Diffusera mer dämpa mindre, om jag förstod Steindl rätt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-19 12:57

IngOehman skrev:
Naqref skrev:
single_malt skrev:Som läsare får jag intrycket av att den grundläggande synen på hur hörseln fungerar skiljer sig radikalt mellan de som kan mycket inom området psykoakustik och återgivet ljud. Jag har främst läst vad Ingvar Öhman, Peter Steindl Och S Linkwitz skrivit. Ingvar Ö har jag läst mest av.
Mitt intryck är att Ingvar Ö lägger tyngdpunkten i sina resonemang på skeenden utanför örat medan Peter S focuserar på processerna innanför.

Man skulle kunna göra distinktionen att IÖ fokuserar på Sound reproduction medans PS fokuserar mer på Auditory reproduction.

Har du lust att utveckla det?

[...]
Är därför nyfiken på din distinktion mellan de två begreppen.
[...]

Gärna. Inom psykoakustiken och psykofysiken så skiljer man på begreppen sound event och auditory event. Det första är en fysiskalisk händelse som man kan detektera på många olika sätt. Det andra är den inre upplevelsen av den yttre fysikaliska händelsen. Ibland följer sig dessa åt och ibland inte. Ett exempel på när de skiljer sig är när man upplever att en ljudhändelse upplevs komma från ett annan ställe i rummet än vad det egentligen gör. Ex om man skärmar av direktljudet och har en väl definierad och tydlig reflexyta som sekundärljudet studsar i på sin väg mot lyssnaren. Då kan ljudet upplevas komma i riktning från reflexytan. Då har man en diskrepans mellan ljudhändelsen och uppfattningen om ljudhändelsen.

Sound reproduction är då man försöker återskapa de akustiska förutsättningarna som fanns vid ursprungsuppförandet. Vågformsåterskapande åtgärder är ett typexempel på det.

Auditory reproduction är då man försöker återskapa upplevelsen av ursprungshändelsen.

I mångt och mycket har dessa saker med vartannat att göra och ibland blir distinktionen lite flytande. Om man som du nämnde i en parallell tråd att man jämför ljudet genom att gå ifrån rummet där man spelar på instrumenten in till kontrollrummet. Då är det en fråga om auditory reproduction (fortsättningsvis förkortat AR). Ett f/e-lyssningstest är eg fråga om SR (sound reproduction) men där man tar omvägen via AR och gör det under förutsättningen att likheterna mellan SR och AR i detta fall korrelerar nästan totalt. Användandet av konsthuvudinspelningar och motsvarande luruppspelning är typexempel på SR. AR berör inte ljud bara som ljud. Ljud är bara ett medium. AR berör andra delar av vad vi kan använda ljud till. Toner och Tal är två exempel på ljud som är mer än ljud. För talöverföring (där man vill att orden ska framstå som exakt så tydliga som det var vid ursprungshändelsen) så är det inte säkert att det är det bästa angreppssättet att hålla tonkurvan rät och distorsionsfri utan man kan tänka sig att man kan t o m få samma uppfattbarhet genom att förvränga verkligheten. En hörapparat är ett exempel på en apparat som används för att förstärka talet och så att man får samma upplevelse. Då i utgångspunkt från AR. Exempelvis.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-19 13:02

IngOehman skrev:*Och hur vet man vad någon menar när de säger diffusion?

Man får göra som resten av mänskligheten, fråga eller göra mer eller mindre kvalitativa tolkningar beroende på kontext (i vilket sammanhang, med vem man pratar och då utifrån deras kunskapsmassa vad de brukar babbla om, etc etc).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-19 13:36

IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:
petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter

Peter: Det där tycker jag är ganska allvarliga anklagelser mot någons trovärdighet. Antingen så ska nog ett sånt påstående aldrig göras eller så ska det styrkas. Tycker jag. Alldeles för lätt att det är ett missförstånd som ligger bakom detta...

Det Peter skriver är en ren lögn. En av de grövsta jag sett dessutom.

Det finns ingen sanning i hans påstående överhuvudtaget. Det närmaste
som jag känner till är att jag en gång när jag var inbjuden att föreläsa på
musikhögskolan presenterades som professor (tror det hänvisades till ett
universitet i norrland) helt utan min inblandning. Tror inte jag är den första
att ha fått en felaktig titel i sådana sammanhang. ;)

Jag inledde föreläsningen med att klara upp just det.

- - -

Peters absurda utfall får mig att undra om jag trampat på någon öm tå?

De påståenden han kommer med på sidan tre är hur som helst lögner, och
om han känner dig träffad av det jag skrev dessförinnan så är det något
som han vet mer om vad det beror på än jag. Men jag noterar hans reak-
tion och drar förstås slutsatser om möjliga orsaker.

Jag redovisade mig uppfattning om vissa av de artiklar och avhandlingar
jag själv läst, och jag har inte pekat ut någon specifikt då jag inte ser
någon vits med att göra det. Och om Peter har en annan uppfattning
(utan att veta vad jag läst, det vill säga en uppfattning som är baserad
på det HAN läst) så tycker jag han skall redovisa den, men att fabulera
ihop rena lögner i syfta att smutskasta mig, är verkligen MYCKET lågt.

Vh, iö

Ingvar, du väljer att citera Steveo1234, istället för mig. Steveo1234 har dessutom bett om ursäkt eftersom hans version dramatiskt ändrade innebörden.
steveo1234 skrev:
petersteindl skrev:
steveo1234 skrev:
petersteindl skrev:. En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
*snip*
MvH
Peter

Peter: Det där tycker jag är ganska allvarliga anklagelser mot någons trovärdighet. Antingen så ska nog ett sånt påstående aldrig göras eller så ska det styrkas. Tycker jag. Alldeles för lätt att det är ett missförstånd som ligger bakom detta...

Steveo1234, du får gärna citera hela budskapen angående detta.

petersteindl skrev:...En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger...

MvH
Peter

Oj, det klippte jag nog lite för snabbt. Ber om ursäkt för det då "min version" dramatiskt ändrade innebörden.

:oops:

Det vore önskvärt att reda ut begreppen. Ingvar, du får definiera exakt vad du anser att jag skulle ljugit om. Sluta svamla. Kan du inte explicit definiera det du anser vara lögnen så har jag väl rätt, eller hur.

Så här har jag skrivit:
petersteindl skrev: En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.

Här finns tre utsagor i mitt inlägg.

1.) En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.
Anser du detta vara en lögn?

2.) Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen.

3.) jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.

Jag kan i alla fall säga säga att jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.
Detta är en sanning.

Om du skall anklaga mig för lögn, så får du specificera exakt vad som du anser skulle vara lögnen.

Den första frågan till dig är: Ingvar har du varit eller är du Professor på KTH? Det borde vara enkelt att svara på. Antingen JA, jag har varit eller är Professor på KTH eller NEJ, jag har aldrig varit Professor på KTH?

Den andra frågan är, har du titulerat dig som Professor på KTH inför personer du mött? På den frågan kan du antingen svara JA eller NEJ. Svårare än så är det inte.

Dessutom har jag skrivit så här för att förtydliga och förklara:

petersteindl skrev:Första gången jag hörde detta nämnas så trodde jag det var ett skämt. Därefter sa personen det igen och mer beskrivande. Då förstod jag att han definitivt menade det han sa. Då trodde jag att han antingen fantiserade eller att det rörde sig om ett missförstånd. Några månader senare hörde jag samma sak igen fast av en annan person och helt oberoende av den tidigare personen. Då framstod det för mig som rätt klart.

Nu har jag ett val, att tro på att dessa personer talar sanning eller att tro på att dessa personer fantiserar. Något slags missförstånd verkar det knappast vara tal om. Jag väljer än så länge att tro dessa personer. Därför låter jag det jag skrivit stå kvar. Skulle jag ta bort det så vore det samma sak som att säga till dessa personer att jag tror inte på det ni säger och det vore felaktigt. Men Ingvar har möjligheten att dementera deras vittnesbörd eller förklara hur Ingvar anser det vara. Det kan vara bra att reda ut begreppen.

Eftersom du själv skriver att det är lögn involverad så blir frågeställningen så här, ljuger Ingvar eller dessa personer som berättat att Ingvar Öhman sagt att han är/var Professor på KTH? Om dessa personer talar sanning så ljuger ju du två gånger, dels en gång för dem och dels nu.

Detta borde inte vara svårt att bena ut? Man får väl förmoda att sanningen segrar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-19 13:42

Hm,

Verkar som det är läge att damma av den svårtydda sentensen:
"Jag ljuger alltid."
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-19 14:03

Man kan väl iaf säga att i ett mindre bra rum, tex ett vardagsrum, så väljer jag bristfällig difussion över bristfällig absorbtion alla dar i veckan.

Om man inte är så jäkla bra på läran om ljudet är det nog säkrare att gå på att diffusera istället för absorbera om man inte kan göra det bredbandigt.

Jag slängde just in en stor matta i bakdelen av mitt rum och det pajade allt, allt är skit nu, jag kan inte tänka mig att diffusion kan göra samma skada, eller?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-19 14:28

_Fredrik_ skrev:Jag slängde just in en stor matta i bakdelen av mitt rum och det pajade allt, allt är skit nu, jag kan inte tänka mig att diffusion kan göra samma skada, eller?
Kan du inte flytta mattan till framdelen, eller vända högtalarna till andra väggen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-19 14:29

IngOehman skrev: ... Jag redovisade mig uppfattning om vissa av de artiklar och avhandlingar

Vh, iö

Eftersom du inte ens kan redovisa en endaste artikel som du grundar din uppfattning på, så finns det väl ingen sådan artikel. Det betyder att din kritik är obefogad och nonsens. Du gör det ju omöjligt att verifiera dina påståenden. I språkbruk kallas det då för att dina utsagor makes no sense d v s nonsense. Det är lätt att häva ut sig en massa saker och kritisera ospecificerade vetenskapliga artiklar men du bör åtminstone kunna specificera någon så att dina påståenden kan verifieras. Det vore kul att veta vad som du anser vara gallimatias. Såsom det nu är, är det ju bara det du själv säger som är gallimatias. Du påstår att du har läst och du borde i så fall veta det du anser dig ha läst. Så svårt kan det inte vara. Jag hävdar inte att du ljuger om att du läst artiklar. Jag hävdar heller inte att det inte skulle kunna vara gallimatias i de artiklar du läst. Jag vet inte dina urvalskriterier då du väljer artiklar eller böcker, men du har själv sagt att du inte läser andras böcker eller artiklar, så något är knas. Jag hävdar att om det du häver ur dig angående andras arbeten såsom det vore en sanning från din sida och det du säger låter du inte kunna verifieras så har det du säger ingen grund att stå på och då skall det du säger förkastas i sin helhet.

Om du vill veta vad jag läst så kan jag redan nu nämna en av de böcker jag läst, nämligen Jens Blauerts bok: Spatial Hearing - The Psychophysics of Human Sound Localization.

Då återstår frågan, tillhör denna bok det du läst? Om du läst denna bok, anser du den vara gallimatias?

Eller du kanske har andra exempel? Eller du kanske inte har något exempel på det du påstår dig ha läst?

Dessutom har du inte lyckats specificera någonting som innebär att jag skulle fabulera ihop rena lögner i syfte att smutskasta dig, såsom du skriver.
Jag har inget sådant syfte, men det vore bra om du kunde verifiera det du säger eller åtminstone ge chansen att låta andra ta del av dina iakttagelser. Såsom det nu är så måste man ju ovillkorat köpa ditt budskap och det gör inte jag. Jag kollar alltid upp saker först innan jag snappar på ett budskap. Det betyder att kan du inte ens ge något stöd för det du påstår så förkastar jag dina påståenden i sin helhet. De är såsom de inte ens existerade, annat än som nonsens.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-19 14:32

paa skrev:
_Fredrik_ skrev:Jag slängde just in en stor matta i bakdelen av mitt rum och det pajade allt, allt är skit nu, jag kan inte tänka mig att diffusion kan göra samma skada, eller?
Kan du inte flytta mattan till framdelen, eller vända högtalarna till andra väggen?

Bra förslag. Använd mattan som ett medel att minska golvreflexen mellan högtalarna och lyssnare.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-02-19 14:45

Peter:
När du har tid kanske du skulle kunna knåpa ihop det där svaret till mig och Kronkan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-19 17:08

Naqref skrev:
IngOehman skrev:
Naqref skrev:
single_malt skrev:Som läsare får jag intrycket av att den grundläggande synen på hur hörseln fungerar skiljer sig radikalt mellan de som kan mycket inom området psykoakustik och återgivet ljud. Jag har främst läst vad Ingvar Öhman, Peter Steindl Och S Linkwitz skrivit. Ingvar Ö har jag läst mest av.
Mitt intryck är att Ingvar Ö lägger tyngdpunkten i sina resonemang på skeenden utanför örat medan Peter S focuserar på processerna innanför.

Man skulle kunna göra distinktionen att IÖ fokuserar på Sound reproduction medans PS fokuserar mer på Auditory reproduction.

[...]
[...]

Gärna. Inom psykoakustiken och psykofysiken så skiljer man på begreppen sound event och auditory event. Det första är en fysiskalisk händelse som man kan detektera på många olika sätt. Det andra är den inre upplevelsen av den yttre fysikaliska händelsen. Ibland följer sig dessa åt och ibland inte. Ett exempel på när de skiljer sig är när man upplever att en ljudhändelse upplevs komma från ett annan ställe i rummet än vad det egentligen gör. Ex om man skärmar av direktljudet och har en väl definierad och tydlig reflexyta som sekundärljudet studsar i på sin väg mot lyssnaren. Då kan ljudet upplevas komma i riktning från reflexytan. Då har man en diskrepans mellan ljudhändelsen och uppfattningen om ljudhändelsen.

Sound reproduction är då man försöker återskapa de akustiska förutsättningarna som fanns vid ursprungsuppförandet. Vågformsåterskapande åtgärder är ett typexempel på det.

Auditory reproduction är då man försöker återskapa upplevelsen av ursprungshändelsen.

I mångt och mycket har dessa saker med vartannat att göra och ibland blir distinktionen lite flytande. Om man som du nämnde i en parallell tråd att man jämför ljudet genom att gå ifrån rummet där man spelar på instrumenten in till kontrollrummet. Då är det en fråga om auditory reproduction (fortsättningsvis förkortat AR). Ett f/e-lyssningstest är eg fråga om SR (sound reproduction) men där man tar omvägen via AR och gör det under förutsättningen att likheterna mellan SR och AR i detta fall korrelerar nästan totalt. Användandet av konsthuvudinspelningar och motsvarande luruppspelning är typexempel på SR. AR berör inte ljud bara som ljud. Ljud är bara ett medium. AR berör andra delar av vad vi kan använda ljud till. Toner och Tal är två exempel på ljud som är mer än ljud. För talöverföring (där man vill att orden ska framstå som exakt så tydliga som det var vid ursprungshändelsen) så är det inte säkert att det är det bästa angreppssättet att hålla tonkurvan rät och distorsionsfri utan man kan tänka sig att man kan t o m få samma uppfattbarhet genom att förvränga verkligheten. En hörapparat är ett exempel på en apparat som används för att förstärka talet och så att man får samma upplevelse. Då i utgångspunkt från AR. Exempelvis.

det där brukar hända mig när jag tittar upp efter flygplan i luften, ljudet som studsar mellan husen brukar få mig att titta åt fel håll, jag tittar upp åt vänster men planet kommer från höger, snacka pinsamt det kan kännas
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-19 17:15

Ekon är roliga :) fast inte önskvärda i musikåtergivningssammanhang

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-19 17:30

petersteindl skrev:Ekon är roliga :) fast inte önskvärda i musikåtergivningssammanhang

när blir en reflexer ett eko, det måste ha något med tiden eller har det något med frekvensinnehållet i reflexen/reflexerna att göra?

för som jag har förstått det vill man gärna behandla reflexerna olika beroende på tiden, att vissa tidsintervall ska/bör behandlas olika, så man får liksom hålla stenkoll på hur ljudet färdas genom rummet, men så vill man även få in reflexer från vissa vinklar, som ytan mellan högtalarna som det tjatas om på faktiskt, det är väldigt svårt att få ett litet grepp om detta trots att det är intressant
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-19 21:07

Stereotypen skrev:Peter:
När du har tid kanske du skulle kunna knåpa ihop det där svaret till mig och Kronkan.

Ok, jag skall göra ett försök då jag har mer tid. Jag kan börja med att säga att ni bör använda er av definitionen på Precedence effekten.

Haaseffekten är nämligen inte samma sak. Man har i dagens psykoakustik särat på begreppen för att de de facto inte återspeglar samma sak. Det blir ofta så då man analyserar begrepp och kommer till djupet. Då måste man separera begreppen.

Wiki skrev:The Haas effect is a psychoacoustic effect, described in 1949 by Helmut Haas in his Ph.D. thesis. It is often incorrectly equated with the underlying precedence effect.

Det blå betyder att Haaseffekten ofta inkorrekt jämställs med precedenceeffekten.

Wiki skrev:The "precedence effect" or "law of the first wave front" is a psychoacoustical effect. Similar sounds arriving from different locations are solely localized in the direction of the first sound arriving at our ears.

Nu är det så att "law of the first wave front" inte heller bör användas istället för precedence eller istället för Haas. Det är 3 separata saker och man har entydigt valt att definiera den grundläggande effekten Precedence.

Även detta som står på Wiki är kraftigt förenklat, men det är i alla fall något.

Mitt råd är, använd inte Haaseffekten som namn då ni skall beskriva ett fenomen som är precedenceeffekten. D v s hänvisa inte till Haaseffekten. Skriv precedenceeffekten istället. Personligen ser jag Haaseffekten nästan som en motsats till precedence. Man måste ha definitionerna lika och helst korrekt beskrivna då man diskuterar. Korrektheten kan vara diskuterbar vid framtida nya rön, men man bör diskutera samma fenomen då man använder samma ord annars blir det bara en massa ordtrams. Jag diskuterar normalt sett precedence och inte Haaseffekten om det inte uttryckligen är Haaseffekten som skall diskuteras.

Du skriver så här:
Stereotypen skrev:Men för att Haas-effekten skall gälla så skall väl reflexen också vara så mycket en kopia av direktludet som möjligt, något som de flesta högtalare ej förmår att leverera.

Om du menar precedenceeffekten så kan jag säga att det inte finns någon högtalare byggd på denna planet där reflexen från sidovägg har så pass annorlunda korrelationsfaktor från dess direktljud så att man skulle kunna uppleva att det skulle finnas en egen ljudkälla från reflexens håll d v s att man helt plötsligt skulle uppleva två separata ljudkällor, en från direktljudet från högtalaren och en från dess första reflex. Fixar du fram en sådan högtalare, så hojta gärna till :) Naturligtvis så gäller det avspelning i ett normalt bostadsrum.

En annan sak som är på tapeten gäller vinklar.

@strmbrg, jag har svårt att diskutera vinklar om inte helt korrekt nomenklatur används. Det pratas om 46 grader och du har tidigare frågat mig om 46 grader. Vad menas med det? Var i så fall är 0 grader? Är det längst till vänster eller längst till höger eller i mitten? 8) :)
Utan att ha detta helt klart definierat kan jag överhuvudtaget inte ge något entydigt svar och mina inlägg är långa nog.
Det går inte för mig att diskutera saker som kan tolkas hur som helst.

I det här sammanhanget är vinklarnas koordinatsystem och dess origo fullständigt och entydigt definierat och det innebär att man utgår från the Median Sagittal Plane och definierar den del av detta plan som är framför lyssnaren som 0 grader d v s den del av the Median Sagittal plane som ligger framför the Coronal plane utgör azimutvinkeln noll grader. Ibland kallas detta plan även för Azimuthal Plane. Azimuthal Plane används inom perspektivprojektion. Du kan tänka dig att vrida hela detta plan runt origo och vrider man detta plan 90 grader så sammanfaller detta plan med the Coronal Plane. Då har vi definierat en Azimutvinkel och det är denna azimutvinkel som vi använder oss av vid lokalisering av externa ljudkällor (d v s ljudkällan är mer än 10 cm ifrån origo) vare sig de är reella, virtuella eller fantomljudkällor.

Lyssnar man med vanliga hörlurar där ljudet upplevs finnas inuti huvudet (d v s ljudkällan är mindre än 10 cm ifrån origo) så existerar ingen Azimutvinkel. Istället så talar man om en lateralförskjutning av the Sagittal Plane och där mittpunkten är medianen d v s the Median Sagittal Plane. Det betyder att Sagittalplanet parallellförskjuts till höger max 10 cm eller till vänster max 10 cm. Denna parallellförskjutning kallas i sammanhanget för lateralförskjutning.

Där har du spelreglerna för hur man lokaliserar ljudkällor med hörlurslyssning där ljudkällorna upplevs som interna d v s i huvudet eller med en distans från origo med en radie mindre än 10 cm.

Utan dessa grundläggande fakta så går det inte att förstå det som står i skolböckerna i ämnet psykoakustik och den observante vet redan att jag skrivit ett fel, nämligen att jag skrivit att man lokaliserar interna ljudkällor med hörlurslyssning. Det är nämligen så att Localization d v s lokalisering enkom är definierat för externa ljudkällor med azimutvinkel.

Då det gäller Interna ljudkällor kallas förfarandet för lateralisering eller lateralization. Det borde, så att säga, stå så här istället: Där har du spelreglerna för hur man lateraliserar ljudkällor med hörlurslyssning där ljudkällorna upplevs som interna d v s i huvudet eller med en distans från origo med en radie mindre än 10 cm. Lateralisering används just då det är tal om hjärnan och höger och vänster eller höger hjärnhalva och vänster hjärnhalva.

Tillbaks till azimut. För en given azimutvinkel på azimutplanet så finns det en mängd punkter som definierar elevation eller höjd. Den beskrivs med en annan vinkel. Vi kan kalla dessa båda vinklar för φ respektive θ. Då kan vi rita en rymdvektor och det som saknas är ett mått på vektorns längd vilket blir avståndet från mittpunkten i hjärnan som är origo till ljudkällan som kan vara reell, virtuell eller fantomljudkälla.

Det här med vinklar är essentiellt inom psykoakustiken eftersom de tidiga reflexerna definieras och hörs utifrån dess vinkel. Vinkeln är en viktig parameter tillsammans med tidsfördröjningen på den första reflexen och det har sina orsaker som jag kommer till då jag förklarar närmare hur nervimpulserna tillhörande ljudet går i det centrala nervsystemet.

Sedan kan det på det hela taget vara lite si och så med vad som definieras som +sida och vad som är -sida på azimutvinkeln, men i den fysiska världen är höger sida normalt + och vänster sida normalt - vilket också kan skrivas som att Första kvadranten har positiva vinklar och Andra kvadranten har negativa vinklar.

Då man går in i fysiologins värld så kan det vara tvärtom och det beror på att informationen byter hjärnhalva i det centrala nervsystemet. Det är i alla fall så jag har förstått anledningen. Är man läkare så kan det vara bra att veta i vilken hjärnhalva man skall operera i 8) Skämt åsido, man kan lätt bli förvirrad då man ser alla nya definitioner på ett område och att koordinatsystemen inte verkar stämma överens.
I bilden nedan borde Transverse Plane vara i höjd med ögonen eller öronen. Mittpunkten mellan dessa 3 plan blir koordinatsystemets origo. Utifrån detta definierar vi Höger – Vänster; Fram – Bak; Uppåt – Nedåt.
Bild

Det betyder att nästippen ligger på 0 grader. Sedan betyder det också att man ställer högtalarna vid stereofonisk återgivning med två högtalare på +/- 30 grader från detta plan. Det finns dock de på obskyra små forum som minskar denna vinkel till +/- 23 grader och Dolby har i 5.1 definierat högtalarnas vinkel till +/- 22,5 grader och centern på 0 grader.

Där har du det vanliga traditionella scenariot vid uppspelning och de flesta användare har nog en vinkel snarast kring +/- 20-30 grader.

Denna vinkel utgör den maximala avspelningsvinkeln. Fantomljudkällorna skall ligga emellan högtalarna som ju är uppställda på denna vinkel.

I inspelningssammanhang finns det även en inspelningsvinkel och med Blumlein mikrofonuppställning med korslagda åttor, så är denna vinkel fast med +/- 45 grader och med annan mikrofonuppställning kan vinkeln varieras, men den hamnar ungefär på +/- 60 - 70 grader.

Det innebär att från ett instrument som befinner sig på +30 grader kommer också dess direktljud att kodas i +30 graders vinkel av huvudmikrofonparet under förutsättning att inspelningsvinkeln är linjär i arbetsområdet. Det innebär också att en första reflex från sidovägg med en infallsvinkel på 55 grader också kan fångas med mikrofonuppställning förutom med Blumleins mikrofonuppställning. Vi kan också konstatera att 0 grader vid inspelning skall vara 0 grader vid avspelning d v s ett instrument rakt framför mikrofonparet skall återges såsom det fanns mitt emellan högtalarna.

Nu är grundförutsättningarna givna och då kan vi börja rita ett XY-diagram med inspelningsvinkel på x-axeln och avspelningsvinkel på y-axeln. Ofta graderas inspelningsvinkeln på x-axeln i antal grader +/- en vinkel där y-axeln utgör 0 grader. Y-axeln graderas i % av avståndet mellan högtalarna och avspelningsvinkeln har ju då ett direkt förhållande beroende på lyssningsavståndet mellan lyssnare och den linje som går från ena högtalaren till den andra, men är avspelningsvinkeln +/- 23 grader så motsvarar det den maximala inspelningsvinkeln på t.ex. +/- 60 grader och den stora vinkeln tar då inspelningslokalens första sidoväggsreflex. Nu sätter man inte mikrofonparet på lyssnarplats utan den sitter innanför rumsradien d v s betydligt närmare musikerna än vad lyssnarplatserna är. Men där har du i korthet spelets regler vad gäller azimutvinklarna vid inspelning/uppspelning då man spelar in i konserthus eller kyrkor eller andra större lokaler och inte använder så kallad multimikrofonteknik.

Temat för denna tråd är absorption av återgivningsrum kontra åtgärder med diffusorer eller kanske inga åtgärder alls. Det är då man får ta hänsyn till hörselns azimutvinkellokalisering och gestaltning av ljudkällorna d v s instrumenten. Hur sker egentligen detta? Hur hör vi? Det är nu som de tyska lärarna säger: Bitte, machen Sie sich Gedanken. Det är nämligen nu som ljudvågornas äventyr börjar i jakten på att bli till ljud i det centrala nervsystemet.

Nu skall jag fixa annat :)

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2011-02-21 13:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-19 21:15

celef skrev:
petersteindl skrev:Ekon är roliga :) fast inte önskvärda i musikåtergivningssammanhang

när blir en reflexer ett eko, det måste ha något med tiden eller har det något med frekvensinnehållet i reflexen/reflexerna att göra?

för som jag har förstått det vill man gärna behandla reflexerna olika beroende på tiden, att vissa tidsintervall ska/bör behandlas olika, så man får liksom hålla stenkoll på hur ljudet färdas genom rummet, men så vill man även få in reflexer från vissa vinklar, som ytan mellan högtalarna som det tjatas om på faktiskt, det är väldigt svårt att få ett litet grepp om detta trots att det är intressant

Det har både med tiden och frekvensinnehållet att göra och med ljudnivån på reflexen och allt är i förhållande till direktljudet. Vinkeln är essentiell i sammanhanget.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-19 21:39

celef skrev:det där brukar hända mig när jag tittar upp efter flygplan i luften, ljudet som studsar mellan husen brukar få mig att titta åt fel håll, jag tittar upp åt vänster men planet kommer från höger, snacka pinsamt det kan kännas
:mrgreen: Jag vet precis vad du menar!!!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-19 22:14

Kronkan skrev:
Stereotypen skrev:
Kronkan skrev:Själv kan jag inte förstå akustiska förutsättningar, problem och lösningar utan att ha i åtanke den så kallade Haas-effekten. Effekten beskriver skillnaden mellan tidiga och sena reflexer. JAg använder tumregeln att efter 10meter så anser jag reflexen sen. Och tvärtom för tidiga reflexer.

Haas-effekten beskriver att det är första signalen som når örat som bestämmer upplevd riktning och att de tidiga reflexerna läggs till ursprungssignalen. Alltså reflexens energi blir inte till efterklang utan ökar den upplevda signalens styrka.

Trots detta så upplever jag inte en för stark tidig reflex som positiv. För mig så blir det bättre om den är diffuserad. Till detta har jag ingen teori. Finns säkert. Men en diffuserad första reflex upplever jag som något mera dynamisk är en absorberad. Så på detta sätt anser jag att jag faktiskt kan höra den så kallade Haas-effekten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Haas_effect

Men för att Haas-effekten skall gälla så skall väl reflexen också vara så mycket en kopia av direktludet som möjligt, något som de flesta högtalare ej förmår att leverera.

För lite tid så här på morgonen. På ett sätt verkar det som ett rimligt antagande det du framför men visst studsar en frekvens vid exemplevis första reflexen och då uppstår det en Hass-effekt om förutsättningarna är uppfyllda. Jag själv har ju dipoler somuppträderakustisk annaorlunda än traditioella högtalarlådor. Men även där blir det ju tidiga reflexer.

Men vad jag inte vet är hur stod äggen uppställda ochhur var diffusorerna uppställda. Skulle gå att försöka listaut hhurPeter tänkte eller vilkaproblem han försöktelösa omman vet hur det sågut. HAn kanske vill berättasjälv.

Först nu ser jag detta. Jag hade två diffusorer på rummet på mässan. Den ena hade jag framför fönstret för att få mer "vägg" runt centerhögtalaren. Den andra ställde jag till höger som utfyllnad mellan sänggavlarna. Egentligen hade jag från början tänkt att de skulle vara bakom lyssnaren om man kunde ha lyssnat på andra ledden i rummet. Hade det inte varit fönster där så hade jag heller inte haft någon diffusor där. Samma sak på väggen där sänggavlarna satt fast i väggen och stack ut 17 cm. Då satte jag en diffusor där emellan för att inte få konstiga reflexer från höger sida.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-02-19 22:35

_Fredrik_ skrev:
Jag slängde just in en stor matta i bakdelen av mitt rum och det pajade allt, allt är skit nu, jag kan inte tänka mig att diffusion kan göra samma skada, eller?

lägg den framför högtalarna, sen är det bara att runka ball :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-19 22:38

O vad har Brittis (k)rökt ikväll ????
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-02-19 22:40

Laila skrev:O vad har Brittis (k)rökt ikväll ????

inget faktiskt, förutom Röd Prince :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-19 22:56

BWO kan inte mära kuk
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-02-19 23:32

Peter!

Här är en mera lagom storlek på bilden du klistrade in. Om du – eller
någon omtänksam moderator – använder den så blir sidan betydligt
mera lättläst. Den är från samma källa (Wikipedia).
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/...

Redigerat: Tack, nu går det att läsa! :)

Mvh E*
Senast redigerad av E 2011-02-20 00:01, redigerad totalt 2 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-19 23:45

Tack E :)

Fixat

MvH
Peter

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-20 14:09

Bild
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-20 19:09

Naqref skrev:
IngOehman skrev:
Naqref skrev:

[...]
[...]

Då har vi samma uppfatting om begreppen - och jag måste anmäla en
väldigt avvikande uppfattning med avseende på vad det är jag sysslar
med, med avseende högtalare och i viss mån inspelningsteknik (eftersom
de har med varandra att göra, mer är någon av dem har med de andra
länkarna i kedjan att göra).

Skulle rent av vilja påstå att jag sedan 70-talet har fokuserat till nära
100 % på just AR och det är därför jag alltid talat om vikten av att se
inspelning som en enkodning och avspelning som en dekodning, och att
det största problemet med nästan alla högtalare på marknaden är att
deras konstruktörer har missförstått vad en högtalares uppdrag är. Om
allt detta har jag ju föreläst många, många gånger genom åren i synner-
het efter 1989 då jag i princip avslutade verksamheten i "Audio Purus ix",

Och även om jag inte vet om du bevistat någon av alla de föreläsningar
jag hållit, så förvånar det mig om min inställning till musikåtergivning har
gått dig förbi. Men kanske är det jag som missförstår dig i det du skriver
härovan?

I min värld är nästan det största misstaget man kan göra med avseende
på högtalare att behandla dem som enkla monofoniska transmissionslänkar,
vars egenskaper bör analyserats i ekofria rum och utan hänsyn till varken
stereosystemet/hörseln eller i värsta fall inte ens rummet som de skall
användas i...

Och är det något som jag tagit spjärn emot genom alla år, så är det just
vikten av att se helheten - Stereosystemet Rummet och Människan, för
att man skall kunna klura ut hur man bäst packar ihop och packar upp den
akustiska ursprungsinformationen, således att den skall rendera en så ur-
sprungslik upplevelse som möjligt - i åhörarens sinne.

Att försöka återställa det ursprungliga akustiska vågmönstret med hjälp av
bara två eller i varje fall få kanaler, är inte bara omöjligt, utan dessutom
ett flagrant slöseri av tid.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-02-20 20:14, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-02-20 19:20

IngOehman skrev:Skulle rent av vilja påstå att jag sedan 70-talet har fokuserat till nära
100 % på just AR och det är därför jag alltid talat om vikten av att se
inspelning som en enkodning och avspelning som en dekodning, och att
det största problemet med nästan alla högtalare på marknaden är att
deras konstruktörer har missförstått vad en högtalares uppdrag är
.

Det var ju en ganska grov anklagelse...

IngOehman skrev:Om allt detta har jag ju föreläst många, många gånger genom åren i synner-
het efter 1089 då jag i princip avslutade verksamheten i "Audio Purus ix",

Visserligen så har du ju lång erfarenhet, men nån måtta får det väl ändå vara?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-20 20:35

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:
*snip*
MvH
Peter

- - -

Vh, iö

Ingvar, du väljer att citera Steveo1234, istället för mig. Steveo1234 har dessutom bett om ursäkt eftersom hans version dramatiskt ändrade innebörden.
steveo1234 skrev:
petersteindl skrev:
steveo1234 skrev:
*snip*
MvH
Peter

petersteindl skrev:...En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger...

MvH
Peter

Oj, det klippte jag nog lite för snabbt. Ber om ursäkt för det då "min version" dramatiskt ändrade innebörden.

Det vore önskvärt att reda ut begreppen. Ingvar, du får definiera exakt vad du anser att jag skulle ljugit om. Sluta svamla. Kan du inte explicit definiera det du anser vara lögnen så har jag väl rätt, eller hur.

Så här har jag skrivit:
petersteindl skrev: En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH. Du har ju inte ens varit i närheten av någon akademisk examen. Du har visserligen inte nämnt något sådant till mig, för du vet ju att jag vet hur det ligger till, men jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.

1.) En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade dig som professor på KTH.

3.) jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.

Jag kan i alla fall säga säga att jag har hört det från flera andra personer och jag har ingen anledning att misstro det de säger.
Detta är en sanning.

Om du skall anklaga mig för lögn, så får du specificera exakt vad som du anser skulle vara lögnen.

Den första frågan till dig är: Ingvar har du varit eller är du Professor på KTH? Det borde vara enkelt att svara på. Antingen JA, jag har varit eller är Professor på KTH eller NEJ, jag har aldrig varit Professor på KTH?

Den andra frågan är, har du titulerat dig som Professor på KTH inför personer du mött? På den frågan kan du antingen svara JA eller NEJ. Svårare än så är det inte.

petersteindl skrev:Första gången jag hörde detta nämnas så trodde jag det var ett skämt. Därefter sa personen det igen och mer beskrivande. Då förstod jag att han definitivt menade det han sa. Då trodde jag att han antingen fantiserade eller att det rörde sig om ett missförstånd. Några månader senare hörde jag samma sak igen fast av en annan person och helt oberoende av den tidigare personen. Då framstod det för mig som rätt klart.

Nu har jag ett val, att tro på att dessa personer talar sanning eller att tro på att dessa personer fantiserar. Något slags missförstånd verkar det knappast vara tal om. Jag väljer än så länge att tro dessa personer. Därför låter jag det jag skrivit stå kvar. Skulle jag ta bort det så vore det samma sak som att säga till dessa personer att jag tror inte på det ni säger och det vore felaktigt. Men Ingvar har möjligheten att dementera deras vittnesbörd eller förklara hur Ingvar anser det vara. Det kan vara bra att reda ut begreppen.

Eftersom du själv skriver att det är lögn involverad så blir frågeställningen så här, ljuger Ingvar eller dessa personer som berättat att Ingvar Öhman sagt att han är/var Professor på KTH? Om dessa personer talar sanning så ljuger ju du två gånger, dels en gång för dem och dels nu.

Detta borde inte vara svårt att bena ut? Man får väl förmoda att sanningen segrar.

MvH
Peter

Din lögn var: "En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade
dig som professor på KTH."

Att du sedan adderade ett stycke i ett försök att låta lögnen få vila på
någon annan (verklig eller påhittad person, det lär vi aldrig få veta) och
på köpet försöka ge ökad trovärdighet för lögnen, var om möjligt ännu
värre, och den lögn du defakto skrev ligger kvar på dig. Att du uppenbart
skrev det endast i syfta att smutskasta (för det var helt OT) förbryllar
mig. Frågan jag ställer mig är vad det kan ha varit i det jag skrev som
provocerade dig? Uppfattade du att jag riktade mig till dig?

Jag har aldrig innehaft någon professur på KTH, och inte heller har jag titulerat mig sålunda. Mig veterligt har ingen annan gjort det heller och
det enda fall jag kan erinra mig som marginellt tangerar det hela är att
jag vid en föreläsning utan någon inblandning från min sida presenterades
som professor, dock inte på KHT.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-20 21:13

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:
*snip*
MvH
Peter

- - -

Vh, iö

steveo1234 skrev:
petersteindl skrev:
steveo1234 skrev:
*snip*
MvH
Peter

MvH
Peter

Så här har jag skrivit:

Detta är en sanning.

MvH
Peter

Din lögn var: "En gång i tiden sprang du omkring på stan och titulerade
dig som professor på KTH."

Att du sedan adderade ett stycke i ett försök att låta lögnen få vila på
någon annan (verklig eller påhittad person, det lär vi aldrig få veta) och
på köpet försöka ge ökad trovärdighet för lögnen, var om möjligt ännu
värre, och den lögn du defakto skrev ligger kvar på dig. Att du uppenbart
skrev det endast i syfta att smutskasta (för det var helt OT) förbryllar
mig. Frågan jag ställer mig är vad det kan ha varit i det jag skrev som
provocerade dig? Uppfattade du att jag riktade mig till dig?

Jag har aldrig innehaft någon professur på KTH, och inte heller har jag titulerat mig sålunda. Mig veterligt har ingen annan gjort det heller och
det enda fall jag kan erinra mig som marginellt tangerar det hela är att
jag vid en föreläsning utan någon inblandning från min sida presenterades
som professor, dock inte på KHT.

Vh, iö

Då refererar jag till det Naqref skriver i denna tråd:
Naqref skrev:
Objektivisten skrev:
IngOehman skrev:Det Peter skriver är en ren lögn. En av de grövsta jag sett dessutom.

Hur kan man ljuga om sina egna erfarenheter och upplevelser?

Det går alldeles utmärkt. Om ens svärmor har gjort en efterrätt som hon anser sig vara bäst i världen på och frågar hur du tycker att den smakar så går det alldeles utmärkt att ljuga och säga att det var det bästa man har smakat trots att den egna upplevelsen antyder något helt annat...

Men i den här frågan så håller jag det för mindre sant att PS ljuger. D v s att han har hört andra personer berätta om det han skriver. Och det baserar jag på att jag också har hört samma sak från personer som säger sig ha varit med och är därför förstapersonsvittnen.

Antingen ljuger både Peter och jag eller så ljuger de personer som har berättat detta för oss. Eller så ljuger IÖ.

Det blir en förfärlig massa lögnare. Allting kokas ner till trovärdighet. De som väljer att tro på IÖ kan inte gärna tro på oss och vice versa. Det går inte att ställa sig på neutral jord med mindre än att man tror att alla ljuger men på sitt egna lilla vis. Vad människor tror om min trovärdighet har jag inga synpunkter på men kan nämna att jag bedömmer trovärdigheten hos en av dessa personer som har berättat det hela i paritet med IÖs trovärdighet (i generella termer) och en annan som mycket trovärdigare. Det är upp till er att göra trovärdighetsbedömningen...

Då är det så här att även Naqref vittnar om att han hört det berättas från samma personer. Då är vi två personer som hört det.

Naqref deklarerar dessutom i klartext att,

1.) antingen ljuger både jag och Naqref (vi är nu två personer som ger samma vittnesbörd),

eller

2.) så ljuger de personer som har berättat detta för oss.

3.) Eller så ljuger IÖ.

Det finns alltså tre alternativ.

Svårare än så är det inte. Jo en sak till, om du ljuger så har du nu ljugit 3 gånger.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-02-20 22:00

Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-20 22:05

FBK skrev:Bild

Gnnnnh. :lol:
Alea iacta est.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-02-20 22:18

petersteindl skrev:Jo en sak till, om du ljuger så har du nu ljugit 3 gånger.
Har han verkligen bara ljugit 3 gånger? Vi måste kontakta vatikanen, karln måste kanoniseras omedelbart!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi