Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Personligen är jag "rent filosofiskt" inne på diffusering.
Vad jag tänker på då, är att en verklighetstrogen upplevelse - av ljud upptaget i ett rum - borde innehålla en mängd olika infallsvinklar mot öronen.
Fantomljudkällor kan man ju i sig åstadkomma med enbart ljud från två punkter.
Men fantom-realismen kräver sannolikt mer än så.
Det måste förstås finnas en rimlig balans mellan direkt-vektorn och de olika reflex-vektorerna för att upplevelsen skall bli naturlig.
Strmbrg skrev:Jag tycker att ämnet rumsbehandling är intressant.
Inte minst eftersom det tar fokus från pryleriet en aning.
Det finns uppenbarligen flera läror och kanske till och med diametralt motsatta "sanningar" om hur rumsbehandligen skall utföras.
Peter Steindl berättade att han är återhållsam med dämpning, men tillämpar diffusering. (Med reservation för att jag missförstod.)
Vad som inte framkom - medans jag besökte Bremen-rummet på mässan - var om denna rumshantering specifikt är vad just ägghögtalarna kräver.
Jag stannar där, fördjupar mig i en platta ett tag och återkommer.
IngOehman skrev:...
Dåliga apparater liksom dito rum hamnar i vägen för musiken, genom
att hindra eller störa/pocka på egen uppmärksamhet.
...
Vh, iö
Strmbrg skrev:OT förvisso, men efterrsom det är "min" tråd:
Jag skulle kunna gå så långt att påstå att även "läckra apparater" och "sketafräcka högtalare" kan vara ogynnsamma för den pura musikupplevelsen.
Den visuella och prylmässiga attraktionen hos dem kan distrahera och ta fokus från musiken.
RogerGustavsson skrev:
Släck lyset i rummet, bomma för ev. fönster och täck alla displayer och skrikiga kontrollampor/dioder!
celef skrev:det verkar konstigt att man kan byta ut det ena mot det andra
KarlXII skrev:Ska man lyssna liggandes i fosterställning i 37,5-gradigt vatten också?
Strmbrg skrev:Jag tycker att ämnet rumsbehandling är intressant.
Inte minst eftersom det tar fokus från pryleriet en aning.
Det finns uppenbarligen flera läror och kanske till och med diametralt motsatta "sanningar" om hur rumsbehandligen skall utföras.
...
Piotr skrev:celef skrev:det verkar konstigt att man kan byta ut det ena mot det andra
Det kan man ju inte och samtidigt förvänta sig likvärdigt resultat.
Vad jag tror man finner i de flesta fall är dock att någon form av behandling av i synnerhet förstareflektionerna är av godo.
Kan inte på rak arm påminna mig om något fall där jag föredragit en kal yta framför något av alternativen absorbtion/diffusion/"deflektion".
Tycker ofta det blir trevligt med dämpning av bakvägg och diffusering av sidovägg.
/Peter
mapem skrev:För mig som inte är så hemma på akustik (det är det säkert många andra som inte heller är) men däremot angelägen om att hemmet ska se ut som ett hem och inte en studio vore det klargörande om vad slillnaden mellan diffusorer och absorbenter är utseendemässigt.
mapem skrev:För mig som inte är så hemma på akustik (det är det säkert många andra som inte heller är) men däremot angelägen om att hemmet ska se ut som ett hem och inte en studio vore det klargörande om vad slillnaden mellan diffusorer och absorbenter är utseendemässigt.
Alltså, om jag begripit rätt:
En stor mjuk soffa är en absorbent (Stig Carlsson tyckte man skulle ha en sån mellan högtalarna).
En mjuk matta på golvet eller en tjock vepa på väggen (vem har såna?) är absorbenter.
En bokhylla är en diffusor (förutsatt att det är böcker i den, gärna i olika storlek och lite oregelbundet placerade).
Blommor, krukväxter är diffusorer.
Lyssnare är difusorer och kanske absorbenter samtidigt, i all fall om de har mjuka kläder på sig.
Så långt vad jag tror.
Men:
Oljemålningar, spända på ram, hur fungerar de akustiskt?
Fönsterrutor (det finns tre stora fönster i mitt vardagsrum)?
Bord, stolar, skåp med hårda och jämna ytor?
Hur fungerar de?
Nattlorden skrev:Högre än gyllene snittet menar du?
Nattlorden skrev:Med gyllene snittet utgår du från en linje som går på en höjd som är 5/8 av väggens. Sedan får varje tavla sticka upp 3/8 av sin höjd från denna linje.
Strmbrg skrev: Jag skulle kunna gå så långt att påstå att även "läckra apparater" och "sketafräcka högtalare" kan vara ogynnsamma för den pura musikupplevelsen.
Den visuella och prylmässiga attraktionen hos dem kan distrahera och ta fokus från musiken.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster