Moderator: Redaktörer
Dirk_Diggler skrev:Påverkar skruvarna som håller elementet på plats i lådan frekvensgången? Jag har läst mig till att det är viktigt att fräsa ner kanten på elementet så den ligger i linje med baffeln. Men har skruvar med lite större skalle typ M4-M5 sexkanthålskruv inverkan på ljudet? Nån som har mätning?
Svante skrev:Ja, utan skruv lossnar elementen, och då låter det inte bra.
poppop skrev:Jag tror valet av takfärg i lyssningsrummet gör större påverkan. För bästa resultat ska man välja mörkgrå färg.
Dirk_Diggler skrev:Svante skrev:Ja, utan skruv lossnar elementen, och då låter det inte bra.
Det var öppet mål, eller hur
Bill50x skrev:Det finns dom som menar att kraften i åtskruvandet är viktigt. Dvs man ska inte dra för löst, men inte heller för hårt.
/ B
rikkitikkitavi skrev:Bill50x skrev:Det finns dom som menar att kraften i åtskruvandet är viktigt. Dvs man ska inte dra för löst, men inte heller för hårt.
/ B
det är viktigt.
för löst => läckage
för hårt => skadad korg. speciellt diskanter med plastbaffel...
rikkitikkitavi skrev:Bill50x skrev:Det finns dom som menar att kraften i åtskruvandet är viktigt. Dvs man ska inte dra för löst, men inte heller för hårt.
/ B
det är viktigt.
för löst => läckage
för hårt => skadad korg. speciellt diskanter med plastbaffel...
Nja, sista delen av MrQaffes inlägg är väl helt riktigt d.v.s. att om inte elementet sitter riktigt så kan ljudet påverkas mycket mer än av hur skruvskallarna ser ut som håller elementet.Mr_Ekan skrev:MrQaffe skrev:Skruvarna i sig påverkar inte frekvensgången, men elementet bör fästas med lämplig kraft så det inte deformeras eller läcker, ev kan det bli lite dist om man inte fäster det rätt.
Detta är fel.
IngOehman skrev:Skruvskallar med olycklig form påverkar definitivt tonkurvan, speciellt
vid lite högre frekvenser. Värst är insex- och torx-skallar, eftersom
groparna i skallarna är ett större problem än skallens uppstickande.
Insex och Torx bör därför inte användas på baffeln för annat än bas-
moduler. Det är i varje fall min uppfattning.
Ännu värre än dock de gropar som uppstår till följd av frontfasthåll-
ningspluppar, hondelen alltså, som det inte sitter någon handel i, allt-
så när man kör sådana högtalare utan front. De kan ge ojämnheter i
tonkurvan om >10 dB.
Bästa skruvar är spårskruv och stjärnskruv. Skallen skall vara låg och
kullrig eller platt men försänkt.
Vh, iö
Laila skrev:poppop skrev:Jag tror valet av takfärg i lyssningsrummet gör större påverkan. För bästa resultat ska man välja mörkgrå färg.
Kan du visa på någon vetenskaplig studie som påvisar/styrker detta ?
Laila skrev:Laila skrev:poppop skrev:Jag tror valet av takfärg i lyssningsrummet gör större påverkan. För bästa resultat ska man välja mörkgrå färg.
Förlåt, även jag var ironisk. Det framgick tydligen inte...
peetwa skrev:Laila skrev:Laila skrev:poppop skrev:Jag tror valet av takfärg i lyssningsrummet gör större påverkan. För bästa resultat ska man välja mörkgrå färg.
Förlåt, även jag var ironisk. Det framgick tydligen inte...
Lustigt efter som jag helt klart tror att det ligger något i det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster