multikanal VS 2kanal.. ??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

multikanal VS 2kanal.. ??

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 10:14

Går det att kombinera dessa så att man kan leva i harmoni med perfekt ljud? :) Finns det en rigg som fyller alla behov?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-18 10:53

Japp, jag är övertygad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2011-02-18 11:20

Jag oxå

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-18 11:27

Jag åxå, men det blir dyrt. Och hur man än gör, satsar man slantarna från en multikanalsuppställning på rent 2-kanalljud så blir detta bättre. Rent generellt alltså, när man har bästa möjliga kanske det blir bättre med fem istället för två :-)

För oss vanliga dödliga som inte kan spendera miljoner på våra anläggningar finns det dock begränsningar och personligen tycker jag det är bättre att satsa på kvalitet istället för kvantitet - givet en bestämd budget.

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Re: multikanal VS 2kanal.. ??

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-18 11:36

meanmachine skrev:Går det att kombinera dessa så att man kan leva i harmoni med perfekt ljud? :) Finns det en rigg som fyller alla behov?
Det är en baggis, bra akustiska förutsättningar sen är det bara att runke ball. Behöver inte alls bli dyrt, om man nu inte köter en cd-spelare för 40000:- till varje kanal.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-02-18 11:41

Bill50x skrev:Jag åxå, men det blir dyrt. Och hur man än gör, satsar man slantarna från en multikanalsuppställning på rent 2-kanalljud så blir detta bättre. Rent generellt alltså, när man har bästa möjliga kanske det blir bättre med fem istället för två :-)

För oss vanliga dödliga som inte kan spendera miljoner på våra anläggningar finns det dock begränsningar och personligen tycker jag det är bättre att satsa på kvalitet istället för kvantitet - givet en bestämd budget.

/ B

Jo så är det nog men sen ska man nog ställa sig frågan "hur bra behöver det vara". Jag skulle lätt dra ihop en flerkanalsanläggning för 20papp som jag skulle sitta nöjd med.
Givetvis är det alltid roligt med värre prylar men så jättedyrt anser inte jag att det behöver vara!

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-02-18 11:57

Om man kör en hembioreciever som försteg, och sedan har rejäla slutsteg till övriga kanaler så ser jag inget hinder för att det ska kunna låta riktigt bra. Det svåra är väl att hitta en reciever som preseterar riktigt bra, inte är snordyr, och som har pre-outs på samtliga kanaler. Verkar dock som att det här med pre-outs blir mer och mer sällsynt på billigare recievers tyvärr :( .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-18 14:07

Nune skrev:
Bill50x skrev:Jag åxå, men det blir dyrt. Och hur man än gör, satsar man slantarna från en multikanalsuppställning på rent 2-kanalljud så blir detta bättre. Rent generellt alltså, när man har bästa möjliga kanske det blir bättre med fem istället för två :-)

/ B

Jo så är det nog men sen ska man nog ställa sig frågan "hur bra behöver det vara". Jag skulle lätt dra ihop en flerkanalsanläggning för 20papp som jag skulle sitta nöjd med.
Givetvis är det alltid roligt med värre prylar men så jättedyrt anser inte jag att det behöver vara!

Rätt. Men enligt mitt förmenande går det få en musikaliskt bättre anläggning i 2-kanal för samma pengar.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-18 14:17

meanmachine skrev:Går det att kombinera dessa så att man kan leva i harmoni med perfekt ljud? :) Finns det en rigg som fyller alla behov?

Jag räknar med att det kommer att finnas :) och att den inte blir alltför dyr och att den blir anpassad för musik d v s att surround blir fokuserat på efterklang och inte på direktljud bakifrån. Att få båda delarna helt korrekt tror jag kräver skilda kanaler och därmed skilda högtalare och då blir det komplicerat. Jag tror därför att det räcker med att återge diffusljudfält från de bakre kanalerna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-18 14:20

Bill50x skrev:Rätt. Men enligt mitt förmenande går det få en musikaliskt bättre anläggning i 2-kanal för samma pengar.

/ B

Och jag vill hävda att du aldrig kommer höra en skillnad mellan en schysst receiver och din 2-kanalare. Vi kan ju testa dig. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-18 14:28

Man kan av mitt nick ana sig till vad jag anser i frågan :lol:
Trots det blir det ett ja från mig på dina 3 första delfrågor.
På fråga 4:a, om riggen finns eller inte svara jag -Vet inte.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-18 14:33

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Rätt. Men enligt mitt förmenande går det få en musikaliskt bättre anläggning i 2-kanal för samma pengar.

/ B

Och jag vill hävda att du aldrig kommer höra en skillnad mellan en schysst receiver och din 2-kanalare. Vi kan ju testa dig. :wink:

Ska du genomföra en riktig blindtest, kul!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-18 14:57

paa skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Ska du genomföra en riktig blindtest, kul!

Jaha, Subjektivisten skall testa Bill50x :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-18 14:59

subjektivisten skrev:

Skillnaden mellan en sjyst (jag förmodar du menar en multikanalare) receiver och en sjyst 2-kanalare kanske inte är så stor. Det faller ju förstås på vad som är sjyst - eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-02-18 16:50

subjektivisten skrev:

/ B

Jag tror inte att receivern är boven i dramat utan att man behöver ett antal fler högtalare.

pi60 vs piP, 4st A1 och pX 2 ligger ungefär i samma prisklass då tror jag att pi60 vinner vid 2 kanallyssning. Därav får man mer 2-kanals prestanda för en given peng.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-18 17:11

Jag har satsat på bra 2 ch - prestanda och ( långt ) senare kompletterat till flerkanalighet. Det har jag aldrig ångrat. Pengar kommer ju nya hela tiden.....
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-18 17:16

Nune skrev:Jag tror inte att receivern är boven i dramat utan att man behöver ett antal fler högtalare.

Såklart man behöver fler högtalare, svårt att spela multikanal på två högtalare :-)

Men visst betyder elektroniken något. Fem kanaler skit är sämre än två kanaler guld - eller hur?

Så frågan är fortfarande, är multikanal bättre än stereo?

/ B

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-18 17:22

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-18 17:30

Sitter och funderar på om spelning av denna DVDA upplevelsesmässigt ensamt motiverar mitt inköp av flerkanalighet. Nästan...... :lol:

Bild

http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=263048[/img]

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-02-18 17:53

Bill50x skrev:
Nune skrev:Jag tror inte att receivern är boven i dramat utan att man behöver ett antal fler högtalare.

Såklart man behöver fler högtalare, svårt att spela multikanal på två högtalare :-)

Men visst betyder elektroniken något. Fem kanaler skit är sämre än två kanaler guld - eller hur?

Så frågan är fortfarande, är multikanal bättre än stereo?

/ B

Jo det jag menade var när du säger att man får en mer musikalisk 2-kanals anläggning för samma pengar och subjetivisten kontrar med att du inte kommer höra någon skillnad mellan en schysst receiver och din 2-kanalare ville jag peka på att det inte nödvändigtvis är receivern som gör att man eventuellt uppnår en bättre prestanda med 2-kanaler.

Det känns fel att peka på receivern när det är så mycket annat som kostar, läs fler högtalare. Så för mig känns det ganska självklart att en 2-kanalare blir bättre för en given summa pengar.

Sen tror jag aldrig jag skulle höra någon skillnad i det blindtest som subjetivisten föreslår och skulle jag höra någon skillnad så skulle det förmodligen inte vara något jag bryr mig om i långa loppet.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-18 17:59

Det tror jag absolut! Frågan är väl vilka krav och förutsättningar man har, vilka
prioriteringar man gör samt hur mycket pengar man är beredd att spendera.
Medelsvensson är säkert helt nöjd med ett litet kit för 3-5000 från närmsta stormarknad,
medan andra människor bygger ett optimalt rum för stora belopp som dom sedan
fyller upp med kostbar elektronik och högtalare. Den senare är förmodligen
mindre nöjd än den första, trots sitt påkostade bygge.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-18 18:01

meanmachine skrev:Finns det en rigg som fyller alla behov?

Alla dina behov, eller allas behov?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 18:39

Jag kommer ikväll att teste Pioneer Ax10 30kg 7x170w mot primare A42 medels Pre 30 a stora vikten och pengarna är faktiskt inte mer än 20k mer på primareriggen ju.. sett nypris.. :) Vad tror ni? utgången alltså. Vi snackar nu ren 2k

hifiguru@spray.se

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-18 18:55

Bra initiativ, ställ i hop högtalarna med någon meter mellan, sen spelar du in i närfältet och lägger ut de båda ljudfilerna i tråden så högupplöst du kan, för oss att jämföra.
Hat testat detta själv och det är klart intressant.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 18:57

Jag kommer att ha Dynaudio Contour s3,4 som högtalare. :) kör första test nu as we speak :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 19:07

Pioneer VSA-AX10i om the roll.. Kör pure direct så det är REN stereo utan några tonkontroller eller annat tjafs. Så det är ren ton igenom

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 19:09

Bilder kommer givetvis :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2011-02-18 19:18

Har provat att använda ett hembioförsteg PR-SC885 från Onkyo Pro för närmare 20 lakan som försteg i 2-kanal och det var INTE bra (transparent).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 19:31

Onkyo är skit.. rent ärligt. för murriga och mörka.. Marantz med min syn. Sony och Denon är de jag gillat bäst Pioneer ax10 blir spännande för den är lite top of the line så den skall vara bra. Men Sony ES mmmm Alla de guldiga maskinerna är som balsam för själen .. :d

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2011-02-18 19:50

Ärlighet varar längst :D

Men jag tycker det funkar hyggligt till flerkanal.

Dynaudio däremot är rätt kassa :twisted:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi