har lite Carlsson i botten, men framför allt lyfts dom upp till en helt ny nivå, tack vare ditt förnämliga utvecklinsarbete. Att dom dessutom är snygga att titta på gör ju inte saken sämre.

Sen fanns där också skapelser i prisklassen 100 000 och däröver, bland dom fanns det en del som lät bra, men ingen som ger lika mycket välljud för pengarna som Äggen.

Edit: det här hamnade nog i fel tråd. jag lägger in det i mässtråden också
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-19 16:34

vilket pris uppskattas kontrollenheten kosta? kommer det vara ett rent försteg med ljuddekodning?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-19 16:52

Kraniet skrev:vilket pris uppskattas kontrollenheten kosta? kommer det vara ett rent försteg med ljuddekodning?

Priset är inte fastställt ännu. Den kan användas som försteg. Den behöver lite fler ingångar med ingångsväljare. Den kan även kopplas mellan för och slutsteg. Priset beror på så många faktorer och även på tillverkarland. Jag vill hålla priset på vettig nivå så jag tror inte att det kommer upplevas som dyrt eller oskäligt.

MvH
Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-19 17:28

ok. ja för är det nånting som jag saknar är det ett rimligt prissatt högkvalitativt flerkanalsförsteg. Idag är det bara recievers för hela slanten, vilket hade varit ok ifall det fanns möjlighet att separera för och slutsteg så man kunde använda externa filter.

En annan fråga är hur bra effekt din dekoder kommer ha tillsammans med "vanliga" högtalare.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-19 21:18

Kraniet skrev:ok. ja för är det nånting som jag saknar är det ett rimligt prissatt högkvalitativt flerkanalsförsteg. Idag är det bara recievers för hela slanten, vilket hade varit ok ifall det fanns möjlighet att separera för och slutsteg så man kunde använda externa filter.

En annan fråga är hur bra effekt din dekoder kommer ha tillsammans med "vanliga" högtalare.

Det beror på vad man vill uppnå för slutresultat vad gäller upplevelsen?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-02-20 09:25

Hur funkar det med en center om man nu vill ha en stor väggmonterad TV mellan? Jag funderar på dessa högtalare i nya v-rummet, skulle passa som handen i handsken. Min flickvän skrek av förtjusning när hon såg dem...
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi